Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og katt


SynneWoll
 Share

Recommended Posts

Jeg hentet en valp for litt siden, og i begynnelsen var han redd kattene og lot de være i fred. Kom han for nærmt de, klorte de og freste på han. Så gikk det veldig bra noen dager der det var rolig og han brydde seg ikke om kattene, og de ble komfortabel med han. Men nå har han begynt å bjeffe og jage de. Han jager de rundt i huset, og når han ser de ute setter han etter de og bjeffer. Er dette bare pga han er valp og vil leke? Eller må jeg lære han fra det? Isåfall, hvordan? Tips ønskes sårt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Uansett om han bare vil leke og er valpete, så er det jo ikke spesielt kult for kattene, da. :P Jeg er sjelden spesielt positivt innstilt til det å "vente ut" atal atferd, så hvis du ikke vil ha ei bikkje som jager katter (meget mulig han alltid vil gjøre det ute om han er løs, men det hadde jo vært greit om de han skal bo sammen med slipper å bli forfulgt), så ville jeg stoppa det nå ved å ikke la han løpe etter dem inne, og ved å ha han i bånd ute. Bruk gjerne godis og jobb med oppmerksomheten hans idet kattene lokker så det blir positivt å ignorere dem. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Uansett om han bare vil leke og er valpete, så er det jo ikke spesielt kult for kattene, da. :P Jeg er sjelden spesielt positivt innstilt til det å "vente ut" atal atferd, så hvis du ikke vil ha ei bikkje som jager katter (meget mulig han alltid vil gjøre det ute om han er løs, men det hadde jo vært greit om de han skal bo sammen med slipper å bli forfulgt), så ville jeg stoppa det nå ved å ikke la han løpe etter dem inne, og ved å ha han i bånd ute.

Er det jeg tenkte og, vil ikke at han skal jage de. Går det ann å gi han noe timeout? Binde han fast et sted uten leker, og sånn han ikke kan løpe rundt? Sånn det blir kjedelig for han hver gang han blir for voldsom med de? :icon_confused:

Har han i bånd ute, men da står han og bjeffer og hopper, hvordan får jeg han til å slutte? Reagerer ikke på "nei" når han blir så giret. Han er ellers veldig flink å forstå "nei"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på langline å stopp han fysisk om han prøver å jage eller annen uønsket adferd mot kattene.. Timeout kan du godt bruke, enten ved å geleide han inn i huset eller ved å binde han fast, men antagelig lettere for han å roe seg inne der det ikke er så mye å følge med på, å kanskje gir det større inntrykk også da det sikkert ikke er noe gøy å måtte gå inn når alt som er morro skjer ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha på langline å stopp han fysisk om han prøver å jage eller annen uønsket adferd mot kattene.. Timeout kan du godt bruke, enten ved å geleide han inn i huset eller ved å binde han fast, men antagelig lettere for han å roe seg inne der det ikke er så mye å følge med på, å kanskje gir det større inntrykk også da det sikkert ikke er noe gøy å måtte gå inn når alt som er morro skjer ute.

Ja helt sant! Får prøve det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Kattene skal alltid ha tilfluktsmuligheter, har du ikke kommoder e.l kattene enkelt kan hoppe opp på burde du kjøpe et høyt klatrestativ. Katter trives best i høyden for å ha oversikt, spesielt viktig da for å føle seg trygge på avstand med ny hund i hus.

Samtidig lære hund at det ikke er lov til å jage ved å fysisk stoppe han hver gang han prøver, sele og bånd på kan være en ide innendørs en stund om han er veldig ivrig, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene skal alltid ha tilfluktsmuligheter, har du ikke kommoder e.l kattene enkelt kan hoppe opp på burde du kjøpe et høyt klatrestativ. Katter trives best i høyden for å ha oversikt, spesielt viktig da for å føle seg trygge på avstand med ny hund i hus.

Samtidig lære hund at det ikke er lov til å jage ved å fysisk stoppe han hver gang han prøver, sele og bånd på kan være en ide innendørs en stund om han er veldig ivrig, ja. :)

De har ett stort klorestativ på nesten 2m, men må finne ut noe lurt med maten deres. Sånn de får iallefall spise ifred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står kattematen i vinduskarmen på kjøkkenet, og vannskåler i vinduskarm på stuen og på soverommet ;) Jeg har dype karmer da. Fjotten hervar veldig masete på kattene en periode i unghundtiden, bjeffet på de når de lå i stativet osv, men fjernet han/passet på så han ikke fikk plage de, og så gikk det over da han ble litt eldre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Her har pus egen dør som gjør at han har alle muligheter til å ta seg en tur ut om hunden blir for slitsom.

Katten har også maten sin i en høyde som gjør at hunden ikke når opp, og han har også flere alternative soveplasser i høyden hvor hunden ikke når.

Begrens løpemulighetene hunden har inne, så hunden ikke får jaget katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...