Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har sett på alle de fine bunadene i bunadstråden, men ingen som har vist frem festdrakter der :-) Er det ingen som bruker det? Kanskje noen til og med har sydd seg egen festdrakt/fantasidrakt? Jeg synes det hadde vært kjempekoselig å lage vår egen "familiedrakt", men så var det den tiden, da.

Her Dronning Ragnhilds drakt som illustrasjon:

i28270927._szw1280h1280_.jpg

i30487839._szw1280h1280_.jpg

og Lise Skjåk Bræk festdrakt

Skrevet

Tenker å dra denne litt opp. Jeg leste en del i "vis meg din bunad"-tråden, og det er så mange fine bunader ute og går! Jeg skal selv begynne å skaffe meg en bunad nå til sommeren, så jeg har den til neste år. Men "problemet" mitt er at jeg ikke finner en jeg liker godt nok. En bunad koster jo veldig, veldig mye penger, og jeg vil ha en som jeg synes er dødsfin og som jeg kan føle meg dødsfin i. Slekta mi er fra Oslo, Fredrikstad og Møre, og problemet er som sagt at jeg ikke liker noen av bunadene fra disse stedene så mye som jeg har lyst til å like dem. (Jeg synes de er fine, absolutt, men jeg vil være hodestups forelsket).

Jeg så litt rundt for å finne et sted jeg kanskje hadde slekt eller noe, men familien min har ikke beveget seg så mye rundt. Men i letingen fant jeg beltestakken fra Bø i lilla. DEN var nydelig! Men så har jeg absolutt ingen tilknytning til Bø. Eller Telemark. Er det "akseptert" å kjøpe en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til?

Og disse fantasidraktene, og egenkomponerte bunadene, hva synes folk flest om det? Jeg synes de som regel er helt nydelige, og jeg elsker valgmulighetene og det at man får en helt unik bunad. Men samtidig er jeg jo litt redd for at folk fnyser av det og sier at det bare er tull.. Er det helt uakseptert blant folk eller begynner det å bli såpass vanlig at man synes det er greit?

Skrevet

Tenker å dra denne litt opp. Jeg leste en del i "vis meg din bunad"-tråden, og det er så mange fine bunader ute og går! Jeg skal selv begynne å skaffe meg en bunad nå til sommeren, så jeg har den til neste år. Men "problemet" mitt er at jeg ikke finner en jeg liker godt nok. En bunad koster jo veldig, veldig mye penger, og jeg vil ha en som jeg synes er dødsfin og som jeg kan føle meg dødsfin i. Slekta mi er fra Oslo, Fredrikstad og Møre, og problemet er som sagt at jeg ikke liker noen av bunadene fra disse stedene så mye som jeg har lyst til å like dem. (Jeg synes de er fine, absolutt, men jeg vil være hodestups forelsket).

Jeg så litt rundt for å finne et sted jeg kanskje hadde slekt eller noe, men familien min har ikke beveget seg så mye rundt. Men i letingen fant jeg beltestakken fra Bø i lilla. DEN var nydelig! Men så har jeg absolutt ingen tilknytning til Bø. Eller Telemark. Er det "akseptert" å kjøpe en bunad fra et sted man ikke har tilknytning til?

Og disse fantasidraktene, og egenkomponerte bunadene, hva synes folk flest om det? Jeg synes de som regel er helt nydelige, og jeg elsker valgmulighetene og det at man får en helt unik bunad. Men samtidig er jeg jo litt redd for at folk fnyser av det og sier at det bare er tull.. Er det helt uakseptert blant folk eller begynner det å bli såpass vanlig at man synes det er greit?

Jeg elsker å se et mangfold av bunader og festdrakter og ser ikke noe galt med å kjøpe bunad/egenkomponert/festdrakt, så lenge man føler en tilknytning til den. Selv om det "bare" er fordi den ser fin ut og man forelsket seg i den. Tilhørigheten som feires og representeres i antrekket er jo til landet, ikke nødvendigvis bare stedsområder?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...