Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


Hunjen
 Share

Recommended Posts

Jeg har utrolig lyst på hund, men jeg lurer på hvilken hunderase som jeg bør velge! Dette er kravene:

- at den ikke røyter mye ( ikkje mye stell med pelsen )

- litt stor hund, men ikke alt for stor

- barnevennelig ( barn ca 12 år )

- bjeffer ikke mye

- en tur-hund som kan gå lange turer ( men krever det ikke hver gang den går på tur )

- ( utseende har litt å si )

Blir veldig glad for tips, eller om noen har noen erfaringer med anbefalende hunderaser! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser som ikke røyter mye har mye pelsstell. Hunder med typisk strihåret eller krøllete pels må klippes og/eller nappes for å vedlikeholde pelsen. De røyter ikke, og er dermed også regnet som allergivennlige.

Hvis det er mengden pelsstell som er saken, og ikke røytingen (dvs, hvis du synes det er greit nok å støvsuge opp masse korte stikkhår eller små hårballer overalt med jevne mellomrom) så er det mange raser som ikke har så mye pelsstell. Personlig foretrekker jeg glatthårsraser, de har null pelsstell overhodet (ingen av mine har dusjet/badet siden i fjor sommer en gang), men de røyter jo en del et par ganger i året spesielt, så det er hår der de oppholder seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har utseendet å si? Hva slags type hund foretrekker du? Ser du har finsk lapphund (eller eurasier e.l) i profilbildet, er det spisshundtypen du foretrekker eller? :)

Hva er "litt stor"? Litt stor for meg er dalmatiner (som jeg har), mens for andre er det f.eks toller, eller andre veien, schæfer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt stor : på størrelse med en labrador, eller hakket mindre, jeg synst en labrador har et bra utseende men de røyter en del! Profilbildet er en eurasier som jeg fant på nett.( har ikke ) jeg synst de bare er søte :) Jeg har ikke så mye erfaring med hund men låner naboen sin hund ( labrador ) omtrent hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, man glemmer fort den røytinga når man først har en labrador :whistle: Det er litt som at man tenker at å ha barn er forferdelig helt til man får barn osv :P

Enig. No dritt med den daglige støvsugingen, men veies opp av alle fordelene :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

Røyting hos en labrador? Hallo, det er jo bare kjærlighetshår og (enda) en gledeserklæring til eieren, vel.

Enig. No dritt med den daglige støvsugingen, men veies opp av alle fordelene :wub:

Daglig, evt kan man spørre seg selv hvor speilrent man egentlig ha det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyting hos en labrador? Hallo, det er jo bare kjærlighetshår og (enda) en gledeserklæring til eieren, vel.

Daglig, evt kan man spørre seg selv hvor speilrent man egentlig ha det..

Joda..Men nå røyter han ekstra mye, pluss jeg har katter og en annen hund og en ettåring på samme etg..OG støv på hjernen. Litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du labrador så er ikke det ett dårlig valg :) Røyting, ja, men det får du på alle korthårsrasene, i mer eller mindre grad.

Jeg har som sagt dalmatiner, og de røyter og mye. Men jeg lover deg, det er virkelig verdt det altså, når man finner "sin" rase. :-) Det er ikke noe stort problem liksom, vil man ikke ha røyting så bør man heller gå for en nappe/klippe-rase :) På pluss-siden så krever jo ikke disse rasene noe som helst pelstell. En vask innimellom, også kan man børste igjennom i de verste røyteperiodene for å iallefall kontrollere litt hvor noen av hårene havner.

(Men altså, klart, finnes jo raser som røyter mindre, men jeg synes ikke man skal velge bort det man egentlig har lyst på bare pga. det, alle raser har jo sine fordeler og ulemper uansett).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med eurasier eller finsk lapphund da?

Kommer ann på hva du legger i å ikke bjeffe mye da :P Har inntrykk av at det er ganske individuelt i begge rasene.

Er i hvert fall ikke mye pelsstell med en eurasier, og de røyter mindre enn en del av korthårsrasene (eller røyter på en "enklere" måte, lettere å støvsuge opp og fester seg ikke i klær og møbler på samme måte). Bare spør om du lurer på noe ang eurasier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...