Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hund nummer 2?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Hva med Chodsky Pes? Kunne passe deg perfekt. Svart/brun tan. Ser ut som en mini-langhåret schäfer! :) Oppdretter i Norge som har tre tisper (ingen kull enda, de er unge) og driver med Shetland sheepdog fra før: Personligheten Kennel.

Chodsky Pes delen av kennelen hennes har egen Facebook side: https://www.facebook.com/personligheten?fref=ts

Lena Solberg og Gunn Vallene, Stathelle i Telemark

Det er en nydelig rase. Opprinnelig gjeter, så det kan hende du må fire på kravene der på lista, men du får så mye annet bra istedet :) Ta kontakt og spør, meld deg på noen facebook-grupper for rasen og føl deg litt frem.

http://hundesonen.no/forum/topic/73118-chodsky-pes-boehmisk-schaefer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det kommer an på pelsen. Vår frøken har tett pels som vokser fort, så hun må stelles ofte. Det er pudler som har mindre pels som vokser saktere enn henne. Men det er klart, når puddelen blir seendes sånn ut:

522796_10151260379611327_1016493138_n.jp

Så er det selvsagt mer jobb enn når hun ser ut som på bildet jeg postet i stad. Til sammenligning, så ser hun sånn ut når hun er klippet til utstilling:

252244_504867839546107_928182418_n.jpg

Når hun ser sånn ut, er hun også lettere å holde enn på bildet over. Vi har klippet henne altfor sjeldent, men en gang i måneden med en ordentlig gjennombørsting 1 gang i uka, samt at man er flink til å fjerne rask som setter seg i pelsen etter hver tur, så er det ikke uoverkommelig med puddelpels heller.

OK, det blir endel styr da, skjønner jeg, og det med spesielt HD'en var jo ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Hva med Chodsky Pes? Kunne passe deg perfekt. Svart/brun tan. Ser ut som en mini-langhåret schäfer! :) Oppdretter i Norge som har tre tisper (ingen kull enda, de er unge) og driver med Shetland sheepdog fra før: Personligheten Kennel.

Chodsky Pes delen av kennelen hennes har egen Facebook side: https://www.facebook.com/personligheten?fref=ts

Lena Solberg og Gunn Vallene, Stathelle i Telemark

Det er en nydelig rase. Opprinnelig gjeter, så det kan hende du må fire på kravene der på lista, men du får så mye annet bra istedet :) Ta kontakt og spør, meld deg på noen facebook-grupper for rasen og føl deg litt frem.

http://hundesonen.no/forum/topic/73118-chodsky-pes-boehmisk-schaefer/

Oj, så flott den var, da! Aldri hørt om rasen før:) Litt stor kanskje. Samtidig så virket den ikke så stor på facebooksiden..

Det er forsåvidt ikke det at jeg ikke kan ha en stor/normal hund, det er bare mye lettere å få folk til å ville ha besøk, og å passe den, når den ikke er stor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har finsk lapphund som det nesten ikke er lyd på. Han sitter ute på baksiden av leiligheten i et borettslag og det kommer aldri et bjeff. Når andre hunder setter i gang er han gjerne med men holder ellers stilt.

Jeg tror den bjeffinga er kraftig overdrevet, men selvsagt er det individer som bjeffer mer enn andre.

Jeg har ikke børstet han en eneste gang i hele vinter men regner med han må børstes litt nå i røytinga. De er hengivne, lekne og lojale.

Han er lettlært men har hatt litt tungt for det nå i ungdomstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg har finsk lapphund som det nesten ikke er lyd på. Han sitter ute på baksiden av leiligheten i et borettslag og det kommer aldri et bjeff. Når andre hunder setter i gang er han gjerne med men holder ellers stilt.

Jeg tror den bjeffinga er kraftig overdrevet, men selvsagt er det individer som bjeffer mer enn andre.

Jeg har ikke børstet han en eneste gang i hele vinter men regner med han må børstes litt nå i røytinga. De er hengivne, lekne og lojale.

Han er lettlært men har hatt litt tungt for det nå i ungdomstida.

Interessant! Har aldri truffet en, bare sett bilder, hvor store er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så flott den var, da! Aldri hørt om rasen før:) Litt stor kanskje. Samtidig så virket den ikke så stor på facebooksiden..

Det er forsåvidt ikke det at jeg ikke kan ha en stor/normal hund, det er bare mye lettere å få folk til å ville ha besøk, og å passe den, når den ikke er stor:)

En tispe blir rundt 49-52.

Beskrivelse av personlighetene deres i rasestandarden:

"

Livlig med raske, men ikke overilte reaksjoner. Relativt mild,
oppmerksom, lett å kontrollere. Den er lite kravstor og uth
oldende.
Usedvanlig kjærlig mot små barn og er et fint familiemedlem.
Fryktløs med gode nerver og usedvanlig årvåken. Utmerket
luktesans."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund er forresten noe av det nydeligste jeg har sett, men jeg vet ingenting om rasen.

Har googlet meg til at det er mye lyd da, og det orker jeg ikke.

Jeg har et individ med lite lyd, han dras ikke igang av andre som bjeffer heller. Mange jeg kjenner som er sånn, og mange jeg kjenner som jeg personlig ikke hadde orket å ha i hus over tid :P Jeg hater bjeffing :P

Jeg vil nok dro lapphund er en rase som har lav terskel for bjeffing, men det avhenger jo også av linjer, oppdragelse og bruk og :) Min bjeffer på store dyr med gevir (elg, reinsdyr og storfe), ellers tyst. Lapphunder skal visstnok drive reinsdyr med lyd og kropp, så litt lyd er det jo naturlig at det er. Moren hans har lite lyd, men både hun og de to søsknene er mer løsmunnet enn min egen, men alle er mindre løsmunnet enn mange jeg treffer på utstilling etc. Ellers ser jeg jo at de hundene som er mer laidback og med god ro har mindre lyd, så det kan jo være en ide hvis du skal se på linjer. Også et det slik at en sliten hund som får brukt hode og kropp får mindre behov for å tjase og mase :P Ei jeg kjenner som måtte stoppe med mye og aktiv bruk av lapphunden sin grunnet HD-plager gikk fra å ha en rolig og sanset hund til bjeffemonster.

Ellers er det en mellomstor rase, Idealhøyde tisper er 44 cm +- 3 cm, Idealhøyde hanner er 49 cm +- 3 cm. Men det er enorme forskjeller. Vet av hunder som er 57 cm høye eller under 40 cm :P

Det er en gammel hundetype, men ny rase. Stambok er fortsatt åpen i moderlandet, så både gemytt og utseende kan variere stort. Men generelt sett er de bamsete og kraftig bygd for størrelsen, med tykk, værhard og veldig lettstelt pels (om du får av rett kvalitet) og jevnt over sosiale, trygge, stødige og ålreite hunder. De er selvstendige, så ha det i bakhodet om du tenker hundesport. Stort sett potethunder som passer til alt, men ikke om du vil bli best :)

Helsemessig er de blant de billigste å forsikre og sånn sett regnet som friske. De fleste lever til 14-15 år. Men, en har en viss forekomst av HD (det er få med C som plages visstnok, men det kan forekomme), og noen tilfeller av AD og patellaluksasjon samt øyesykdommer. Det er også registrert tilfeller av allergi, addison, hypotyerose og epilepsi. Raseklubben i moderlandet gjør en knalljobb i å samle inn og offentliggjøre helseinformasjon på lapphunder i hele verden når det kommer til det som ikke registreres i dogweb/hunddata/koiranet, så det jobbes jo med.

10259121_10154182701720341_6079000959079

Her har du en tispe og hannhund, hannhunden er min. Begge av relativt normal høyde og bygning, moderat beinstamme og pels på begge :) hun er 2, han er 3.

Skriver fra mobil, så tror jeg gir meg nå, men er du interessert i mer info så spør, evt søk opp ting jeg har skrevet før i ulike rasevalgtråder :) Du er også velkommen til å lese om min på blogg (litt oppdatert) eller sonentråden (sporadisk oppdatert).

Litt avhengig av hvor du bor kan jeg sikkert finne navn til noen du kan få hilse på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, det blir endel styr da, skjønner jeg, og det med spesielt HD'en var jo ikke bra.

Det er ikke så mye styr om man er klar over og innstilt på at det er en del ekstra stell med disse pelsene som ikke røyter, det er derfor jeg presiserer at det er en del ekstra stell med sånn type pels. Tror det er mange flere som blir negativt overrasket enn positivt overrasket der, ikke bare på pudlene, men på alle raser som ikke røyter (og blandinger av disse, som f.eks doodlene). :)

HD-problematikken har det vært en del snakk om de siste årene, og det er som sagt innført krav om kjent HD-status på avlsdyr, så vi får jo bare krysse fingrene for at det er noe som kan bli bedre etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...