Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg?


Karikari1
 Share

Recommended Posts

Hei! Da er tiden kommet for å kjøpe min første valp! vært hundegal og lest alt jeg har kommet over av hunderaser siden jeg var ei lita jente. I dag er jeg 24, fått meg samboer og kjøpt hus vegg i vegg med marka. Er oppvokst med hund, schæfer og elghund. Derfor er valget falt på schæfer, men.. Jeg vil være sikker. Hunden vil bli en familie og turkompis, vi er begge svært aktive. Har noen tips og råd? Erfaring med schæfer eller andre gjeterhunder som førstegangshund? Gode oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En schæfer kan være en god førstegangs hund viss du finner seriøse og flinke oppdrettere og gjør en god jobb med oppdragelsen. Personlig synes jeg det er en del snusk innen denne rasen, så vær nøye med valg av oppdretter! Det er også viktig å sette seg inn i hva denne rasen krever, og om du vil ha utstillingsvarianten eller bruksvarianten. Jeg synes du burde gå for utstillingsvarianten i første omgang, da disse ofte er litt lettere.

Har du noen gang sett på hvit gjeterhund? Det blir ofte sagt at denne rasen er en litt enklere rase en schæfer å ha med å gjøre. Så den kan jo sjekkes ut med mindre du er beinhard på at det skal være schæfer! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken hadde ikke slått meg en gang, men sjekka opp hvit gjeterhund og snakka til og med med en oppdretter som hadde både schæfer og HG, virker som dette er en "enklere rase" ifht jakt og vaktinnstinkter! Absolutt til vurdering:-)

Så bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du velger HG for å få en "schæfer light" så kan du gå på en smell gitt..... sjekk mentaliteten til foreldredyr, det er en del med dårlige nerver der ute, og mange som ikke er så veldig glad i mennesker.

De avles ikke på mot og belastbarhet slik som Schæferen og det gjør desverre at det avles på mange mentalt svake individer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men for all del! Det er masse flotte HG, og om man er forberedt på at det er en gjeterhund, som krever en del mentaltrening som spor, rundering eller lignende så kan det gå bra :) Jeg passer en her nå som er helt fantastisk i hodet. Og han er er en av grunnene til at jeg vurderer en HG til når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What Hera said.

Det er nok ikke stor forskjell på HG og schäferen altså. Individuelle forskjeller er det selvsagt, men vær veldig nøye på oppdretter og avlsdyr. Det er ikke kult å ha en stor hvit hund som er smånevrotisk.

Aktivisering, både fysisk og psykisk, er et must. Hilsen gulvet mitt, håndtaket på døren min, yuccapalma mi (Rip), monitorhøytalerene mine, tannbørsten til roomie, treet i hagen (rip) og det splitter nye sengetøyet mitt.

Edit: De aller fleste HG jeg har møtt har vært veldig gode. Kun ett unntak så vidt jeg husker, og det var ei tispe som ikke var superfornøyd i nye miljøer. Ellers er mange av fellestrekkene at de er kjempegode med andre hunder, "snakker" mye (vet ikke om schäferne gjør det) og at de generelt er veldig greie. Ikke oversosiale, men ikke asosiale heller. Bare litt "likegyldig" til de menneskene som ikke er en del av flokken på en måte.

Jeg angrer overhodet ikke på at jeg skaffet meg HG altså, men jeg har brukt helt avsindig mye tid på å få han noenlunde "ordentlig" nå i unghundperioden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What Hera said.

Det er nok ikke stor forskjell på HG og schäferen altså. Individuelle forskjeller er det selvsagt, men vær veldig nøye på oppdretter og avlsdyr. Det er ikke kult å ha en stor hvit hund som er smånevrotisk.

Aktivisering, både fysisk og psykisk, er et must. Hilsen gulvet mitt, håndtaket på døren min, yuccapalma mi (Rip), monitorhøytalerene mine, tannbørsten til roomie, treet i hagen (rip) og det splitter nye sengetøyet mitt.

Edit: De aller fleste HG jeg har møtt har vært veldig gode. Kun ett unntak så vidt jeg husker, og det var ei tispe som ikke var superfornøyd i nye miljøer. Ellers er mange av fellestrekkene at de er kjempegode med andre hunder, "snakker" mye (vet ikke om schäferne gjør det) og at de generelt er veldig greie. Ikke oversosiale, men ikke asosiale heller. Bare litt "likegyldig" til de menneskene som ikke er en del av flokken på en måte.

Jeg angrer overhodet ikke på at jeg skaffet meg HG altså, men jeg har brukt helt avsindig mye tid på å få han noenlunde "ordentlig" nå i unghundperioden.

Jeg hadde nok en dårlig start på min "HG karriere" Min egen har vært det man kan kalle litt spesiell :P

kjenner to stk som er avlivet pga fryktaggression mot mennesker. Disse har hatt dyktige eigere. Observerte også mye dårlig mentalitet på de jeg traff og fikk høre om mye dritt....

Heldigvis har jeg i det siste vært så heldig å få se noen gode eksemplarer av rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...