Gå til innhold
Hundesonen.no

2, gangs løpetid, går det normalt for seg? Og hvor mye aktivitet.


Recommended Posts

Donna fikk infeksjon ved 1.løpetid. Dyrlege trodde det var i livmor, men det var i skjeden, grunnet en hudbarriere der blod så vidt passerte. Den er fjernet. Dyrlege og jeg har fulgt henne med argusøyne, vil for alt i verden beholde henne som hun er. Og håper det beste, infeksjonen har antakelig lagd litt arrdannelse. Ovenikjøpet, jeg syns hun aldri kom seg etter infeksjonen, og holdt fast at noe var galt.

Etter lang tid uten at hun ble sitt gamle jeg, ba jeg om prøve av sekret i forkant av fjerning av barrieren. Tross det luktet ikke, og var ikke noe sekret, egentlig. Da det ble dyrket, viste seg at hun forsatt hadde bakterieinfeksjon i skjeden, holdt i sjakk av immunforsvaret. En bakterie som er normal i tarmen, og resistent mot de fleste antibiotika. Hun hadde fått antibiotika i kategori "virker dårlig". Fikk rett antibiotika, ny prøve og var frisk.

Jeg syns hun har blødd veldig lenge nå. (?) Det var litt lukt etter en uke, blodet var tykt. Jeg syns hun var dårlig, dyrlegen mente det var hormoner. Men fikk stikkpiller i tre dager, for normal bakterieflora / ph-verdi. Da ble hun seg selv.

Første dag med blødning nå, var 19.april. 2 uker altså. Hun er fin form, spiser, drikker vann, logrer med halen under lydighetsøvelser (som hun elsker, så det kan være lureri). Leting etter tennisball, full innsats. Blodet er tynt og lyserødt, men det kommer mye. Er det normalt? Hun virker opplagt og glad. Blodet lukter ikke. Eneste forandring i adferd, er mindre fart i lek med valpen. Ellers jobber hun hardt for å lære han jakt og underkastelse, sprette opp og få overtaket, det er valpen blitt dyktig i. Hun løper ikke i lek med valpen nå, men ligger på ryggen, bruker likevel mye energi, sparker med beina, spreller i mot, oppdrar han litt, da, rolig.

Hvor mye og hva skal hun trene under løpetid. Dyrlegen har sagt småturer på en 20 minutts tid. Det går ikke, hun får en depresjon. Greit vi går turer, hun syns det er kjedelig, blir irritert og vil hjem. Jeg tar henne ut en time på kvelden i langline, bare trav, men hun er intens, og leter etter ball. Dyrlegen sa det ikke var bra, og 1 times "arbeid" er for lenge. Hun er energisk.

Men å la henne styre på uten mål og mening går ikke, det må være en jobb, ellers finner hun bare på noe selv. Jeg syns 20 min tur om morgen, så lydighet, og snuse etter maten, søke litt i bakhagen + en time om kvelden, er minimum. Hun leker med valpen 5-7 minutt to ganger dagen. Ellers er de adskilt.

Er det å overbelaste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første dag med blødning nå, var 19.april. 2 uker altså. Hun er fin form, spiser, drikker vann, logrer med halen under lydighetsøvelser (som hun elsker, så det kan være lureri). Leting etter tennisball, full innsats. Blodet er tynt og lyserødt, men det kommer mye. Er det normalt? Hun virker opplagt og glad. Blodet lukter ikke. Eneste forandring i adferd, er mindre fart i lek med valpen. Ellers jobber hun hardt for å lære han jakt og underkastelse, sprette opp og få overtaket, det er valpen blitt dyktig i. Hun løper ikke i lek med valpen nå, men ligger på ryggen, bruker likevel mye energi, sparker med beina, spreller i mot, oppdrar han litt, da, rolig.

Hvor mye og hva skal hun trene under løpetid. Dyrlegen har sagt småturer på en 20 minutts tid. Det går ikke, hun får en depresjon. Greit vi går turer, hun syns det er kjedelig, blir irritert og vil hjem. Jeg tar henne ut en time på kvelden i langline, bare trav, men hun er intens, og leter etter ball. Dyrlegen sa det ikke var bra, og 1 times "arbeid" er for lenge. Hun er energisk.

Men å la henne styre på uten mål og mening går ikke, det må være en jobb, ellers finner hun bare på noe selv. Jeg syns 20 min tur om morgen, så lydighet, og snuse etter maten, søke litt i bakhagen + en time om kvelden, er minimum. Hun leker med valpen 5-7 minutt to ganger dagen. Ellers er de adskilt.

Er det å overbelaste?

Løpetid er ingen sykdom så fremt de ikke har livmorbetennelse eller andre infeksjoner, så det er vel bare å la henne trene og kose seg om hun har lyst og energi til det? Jeg har aldri begrenset mine tisper når de har løpetid, nesten tvert i mot. De har vært veldig oppessen og "på" under løpetid, mine tisper, så jeg har i hvert fall ikke redusert aktivitetsnivået.

Hvor mye en tispe blør under løpetid er helt individuelt. Noen blør mye, andre lite.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg gjør ingen forsjell på hundene mine under løpetiden, men tar hensyn til andre med hannhund. Trener akkurat like mye mentalt og fysisk som før.

Eneste jeg gjor forsjell på var min eldste som etter to keisersnitt viste seg å være tydelig smertepåvirket med å balle seg sammen o.l. men hun var syk pga arrvev og tålte ikke den hovene livmoren og alt som skjedde. Hun ble kastrert.

Eneste perioden jeg tar litt hensyn er den perioden de er litt falsk drektig, men da er det kravene jeg tar hensyn til: jeg vet at konsentrasjonene ikke er 100% selv om hun prøver, og jeg vet at farten i kroppen ikke er som normalt-men hun gjør så godt hun kan. Hunder har hormoner akkurat som oss. Verken vi eller hundene er syke ved normale hormoner, men har behov for litt mentale hensyn og forståelse. :) Treningsmengden fysisk går ikke ned den perioden, ikke mentale treningsmengden heller-men jeg kjenner hunden så godt at jeg vet årsaken til dagens feil uansett hvor hardt hun prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...