Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få mer motor i hunden sin?


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Først og fremst tenker jeg at motor og drift i en hund, er mye genetisk betinget. Men jeg både tror og håper at det til en viss grad går ant å jobbe frem en litt større motor på hunden sin.

Hunden min har akkurat fylt 1 år. Hun er ei kjempegod jente, som er en glede å ha i hus. Hun er roligheten selv, gjør ikke mye utav seg (med mindre hun oppdager at det går noen skumle folk forbi på veien - da våkner hun til liv). Ellers kan hun ligge å sove, vandre litt, leke litt alene med noen av lekene sine, og sove mer. Kommer det folk så hilser hun, men kan etter det gå å legge seg igjen. Klager ikke på hvordan hun er inne - det er utrolig deilig å ha en slik hund innendørs.

Men.. jeg skulle gjerne ønske at hun hadde mer motor utendørs, når vi trener og når vi skal leke.

Tja, hvor skal jeg starte? Jeg har helt siden hun var valp vært kjempeplaget med å finne gode forsterkninger. Ingenting har helt vært god nok til å jobbe ordentlig for. Det har blitt bedre de siste månedene, men er langt langt fra mål. Hun kan nå jobbe med meg, men som regel henger hun etter, og tar sin tid til å utføre jobben. Hun kan også bare vandre fra meg under en øvelse (feks fvf). Jeg har funnet ut at baller med pip er det hun jobber mest for, så det er som regel det jeg bruker nå for tiden - i tillegg til pølsebiter.

Under innkalling, så har det også blitt liiitt bedre den siste tiden - men jeg stoler ikke på henne for fem flate øre at hun kommer når jeg roper. Hun kommer mest sannsynlig ikke. Dette er noe jeg jobber med nå. Hun kan vandre løst rundt omkring, og ikke engang ense at jeg roper på henne, eller piper med pipeballen, Da går hun med nesa ned i bakken, og løfter ikke på et øre. Er jeg heldig så kan hun stå opptatt med noe såppass lenge at jeg får tatt tak i henne, men som oftest stikker hun avgårde når jeg kommer for nært. Jeg bruker også ofte langline. Men - dette er egentlig et problem som jeg er mye selvforskyldt i, og det er noe jeg jobber med. Og det er ikke helt dette jeg ønsker å diskutere heller.

Lek. Jeg har også slitt med å finne hva hun liker å leke med. Baller, kong, drakamp, jakt osv er prøvd. Baller fungerer best. Hun er veldig miljøpåvirket, hun leker mye bedre alene hjemme i stua med meg, enn ute i skogen. Ute i skogen er det alt annet å lukte på, høre på osv.

Jeg innser nå at jeg nå beskriver særegent om mine leke og innkallings-problemer - men det er ikke helt det jeg ønsker å få svar på. La meg ta noen eksempler istedet:

Trening på hundebanen. Jeg observerer andre hunder som er virkelig på'an, er interessert i eieren, gjerne hopper og spretter rundt eieren og er gaal etter lekene. Alt som skjer, skjer i fart. Skal hunden gå fvf, så er hunden dèr - går håpefult og ivrig ved siden av eier. Skal hunden hente en apport, så skjer det i full fart fremover, og full fart tilbake. Ved innkalling, kan hunden snuse litt noen sekunder, før hunden vender på femøringen og spurter tilbake til eier.

Men slik er det ikke for min hund. Min hund kan de samme øvelsene, men det skjer i et helt annet tempo. Skal Nuka gå fvf, så kan hun nøle med å starte, gå labbende ved siden av meg, og kanskje tilogmed havne litt bak fordi hun går så sakte. Øker jeg farten, kan hun til nøds også øke, men man kan se at hun havner bak (i de fleste tilfeller). Eller i verste fall, at hun mister interessen - og bryter posisjon og går heller for seg selv og snuser i bakken. Jeg kan rope/lokke henne inn igjen med ball - og så er det påan igjen. Ved apporthenting, så går/traver hun ut å henter apporten, og går/traver inn igjen. Setter seg rolig i utgangstilling og venter på at jeg skal ta apporten. Venter jeg litt for lenge, kan hun slippe og gjøre noe annet. Ved enkeltdekk/fellesdekk så ser det nesten ut som hun kommer til å sovne der hun ligger. Kan avogtil lukte litt på gresset/snøen rundt seg, eller legge seg på skinka. Men idag, så lå hun rolig helt til et blad blåste bortover asfalten - daa for hun avgårde på jakt etter det bladet.. På innkalling fra sitt, så laffer hun bare bort til meg og setter seg i utgangstilling. Altså hun utfører oppgavene riktig, men det er ikke mye motor/driv i det hun gjør. Hun blir selvsagt litt oppgiret når hun henter baller, men hun kan likesågodt legge fra seg ballen dersom hun får en spennende lukt i nesa. Eller velge å ikke komme inn til meg igjen, for å få neste ball kastet.

I dag var vi på NRH trening. Jeg lå som figurant for de andre hundene, og alle de hadde kong i tau som favorittleke/belønning. Jeg trengte bare å ta fram kongen, så startet de en drakamp eller hentet kongen når jeg kastet den. Bestandig i full iver. Men så var det Nuka da. Greit nok, hun fikk ferten av figurantene, og fant dem. De begynte å leke med henne med det jeg hadde tatt med av belønning (baller med pip), fordi det er det jeg vet hun liker best. Kong i tau har hun ingen interesse for. Og det som da skjer, når figurantene lager liv og røre, kaster ballen slik at hun kan hente den og komme inn for å få den andre (bestandig en å bytte med), så tar hun ene ballen og går vekk fra figuranten og tar "seiersrunden" alene. Går rundt i terrenget med ballen i munnen, men vil ikke la seg lokke av verken ball eller annen draleke. Kom heller ikke når jeg ropte. Fikk henne tilslutt inn når jeg kom nær henne, og hadde all verdens godbiter i hånden og lokket med.

Annen situasjon idag var når fremmede skulle hilse på henne. De setter seg ned på huk og sier med vennelig og lys stemme "hei du, du var fin du, vil du ha godbit" osv. Nuka enser dem såvidt, og bare lukter omkring på bakken. Jeg kunne se at de andre reagerte litt på at hun var så rolig og så uinteressert. Hun logret litt da, tok en sleik i ansiktet demmes, men deretter var det ingenting futt. Hun vandret bare videre.

Ny situasjon: Jeg har henne i bånd ved siden av meg. Jeg drar frem en bamse jeg vet hun leker med hjemme i stuen. Jeg dingler den lokkende fremfor henne, lager lekelyder og byr på meg selv. Hun såg litt på leken, gjor et forsøk på å få tak i den, og deretter gav hun seg. Var ikke lengre interessert.

Alt tyder på at forsterkeren ikke er god nok. Langt fra god nok. Alle mine "problemer" er at forsterkeren ikke er god nok. Men hva gjør jeg når jeg ikke klarer å finne en forsterker som er alfa omega? Jeg byr på meg selv, både på trening og under lek - jeg kan i allefall ikke være passiv, for da er det i hvertfall uinteressant. Jeg lager masse lyder og gjør mange bevegelser- men hun blir som regel stående å se rart på meg.

Hva kan jeg gjøre for å jobbe opp et ekstra gir på henne, på generelt basis? Jeg ønsker egentlig at med en gang vi kommer ut, så skal hun opp med hodet, opp med halen - og være oppmerksom.

Det jeg kan komme på at jeg kan gjøre er:

- Fjerne alle leker, slik at hun ikke har tilgang på noe som helst. Kun når vi skal trene eller leke. Pr nå så har hun maange forskjellige leker liggende i en kurv i stuen (ikke de ballene vi trener med). Hun går selv å plukker ut hvilken leke hun vil leke med, så ligger hun på gulvet i noen minutter med leken, og går deretter videre. Fjerner jeg alle lekene, vil jo alle leker tilslutt være spesielle - og det vil kanskje bli mye artigere å leke når vi først skal leke?

-Jeg trener litt mentalt stimulig hver dag. Dermed får hun jo godbiter på daglig basis (varierer veldig på om det er pølse eller bare vanlig frolic og andre tørrgodbiter). Kanskje jeg må slutte med å gi godbiter også? Eller kun holde meg til tørre levergodbiter til slik "hverdagstrening" ?

- Trene utholdenhet med henne. Kanskje hun blir fort sliten og lei? Kanskje hun får mer iver ved å ha bedre form og kondis? Jeg kan ikke tenke meg at alt det vi sliter med, er på grunn av hun er lat. Men kanskje noe av det kan skyldes latskap... ?

Har noen av dere hunder med lik atferd? Har dere andre forslag til tiltak? Hvordan kan jeg få motoren hennes i gang!? Hun virker så motløs, selvstendig og uinteressert til nesten alt.. Og slik har hun egentlig vært siden hun var valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener med en del folk som har hatt stoooort utbytte av lekekurs! Har vært en vanvittig forskjell på hundene deres før og etter lekekurset! Skikkelig morsomt å se de tidligere uinteresserte, daffe dyra, bli nærmest fra seg av glede når de ser leka kommer frem:D

Arrangeres det slike kurs der du bor? Om du bor i trondheim så har jeg ett og anbefale i allefall;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om å gjøre det gøy å bygge forventninger å intensitet. Har man en hund som ikke har så mye intensitet naturlig så kan man jo hjelpe litt på det, feks ved å ikke trimme hunden før man skal på trening, slik at den er litt ekstra klar for aktivitet etter å ha hatt en kjedelig dag. Korte økter(kanskje så lite som 1-2 min i starten, 3-4 rep på en øvelse), slik at man ikke holder på så lenge at hunden synker i intensitet, men heller gir seg på topp, etterhvert så blir jo dette en slags vane, og noe man kan øke gradvis når hunden blir mer utholden. Selvfølgelig med hvordan man belønner, ikke bare hva du belønner med, men også hva du gjør. Hvor aktiv er du selv? Og selvfølgelig bedre kondis, både fysisk og mentalt hjelper.

Ang lek på egenhånd, tren byttelek. Det må også læres (hos noen) som andre ting. Varga var slik du beskriver din hund, men etter å ha lært å bytte kommer hun inn i full fart for den andre leken :)

Sånn litt på siden, nå vet jeg ikke hvor rolig hun er, men er det unormalt så kanskje du skulle dratt til vet å sjekket stoffskiftet?

Edit: Å utstyr deg gjerne med godbiter (om hun liker det) på alle turer fremover å tren kontakt kontakt kontakt, positivt hos deg. Innkalling, snu å løp motsatt vei, gjerne mens du hopper å spreller å roper med lys gøyal stemme, alle slike småting vil også hjelpe på både fokus på deg og lyst til å jobbe med deg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gjøre treningen så gøy som mulig, og heller ikke trene så lenge i gangen.

Jeg bor ganske langt nord, og ganske langt på bygda, men skal holde øynene åpne for lekekurs!

Prøver det jeg kan for å gjøre det så gøy som mulig for henne, men hva gjør man da, når man ikke finner leker som hun jobber ekstra for? Jeg må ha en forsterker som er sterk nok til å overdøve spennende lukter og lyder ute i skogen.

Tja hvor aktiv jeg er i leken, eller til vanlig? Jeg byr mye på meg selv i leken, og bruker mye stemme og bevegelser. Det ser nesten ut til at hun blir litt satt ut av det- skjønner ikke helt hva jeg huer og heier for. Men sånn ellers, så har jeg som mål å bli mer aktiv enn det jeg er nå. Vi går turer hver dag, men nå når snøen snart er borte, så er det skogs og fjellturer som står for tur. Sykkelturer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med noe lignende, og det jeg jobber med nå er å være mer stille (evt. holde kjeft) under leik og ellers være kostbar. Altså at vi kun leker når jeg inviterer til lek, ikke når han byr på seg selv.

Utenom dette passer jeg på å leike akkurat til han begynner å hive seg med, så gir jeg meg, dette har sett ut til å gi gode resultater.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på kurs? Eller trent med noen som er flinke/erfarne som kan se på dere å fortelle hva de ser i samspillet mellom deg og hunden? Noen ganger så er det jo slik at selv om man legger sjela si i det å virkelig gjør en innsats så er det ikke sikkert man gjør rett ting å da vil det ha liten virkning, selv om man prøver hardt.

Men det høres jo ut som kontakt kanskje er hovedproblemet deres, så kanskje du skal gå helt tilbake til det? Forøvrig så kan jo både denne dempede intensiteten, snusing og andre slike ting være fordi hun er berørt (skrev du ikke at hun var det?) Isåfall så er det jo å gå helt tilbake til trygghet å ro, før man begynner å kreve noe av dem. Er jo hunden redd/usikker så er det jo vanskelig både å fokusere på oppgaven og å tørre å slippe seg løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt få litt av Mio, han har ofte alt for mye :sleep:

Neida, skal prøve å komme med noe konstruktivt også :) For det første, ja, det er forskjell på hvor mye som ligger i hunden fra før, i hvert fall på tolleren så kommer de i mange ulike "varianter". Men, jeg tror også at det er mulig å trene fram mer enn det Nuka har i dag!

Jeg ser at du mener at "alle andre" har hunder som leker masse og er "på" hele tida, men jeg kan trøste deg med at av de jeg trener med, er det flere som er slik som du beskriver. Ikke noe særlig intressert i hverken leker eller gdbiter, kan heller finne på å snuse enn å trene osv. Klart, sammenligner du deg med elite-hunder, så virker Nuka som unntakstilfellet, men det er hun nok ikke. Jeg vet de jeg trener med også irriterer seg over "uinteressert" hund og jobber med dette. Også kan du jo være glad for at du har en hund med en super av-knapp, du må bare lete litt mer etter på-knappen :ahappy:

Jeg ville lekt masse! Med masse ulike leker! Lær inn bytteleken med ting som kan kastes, så slipper du at hun løper avgårde med "trofeet" sitt, som Malamuten sier.

Og vær engasjert! Veldig engasjert! En av de jeg trener med som sliter med samme som deg tror hun er veldig ivrig, men i min verden er hun ganske så daff... Så vær skikkelig klovn, gjør merkelige ting, hopp og sprett! Jeg hadde nok prøvd meg fram i hagen el. for å se hva hunden reagerer på før jeg dro på trening. Etterhvert som du har funnet fram til noe hun liker og blir gira av, kan du muligens etterhvert utvide, for da skjønner hun hva som skal til for at muttern skal bli sånn morsom.

Eller så mener jeg at du har lagt ut en film hvor hun leker med støvsugeren, eller? Da har du jo i hvert fall noe hun leker med, dog noe upraktisk :P Men kanskje hun leker med kosten, riva eller snøskuffa? Klarer du å få hun opp i lek med de, og så gå over til ball feks? Eller kanskje det er det å hoppe opp å ta tak i noe hun synes er gøy? Vet ikke jeg altså, bare kaster ut forslag :)

Eller så anbefaler jeg absolutt et kurs, gjerne et slikt lekekurs. Mye lettere å gi tips når man ser dere sammen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til det en del av det du skriver, spesielt det med leking. Jeg sliter fortsatt med å få Ozu i lek på trening, selv om han kan leke som en helt hjemme. Han leker også på tur nå, ettersom jeg har trent på dette, men faller også fortere ut der. Leking med andre som belønning gjør han foreløbig bare hjemme.

Snusing som forstyrrelse har også vært et stort problem, og er fortsatt et problem noen ganger. Så kjenner godt til det. Med snusing så gir jeg ham veldig kort bånd, står på båndet så han får svært kort radius. Så venter jeg ham ut - og belønner med en gang han gir meg oppmerksomhet. Får han dilla på en bestemt snuseflekk så flytter jeg meg litt bort. (Lokking eller roping når hunden er opptatt med noe annet har god sjanse for å forsterke nettopp dette).

Med leking så har jeg jobbet mye med det, og gjør det fortsatt. Leker hjemme, tar med leken på tur for å gjøre ham vant med å leke ute. Har enkelte leker han bare får tilgang til under trening og aldri ellers, stopper og leke når han er ivrig, ikke vente så lenge at han går lei osv.

Treningsøktene reduserte jeg også til et minutt om gangen. Ut av bilen, trene et minutt og så inn igjen. Følte ikke jeg fikk tid til noe, men det tok ikke så veldig lang tid før jeg kunne øke og er nå oppe i to minutter.

Ting som krever fart, som f.eks innkalling fra sitt trener jeg med "eksplosiv start", får ham til å sitte i ro, viser ham leken og går sakte i fra - også løper jeg det jeg har i det jeg kaller ham inn. Og belønningen er da å få jage meg og leke. Hvis hun fort går lei leken, så ville jeg bare lekt i korte økter.

Har du prøvd avstandsbelønning? Det gir ofte et ekstra gir hos Ozu.

Til slutt så har jeg også chip-kastrert ham, noe som også hjalp på fokus og snusing.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje DU er litt for mye for henne? Blir det litt overveldende for henne når du leker? Litt veike hunder kan ha problemer der, og da blir de mer passive, eller snuser for å dempe "mor" som virker helt "over the top" på dem. Jeg greide effektivt å gjøre hunden min redd apportbukken, jeg, da jeg skulle trene inn apport (en hund jeg hadde for mange, mange år siden). Jeg skulle jo gjøre dette så himla moro, vet du, at det ble langt over det normale, og det endte med at hunden fikk en fullstendig aversjon mot denne apportbukken. Hun ville ikke engang SE på den til slutt.

Er hun litt preget av omgivelsene, så er det også viktig å tilrettelegge sånn at du har kontroll på hva hun evt finner ubehagelig. En hund jeg hadde ville IKKE løpe mot bilen min når bakdøra stod åpen og mamma'n hennes lå i bilen. Jeg måtte derfor passe på at jeg trente innkalling bort fra bilen, og med god avstand. DA funket det.

Det du kan forsøke, er jo å velge deg ut en leke (f eks pipeballen) som er bare DIN. Du tar den fram og leker med den med deg selv mens hunden bare får se på. Gjør den kjempespennende og mystisk, men IKKE la hunden få leke med den. Etterhvert kan du la henne få den bittelitt, men ta den fort tilbake igjen... Deretter øker du på tiden hun får leke med den. Aner ikke om det kan funke, men jeg har hørt enkelte som har gjort det slik.

Ellers kan det også hende du skal se litt mer på hvordan du bruker belønningen hennes. Jeg benyttet mye ekstern belønning på min forrige tispe. Hun var en veik hund som ikke turte å leke særlig når hun ikke var på hjemmebane. Jeg benyttet derfor heller mye godbiter og hadde en skål med godbiter som hun kunne få løpe bort til for belønning når hun hadde gjort riktig. Dette fungerte veldig bra på henne. Det krever litt mer tilrettelegging og tankegang, men forandret min hund til å være en treg og usikker dame, til å ville jobbe med glede. Stort fart hadde hun aldri, men noen ganger må man bare godta at hunden ikke er like rå som de beste. Det er ikke alle raser eller individer som er superkjappe og ivrige.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SandraNH, on 01 May 2014 - 6:23 PM, said:SandraNH, on 01 May 2014 - 6:23 PM, said:

Først og fremst tenker jeg at motor og drift i en hund, er mye genetisk betinget. Men jeg både tror og håper at det til en viss grad går ant å jobbe frem en litt større motor på hunden sin.

Hunden min har akkurat fylt 1 år. Hun er ei kjempegod jente, som er en glede å ha i hus. Hun er roligheten selv, gjør ikke mye utav seg (med mindre hun oppdager at det går noen skumle folk forbi på veien - da våkner hun til liv). Ellers kan hun ligge å sove, vandre litt, leke litt alene med noen av lekene sine, og sove mer. Kommer det folk så hilser hun, men kan etter det gå å legge seg igjen. Klager ikke på hvordan hun er inne - det er utrolig deilig å ha en slik hund innendørs.

Men.. jeg skulle gjerne ønske at hun hadde mer motor utendørs, når vi trener og når vi skal leke.

Tja, hvor skal jeg starte? Jeg har helt siden hun var valp vært kjempeplaget med å finne gode forsterkninger. Ingenting har helt vært god nok til å jobbe ordentlig for. Det har blitt bedre de siste månedene, men er langt langt fra mål. Hun kan nå jobbe med meg, men som regel henger hun etter, og tar sin tid til å utføre jobben. Hun kan også bare vandre fra meg under en øvelse (feks fvf). Jeg har funnet ut at baller med pip er det hun jobber mest for, så det er som regel det jeg bruker nå for tiden - i tillegg til pølsebiter.

Under innkalling, så har det også blitt liiitt bedre den siste tiden - men jeg stoler ikke på henne for fem flate øre at hun kommer når jeg roper. Hun kommer mest sannsynlig ikke. Dette er noe jeg jobber med nå. Hun kan vandre løst rundt omkring, og ikke engang ense at jeg roper på henne, eller piper med pipeballen, Da går hun med nesa ned i bakken, og løfter ikke på et øre. Er jeg heldig så kan hun stå opptatt med noe såppass lenge at jeg får tatt tak i henne, men som oftest stikker hun avgårde når jeg kommer for nært. Jeg bruker også ofte langline. Men - dette er egentlig et problem som jeg er mye selvforskyldt i, og det er noe jeg jobber med. Og det er ikke helt dette jeg ønsker å diskutere heller.

Lek. Jeg har også slitt med å finne hva hun liker å leke med. Baller, kong, drakamp, jakt osv er prøvd. Baller fungerer best. Hun er veldig miljøpåvirket, hun leker mye bedre alene hjemme i stua med meg, enn ute i skogen. Ute i skogen er det alt annet å lukte på, høre på osv.

Jeg innser nå at jeg nå beskriver særegent om mine leke og innkallings-problemer - men det er ikke helt det jeg ønsker å få svar på. La meg ta noen eksempler istedet:

Trening på hundebanen. Jeg observerer andre hunder som er virkelig på'an, er interessert i eieren, gjerne hopper og spretter rundt eieren og er gaal etter lekene. Alt som skjer, skjer i fart. Skal hunden gå fvf, så er hunden dèr - går håpefult og ivrig ved siden av eier. Skal hunden hente en apport, så skjer det i full fart fremover, og full fart tilbake. Ved innkalling, kan hunden snuse litt noen sekunder, før hunden vender på femøringen og spurter tilbake til eier.

Men slik er det ikke for min hund. Min hund kan de samme øvelsene, men det skjer i et helt annet tempo. Skal Nuka gå fvf, så kan hun nøle med å starte, gå labbende ved siden av meg, og kanskje tilogmed havne litt bak fordi hun går så sakte. Øker jeg farten, kan hun til nøds også øke, men man kan se at hun havner bak (i de fleste tilfeller). Eller i verste fall, at hun mister interessen - og bryter posisjon og går heller for seg selv og snuser i bakken. Jeg kan rope/lokke henne inn igjen med ball - og så er det påan igjen. Ved apporthenting, så går/traver hun ut å henter apporten, og går/traver inn igjen. Setter seg rolig i utgangstilling og venter på at jeg skal ta apporten. Venter jeg litt for lenge, kan hun slippe og gjøre noe annet. Ved enkeltdekk/fellesdekk så ser det nesten ut som hun kommer til å sovne der hun ligger. Kan avogtil lukte litt på gresset/snøen rundt seg, eller legge seg på skinka. Men idag, så lå hun rolig helt til et blad blåste bortover asfalten - daa for hun avgårde på jakt etter det bladet.. På innkalling fra sitt, så laffer hun bare bort til meg og setter seg i utgangstilling. Altså hun utfører oppgavene riktig, men det er ikke mye motor/driv i det hun gjør. Hun blir selvsagt litt oppgiret når hun henter baller, men hun kan likesågodt legge fra seg ballen dersom hun får en spennende lukt i nesa. Eller velge å ikke komme inn til meg igjen, for å få neste ball kastet.

I dag var vi på NRH trening. Jeg lå som figurant for de andre hundene, og alle de hadde kong i tau som favorittleke/belønning. Jeg trengte bare å ta fram kongen, så startet de en drakamp eller hentet kongen når jeg kastet den. Bestandig i full iver. Men så var det Nuka da. Greit nok, hun fikk ferten av figurantene, og fant dem. De begynte å leke med henne med det jeg hadde tatt med av belønning (baller med pip), fordi det er det jeg vet hun liker best. Kong i tau har hun ingen interesse for. Og det som da skjer, når figurantene lager liv og røre, kaster ballen slik at hun kan hente den og komme inn for å få den andre (bestandig en å bytte med), så tar hun ene ballen og går vekk fra figuranten og tar "seiersrunden" alene. Går rundt i terrenget med ballen i munnen, men vil ikke la seg lokke av verken ball eller annen draleke. Kom heller ikke når jeg ropte. Fikk henne tilslutt inn når jeg kom nær henne, og hadde all verdens godbiter i hånden og lokket med.

Annen situasjon idag var når fremmede skulle hilse på henne. De setter seg ned på huk og sier med vennelig og lys stemme "hei du, du var fin du, vil du ha godbit" osv. Nuka enser dem såvidt, og bare lukter omkring på bakken. Jeg kunne se at de andre reagerte litt på at hun var så rolig og så uinteressert. Hun logret litt da, tok en sleik i ansiktet demmes, men deretter var det ingenting futt. Hun vandret bare videre.

Ny situasjon: Jeg har henne i bånd ved siden av meg. Jeg drar frem en bamse jeg vet hun leker med hjemme i stuen. Jeg dingler den lokkende fremfor henne, lager lekelyder og byr på meg selv. Hun såg litt på leken, gjor et forsøk på å få tak i den, og deretter gav hun seg. Var ikke lengre interessert.

Alt tyder på at forsterkeren ikke er god nok. Langt fra god nok. Alle mine "problemer" er at forsterkeren ikke er god nok. Men hva gjør jeg når jeg ikke klarer å finne en forsterker som er alfa omega? Jeg byr på meg selv, både på trening og under lek - jeg kan i allefall ikke være passiv, for da er det i hvertfall uinteressant. Jeg lager masse lyder og gjør mange bevegelser- men hun blir som regel stående å se rart på meg.

Hva kan jeg gjøre for å jobbe opp et ekstra gir på henne, på generelt basis? Jeg ønsker egentlig at med en gang vi kommer ut, så skal hun opp med hodet, opp med halen - og være oppmerksom.

Det jeg kan komme på at jeg kan gjøre er:

- Fjerne alle leker, slik at hun ikke har tilgang på noe som helst. Kun når vi skal trene eller leke. Pr nå så har hun maange forskjellige leker liggende i en kurv i stuen (ikke de ballene vi trener med). Hun går selv å plukker ut hvilken leke hun vil leke med, så ligger hun på gulvet i noen minutter med leken, og går deretter videre. Fjerner jeg alle lekene, vil jo alle leker tilslutt være spesielle - og det vil kanskje bli mye artigere å leke når vi først skal leke?

-Jeg trener litt mentalt stimulig hver dag. Dermed får hun jo godbiter på daglig basis (varierer veldig på om det er pølse eller bare vanlig frolic og andre tørrgodbiter). Kanskje jeg må slutte med å gi godbiter også? Eller kun holde meg til tørre levergodbiter til slik "hverdagstrening" ?

- Trene utholdenhet med henne. Kanskje hun blir fort sliten og lei? Kanskje hun får mer iver ved å ha bedre form og kondis? Jeg kan ikke tenke meg at alt det vi sliter med, er på grunn av hun er lat. Men kanskje noe av det kan skyldes latskap... ?

Har noen av dere hunder med lik atferd? Har dere andre forslag til tiltak? Hvordan kan jeg få motoren hennes i gang!? Hun virker så motløs, selvstendig og uinteressert til nesten alt.. Og slik har hun egentlig vært siden hun var valp..

Det virker på meg som om du prøver litt for mye og legger for mye energi i å få fart og moro på dine premisser. Da kan det lett tippe over og hunden begynner heller å dempe deg. Svært mange har gått i den fella der. Ha heller en mer avslappet holdning og bruk litt til på å observere hunden og la den selv få velge sine forsterkere på sine egne premisser. Ikke ros hunden med høy lys stemme, det blir bare støy for den. Bruk gjerne heller en sekundærforsterker, klikker, ord eller annet nøytralt signal for å presis belønne akkurat den atferden du vil ha mer av og da blir det og den atferden hunden selv ønsker å tilby mer av. En vinn/vinn situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange mange gode innspill! :)

Kan ikke sitere alle, så kommer med litt kommentarer til alle;

- Mente ikke at hun var berørt, hun er ikke redd eller nervøs når hun rusler rundt for seg selv.. Veldig sjelden hun er redd/nervøs egentlig..

- I noen tilfeller har jeg bydd for mye av meg selv - og da ser man tydelig at hun blir litt satt ut..

- Avstandsbelønning ja. Det har vi prøvd.. satt ei skål ut med masse gode godbiter, og jaggu trur du ikke hun bare traver inn til den også ;)

- Ja det var jeg som la ut video av henne og støvsugeren. Hun er jo ikke helt forkommen, hun kan jo være ivrig hvis hun vil. Støvsuger, kost, spader o.l. i bevegelse er krutt - men ganske så tungvindt å ta med seg på trening ;)

Skal ta vekk mesteparten av lekene hennes, og prøve å gjøre de veldig spesielle og sjeldne. Også får jeg bare trene og trene på en god lek. Og slutte mens leken er god.

Ikveld gikk jeg meg en tur med henne. Hun gikk løs, vi gikk etter en lite trafikert traktorvei. Hun holdt seg i området rundt meg, og ble jeg for langt borte så kom hun alltid springende etter. Jeg hadde pipeballen med. Når jeg tok den fram, var hun heelt med. Jeg kastet/sparket den et par ganger, også tok jeg den vekk og gikk videre. Etter det sjekket hun inn hos meg ganske ofte, for å se om jeg ville leke mer med ballen. Gjorde det slik at når hun var litt unna meg, så ropte jeg på henne, og når hun da kom - så fikk hun ballen. Og da var det fart. Så dersom hun får gå litt for seg selv en stund, og at vi er helt alene - så er hun veldig grei å ha med å gjøre. Så det er håp.

Merker godt at det er veldig humøravhengig. Nå i kveld var hun mye mer med, enn hva hun var tidligere idag. Dog var vi på en annen plass, hvor det kanskje ikke var så mye som skjedde rundt henne. Og hun merker vel kanskje at jeg er mye mer på henne, når det er snakk om trening og innkalling. Ikveld var jeg avslappet, og det gjorde egentlig ingenting om hun ikke kom når jeg ropte. Mens tidligere idag så var det et opplegg vi skulle følge, hun måtte høre etter, ellers så stoppet treningen opp for både meg og alle andre... Så det ligger vel litt der og, at hun merker at jeg tidvis er "desperat" etter hennes oppmerksomhet...

Nei vi får fortsette å trene på å leke, og fortsette den jakta på den ultimate leken :)

Nuka er kanskje ikke så ille som jeg framstiller henne, men så kommer jo de gangene hvor alt kjennes litt håpløst :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller det seg litt annerledes, viss hun ikke er berørt så hadde jeg rett og slett korrigert henne når hun ikke hører, hun skal. Nå snakker jeg ikke om i øvelser så mye, men om hun står et stykke unna å snuser på en blomst å driter i at du roper(både på tur og trening) og evt ha på en langline. Så kan du jo også uansett gå litt tilbake og terpe på fokus på deg, utenom øvelser. Trene på byttelek og finne ut hva som passer akkurat denne hunden når det kommer til type leke, intensitet på lek, synlig/ikke synlig belønning osv.

Nå vet ikke jeg hva du mener med opplegg, men kanskje du bare skal droppe slike opplegg til du har det grunnleggende litt mer der du vil ha det? Så slipper du og i verste fall påvirke i negativ retning fordi dere gjør noe som blir stress og enda kjedeligere/vanskeligere enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må nok stille litt strengere krav til innkalling, og oppmerksomhet, og ikke tålerere at hun bare driter i hva jeg vil..

Det jeg mente med opplegg, var at vi idag var på NRH trening - og da var det jo visse øvelser vi skulle gjennomføre. Men ja, er enig med deg at jeg må gå litt tilbake og øve på enkle områder uten form for stress..

Men ofte når jeg trener, så er jo hunden oppmerksom på meg og gjør øvelsene bra, men bare er veldig rolig og har ikke den intensiteten som jeg skulle ønske. Hva kan man gjøre i akkurat slike situasjoner da? Det går vel igjen på å finne riktig forsterker ja.. svarer meg selv bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan leker du da? Sånn helt konkret. Prøvd jaktlek?

Har prøvd mye forskjellig.

Ball: Kaster, hun kommer tilbake, jeg kaster på nytt. Forskjellige retninger hver gang.

Drakamp, leker først med leken mot gulvet, lar henne jakte på den litt. Lar hun få et godt grep om leken, og oppmuntrer henne til å dra. Om hun drar oppmuntrer jeg med mer stemme, og slipper alltid når hun drar. Varierer hvor lenge hun får dra. Kan også dra litt tilbake, ser an hunden hva den er mest interessert i.

Andre leker, kan jeg lokke litt med i luften, kanskje springe litt ifra henne, la henne jakte både leken og meg. Lar henne få hoppe litt etter leken, osv osv. Roser henne alltid når hun leker godt.

Litt vanskelig å forklare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg må nok stille litt strengere krav til innkalling, og oppmerksomhet, og ikke tålerere at hun bare driter i hva jeg vil..

Det jeg mente med opplegg, var at vi idag var på NRH trening - og da var det jo visse øvelser vi skulle gjennomføre. Men ja, er enig med deg at jeg må gå litt tilbake og øve på enkle områder uten form for stress..

Men ofte når jeg trener, så er jo hunden oppmerksom på meg og gjør øvelsene bra, men bare er veldig rolig og har ikke den intensiteten som jeg skulle ønske. Hva kan man gjøre i akkurat slike situasjoner da? Det går vel igjen på å finne riktig forsterker ja.. svarer meg selv bare :P

Men NRH trening er jo trening, og trening må jo legges opp etter hver enkelt og hva de er klare for, ellers blir det jo negativ trening heller enn positiv.

Intensitet kommer ikke bare av riktig belønning, men også av trygghet, rutine osv. Dvs at om du får kontroll på helheten så kan det hende at du får en del gratis på intensiteten også. Lek/forsterker, ja det er viktig, men det er jo minst like viktig hvordan du legger opp treningen(kort eller lang økt, drar du strikken for langt eller passer du på, "utsetter" du hunden for ting den ikke er klar for/krever for mye eller er du flink til å bygge opp hunden og legge tilrette for mestring osv) og hvor flink du er til og bruke lek riktig for og bygge forventning og holde på den.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått kurs? Eller har du noen venner med litt god hundekunnskap som kan rettlede dere?

Jeg syntes det er mye lettere å ha en instruktør til å veilede meg igjennom det jeg står litt fast i, h*n ser hva jeg gjør feil og kan rette på meg og komme med input på hva jeg bør gjøre :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått kurs, men trener heldigvis sammen med kompetente folk, med mye erfaring om hund og trening. Får innspill fra de fleste, men har ikke helt knekt koden enda tydeligvis :) Alle har litt forskjellige metoder å trene på, helt tilpasset de hundene de har :) Så her gjelder det å finne ut hva som fungerer for meg og Nuka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått kurs, men trener heldigvis sammen med kompetente folk, med mye erfaring om hund og trening. Får innspill fra de fleste, men har ikke helt knekt koden enda tydeligvis :) Alle har litt forskjellige metoder å trene på, helt tilpasset de hundene de har :) Så her gjelder det å finne ut hva som fungerer for meg og Nuka :)

Det er bra, da får du i alle fall hjelpe ;)

Selv så var jeg også veldig "mye" når jeg skulle leke med Chicka og hun begynte å dempe meg sånn som Nuka gjør.

Siden jeg ikke er noen flink til å leke (skulle jammen gått på lekekurs" så begynte jeg å belønne med stemmen, godbiter og ball som jeg kastet og hun løp etter den.

Nå har jeg ikke hatt problemer med motoren til Chicka, snarere tvert i mot, men jeg kjente igjen det med leking og demping ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Mente ikke at hun var berørt, hun er ikke redd eller nervøs når hun rusler rundt for seg selv.. Veldig sjelden hun er redd/nervøs egentlig..

Det kan hende hun blir berørt når det legges litt press på henne i treningssituasjonen selv om hun ikke ser redd eller nervøs ut.

Nå snakker jeg ut fra den erfaringen jeg hadde med min forrige tispe - og det kan jo være helt feil i forhold til din altså :). Hun var tilsynelatende trygg og fin i alle miljøer, hun også, men når hun måtte prestere noe, så falt hun litt sammen om hun ikke hadde full kontroll på miljøet rundt seg. Derfor var det vanskelig å få henne til å leke med meg annet enn hjemme og i skogen vår når det ikke var andre hunder/ting/folk rundt oss. Hun hadde da super fart og intensitet, men det var fryktelig vanskelig å få henne med på dette på treningsbanen. Da ble hun veldig mye mer dempet - og jeg måtte bare legge all lekebelønning på hylla. Hun taklet det bare ikke. Jeg brukte derfor kun godbiter på henne, men det er klart, det var begrenset hvor langt jeg kunne komme med en hund som var såpass svak (og bare for å presisere: hun virket supertrygg i alle omgivelser, trygg på mennesker og andre hunder - så lenge hun ikke måtte gjøre noe). Med mye trening greide jeg å få opprykk til klasse 3 i LP og vi startet i B-spor (NBF) med henne, men jeg innså vel ganske fort at det kom til å stoppe seg der med henne.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mye med motor i Aïda. Vi har måttet trene på å leke. Jeg har måttet gjøre lekene mer verdifulle for henne, så hun får aldri leker uten at jeg tilbyr henne det, og i trening har vi helt spesielle leker. Etter jeg var på kurs fikk jeg også tilbakemelding på at jeg var mest aktiv under lek, så jeg har jobbet med og aktivisere henne mer under lek:

- hive leken mens jeg holder henne igjen for så og løpe førstemann ut til leken

- hive leke til henne, og hvis hun ikke tar den løper jeg og tar den og leker alene med den uten at hun får den

- ha to like leker og lære henne og bytte

Så har jeg jobbet med å være konsekvent på å belønne fart, da gjelder det at du ser de gangene hun er ekstra rask og belønne med jackpott! Hvis du vil trene fart kan det være lurt og gjøre det som første øvelse i treningsøkta før hun blir sliten og gi deg når det er bra.

Ellers syns jeg du har fått mange andre gode tips om å gå litt tilbake i treningen til feks kontakt og trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å gjøre treningen så gøy som mulig, og heller ikke trene så lenge i gangen.

Jeg bor ganske langt nord, og ganske langt på bygda, men skal holde øynene åpne for lekekurs!

Prøver det jeg kan for å gjøre det så gøy som mulig for henne, men hva gjør man da, når man ikke finner leker som hun jobber ekstra for? Jeg må ha en forsterker som er sterk nok til å overdøve spennende lukter og lyder ute i skogen.

Tja hvor aktiv jeg er i leken, eller til vanlig? Jeg byr mye på meg selv i leken, og bruker mye stemme og bevegelser. Det ser nesten ut til at hun blir litt satt ut av det- skjønner ikke helt hva jeg huer og heier for. Men sånn ellers, så har jeg som mål å bli mer aktiv enn det jeg er nå. Vi går turer hver dag, men nå når snøen snart er borte, så er det skogs og fjellturer som står for tur. Sykkelturer også.

Det første som slår meg er at du er nødt til å leke litt annerledes enn andre. Når du skal "by" på deg selv, som det så fint heter, så må det nok gjøres på hundens premisser og ikke på en nesten oppskrevet og vedtatt lov om at jo villere og gærn man er, jo morsommere har hunden det. Jeg har hatt opptil flere forsiktige hunder som synes jeg (og andre) blir bare ekle om vi blir for voldsomme og har det så innmari morsomt. Slik hunder må man vri hjernen sin med, men det ER mulig :-)

Jeg tenker at leker med tau som tillater hunden å leke litt unna mennesket kan være fint. Disse kan lekes jaktlek med langs bakken, hun kan få ha litt drakamp hvis hun vil, hun kan "stikke av" med den mens du later som du jager henne. Det finnes leker som kan puttes godis inni, osv.

Forslaget om lekekurs er kjempebra, men sjekk på forhånd om instruktøren har erfaring med ulike personligheter! Det er ingen vits å gå på et kurs hvor instruktøren ikke klarer å tilpasse leken etter hunden. Ellers kan det være en tanke å sjekke noen blogger. Siv Svendsen er beryktet for sin lek, kanskje det står noe i bloggen hennes? Andre her har kanskje forslag til andre gode artikler eller dvder med lek. Youtube..

Også hører det med til historien at hunden er bare ett år gammel :-) Mye kommer til å skje før og etter neste løpetid, og kanskje det hjelper på leken at hodet blir mer modent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte innspill. :) Jeg tenker også at jeg er den mest aktive under leken, og jeg må jobbe for at hun skal bli den mest aktive :) Har mange ideer nå, på hvordan jeg skal gå frem :)

Angående om at hun kanskje er nervøs/redd selv om hun tilsynelatende ikke ser slik ut; så tror jeg helt ærlig at hun ikke er det. Hun har det blikket i øynene som om hun tenker "bare rop så mye du vil, jeg bryr meg ikke, jeg vil gå denne veien" dersom det er i innkallingssituasjon. Hvis hun er daff under trening, så lyser øynene hennes "Må vi dette da? Kan vi ikke gjøre noe annet?". Men jeg kan jo selvfølgelig ta feil :) Skal være litt mer obs på henne på treningene fremover - kanskje jeg oppdager noe nytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SandraNH, on 01 May 2014 - 10:48 PM, said:

Ja jeg må nok stille litt strengere krav til innkalling, og oppmerksomhet, og ikke tålerere at hun bare driter i hva jeg vil..

Hvordan eller hvorfor mener du at det er nøkkelen? Hunden skiter ikke i hva du vil, den gjør bare som den har lært.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan eller hvorfor mener du at det er nøkkelen? Hunden skiter ikke i hva du vil, den gjør bare som den har lært.

Hun har vel ikke akkurat lært å være uoppmerksom/ufokusert, men har bare sluppet unna med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...