Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlig fòr, eller hormoner?


Red Merle
 Share

Recommended Posts

Ja da er Yoshi snart 7 mnd :-O!

Når han kom til oss spiste han Eukanuba, bæsjet han mye, men pelsen var fin. Etter noen uker byttet vi til Royal Canin, slik at hundene kunne spise samme fòr merket. For ca 3 uker siden begynte vi å introdusere begge hundene for Vom og Hundemat igjen. Han får valpefòret, men siden vi hadde så mye Royal Canin igjen, valgte jeg å blande det med Vommen, frem til det ble tomt for tørrfòr.

De siste ukene har jeg sett en forandring på Yoshi. Pelsen blir fort feit, han røyter mye, flasser mye, og jeg synes det lukter mer hund av ham enn før.

Jatzy får nr25 blandet med Royal Canin. Hun har ingen problemer med pelsen.

Spørsmålet er, er det hormoner som tuller til pelsen og huden til Yoshi? Eller er det RC'n? Eller er det Valpefòret til v&h?

Vurderer å fòre begge på nr 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måten å finne ut det på er vel å utelukke en og en fôrtype i et par mnd og se om det er noen forandring?

Ja jeg tenkte litt det samme. Jeg har en liten følelse av at det kan være tørrfòret, pleier ofte og være det, virker det som. Det er jo laks i både valpefòret og nr 25 hos vom og hundemat. Det kan jo være kornet i tørrfòret han ikke helt tåler. Men så flassa han ikke når han kom hit heller..Og da spiste han jo også tørrfòr.

Kanskje det er en kombinasjon av tidlig pubertal hannhund og tørrfòr :P ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke lett å si faktisk. Nå vet ikke jeg hva innholdet i EUK er kontra RC, men det kan jo være at det er en forskjell der også, at det er noe i RC han reagerer på men ikke i EUK.

Nei, det er bare å prøve ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ingen av mine hanner har blitt sånn i den aldern :) Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke kan bli det. Ene hannen min fikk feit pels og lukta fryktelig ekkelt hund av Orijen da. Så for kan ihvertfall ha betydning. Prøv å bare gi en av delene en lengre periode da vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min labbe fikk også dårligere pels da jeg byttet til rått for noen mnd siden. Har ikke gitt opp helt ennå, men virker som om det er foret. Han så mye bedre ut på tørrfôr, og jeg syns det er litt mystisk. Ikke den erfaringen med de andre hundene som har brukt V/H.. Bruker 33+ baddaky olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut valpefóret først og fremst. Anbefaler aldri noen å gi hunden valpefóret til vom&hundemat etter en rekke erfaringer med valper som klør og får dårlig pels. Alle tilfellene har rettet seg opp med å gå over på nr 25. Har gitt alle mine nr 25 fra starten av. Hjelper ikke dette ville jeg prøvt å gå over på nr 33 en stund. Tenker at det kan kanskje være en ide å prøve nr 33 uten tilsette oljen en kort periode for og også utelukke en "reaksjon" på oljen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut valpefóret først og fremst. Anbefaler aldri noen å gi hunden valpefóret til vom&hundemat etter en rekke erfaringer med valper som klør og får dårlig pels. Alle tilfellene har rettet seg opp med å gå over på nr 25. Har gitt alle mine nr 25 fra starten av. Hjelper ikke dette ville jeg prøvt å gå over på nr 33 en stund. Tenker at det kan kanskje være en ide å prøve nr 33 uten tilsette oljen en kort periode for og også utelukke en "reaksjon" på oljen. :)

Veldig snodig, for jeg har solgt vom og hundemat i ca. Fire år nå, og aldri hørt om en eneste valp som klør. Hva mener du det er i valpeforet kontra de andre som får de til å klø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ut valpefóret først og fremst. Anbefaler aldri noen å gi hunden valpefóret til vom&hundemat etter en rekke erfaringer med valper som klør og får dårlig pels. Alle tilfellene har rettet seg opp med å gå over på nr 25. Har gitt alle mine nr 25 fra starten av. Hjelper ikke dette ville jeg prøvt å gå over på nr 33 en stund. Tenker at det kan kanskje være en ide å prøve nr 33 uten tilsette oljen en kort periode for og også utelukke en "reaksjon" på oljen. :)

Hmmm, dette har jeg aldri hørt om. Men siden kjøtt er kjøtt, så ser jeg liksom ikke helt vitsen med å drive å aldersbetinge fòret til hundene, bare de får det de skal ha. Så å ha begge på nr 25 er forsåvidt målet. Evnt nr 33. Jeg har ikke tilsatt noe olje, siden både valpefòret og nr 25 inneholder laks.

Veldig snodig, for jeg har solgt vom og hundemat i ca. Fire år nå, og aldri hørt om en eneste valp som klør. Hva mener du det er i valpeforet kontra de andre som får de til å klø?

Aldri hørt om det jeg heller. Så lurer på det samme!

Jeg synes det litt sånn at hvis det er noe negativt med å fòre rått, kontra tørt, så får man fort slengt i tynet at rått -nei det er det ingen hunder som reagerer på. Det er liksom sånn medisin, alle hunder blir friske av rått. Men det er selvsagt en annen diskusjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Hmmm, dette har jeg aldri hørt om. Men siden kjøtt er kjøtt, så ser jeg liksom ikke helt vitsen med å drive å aldersbetinge fòret til hundene, bare de får det de skal ha. Så å ha begge på nr 25 er forsåvidt målet. Evnt nr 33. Jeg har ikke tilsatt noe olje, siden både valpefòret og nr 25 inneholder laks.

Aldri hørt om det jeg heller. Så lurer på det samme!

Jeg synes det litt sånn at hvis det er noe negativt med å fòre rått, kontra tørt, så får man fort slengt i tynet at rått -nei det er det ingen hunder som reagerer på. Det er liksom sånn medisin, alle hunder blir friske av rått. Men det er selvsagt en annen diskusjon :)

Vel, det er snakk om en veldig alvorlig, og sjelden, lidelse dersom en hund ikke tåler kjøtt generelt, da. Men såklart kan hunder reagere på en proteinkilde eller flere. :) Og det er ingen mirakelkur, nei, de som merker forbedring er jo rett og slett fordi at tørt var det motsatte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenkte å oppdatere litt her da :)

Da vi kutta ut tørrfòret, gikk mengeden avføring ned i fra 4 ganger om dagen til max 2 på Collien. Aussien driter lite, men ofte, uansett hva hun spiser.

Da vi kutta ut V&H's valpefòr, sluttet han med å flasse, og han lukter ikke like mye hund nå som han gjorde. Pelsen er ikke like feit heller.

Begge spise V&H nr 24 + litt fra frysedisken, og begge virker til å være i god form.

Begge røyter, men jeg tror det er normal vårrøyt.

Det eneste negative er at jeg synes de får dårligere ånde, men har nå tatt frem tannbørstene, så det gir seg nok :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er minst fornøyd med fra V&H er sprint og valpefôret. Har for meg at det skyldes at det er mindre fett i de typene. Så her går det i Eksklusiv, 25 og 33. Mest av den første, og noe av de andre typene. Også til valper, fra 3 ukers alder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det jeg er minst fornøyd med fra V&H er sprint og valpefôret. Har for meg at det skyldes at det er mindre fett i de typene. Så her går det i Eksklusiv, 25 og 33. Mest av den første, og noe av de andre typene. Også til valper, fra 3 ukers alder...

Jeg er derimot veldig fornøyd med valpefôret og har hatt både valp og voksen på det i noen år. Nå blir det nr 33 og 25 da. Fordi det bare blir pølser med valp å få kjøpt. Så det er veldig individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...