Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Har noen spørsmål angående hunden i ringen.

1. Jeg lurte på hvordan hunden skal oppføre seg i ringen? Da mener jeg om skal hunden være veldig avslappet (nesten trøtt), veldig våken osv?

2. Når du springer en runde i ringen skal hundens fokus da være opp på meg, eller skal den se rett fram?

3. Når hunden står oppstilt hvor skal fokuset hans da være? Opp på meg eller rett fram?

4. Hvordan skal halen være? Avslappet og hengende, eller oppover?

Takk for svar! Er nybegynner i ringen, har bare stilt ut en gang før.. :-)

Skrevet

1. Jeg lurte på hvordan hunden skal oppføre seg i ringen? Da mener jeg om skal hunden være veldig avslappet (nesten trøtt), veldig våken osv?

Det kommer ann på rasen, noen raser skal være våkene og alerte, andre skal være mer bedagelige. Jeg synes selv det er penest med en våken og iverig hund som liker å vise seg frem.

2. Når du springer en runde i ringen skal hundens fokus da være opp på meg, eller skal den se rett fram?

Det beste er at hunden løper litt foran deg, og ser rett frem. Da er det lettere for dommeren å se hundens bevegelser. Mange hunder har lett for å 'padle' når de følger med opp på føreren.

3. Når hunden står oppstilt hvor skal fokuset hans da være? Opp på meg eller rett fram?

Gjerne rett frem, men det er viktig at hunden er var på deg og dine signaler. Så om den følger litt med på deg, skader ikke. Bare ikke den står med hodet rett opp hele tiden, da blir det vanskelig å vise frem hundens nakke.

4. Hvordan skal halen være? Avslappet og hengende, eller oppover?

Hvilken rase har du? Halen skal bæres slik det står i rasestandarden :) Men en glad hale skader ingen!

Skrevet

1. Jeg lurte på hvordan hunden skal oppføre seg i ringen? Da mener jeg om skal hunden være veldig avslappet (nesten trøtt), veldig våken osv?

Det kommer ann på rasen, noen raser skal være våkene og alerte, andre skal være mer bedagelige. Jeg synes selv det er penest med en våken og iverig hund som liker å vise seg frem.

2. Når du springer en runde i ringen skal hundens fokus da være opp på meg, eller skal den se rett fram?

Det beste er at hunden løper litt foran deg, og ser rett frem. Da er det lettere for dommeren å se hundens bevegelser. Mange hunder har lett for å 'padle' når de følger med opp på føreren.

3. Når hunden står oppstilt hvor skal fokuset hans da være? Opp på meg eller rett fram?

Gjerne rett frem, men det er viktig at hunden er var på deg og dine signaler. Så om den følger litt med på deg, skader ikke. Bare ikke den står med hodet rett opp hele tiden, da blir det vanskelig å vise frem hundens nakke.

4. Hvordan skal halen være? Avslappet og hengende, eller oppover?

Hvilken rase har du? Halen skal bæres slik det står i rasestandarden :) Men en glad hale skader ingen!

Takk for tips! Jeg har dansk svensk gårdshund! :-)

Skrevet

Takk for tips! Jeg har dansk svensk gårdshund! :-) 

Jeg vet ikke hva "reglene" sier, men jeg liker at min gårdshund er som han er i ringen. Altså, sånn som han pleier å være ellers. Glad og fornøyd, oppmerksom, litt leken. Han har halen opp og logrer litt, og vi jobber med å ha fokus rett frem. Jeg stiller meg foran ham, altså slik at han ser på meg og jeg prøver å få ham til å ikke se rett opp, for da ser han litt rar ut... :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Guest Bølla
Skrevet

Takk for svar! Er nybegynner i ringen, har bare stilt ut en gang før.. :-)

Andre har svart tilstrekkelig på spørsmålene dine.

Hva angår din rase og hvordan din egen hund ter seg ville jeg oppsøkt et miljø/venner/kurs for å få andre til å bedømme hvordan hunden ter seg i ringen. Det er litt vanskelig å bedømme selv som nybegynner og du vil alltid få gode tips og treningsmuligheter. I tillegg er det gull verdt å ha ringtrening med andre før man begynner å kaste inn tusenvis av kroner til NKK ;-)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...