Gå til innhold
Hundesonen.no

Dekkmarkering vs apportering i sporet


Papillon
 Share

Recommended Posts

Hva er mest hensiktsmessig og minst forvirrende for hunden? Ved dekkmarkering i sporet er det jo veldig greit, men hva gjør hunden når den finner gjenstander på feltsøk der den skal apportere? Kan den finne på å dekke da? *unsure* Apportering i sporet høres også greit ut (hun apporterer handsker, luer osv i sporet, men har ikke prøvd med pinner enda). Ulempen er jo at hunden "taper" sporet da den må helt inn til fører med gjenstanden istedenfor å bare fortsette der den slapp :P At hunden tar opp pinnen og venter der den fant den er kanskje enklere for hunden å forholde seg til?

Trener i NRH, men har lyst til å prøve å konkurrere i NBF også, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd å miste sporet selv om hundene mine apporterer. Og i NBF/NRH så holder det med at hunden kommer inn med den og den ikke er ødelagt. Du trenger ikke en avlevering. Jeg møter mine sittende på kne både ved trening og konkurranse. Og hundene har full kontroll på hvor sporet fortsetter og terrenget er helt uforstyrret i front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd å miste sporet selv om hundene mine apporterer. Og i NBF/NRH så holder det med at hunden kommer inn med den og den ikke er ødelagt. Du trenger ikke en avlevering. Jeg møter mine sittende på kne både ved trening og konkurranse. Og hundene har full kontroll på hvor sporet fortsetter og terrenget er helt uforstyrret i front.

Okei. Høres fornuftig ut det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita apporterer sporpinner, da dette alltid har vært veldig naturlig for henne, og hun har heller aldri hatt problemer med å finne igjen sporet.

På Tia har jeg lært inn dekkmarkering (fordi jeg en gang hadde lyst til å starte SL med henne), og jeg har møtt på et par problemer med det fordi jeg slurvet litt. For eksempel var det veldig mye vind i et spor hun en gang gikk, og hun slet veldig med å finne pinnen, så til slutt ble hun frustrert og smalt bare ned i dekk når hun følte at lukten var sterk nok. Jeg måtte lete som bare det etter pinnen - den lå 30 cm unna henne (dette var et D-spor, så jeg måtte bare lete for harde livet - hehe). Det hadde vært unngått om hun var tryggere på øvelsen såklart - men hun er en hund som lett blir frustrert og "låser seg" og da vet jeg ikke om dekkmarkering var det lureste.

Jeg har fortsatt dekkmarkering på henne og vi har aldri møtt på samme problem igjen heldigvis :)

Hun lærte seg også dekkmarkering i sporet før hun lærte inn neseprøven, og vi hadde en lang periode hvor hun låste seg og ble liggende i dekk over neseprøvene med en gang hun ble frustrert. Nå er Tia som sagt en hund som lett låser seg og faller tilbake til gamle vaner om hun blir usikker - og det har nok hatt litt å si.

Det har aldri vært et problem i feltsøk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke reglementet i NBF, men i NRH er det ihvertfall tillatt med dekk-/sittmarkering, halsmelding, bringkobbel eller apport.

Fra regelverket til nordisk brukshundprøve:

GENERELLE BESTEMMELSER FOR FELTSØK
Hunden skal være klargjort med dekken/tjenestetegn før øvelsen starter.
I et område på ca. 50 x 50 meter skal et spesifisert antall gjenstander (hanske, lommebok e. l.), ikke
tilhørende føreren, være utlagt. Dette innebærer at feltet ikke nødvendigvis trenger å legges i
skogsområde. Fører har mulighet til å få påvist feltets ytterkant. Hunden føres under kontroll, med
eller uten line frem til start. Fører bestemmer selv hvor på grunnlinja han vil starte. Hunden skal søke
opp gjenstandene og apportere og avlevere dem til føreren som med valgfri kommando, tilrop
og/eller armbevegelser kan dirigere hunden fra en side av området som dommeren anviser. Går
hunden utenfor området har føreren anledning til å dirigere hunden inn igjen. Hunden skal
gjennomsøke området etter førerens dirigering.
EDIT: La til en link :)
Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...