Gå til innhold
Hundesonen.no

Beholde en valp til den er 4-5 mnd


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Case:

Har en veldig seriøs kjøper fra Israel som ønsker valp. Vært mye i kontakt osv osv.

MEN den blir faktisk 4-5 mnd før den kan flytte. Jeg er jo litt kontroll freak og har jo ikke lyst til at den skal være andre steder enn det jeg kan kontroll på fram til det. Men jeg skal jo jobbe også..

Hvilken pris tenker dere er normalt å ta for noe slikt, jeg må evt plassere den ut til noen villige sjeler (som jeg stoler på) som har tid og kapasitet til å miljøtrene og sosialisere.

Men hva er normal "takst" på noe slikt? Er det noen som kan gi noen eksempler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en som er villig til å ha hunden i 2-3 mnd så bør jo nesten den personen finne ut hvor mye hun/han ønsker for det og la valpekjøperen betale det. Kanskje noen synes det er så morsomt å ha en valp i et par mnd at de gjør det nesten gratis, til og med :teehe: Ekstrautgifter på mat og veterinær bør iallfall komme i tillegg.

Hvis det kan bli aktuelt å kjøpe valp fra valpekjøpere på et senere tidspunkt (antar jo bare at det er en oppdretter da) så vil det være en fordel å skape litt godvilje og ikke ta så mye, for det er ingenting som tyder på at mattilsynet skal endre reglene tilbake til at det blir mulig å importere valper under tre mnd igjen.

Jeg er en valpekjøper i samme situasjon som kjøperen din og er så heldig at oppdretteren synes det er helt greit å ha valpen frem til nesten 4 mnd. Det eneste de vil ha dekket er de ekstra utgiftene til mat og veterinær. Hun har sagt at hun kommer til å bruke ekstra tid på valpen og miljøtrene den under oppholdet. Men, de driver en gård så de har både mulighet til å ha med hundene til daglig og til å sette dem i hundegården når det trengs. En litt annen arbeidssituasjon enn du er i, sikkert.

Håper du finner ut av det, og artig å bli kontaktet fra Israel, da! Da vet du at ryktene går :thumbsup:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skulle ønske jeg hadde ett mer tilpasset "kennel" opplegg. Men det har jeg ikke her, heller ikke noe uteområde å være på uten tilsyn. Bor i rekkehus så da må man liksom ta mest mulig hensyn og rett som det er popper det unger opp i hagen min.

Hadde jeg hatt bedre mulighet så hadde jeg gjort det helt selv, og gjerne gratis. Men jeg unngår det her som jeg bor nå, men må man så må man om man sitter igjen med en valp. Men da er det jo ikke "planlagt".

Syns liksom det er vansklig å sette en pris på noe jeg hadde gjort gratis om jeg hadde hatt mulighet, utenom direkte utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg fikk 1500 kroner for å ha belgervalp i noen uker før den reiste til Australia. Jeg tenker at det er mye jobb med valp, så 1500 kroner pr. måned - minimum kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte rundt 1000-1500 mener jeg for at de hadde igjen pi. Kan finne euro summen etterpå. Det tok de for ekstra brydderi ol da de måtte ha hun 1,5 mnd ekstra for rabies. De måtte ha igjen fire valper som skulle ut av landet. Så ble jo litt ekstra jobb :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 1500 kroner for å ha belgervalp i noen uker før den reiste til Australia. Jeg tenker at det er mye jobb med valp, så 1500 kroner pr. måned - minimum kanskje.

Betalte rundt 1000-1500 mener jeg for at de hadde igjen pi. Kan finne euro summen etterpå. Det tok de for ekstra brydderi ol da de måtte ha hun 1,5 mnd ekstra for rabies. De måtte ha igjen fire valper som skulle ut av landet. Så ble jo litt ekstra jobb :-P

Takk, da har jeg ett par priser å forholde meg til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har også betalt 1500kr for at oppdretter skal ta seg av den pga det med rabies.

Det som var litt morsomt var at da de møttes så hadde valpen med en så stor bag med ting at den måtte sjekkes inn :teehe:

Var alt mulig av fine ting i bagen og det var ting for over 1500kr i den, snille oppdrettere :thumbsup:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av en dansk oppdretter at jeg bare måtte betale ekstra depositum.

Men disse er 2 stk, de eksporterer mange hunder og har rutiner for å holde igjen valper til rabiesvaksinen er klar. De leverte uansett ikke valper før de var 10 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalt nesten 4000 kr for å ha ekstra i nesten 2 mnd.

Ja jeg tror 100 kr dagen er en reel verdi om man faktisk skal gjøre en jobb med hunden og ikke bare ha den rundt seg. Det blir jo ca 1000 kr uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror 100 kr dagen er en reel verdi om man faktisk skal gjøre en jobb med hunden og ikke bare ha den rundt seg. Det blir jo ca 1000 kr uken.

Jeg ville også tatt ca 100kr pr dag, man må/bør jo gjøre litt med hunden også i form av trening osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det muligens opp til 20 uker gammel.

Hadde jeg kunne hatt den selv så hadde jeg gjort det gratis, men det kan jeg desverre ikke. Så da må man nesten betale noen andre for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det muligens opp til 20 uker gammel.

Hadde jeg kunne hatt den selv så hadde jeg gjort det gratis, men det kan jeg desverre ikke. Så da må man nesten betale noen andre for å gjøre det.

Ja den ser jeg :-) Jeg tenker at det er en del av jobben som oppdretter, men selvsagt må det være litt betaling om du får andre til å trå til. Helt klart ;-) Bra at du forsøker å finne en løsning, :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen raser er det vanlig å beholde valpene frem til 10-12 uker, uten at det er en prisøkning :-) Jeg tenker 1500-2000 høres greit ut.

Det er vel en vesentlig forskjell på

a) beholde valpen til den er 12 uker fordi det er normen i rasen at de ikke leveres før da

b) ikke ha kjøper til valpen når den er leveringsklar, og derfor ha den gående hjemme til rett hjem dukker opp

c) ha valpen etter at søsken er levert, fordi eier ikke er i stand til å ta imot valpen akkurat da, for eksempel ferieavvikling

d) ha valpen etter at søsken er levert, fordi eier bor i et land med krav til import

Ved punkt A og B tar en selvfølgelig ikke noe ekstra utover valpepris, ved punkt C mener jeg det kan legitimeres å ta noe ekstra avhengig av hvor lenge det er snakk om - det er forskjell på om valpen er åtte uker på fredag og hentes mandag, eller om du må ha valpen tre uker ekstra fordi ny eier har booket cruise akkurat da. Ved punkt D ville jeg aldri stusse på at oppdretter tar noe ekstra, i det minste for å dekke reelle utgifter. Det er ikke en del av oppdrettergjerningen å drive veldedighet - skulle jeg importere, ville heller ikke jeg forvente at de hadde valpen gratis i flere måneder.

Når det er sagt, er det jo lov til å være menneske oppi det hele, og tenke samarbeid og gjensidig hjelp. Jeg eksporterte ved mitt forrige kull, og valpen måtte være her til den var få dager unna fem måneder, og jeg tok ikke noe ekstra fordi jeg syntes valpen ble sprøtt dyr nok som det var, med diverse vaksiner, blodprøver, analyser, ormekurer, flåttbehandling, fly, karantene, you name it. De hundrelappene i V&H kunne jeg saktens spandere.

Så håper jeg vel på god karma, og at jeg kan være heldig en dag jeg skal importere og finne en oppdretter som ikke bare tenker business og sluttlinje. Selv om jeg vet om de som synes jeg var dumsnill ved å ha valpen tre måneder ekstra gratis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.
Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.
Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.

Interessant, er dette normalt i puddelmiljøet? Og gjør en det da med hele kullet? Eller kun for de valpekjøperne som er interessert i avl og utstilling? Hva skjer om valpen/unghunden likevel har feil bitt?

Og gis det tilsvarende garantier for andre eksteriørfeil? Og hva er kriteriene? Altså, hva garanterer en på andre eksteriøre trekk? At hunden er av CK-kvalitet? At den er bra nok for very good?

Jeg har aldri hørt det som en bevisst strategi i de rasemiljøene jeg vanker, det er derfor jeg spør.

Derimot vet jeg om hunder som har endret bitt helt opp i fireårsalderen.

Bitt og tannsett er jo ikke det samme, da det er hvordan kjevene utvikler seg som avgjør førstnevnte - og siden underkjeven er det siste som kommer, kan bittet være i endring over lang tid. Jeg vet om hunder som har gått fra korrekt til feil bitt i voksen alder, og jeg vet om hunder som har gått fra feil bitt til korrekt bitt når kjeven er ferdig utviklet.

Jeg har forståelse for at eksempelvis en ettåring som er ferdig røntget, har korrekt bitt, er godt konstruert og ser lovende ut selges til mer enn valpepris. Men i mine øyne er ikke et lovende enkeltindivid isolert sett et avlsdyr - for meg er helheten i kullet vel så viktig, så jeg ville ikke betalt mye mer for en unghund - da venter jeg heller til hele kullet er røntget, har utviklet seg og en kan si mer om hva de er. Altså, jeg er mer interessert i å kjøpe en toåring til 30.000 eller en åtte uker gammel valp til 15.000, enn å kjøpe en på ni måneder til 20.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller inn et punkt i @SFX sin liste da det manglet e) ha valpen til den er 6-12 måneder fordi det er normen å garantere riktig bitt.

Jeg har kommet over oppdrettere som ikke ønsker å selge valp før den har fått alle voksne tenner, dvs. mellom 6-12 måneder. Slik at de kan garantere riktig bitt og en lovende kroppsbygning. Det synes jeg ikke er så dumt, for da slipper man å game når man ønsker en utstillings- og/eller avlshund. Klart det er uvant og rart, for vi er vant til å hente valp ved 8 ukers alderen. Disse oppdretterne tar selvfølgelig ikke ekstra betalt for valpene i perioden, men disse selges til en dyrere pris da de har en slik garanti.

de tar jo ekstra betalt ved at de selger valpen dyrere? Og får den ikke riktig bitt så selger de den vel da rimeligere pga utstillingsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...