Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannstein hos gammel hund


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Hvis ikke du skraper tennene selv, så få dem renset hos vet. Hender det kan bli mer tannstein med alderen, og at bare tyggeting ikke fjerner den effektivt nok. Da er det viktig å få det fjernet før det danner seg lommer i tannkjøttet og blir betent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den skal skrapes så bruker man ofte beroliggende /narkose - og det er en anelse skummelt på en eldre hund .

Ville prøvd å holde det ved like med tannpuss, tørrfôr og gode gnagebein. :)
Tannstein kan jo føre til tannkjøttbetennelse, så å holde det ved like vil i alle fall minske risikoen for at en betennelse skulle oppstå.
Skader ikke ta den med til dyrlege å få det sjekket da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Råfôring er det desidert beste, også etter min erfaring, har selv en eldre hund som kun i sine yngre år fikk mye tannstein (ikke fått det etter at jeg kuttet alt tørt pluss karbo).

Men ønsker du ikke å gå helt over, ville jeg anbefalt kjøttfulle, spiselige bein nå og da i tillegg hvertfall (ikke margbein eller for harde bein), pluss tørket fisk uten salt. Og ellers har jeg hørt god erfaring med gel som skal gjøre at tannsteinen løsner lettere, men ikke erfaring med denne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke turt å skrape selv. Skal ta en sjekk hos dyrlegen og høre med de også. Hva bør man evt skrape med?

Hva slags bein bør man gi? Hun har jevnlig fått margbein. Ikke aktuelt å gi kjøttfor da hun fort legger på seg og vi har problemer med vekta. For 1,5 år siden byttet vi til Hills j/d og dette har sørget for at hun holder vekta og lite stiv/støl etter turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du skal til veterinæren - håper du vil få god veiledning der :) Hvis hun på to uker har fått brunere tenner og plutselig merkbart mer belegg, da hadde jeg startet opp daglig tannpuss. Det kan være at hun f eks kanskje har en periode/varig nedsatt mengde av bakteriedrepende enzymer i spyttet eller andre årsaker siden hun plutselig nå har endringer i munnen (?). Jeg ville innført daglige rutiner for rengjøring av tennene.

Plakk som har festet seg fjerner jeg med neglen (den riper nemlig ikke opp emaljen) og piller ved å dra tannstein (vekk) fra tannkjøttet og ned langs tannen. Et kronestykke kan også gjøre god nytte. Noen dytter tannstein feil vei, og trykker "bakteriefest-belegget" lenger ned i tannkjøttet. Ikke like bra, akkurat. Jeg hadde ikke ville brukt noe redskap med skarpe kanter, for de kan gjerne lage mange små riper i emaljen som bakterier og belegg vil få godt feste. Derfor vil polering være nødvendig når en har fjernet tannstein med redskaper/maskin.

Ellers så er det som de andre også skriver i tråden; sunt og seigt knask. Jeg synes rene produkter slik som oksehaler fra slakteren er det beste å gi for tannrens. Mykt, kjøttrikt og næringsfullt. Ikke bearbeidet, røkt eller unødvendige kalorier. Hunden jobber seg gjennom margbeinet som ikke blir for hardt for tennene. Ikke for å glemme tørrfisk. Når hunden begynner å produsere mer tannstein, da er daglig rengjøring likevel nødvendig for hindre/begrense tannstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...