Gå til innhold
Hundesonen.no

Napping av pels


Kaja
 Share

Recommended Posts

Da har jeg napperase i hus. Æsj :P

Nå har oppdretter bare glatthår og den ene strihår napper han ikke så var ikke mye hjelp å få der.

Jeg vet hvordan de skal se ut og hvordan man napper men ikke hvor ofte og hvor tidlig jeg skal begynne?

Pelsen er veldig løs nå og han bryr seg ikke om jeg napper; stort sett sovner han. Men skal han nappes helt ned nå? 8 uker.

Hvor ofte nappes valper? (vet mange napper de helt ned 2 ganger i året som voksne)

Hva napper man mellom "fulltrimming" ?

Når vet jeg at det er på tide?

Det står ingenting om det på nett for denne spesifikke rase men regner det er generelt likt på hvordan.

Han skal nok ikke stilles mye, men jo bedre pelsen er jo bedre tåler de været.

På forhånd takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

JEg nappa når pelsen var løs jeg. Mine var større enn åtte uker da jeg napap ned første gangen. Hvor ofte, komemr helt ann på pelsen hvordan den er, men moden pels slipper lett. Nå i innlæring vilel jeg nappa litt her og litt der så den lærer å bli handtert. HAle og buk bruker å være de plassene som er vanskligst for der blir det lettest smerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg nappet ikke barter eller sjegg. Det tok veldig lang tid å vokse utigjen vist. Men formet dem gjorde jeg. Øyebryn/bust må du også sjekke om skal nappes. Vet den skal nappes på strihåret vorsteh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ser ut på bilder som de bare skal ha bart, :)

Skal ta kontakt med en tjt oppdretter som napper. Men morsomt å høre hva andre gjør også :)

JA en kan hente info mange plasser for å få joben til å g lettest mulig for hund og eier. Og jeg har hatt stor jobb med å nappe ned første gangen valpe pelsen går hhi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som slipper er det bare å plukke av. Ta litt i gangen, gjerne på bord, for tilvenningen sin del. Legg gjerne noe mykt under så han kan legge seg ned og slappe av.

Har rasen underull som skal rakes ut?

I forhold til napping så gjør jeg det sånn her: En gang i uka plukker jeg det lengste. På den måten holdes pelsen alltid i ship shape og hunden er i utstillingskondisjon hele året. Win - win. Da bruker jeg en fintinnet kam og løfter opp litt og litt av pelsen. Holder den mellom fingrene slik en frisør gjør. Så plukker jeg ut det som stikker lengst ut.

Bart og skjegg skal i alle fall ikke klippes på snuser, men vi stusser bryn så de ikke blir for lange. I tillegg så klipper vi front og speil med maskin eller effileringssaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som slipper er det bare å plukke av. Ta litt i gangen, gjerne på bord, for tilvenningen sin del. Legg gjerne noe mykt under så han kan legge seg ned og slappe av.

Har rasen underull som skal rakes ut?

I forhold til napping så gjør jeg det sånn her: En gang i uka plukker jeg det lengste. På den måten holdes pelsen alltid i ship shape og hunden er i utstillingskondisjon hele året. Win - win. Da bruker jeg en fintinnet kam og løfter opp litt og litt av pelsen. Holder den mellom fingrene slik en frisør gjør. Så plukker jeg ut det som stikker lengst ut.

Bart og skjegg skal i alle fall ikke klippes på snuser, men vi stusser bryn så de ikke blir for lange. I tillegg så klipper vi front og speil med maskin eller effileringssaks.

Speil?

Takk for tips! :) du napper altså ikke helt ned et par ganger i året? Rasen har underull ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speil?

Takk for tips! :) du napper altså ikke helt ned et par ganger i året? Rasen har underull ja

Front - kinn og foran på halsen. Speil - rompa. Ørene klipper jeg alltid på innsiden, på utsiden varierer det om jeg klipper eller napper. Mest mulig bør nappes, men foran og bak er pelsen litt tynnere og pelsen sitter godt = noe ubehagelig for hunden dersom pelsen der ikke er veldig stri. Mykere pels sitter bedre. Overgangen mellom der det er klipt og der det er nappet jevner man ut med effileringssaks.

Jeg har helnappet noen ganger, når jeg ikke skal stille ut på en stund. Men med rullerende napping så holder den seg fin hele tiden, så det er å foretrekke både med tanke på vær og vind og utstilling.

Har dere fått instruks i bruk av underullskniv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Front - kinn og foran på halsen. Speil - rompa. Ørene klipper jeg alltid på innsiden, på utsiden varierer det om jeg klipper eller napper. Mest mulig bør nappes, men foran og bak er pelsen litt tynnere og pelsen sitter godt = noe ubehagelig for hunden dersom pelsen der ikke er veldig stri. Mykere pels sitter bedre. Overgangen mellom der det er klipt og der det er nappet jevner man ut med effileringssaks.

Jeg har helnappet noen ganger, når jeg ikke skal stille ut på en stund. Men med rullerende napping så holder den seg fin hele tiden, så det er å foretrekke både med tanke på vær og vind og utstilling.

Har dere fått instruks i bruk av underullskniv?

Aah skjønner:)

Nei ingen instruks. Oppdretter klipper sin så :lol:

Så jeg trenger underullskniv (som brukes og ser hvordan ut?) Og fintagget kam (hvilken liker du?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En underullskniv ser ca slik ut: 204998001_1.jpg

Men de kommer i veldig mange varianter, grovhetsgrader, forskjellige typer skaft osv. Ta med dere pelsen til en dyreforretning med godt utvalg og be om å få prøve. Kniven skal da ligge ca flatt inntil hunden med taggene bakover, og så drar man den gjennom i pelsretningen. Fingerkondomer kan være kjekt når man skal nappe, det gir bedre grep og mindre såre fingre. Kammen jeg bruker er helt vanlig stålkam med håndtak:

c259fbd787ffe5ad4fc13fba1a08e77c-image.j

Bare finn en du liker å holde i.

Merk at dette er med utgangspunkt i snuserstell altså, jeg skal ikke garantere at det er det samme på terrieren deres. Sjekk om klubben har pelsstellkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysk jaktterrier ja :)

Tusen takk Line! Tjt klubben er bitteliten, men tenkte å ta kontakt med den mest aktive utstilleren :) men da kan jeg trygt begynne for han har masse løs pels og det er den enkleste måten å få han til å sove på :lol:

Faktisk ganske gøy også!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var henne jeg tenkte på ja :)

Hadde "trimmekurs" for Trude over en wiskeyflaske i fjor :P Men jo da, hun er flink, hun :D

Red: ellers: til en TJT med normalt god pels, skal du ikke bruke trimmekniver og kammer og sånt. De har en enormt mye enklere pels å nappe enn en Schnauser, for eksempel. Bruk fingrene, gjerne med mekanikerhanske for bedre grep. "stram" huden, og napp i vei, med hårene. Valpen din kan du sikkert vente med å plukke ned til den er 5-6 mnd. første gang. Selvsagt - se an hvor mye det spirer og gror. Men det lønner seg å vente til den har litt lengde. Da slipper den lettere også.

Har skrevet litt om napping i valpeheftet mitt, kan lime det inn her etterpå...

Red: Her er litt om napping. Pelsen på tysker og strih. dachs er av samme type, med de samme variasjonene i kvalitet og type:

  • Pelsen på en strihåret dachs består av kort, tett underull, og noe lengre, strie dekkhår. Hos de fleste strihår vil disse dekkhårene vokse såpass at de bør nappes, vanligvis en til to ganger i året. Det er svært viktig at pelsen nappes. Hvis man bruker saks vil pelsen bli død, bløt og livløs, og ny pels vil hindres i å vokse ut.

  • La hunden stå på et stødig bord, på gulvet eller på fanget, mens du trimmer. Prøv deg fram, og finn ut hva som passer deg og din hund best. Stram hundens skinn med venstre hånd, og napp med høyre tommel og pekefinger. Trekk løs noen hårstrå av gangen, alltid i hårenes vekstretning.

Begynn i nakken og jobb deg bakover mot halen, nedover langs sidene, bena og halen. Napp brystkasse, mage og innsiden av lår/ben tilslutt. Her har hunden svært tynn hud, så for å unngå smerte, napper du kun få hårstrå i hvert napp, samtidig som du holder huden godt igjen. Hele hunden skal nappes, den skal stå igjen med ren profil. Ikke bruk trimmekniv på kroppen, da er det fort gjort å skjære hårene, med samme resultat som klipping... Tilslutt skal det bare være kort, tett underull igjen.

Pelsen på skallen og ørene skal være helt kort, også på innsiden av ørene. Benytt også anledningen til å rense øregangene for hår. Første gang hunden nappes, kan den ha igjen endel ”baby-ull” på hodet, og kan bli nesten skallet etter napping. – Få det vekk, og ny, stri pels vil komme fram!

Pynt også på øyenbryn, og siden av hodet. Skjegget kan tynnes, hvis det er stort og busket.

Baksiden av frambeina kan gjerne ha igjen 1cm stri pels. Klipp evt. pelsen mellom tredeputene, det kan du også gjøre ellers, særlig om vinteren for å hindre kladding og ising.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

@Line nå har vi ikke nappet på en stund og jeg har tatt hele ene siden (bortsett fra bein for der er ikke løst).men null sjangs å ta alt på en gang. brukte ca 2 timer (han sover).

Forstår ikke det med å rullere, her vokser det tett i tett og på bare tre uker ish er den tykk som en vinterkåpe. Kanskje lettere med voksenpels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...