Gå til innhold
Hundesonen.no

Str på bur og valpegård til valp


Recommended Posts

Dere med mellomstore hunder (feks bc eller wk), har dere noen ide om hvilken størrelse en 16 uker/4 mnd gammel kelpievalp trenger? Det skal være så lite som mulig (dårlig plass i bilen på ferie), men selvsagt være romslig nok til å oppholde seg der når vi er på biltur og kanskje på natten.

Jeg planlegger også å gå til anskaffelse av en sånn 6- eller 8-kantet valpegård, for å bruke til samme valp på ferie så vi slipper å ha henne i bånd hele tiden. Jeg har sett på en størrelse som er 61 x 61 (x 6 eller 8 elementer, men de har også en som er 76 cm høy. (6 elementer= 116 cm i diameter, 8 elementer=155cm i diameter). Er 61 høyt nok? Og 116 cm romslig nok? Hunden skal ikke "bo" i valpegården, men kunne være der innimellom når vi holder på med ting utendørs. Igjen så er dette et spørsmål om begrenset plass i bilen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Dere med mellomstore hunder (feks bc eller wk), har dere noen ide om hvilken størrelse en 16 uker/4 mnd gammel kelpievalp trenger? Det skal være så lite som mulig (dårlig plass i bilen på ferie), men selvsagt være romslig nok til å oppholde seg der når vi er på biltur og kanskje på natten.

Jeg planlegger også å gå til anskaffelse av en sånn 6- eller 8-kantet valpegård, for å bruke til samme valp på ferie så vi slipper å ha henne i bånd hele tiden. Jeg har sett på en størrelse som er 61 x 61 (x 6 eller 8 elementer, men de har også en som er 76 cm høy. (6 elementer= 116 cm i diameter, 8 elementer=155cm i diameter). Er 61 høyt nok? Og 116 cm romslig nok? Hunden skal ikke "bo" i valpegården, men kunne være der innimellom når vi holder på med ting utendørs. Igjen så er dette et spørsmål om begrenset plass i bilen ...

Når du har begrenset plass i bilen så skal du ha med valpegård på ferie? Tenk om kelpie valpen er san utbryter da får du heller ikke brukt for valpegrinden.

Jeg ville tatt mål i bilen og kjøpt bur etter bil/hund og brukt det. På ferie så har jeg altid hatt mine i band kort elelr langt og lett kjetting, tar minimalt med plass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Altså du vil bruke mange penger på et bur som blir for lite og mange penger på en valpegård du kanskje har brukt for. Heldig du er som har mange peger. Forslaget mitt er ut fra noe som har skjedd som hos @JanetteH som er kelpie oppdretter de valpene der er gjerne høyt og lavt. Altså skal de være i en valpegård så må det være tak Valpegården tar større plass og er mye dyrere enn en pakke strips og flere kompostgrinder. Å kjøpe et bur som er lite, ja klart men det vil valpen vokse fort i fra. Så da må du kjøpe et nytt som vil passe som voksen. HVa gjør du da på ferie til neste år? Da har du jo buret til en voksen hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om kjetting. Eller sånn snurr på 3 eller 6 meter som du får kjøpt for en hundrings. Det får du plass til i veska! Og vil også anbefale å kjøpte bur i voksenstørrelse :) Om en tre-fire måneders tid så vil valpen sannsynligvis nådd voksenhøyde. Og skal du bruke buret innendørs så bør det være litt stort :)

Sent fra min GT-I9305 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en working kelpie kan fort bli en stor hund :-) Har sett på face blant annet WK på 60 og 61 cm i mankehøyde. Da er det ingen medium hund lengre, men en stor hund. Hvor stor den er ved 4 mnd er umulig å si, de vokser jo i rykk og napp. Det er ingen fasit!

Hvilken bil har du??

Jeg har australsk kelpie og han har hatt samme burstr hele veien :-) Buret hans er: d75 b55 h66. Jeg har nå bestilt dobbeltbur og rommet til kelpien vil være d92 b49 h75.

Jeg ville nok kjøpt et bur på ca de første målene, med mindre du får en stor WK.

jeg har dette:

www.retreq.com/index.php?route=product/product&path=62&product_id=215

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en working kelpie kan fort bli en stor hund :-) Har sett på face blant annet WK på 60 og 61 cm i mankehøyde. Da er det ingen medium hund lengre, men en stor hund. Hvor stor den er ved 4 mnd er umulig å si, de vokser jo i rykk og napp. Det er ingen fasit!

Hvilken bil har du??

Jeg har australsk kelpie og han har hatt samme burstr hele veien :-) Buret hans er: d75 b55 h66. Jeg har nå bestilt dobbeltbur og rommet til kelpien vil være d92 b49 h75.

Jeg ville nok kjøpt et bur på ca de første målene, med mindre du får en stor WK.

jeg har dette:

www.retreq.com/index.php?route=product/product&path=62&product_id=215

Tusen takk, dette var et nyttig svar!

Jeg skal ha tispe, så jeg vil tro at hun vil ligge mer på 50 cm enn 60, for å si det sånn, men det er selvsagt vanskelig å si sikkert. Jeg har hatt en wk på 57 cm, og han var en stor wk. Hvor stor er din AK, og hvor god plass har han i buret han har nå? Kunne det vært mindre? Jeg antar at størrelsen på det nye i stor grad avgjøres av din andre hunds størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Varikasse størrelse intermedium - det er solid nok til at man kan stable litt rundt det også. Og så er det lettomsettelig i forhold til videresalg når valpen er voksen. Biltema selger kompostgrinder og strips - kjøpe to pakker så har du 8 og en grei størrelse på grinda - bare vær obs på at de kan klatre ut og stripse de i toppen så den ikke henger seg i glippa som blir om du bare stripser på midten.

Kompostgrinder lagrer du greit i bunnen på bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, dette var et nyttig svar!

Jeg skal ha tispe, så jeg vil tro at hun vil ligge mer på 50 cm enn 60, for å si det sånn, men det er selvsagt vanskelig å si sikkert. Jeg har hatt en wk på 57 cm, og han var en stor wk. Hvor stor er din AK, og hvor god plass har han i buret han har nå? Kunne det vært mindre? Jeg antar at størrelsen på det nye i stor grad avgjøres av din andre hunds størrelse?

Min ak er en hannhund :-) han er 50 -51cm i mankehøyde og derav en stor hannhund på maxmålet. Jeg ville ikke hatt buret særlig mindre da han absolutt ikke har god plass. Jeg vil si han har akkurat passe med plass nå.

størrelsen på det nye buret avgjøres av min andre hund som er stooor... og tar alt for mye plass :-P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...