Gå til innhold
Hundesonen.no

Ryggsekk til fjelltur anbefaling


Shlush
 Share

Recommended Posts

Jeg må kjøpe meg en ny fjellsekk da den jeg har (som er mamma sin og ikke min) er både ubehagelig og vond :-P tror den er for lang i ryggen eller noe. Den er på 65liter og ganske mange år gammel.

Sekken skal brukes til fjellturer både med og uten telt og må derfor være plass til telt, sovepose osv. Tenker 60-65 liter? ikke mer enn 65. Synes det virker praktisk å ha åpning både i topp og på fremsiden av sekken :-)

Prisklasse? Ca 1000kr tenkte jeg. Ikke svindyr, men likevell god å bruke.

Den skal brukes i kombinasjon med baggen trekkbelte :-P

og den skal kjøpes på intersport (pga ett gavekort jeg har der!)

anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at nå skal jeg anbefale sekken min men den blir nok litt for dyr (og stor). Kan jo egentlig nevne den hvis andre kunne tenkt seg den.

Bergans Trollhetta 75L Lady

http://nettbutikk.bergans.no/ryggsekker/tursekker/trollhetta-75l-lady-blue-navy--455600-p0000039625

Er meget fornøyd med sekken og har brukt den mye på tur.

Kan anbefale å ikke bruke trekkbelte og sekk sammen men heller feste strikken til belte i sekken, jeg har fått heftige gnagsår (kjøttsår) som følger av å bruke trekkbelte og sekk.

red. Ser det er mulig å få sekken til den prisen du ønsker hvis du kjøper den brukt på finn.no

Endret av Kråka
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale Bergans Trollhetta Lady 75L. Har hatt min i mange år og er strålende fornøyd med den :) Åpning i lokk og som bag. Har en liten "dagstur" sekk som man kan knipse av også. Edit: jeg pleier bruke belte i tillegg til sekken, da knipsen på magebeltet på sekken har gått opp ved stor trekkkraft. Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det først jeg også, men den er faktisk helt fin størrelse på :) Har faktisk kommet så langt at jeg har lyst på en sekk som er enda større :P

Jeg er liksom bare 160 selv :-P og synes den på 65 l er stooor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne og er helt ok fornøyd. 75 l er inkludert den lille sekken og den har jeg aldri med. Synes sekken blir bollete og baktung med den på, og uten den er sekken et sted mellom 65 og 70 tror jeg. Husker ikke helt, men den er absolutt ikke for stor synes jeg. Kommer helt ann på hva slags turer du skal på selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Måtte sjekke og det er Bergans trollhetta lady 75 liter j å har og er 158 høy. Husker den er brukt på ukesturer. Men syntes baggen beltet er klumpete for å ha under en sekk som fort veier ti kg. der ville jeg heller brukt noe ala tvillingkobbel motsatt veg. Altså huket den i sekken på begge sider og huket hunden fast på midten hvis den treker mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er liksom bare 160 selv :-P og synes den på 65 l er stooor!

Ville ha prøvd den før jeg hadde avvist den helt, vet om flere som er like høy som deg som har den sekken og de er veldig fornøyd.

Jeg har lyst på 95L, så eneste minuset for meg er at den er liten :P haha

Sent from my iPhone using Tapatalk

Har også lyst på den, passer bedre til vinterbruk liksom :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser litt på denne :-)

nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Tursekker/Rondane-65L-Lady-Black-Amethyst--155153-p0000864245

Min mor har en lignende sekk og er veldig fornøyd. Personlig syntes jeg at den er grei på hytte til hytte turer men syntes at den blir litt i knappeste laget hvis man skal på mer enn 2-3 dagers tur med telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har ingen tips på sekk (jeg har en, ikke veldig god, 12 år gammel berganssekk på 60-65 liter og en større til vinterturer), men jeg bruker ikke baggenbelte under sekken. Jeg har D-ringer til å feste pulk i på hver side av sekken min, og så har jeg laga en hanefot og knipsa på i hver sin D-ring. Det blir faktisk mer behagelig enn baggenbeltet :P

Min mor har en lignende sekk og er veldig fornøyd. Personlig syntes jeg at den er grei på hytte til hytte turer men syntes at den blir litt i knappeste laget hvis man skal på mer enn 2-3 dagers tur med telt.

Jeg bruker 60-65 literssekk alene på ukesturer med telt sommerstid jeg (er enig det blir knapt på vinterturer. Litt går i kløven til bikkja da, men mye av den vekta tas jo opp av hundemat til en uke.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker 60-65 literssekk alene på ukesturer med telt sommerstid jeg (er enig det blir knapt på vinterturer. Litt går i kløven til bikkja da, men mye av den vekta tas jo opp av hundemat til en uke.

Altså det funker jeg bra, jeg syntes bare at det blir litt liten plass når man skal være borte lenge på telttur :)

Har man en 65L så blir man jo litt mer bevist når man pakker enn om man har en 75L :P

Syntes at den sekken TS linket til virket veldig grei :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Altså det funker jeg bra, jeg syntes bare at det blir litt liten plass når man skal være borte lenge på telttur :)

Har man en 65L så blir man jo litt mer bevist når man pakker enn om man har en 75L :P

Syntes at den sekken TS linket til virket veldig grei :ahappy:

Med tanke på at jeg hverken er spesielt stor eller sterk er det sikkert greit å ha noe som begrenser det litt :lol: Men trenger stort sett ikke alt man drar med seg uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg ville ha ofret på meg en tur på butikken og prøvd sekkene..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det bør man alltid gjøre med sekker. Sekk er like individuelt som sko. Men det er jo greit å undersøke de forskjellige modellene litt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at jeg hverken er spesielt stor eller sterk er det sikkert greit å ha noe som begrenser det litt :lol: Men trenger stort sett ikke alt man drar med seg uansett :P

Da jeg kjøpte sekken min var jeg 172 og 54 kg, med andre ord lang og tynn :P Trodde jeg hadde kjøpt meg en GIGA sekk, men fant fort ut at den var akkurat passe til vår, sommer og høst turer. Som nevnt så har min mor en sekk på 60 L (tror jeg) og hun er super fornøyd med den.

Jeg har nok hatt den fordelen med min sekk at jeg kan ta med meg litt ekstra, men stor sett er det mat og kokeutstyr som tar størst plass (min erfaring).

Enig i at det kan være lurt i å ta en tur på butikken å prøve sekk :) Og så ville jeg ha sjekket nettet om de har bedre priser enn i butikken, ofte kan man spare noen kroner på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når du prøver sekken så last den opp med ting i butikekn så du får vekt på i hvertfall ti kg. Kan hende du trenger mer for å finen ut av om den er god elelr dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Da jeg kjøpte sekken min var jeg 172 og 54 kg, med andre ord lang og tynn :P Trodde jeg hadde kjøpt meg en GIGA sekk, men fant fort ut at den var akkurat passe til vår, sommer og høst turer. Som nevnt så har min mor en sekk på 60 L (tror jeg) og hun er super fornøyd med den.

Jeg har nok hatt den fordelen med min sekk at jeg kan ta med meg litt ekstra, men stor sett er det mat og kokeutstyr som tar størst plass (min erfaring).

Enig i at det kan være lurt i å ta en tur på butikken å prøve sekk :) Og så ville jeg ha sjekket nettet om de har bedre priser enn i butikken, ofte kan man spare noen kroner på det

Hvor mye man pakker med seg på tur er nok veldig individuelt :) Kokeutstyr er f.eks. ikke noe som tar spesielt stor plass hos meg.

Det er litt sleipt å dra i butikken og få hjelp og prøve, og så kjøpe samme sekken på nettbutikk syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye man pakker med seg på tur er nok veldig individuelt :) Kokeutstyr er f.eks. ikke noe som tar spesielt stor plass hos meg.

Det er litt sleipt å dra i butikken og få hjelp og prøve, og så kjøpe samme sekken på nettbutikk syns jeg.

jeg har gavekort i butikken så dette må jo uansett brukes :-P hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...