Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp - valpen falt, halter


Recommended Posts

Hei! Ligger her i senga med verdens største klump i magen og får ikke sove. Har en valp på drøye 3 måneder som tok seg til mot og tok sats og HOPPET ned fra sofaen nå i kveld. Han falt skikkelig i landingen. Jeg så det ikke, men det var mye hyling.

Først så hylte han hver gang han la vekt på forbrinet, men etter noen minutters hvile gikk han på foten, men haltet tydelig uten noe sutring. Han fikk ligge og hvile en god stund til før jeg tok ham ut for å lufte ham. Ute så lekte han og løp rundt som vanlig, men han haltet tydelig, og det ser ut som han har vondt, selv om han virker blid som vanlig. Inne er han helt rolig og vil bare ligge og hvile, men det kan jo være fordi det er leggetid og.

Rett etter fallet klemte jeg og kjente etter på hele hunden, og bøyde alle leddene, og klemte på potene. Han reagerte ikke på noe av det.

Hvis han fremdeles halter i morgen så ringer vi dyrelegen, men akkurat nå så må hysteriske meg bare få høre at dette går bra. Så ja... Hva kan det være, og kommer valpen min til å bli så god som ny igjen? Syntes så fryktelig synd på ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Bølla

At hunden halter trenger ikke være så urovekkende, gjør den det fortsatt like intenst etter 2 døgn ville jeg ringt dyrelege. Jeg har sett hunder som har slått poter i dørklem, falt, blitt tråkket på og ja... Man blir selvfølgelig bekymret, men å halte litt er også naturens måte på å si at man må ta det litt med ro.. Det gikk fint alle gangene.

Man kan også se etter palpasjonsømhet, hevelser, verbal utagering osv, da ville jeg blitt vesentlig mer bekymret iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kanskje ikke så smart å la ham leke og herje, hvis du er bekymret for skade. Hunder kan jo hyle som besatt for bagateller og samtidig skjule smerte veldig bra, så det kan være vanskelig å vite om noe er skikkelig galt. Se det an til i morgen, du og hold oss oppdaterte, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte merker man det på valper hvis det er skikkelig vondt også. Har (ikke overraskende med så liten valp) hatt noen uhell der jeg har vært borti labbene på Leja, og hun hylte og skrek som besatt, haltet og i det hele tatt. Men så gikk det fort over. Chess derimot klarte min mor å snuble i da hun var 3 mnd. Det var en helt annen liga - hun hadde vondt på ordentlig hun. Ingen tvil, og det var rett til vet. Hun hadde da en alvorlig strekk i bakbeinet som det tok 1 mnd å lege.

Alle hunder er ulike såklart, men ser du an i dag og eventuelt i morgen så ser du om det er forandringer. Hevelser, fortsatt halting osv. er tegn på at det bør sjekkes ut. Brudd inne i tær f.eks. er vanskelige å oppdage. Hold hunden rolig, som Ida også sier, og se an utover helgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for svar!

I går så haltet han på morgenen, men det ble bedre utover dagen. I dag halter han ikke i det hele tatt, så jeg tror nok at det har gått bra :)

Har gått gjennom kroppen, og da særlig skuldre og poter veldig mange ganger, og nøye. Kan ikke merke noe hevelser, og han virker ikke øm eller vond noe sted. Han virker som han er helt seg selv igjen også. Han hadde nok ganske vondt, særlig da det skjedde. Har hendt at jeg har tråkka på ham et par ganger, og da har han hylt, haltet i ca ett minutt, så har han vært bra igjen. Dette varte jo en stund lengre.

Heldigvs er det en happy ending denne gangen! Så skal han hvertfall aldri få stå i sofaen uten at jeg har en hånd på ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk til neste gang at du må ikke la hunden få leke og herje etter at den er skadet!!

72timer etter skader er "kritiske" og da skal hunden ha HELT ro (du kan gå med den på små turer for å se om den mykner opp feks, men aldri trav og galopp), gjør du ikke dette så kan du forårsake mye større skader enn det som var i begynnelsen ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...