Gå til innhold
Hundesonen.no

Tenner


Recommended Posts

Han er 22 mnd. De står på rekke, bare veldig mye mindre. Det er vel lettere å se på bildet under.

Jeg leste om at i noen tilfeller så kan melketenner bli sittende igjen; kan det ha skjedd her? Han har alltid vært slik, for vet jeg stusset på dem siden den andre ulvehunden vår haddelike store fortenner hele vegen.

post-13075-0-89801200-1395698773_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For gammel til å være i tannfelling og egentlig for ung til å ha fått gamle og dårlige tenner.

Hvis melketennene sitter igjen, vil som regel de andre tennene komme ut et annet sted. Et røntgenbilde er jo den enkleste måten å vurdere hva som har skjedd her.

Jeg kjenner ikke din rase, men snakk med oppdretter eller andre erfarne, for alt jeg vet kan dette være helt normalt i din rase. Jeg vet noen raser mangler incessiver hvis kjeven er for smal, men da står tennene så tett at en ikke ser ei gleppe. Jeg har også hørt om noen hunder med ekstra incessiver. Men at to ikke kommer helt opp er meg bekjent ikke like vanlig - i hvert fall ikke på de rasene jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har små fortenner, intet mer, intet mindre :P noen dommere vil trekke på grunn av det, men visstnok 'halvvanlig' på ulvehund-hannhundene

Interessant, takk for at du fulgte opp.

Jeg vet at noen gigantraser, som st. bernhardshund, har slitt med små incessiver - men da har det vært alle seks, og generelt proporsjonalt for alle tennene i munnen. Interessant å vite at det kan være annerledes for IU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det svaret jeg fikk hvertfall. Jeg synes ikke de andre er mindre enn jeg tenker de skal være, så det må jo bare være disse to som er for små. Sitert "Varghund hanar har ganska dåliga småtänder överlag tycker jag. För o vara så stor hund har de löjligt små"

Hvorfor er det slik på gigantraser? Er det for at de likom ikke har holdt følge med veksten/utviklingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det slik på min rase også - men det er ikke bare på hannhunder det gjelder (høres litt rart ut at det er kjønnsforskjeller, egentlig). Tennene er gjerne litt små, og når de i underkjeven begynner å sige litt utover, blir de ofte i tangbitt og blir ytterligere slitt fordi tennene gnisser mot hverandre. Vi har bemerket dette i RAS-dokumentet vårt som noe vi bør være obs på i avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det slik på gigantraser? Er det for at de likom ikke har holdt følge med veksten/utviklingen?

For å være ærlig, tviler jeg på at det er ett svar som gjelder for alle raser. Jeg tror en åpenbar forklaring for flere dog er at det ikke har vært fokus på det i avlen - arbeidsoppgavene ligger ikke i munnen, og en har derfor fokusert på andre ting, kombinert med at rasene er fra land som tradisjonelt ikke er så strenge på bitt og tenner.

En tysk rase med tannmangel, bittfeil eller andre dentale avvik har det kjapt som diskvalifiserende feil, mens i nabolandet Sveits er det i flere tilfeller bare en liten feil, eller uønsket.

I noen raser vil smale kjever gi trangere plass for tennene, som kan gi tannmangel, eller føre til annerledes tannstilling, mulig det kan påvirke tennenes størrelse også. Dette gjelder for eksempel collie og sheltie, men jeg har også sett det på berner og papillon.

Tannkvalitet er arvelig, så jeg tror det handler mer om manglende fokus enn at evolusjonen kjørte fra tennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...