Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergihund...


Argon

Recommended Posts

Noen med allergihund som kan dele på litt erfaring? Har nemlig aldri hatt en hund med det.

Etter 6 1/2 år får jeg nå vite at Argon (min toller) er en allergihund, nesten litt komsikt. Kom hjem fra jobb i går og tollergutten min hadde blitt en chowchow i trynet. Så da gikk turen til dyrlegen...igjen... og han ble sjekket grundig og opp mot alt av problemer han hadde hatt tidligere og dyrlegen kom fram til at han var helt sikkert en allergihund.

Han som har fått sprøyte mot hoggormbitt, salver for våteksem og hyppige øyebetennelser, til og med har skrapet innsiden av øynene uten at det hjalp og det er jo ikke rart når alle disse "anfallene" har vært allergi heletiden!

Jeg har funnet ut selv at det er et spesielt fòr han ikke tåler fordi han kastet opp så ofte etter å ha spist det så har byttet, men han har ikke sluttet helt å kaste opp så mulig det er hvertfall matallergi.

Også skal han testes for luftveisallergi og noe annet rart til våren. Da siden dette som har vært litt tvilsomt hoggormbitt/vepsestikk har skjedd 2 ganger på våren når vi har vært å gått tur på fjellet. Han har da gått fra å være en toller til en chowchow i ansiktet sånn som i går.

Ellers har han hatt perioder han enten gnager i potene, har problemer med ørene eller øynene.

Det som er tingen er jo at det synes ikke på han ellers noe som sikkert har vært årsaken til at ingen har tenkt at han har allergi. Pelsen er så flott som den kunne vært på en toller og han har ikke noe hudproblemer eller vært slapp på noen måte.

Noen som har hund med samme type symptomer? hva slags allergi har hunden din isåfall? Og hvordan gikk du fram for å finne det ut?

Jeg tenkte jeg kanskje skulle teste maten først også ta blodprøve osv på vårparten... lurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg kanskje skulle teste maten først også ta blodprøve osv på vårparten... lurt?

Det første du bør gjøre nå, ikke til våren, men nå, er å ta en blodprøve for å teste hva han er allergisk mot. Og du må kutte ut tørrfôr og gå over til rått kjøttfôr, som f.eks. vomoghundemat. Mange allergihunder har fått et nytt liv etter at de gikk over til vomoghundemat. Gi gjerne selolje i tillegg, det får du kjøpt hos de som forhandler vomoghundemat.

Også ville jeg fjernet alt som er av stoffmøbler og tepper, og gå over til skinnmøbler. Ikke la hunden ha noe stoffteppe å ligge på, og ikke ha hunden din i sengen. Dette er fordi de aller fleste hunder som har allergisymptomer reagerer på husstøvmidd, og det finner du i sengen din, i alle stoffmøbler og på alle tepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør gjøre nå, ikke til våren, men nå, er å ta en blodprøve for å teste hva han er allergisk mot. Og du må kutte ut tørrfôr og gå over til rått kjøttfôr, som f.eks. vomoghundemat. Mange allergihunder har fått et nytt liv etter at de gikk over til vomoghundemat. Gi gjerne selolje i tillegg, det får du kjøpt hos de som forhandler vomoghundemat.

Også ville jeg fjernet alt som er av stoffmøbler og tepper, og gå over til skinnmøbler. Ikke la hunden ha noe stoffteppe å ligge på, og ikke ha hunden din i sengen. Dette er fordi de aller fleste hunder som har allergisymptomer reagerer på husstøvmidd, og det finner du i sengen din, i alle stoffmøbler og på alle tepper.

Underskriver den ja-har selv allergihund(allergisk mot husstøvmidd,pollen,midd i tørrfor)Merkbar bedring med råforing,og nix nada ligge i seng!!!!! ;) Omega 3 og 6(selolje som Aud nevnte er spes. bra)er viktig-jeg pleier å bade min(etter vetens anbefaling)ihvertfall 1 gang i uka,dette for å bli kvitt støv o.l. som blir liggende i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed av veterinær at det ikke var noe vits å ta blodprøve før til våren fordi det var på våren det ville bli best resultat pga blodverdier osv...

Takk for tips om fòr. Han får daglig omega3 fra før av.

Er dere sikker på at det kan være husstøvallergi også? jeg har snakket med flere som har hunder med det og uten det og alle uten det har samme symptomene som min hund og har pollenallergi isteden mens de som har husstøvallergi har mest problemer med pels og hud.

De gangene han har hovnet opp i ansiktet og fått øyeproblemer er etter at vi har vært lang tur ute og han har rullet seg mye i gress og lyng så pollenallergi kan jeg hvertfall tenke meg at det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk beskjed av veterinær at det ikke var noe vits å ta blodprøve før til våren fordi det var på våren det ville bli best resultat pga blodverdier osv...  

Er dere sikker på at det kan være husstøvallergi også? jeg har snakket med flere som har hunder med det og uten det og alle uten det har samme symptomene som min hund og har pollenallergi isteden mens de som har husstøvallergi har mest problemer med pels og hud.  

De gangene han har hovnet opp i ansiktet og fått øyeproblemer er etter at vi har vært lang tur ute og han har rullet seg mye i gress og lyng så pollenallergi kan jeg hvertfall tenke meg at det er.

Unnskyld meg, men du bør faktisk ta den blodprøven nå. Og hvis det gjør veterinæren din lykkelig, så kan du jo ta en til våren også. :-) Hvis hunden din er syk, så bør du jo finne ut hva som gjør han syk nå, og ikke om noen mndr. Og, ja, jeg er rimelig sikker på at den er allergisk mot husstøvmidd, da de aller fleste allergikere, hund eller mennesker, er allergisk mot husstøvmidd. Pollenallergi er ikke på langt nær så vanlig, uten at jeg kan si hverken ja eller nei til om hunden din plages av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg er selv allergisk for veldig veldig mye og jeg er ikke allergisk for husstøv så vet ikke helt om det utsagnet er riktig... men det betur jo selvfølgelig ikke at min hund ikke er husstøvallergiker for det. Men symptomene tyder ikke på det for da hadde det nok ikke gått flere månder mellom hver gang han fikk reaksjoner og hud og pels hadde vært mer utsatt. men man kan jo aldri si aldri.

Fikk beskjed av veterinæren at prøvene kunne bli ganske feil hvis man testet han når han hadde minst problemer. Høres vel kanskje ut for noen at jeg ikke bryr meg om hunden min men han er ikke sånn syk at det haster, han har levd et supert liv i 6 1/2 uten at hverken jeg, andre eller veterinær har tenkt over at han har allergi. Så å vente 2 månder for at vi skal få de "beste" resultatene ved en blodprøve ser ikke jeg noe stort problem med. Han har fått medisiner for allergianfallet sitt som var for 2 dager siden og ble bra så og si med en gang så av erfaring vil han nok ikke ha noen fler problemer på flere månder uansett.

Så bruker da disse 2måndene på å sjekke matallergi for å se om det blir noe forandring der så jeg vet sikkert en ting før han får noe behandling for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, jeg er selv allergisk for veldig veldig mye og jeg er ikke allergisk for husstøv så vet ikke helt om det utsagnet er riktig... men det betur jo selvfølgelig ikke at min hund ikke er husstøvallergiker for det. Men symptomene tyder ikke på det for da hadde det nok ikke gått flere månder mellom hver gang han fikk reaksjoner og hud og pels hadde vært mer utsatt. men man kan jo aldri si aldri.

Fikk beskjed av veterinæren at prøvene kunne bli ganske feil hvis man testet han når han hadde minst problemer. Høres vel kanskje ut for noen at jeg ikke bryr meg om hunden min men han er ikke sånn syk at det haster, han har levd et supert liv i 6 1/2 uten at hverken jeg, andre eller veterinær har tenkt over at han har allergi. Så å vente 2 månder for at vi skal få de "beste" resultatene ved en blodprøve ser ikke jeg noe stort problem med. Han har fått medisiner for allergianfallet sitt som var for 2 dager siden og ble bra så og si med en gang så av erfaring vil han nok ikke ha noen fler problemer på flere månder uansett.

Så bruker da disse 2måndene på å sjekke matallergi for å se om det blir noe forandring der så jeg vet sikkert en ting før han får noe behandling for noe annet.

Ikke husstøv, men husstøvmidd, og det er to forskjellige tingg. Husstøvmidd finnes i alle hjem, uanset hvor rent man har det, bl.a mye i madrasser, på tepper og i stoffmøbler. Hvis du er en allergiker og det ikke er påvist reaksjon på husstøvmidd, så er du en av de få. Og du har ingen grunn til å så tvil om min påstand her. Har du testet deg? Går du på allergimedisiner?

Har du tenkt på at hunden din sannsynligvis ikke er så veldig hardt angrepet? De som er hardt angrepet klør seg store kjøttsår, det er ikke snakkk om bare å miste litt pels eller bli litt hoven her og der.

Hvis de medisinene han fikk var kortisonpreparat, så er det innlysende at han ble synptomfri så og si med den gang, altså symptomfri, men ikke frisk. Kortisonpreparater og mange antibiotikakurer vil sette ned immunforsvaret til hunden ytterligere. Allergi, uansett hva hunden er allergisk ovenfor, kommer av et nedsatt immunforsvar.

Det høres ikke ut som om du ikke bryr deg om hunden, men det høres ut som om du ikke vil lytte til de rådene du får. Så jeg lurer jo på hvorfor du spør om råd?

Blodprøvene vil ikke vise feil selv om han er i inne i en god periode, er han allergisk mot noe, så er han det, og det vil vises på blodprøvene uansett om han er inne i en god periode eller ikke.

Å reagere på hobbormbitt eller vepsestikk behøver ikke ha noe med allergi å gjøre. Hoggormbitt er giftig både for dyr og mennesker, man kan faktisk dø av det. og hvis han har blitt stukket av jordveps, f.eks. så kan det også skape en giftreaksjon.

Evt. matallergi vil også slå ut på en blodprøve. Og det eneste du oppnår ved å såkalt teste han ut for matallergi selv, er å ødelegge mage/tarmbateriefloraen. For hver gang du skifter fôrtype må disse bakteriene omstille seg, noe som tar ca. 2 mndr. Og hvis du gjør dette hyppig vil denne bakteriefloraen bruke stadig lenger tid til å omstille seg, og til slutt har du ødelagt denne bakteriefloraen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva alt det du skriver har med min hund å gjøre i det heletatt og med mine spørsmål å gjøre men..

Ja jeg har testet meg for stort sett all type allergi og går på medisiner.

Og ja, jeg har ikke tenkt, men jeg vet at hunden min ikke er veldig hardt angrepet av allergi for da hadde han vært mye mer og oftere syk og det hadde ikke gått 6 1/2 år før jeg hadde funnet det ut.

Og ja, jeg vet at de som blir hardt angrepet av allergi klør seg til blods og mister mye pels. Men dette er ikke tilfellet her så hvorfor nevne det.

Og jo, jeg lytter til de rådene jeg får, jeg sier jatakk til alle råd, men spørsmålene mine var faktisk om noen hadde allergihund og hva slags symptomer de hadde, eventuelt like symptomer som min hund og hva slags allergi de hadde i såfall. Og fra hva jeg kan se har ikke du svart noe særlig på noen av de spørsmålene. Så da er det da ikke noe galt av meg å spørre de spørsmålene, er det?

Når det gjelder blodprøver og testing av mat så er det min veterinær som har sagt dette. Han har hjulpet meg med hunder jeg har hatt som har hatt større problemer og sykdommer enn det her når alle andre har gitt opp så jeg velger å stole 100% på han så da får du ta opp det med han og veterinærhøyskolen som han har blitt utdannet på isåfall om du mener det er galt.

Og hvem har sagt at min hund har reagert på hoggormbitt og vepsestikk? Jeg sa at det var det jeg trodde det var første gangen han fikk allergireaksjon men det har aldri vært det.

"Hoggormbitt er giftig både for dyr og mennesker, man kan faktisk dø av det. "

Takk for tips om matvalg, setter pris på det og skal forhøre meg med veterinær før jeg prøver ut, men hvis du faktisk tror jeg er så dum at du behøver å lære meg ting som den settningen over her så synes jeg for din egen del at du kan la være å bruke noe mer energi på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om matvalg, setter pris på det og skal forhøre meg med veterinær før jeg prøver ut, men hvis du faktisk tror jeg er så dum at du behøver å lære meg ting som den settningen over her så synes jeg for din egen del at du kan la være å bruke noe mer energi på meg.

Hvis du stoler blindt på veterinæren din, noe man ikke bør gjøre verken med leger eller veterinærer, så foreslår jeg at du holder deg til han.

Lykke til, det kan du nok trenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør aldri stole blindt på sine veterinær. Det har jeg erfart etter flere år med epi-hund. Men det kan være lurt å forhøre seg med flere veterinærer, og heller ikke stole blindt på det man leser på internett/forum.

Bare overse den kommentaren til Aud, du gjør det du mener er best for din hund. Alle som har en syk hund trenger "Lykke til" og litt oppbacking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk Aud, det skal jeg gjøre. Synes det er synd at du ikke har hverken veterinær eller lege som du kan stole 100% på.

Takk for støtte frisbee.

Jeg har hatt dårlig veterinær før som jeg ikke stolte blindt på så vet hva dere begge prøver å advare meg mot. Ville sagt det samme til en som meg for 7år siden. Men etter å ha byttet veterinær og veterinærkontor for 7år siden så har jeg vært heldig å oppleve dette med å faktisk kunne stole 100% på sin veterinær. Der er det i tillegg flere veterinærer som samarbeider tett sammen så man får flere synspunkter med en gang også. Kjenner til mange som kjører lange veier for å ha hunden sin hos disse veterinærene så er nok ikke bare meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk Aud, det skal jeg gjøre. Synes det er synd at du ikke har hverken veterinær eller lege som du kan stole 100% på.

Takk for støtte frisbee.

Jeg har hatt dårlig veterinær før som jeg ikke stolte blindt på så vet hva dere begge prøver å advare meg mot. Ville sagt det samme til en som meg for 7år siden. Men etter å ha byttet veterinær og veterinærkontor for 7år siden så har jeg vært heldig å oppleve dette med å faktisk kunne stole 100% på sin veterinær. Der er det i tillegg flere veterinærer som samarbeider tett sammen så man får flere synspunkter med en gang også. Kjenner til mange som kjører lange veier for å ha hunden sin hos disse veterinærene så er nok ikke bare meg:)

Så bra at du har funnet en slik veterinær. :) Men jeg føler fortsatt at det lurt å forhøre seg med flere enkelte ganger. Ikke alle veterinærer kan kunne like mye om alt. Ikke alle er spesialister i alt. Det hadde vært rart.

Det er jo en trygghet at de jobber i team. Da øker jo sjansen for at en i teamet har spesiell erfaring rundt akkurat ditt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk Aud, det skal jeg gjøre. Synes det er synd at du ikke har hverken veterinær eller lege som du kan stole 100% på.

Jeg har levd for lenge til å stole fullt og helt på leger og veterinærer, uansett hvem det er snakk om. Jeg har lært meg at å bruke sin egen sunne fornuft kommer man lengst med og at man ikke skal ta alt for god fisk som leger og veterinærer sier.

Og den erfaringen er det nok ikke bare jeg som har. Jeg er glad ingen leger eller veterinærer har klart å hjernevaske meg, ingen andre har greid å hjernevake meg heller, for den saks skyld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare deg på spørsmålet ditt Vera, min forrige Schäfer var kjempe allergisk, fôrallergi hadde hun da.. Hun var av den værste typen som klødde opp svære kjøttsår og siden huden hennes var så betent så gikk det værk i såret etter bare noen timer. Pelsen la seg over og vips så var såret grønt og luktet død og bedervelse.. Dette kunne skje over natten eller bare mens jeg var på skolen og hun var alene hjemme. Svaret for henne var jo da lampeskjerm på hodet til en hver tid når vi ikke hadde argusøyne på henne. Det var en ganske strevsom tid!!!

Etter maaaange forskjellige typer fôr så fant vi ut av at Pro Plan med lam og ris var det eneste hun tålte.

Vi kom også i kontakt med en vetrinær som var spesialist på hudproblemer som satte henne på en hestekur av antibiotika og kortison for å få bukt med betennelsen i huden hennes. Det var som å få en ny hund i huset, mye roligere, langt mindre stressa og etter en stund så fikk hun en utrolig vakker pels!! :D

Jeg fikk henne når hun var 9 mnd og den forrige eieren hadde allerede funnet ut av hva hun var allergisk for så jeg vet ikke helt hvordan han gikk fram.. Han hadde egentlig kjøpt henne til oppdrettet sitt men ville ikke bruke henne i avl pga allergiene som er arvelige. Både moren og mormoren hennes hadde det, men de oppdretterene var ikke så nøye på det, de var fine utstillingshunder.. :D

Håper du slipper å gå igjennom det samme, det var tungt både for hunden min og meg, og det var perioder hvor jeg lurte på om hun hadde hatt bedre av å slippe.. Er jo selvfølgelig veldig glad nå for at jeg ikke gjorde det da! :wink:

På slutten av livet hennes så blomstret hudproblemene litt opp igjen og da var det akupunktur som var tingen! Wow, det hadde en enorm virkning på henne, så det kan jeg virkelig anbefale deg og alle andre som har noe problem med hundene sine! :)

Lykke til, håper det går bra med den røde tornadoen! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...