Gå til innhold
Hundesonen.no

Isabellas ablegøyer :)


Anki
 Share

Recommended Posts

Hei! Vil introdusere dere for verdens kuleste sprettball, Isabella - aka Bella, Bells og Bølla.

Isabella er ikke min hund på papiret, men jeg låner henne store deler av uka grunnet eiers ryggproblemer. Vi har ikke kjent hverandre så lenge; vårt vennskap begynte 16. mars 2014. Isabella er en italiensk mynde født i april 2013. På nåværende tidspunkt er hun altså 11 måneder gammel.

Hun har vokst opp i et hjem med en hel flokk chihuahuaer, en tibbe og en stor sak som jeg ikke kjenner rasen på. Eier driver oppdrett av chi. Inklusive to valpekull er det 14 hunder under samme tak. Isabella er vant med at mennesker kommer og går døgnet rundt, og er derfor veldig trygg på oss tobeinte. Men det er sjelden hun treffer andre hunder enn flokken... Dette utpekte seg fort som Isabellas største utfordring - hun er rett og slett ikke sosialisert godt nok. På tur går hun veldig fint både av og på koppel, men kommer det noen firbeinte som er større enn henne, blir hun kjempestresset. Har jeg henne da av båndet, stikker hun til skogs. Det er umulig å få oppmerksomheten hennes - det er som om et rullegardin har gått ned. Det nytter ikke engang å distrahere henne med verdens beste pølsebiter - som hun ellers gjør ALT for.

Hverdagslydigheten er så som så, hun kan sitte og stå på komando, men kun hvis ingenting rundt henne distraherer. Dette kommer vi til å jobbe mye med! Vi har også prøvd oss på agility én gang, noe hun tok superraskt, og det var tydelig at hun syntes det var fantastisk moro!

I denne tråden vil jeg skrive litt om hva vi finner på sammen. Hvordan vi vil jobbe mot å bli trygge på andre hunder, klikkertrening, agility, blodspor, tur, og mine syprosjekter - endelig har jeg noen å sy tøy til! :D

Utfordringen vil være at hun kun er med meg omtrent halve uka til sammen, og at det ikke skjer mye oppfølging der hun bor. Jeg er redd dette vil gjøre treningen mye vanskeligere. Jeg tar gjerne imot tips til hvordan jeg best kan løse denne situasjonen. Vil også gjerne komme i kontakt med bergensfolk med trygge hunder, som kunne tenke seg å treffe oss, slik at Bella blir tryggere på seg selv i møte med andre.

Stay tuned! :)

post-5699-0-20044600-1395574754.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin :ahappy: Lykke til med henne! Hvor trener dere agility? Jeg så en nydelig italiensk mynde på tur i nabolaget i dag :wub:

Vi kan gjerne treffes :) Jeg har en snill og trygg kelpie :)

Vi var i ridehallen ved Stend VGS, gamle lokalene til Fjellanger hundeskole :) Har bare vært med én gang, men håper det kan bli mer etter hvert :) Trener du agility? Hvor i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et utrolig skjønt fjes! :) Hvor stor er hun? Jeg har bare sett IM en gang, på utstilling, og de så jo skikkelig knøttsmå ut. Er alle kjempesmå?

Let me know om du tar syoppdrag, forresten! Jeg har en whippet og bor også i Bergen :)

Hun er helskjønn! Har ikke veid henne, men tipper 6-7 kg :) I følge eier er Bella stor for rasen å være. Jeg har ikke truffet noen andre IG'er før, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Ho er jo veldig langbeint, så hun når meg til knærne. Men så er jo ikke jeg særlig høy selv da ;) Kunne sikkert sydd noe til din, men da må jeg ha litt mål! Dette var det første dekkenet jeg har sydd noen gang, så skal bare sjekke at det faktisk passer først :P Har bare erfaring med babyklær fra før. Si ifra om du vet om noen bra løpesteder hvor man kan slippe hundene. Og evt om du kunne tenke deg å treffes en gang, for å sosialisere småttisen litt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trener på Varden, retrieverklubben sin treningsbane :)

Ok! Tenkte å melde meg inn i en hundeklubb, men usikker på om jeg kan det når Bella egentlig ikke er min hund? Jeg bor på Sotra, så retrieverklubben er jo ikke så langt unna. Har hørt bra ting om de :) Bare si ifra når det passer for deg, så treffes vi gjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er helskjønn! Har ikke veid henne, men tipper 6-7 kg :) I følge eier er Bella stor for rasen å være. Jeg har ikke truffet noen andre IG'er før, så jeg har ikke noe å sammenligne med. Ho er jo veldig langbeint, så hun når meg til knærne. Men så er jo ikke jeg særlig høy selv da ;) Kunne sikkert sydd noe til din, men da må jeg ha litt mål! Dette var det første dekkenet jeg har sydd noen gang, så skal bare sjekke at det faktisk passer først :P Har bare erfaring med babyklær fra før. Si ifra om du vet om noen bra løpesteder hvor man kan slippe hundene. Og evt om du kunne tenke deg å treffes en gang, for å sosialisere småttisen litt? :)

Oi, såpass stor! Der ser man :) Når min har lagt seg litt ut gir jeg gjerne mål, er ikke barebare å finne en nettside jeg stoler på å bestille fra som fikser noe som passer myndekropp og som ikke blir dritdyrt :P Jeg pleier å ha min løs på fotballbanen (+ i skogen) i Nordnæsdalen. Den er stor, det er relativt oversiktlig og det er langt unna bilvei. Det er som regel der vi er når han er løs. Vi er også litt i skogen ovenfor oss (Gyldenpris), men der er det ikke noe flatt område, bare tuer og bakker. Ellers er det inngjerdet hundegård ved Tveitevannet (Sletten) som vi også har vært litt i. Min er dessverre ikke noe å sosialisere med sånn sett, jeg tør ikke ha han løs med valper som er mindre enn han i størrelse, han blir fort litt voldsom :) Men tur i bånd kan vi gjerne være med på en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, såpass stor! Der ser man :) Når min har lagt seg litt ut gir jeg gjerne mål, er ikke barebare å finne en nettside jeg stoler på å bestille fra som fikser noe som passer myndekropp og som ikke blir dritdyrt :P Jeg pleier å ha min løs på fotballbanen (+ i skogen) i Nordnæsdalen. Den er stor, det er relativt oversiktlig og det er langt unna bilvei. Det er som regel der vi er når han er løs. Vi er også litt i skogen ovenfor oss (Gyldenpris), men der er det ikke noe flatt område, bare tuer og bakker. Ellers er det inngjerdet hundegård ved Tveitevannet (Sletten) som vi også har vært litt i. Min er dessverre ikke noe å sosialisere med sånn sett, jeg tør ikke ha han løs med valper som er mindre enn han i størrelse, han blir fort litt voldsom :) Men tur i bånd kan vi gjerne være med på en dag!

Jeg må frem med kartet for å finne ut hvor disse stedene er, men takk! :) (har ikke bodd i byen særlig lenge). Tur i bånd er nok det lureste å starte med for oss også, én og én. Løse hunder vil nok bli litt for mye for Bella i starten. Hun blir virkelig nervøs når hun ser hunder hun ikke føler hun har kontroll på, og vil helst krype inn under huden min hvis det hadde gått an. Det tok henne bare 2 turer å bli god venn med papillonen til ei venninne av meg, så det skal nok gå - må bare ta det rolig og forsiktig. Babysteps :) Hun gjør ikke noe, bare murrer litt og prøver å gjemme seg. Finnes ikke spor av aggressivitet i henne, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Tenkte å melde meg inn i en hundeklubb, men usikker på om jeg kan det når Bella egentlig ikke er min hund? Jeg bor på Sotra, så retrieverklubben er jo ikke så langt unna. Har hørt bra ting om de :) Bare si ifra når det passer for deg, så treffes vi gjerne :)

Jeg vet ikke. Jeg har faktisk aldri tenkt over det. Man kan sikkert være med i en klubb selv om man ikke eier hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...