Gå til innhold
Hundesonen.no

En liten historie

Kristina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg var nettop ute å gikk tur med det lille hormonelle dyret mitt i sele. I sela får hu lov til å trekke. Så gikk vi forbi fengselet og møtte på en fengselsbetjent. Han sa 'denna har du ikke mye kontroll over'. Jeg ble helt satt ut av kommentaren så jeg sa 'jo det har jeg. ....men ikke i denna sela'. Så gikk jeg vidre.

Da vi var på vei tilbake møtte vi på han igjen. Da sa han 'du bør se Sos hundehjelpen på tv3 i dag'.

Da ble jeg drit sur og sa 'tør jeg spørre hva du veit om jeg har kontroll på hunden min eller ikke, når du har sett oss gå forbi en gang?'-

Han så skikkelig forfjamsa ut også sa han at han ikke mente det vondt.

Så begynte vi å snakke om hund (!), og han sa han kunne hilse på Lunah, men Lunah er redd for høye mørkt kledde menn så hu bjeffa på'n og ville ikke.

Så forklarte jeg litt om nervøsiteten hennes (er livredd for at folk skal tolke hunden min som agressiv), men det virka som han kunne litt om hund så han smilte og forstod.

Så gikk jeg hjem med villdyret mitt.

Hadde alle politifolk vært sånn, så hadde det vært bra!!! :lol:

Når folk begynner å uttale seg om mitt hundehold og bare har sett oss gå forbi en gang, da blir jeg irritert!!

Skrevet
Hadde alle politifolk vært sånn, så hadde det vært bra!!! ;)

Nå er det ganske få fengselsbetjenter som er politifolk da.

Men det hadde jo ingenting med saken å gjøre :P

Flott at han ikke var helt dum, er mange sånne ute og går (folk altså, fengselsbetjenter har jeg ikke møtt så mange av).

Skrevet

Klart det SER UT SOM du ikke har kontroll hvis hunden drar. Jeg har aldri skjønt hvorfor hunder FÅR LOV til å dra...

Skrevet
Klart det SER UT SOM du ikke har kontroll hvis hunden drar. Jeg har aldri skjønt hvorfor hunder FÅR LOV til å dra...

Som sagt gikk hun i sele, da får hun lov til å dra til en forveksling i halsbånd så MÅ hu gå pent.

Poenget mitt er at jeg blir sjukt irritert av folk som blander seg i MITT hundehold når de har sett meg i 2 min.

Og ang politifolk og fengselsbetjenter så går det under det samma. De vil helst virke så macho og tøffe som mulig.

Og fordeom de har uniform så trenger de **** ikke være frekke i kjefen for det.

Skrevet

enig.... Og jeg syns de aller fleste politifolk er flotte og engasjerte mennesker ;) Har full respekt for politiets arbeid.

Skrevet
hva kan du vente deg da=) ;)

Hadde jeg vært 10 år eldre hadde han nok ikke giddi å kommentert det engang. Folk har ikke respekt for yngre, og uttaler seg om ting de ikke har peiling på. Sånt irriterer meg.

Skrevet

Hadde jeg vært 10 år eldre hadde han nok ikke giddi å kommentert det engang. Folk har ikke respekt for yngre, og uttaler seg om ting de ikke har peiling på. Sånt irriterer meg.

jeg tror nok det er det samme uansett alder...

Skrevet

jeg tror nok det er det samme uansett alder...

Da lurer jeg på hvorfor jeg aldri ALDRI har fått noen kommentarer når jeg går sammen med pappa (og lunah i sele), eller når pappa går med lunah (da går ikke lunah pent i det hele tatt).

Skrevet

Skjønner at du blir irrititert når andre folk blander seg slik. Det hadde jeg også blitt! Og såklart er det ofte de yngre som må tåle slike kommentarer. Enten "tør" de mer da, ellers så har de fått det for seg at alle ungdommer ikke kan ha kontroll over en hund. Husker jeg var på tur med CIta på fjellet en Søndag med masse folk. Hun var løs, og hilste ikke på et eneste menneske eller hund som passerte oss - og hun har aldri vært så dyktig før. Så hører vi Balder laaaaaaangt vekke nedi dalen, og han bjeffer og bjeffer. Og Cita bjeffer tilbake, og da kommer det to gamle damer og roper til meg "nnå får du **** meg se å få kontroll over bikkjen din! Den er en fare for andre turgåere!". Faktisk - så tviler jeg på at det hadde skjedd om jeg var eldre.

Skrevet

Jo, det er ofte at ungdommer må tåle slike kommentarer. Voksne tror vel at vi ikke kan snakke for oss..

Jeg skjønner deg veldig godt jeg. Ingen har noe med hvordan du driver hundeholdet ditt!

Skrevet

Skjømnner utrolig godt at du ble irritert Kristina!! Voksene har utrolig lite respekt for ungdommer med hund. De kan da søren ikke vite om man har kontroll over bikkja si etter å ha gått forbi en person.. :roll:

Skrevet

Da lurer jeg på hvorfor jeg aldri ALDRI har fått noen kommentarer når jeg går sammen med pappa (og lunah i sele), eller når pappa går med lunah (da går ikke lunah pent i det hele tatt).

Pappa gav en annen voksen gubbe samme kommentaren en gang ;) og han er 50 år! og andre gubben var rundt samme alderen.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...