Gå til innhold
Hundesonen.no

Velge whippet


tm100020
 Share

Recommended Posts

Jeg har en stund tenkt på å lage denne tråden, så nå kom den :P (fikk en liten vekker da det første kullet jeg har å velge i kom idag :blink: )

Jeg er på god vei til å kjøpe min første egne hund. Jeg vil først og fremst ha et godt og sunt individ, men det er ikke utelukket at jeg vil prøve litt hundesporter (i allefall utstilling og lc) om jeg bor fint til.

Det er maange oppdrettere, og flere kull som kommer dette året. Men hvordan velge? Det er jo en generelt sunn og frisk rase, så de færreste tester for sykdommer.

Så hva vil dere se etter i en god whippet? (Som kanskje kan hjelpe på min beslutning - vet ikke om dette kanskje er en dead end og denne tråden ikke er til noe hjelp)

Om den er fint bygd, og har rette og fine vinkler har jeg vanskelig for å se. Linjer - "emh, hva?". Jeg er et hestemenneske og en whippet er fortsatt en whippet i mine øyne. Jeg har prøvd å innhente litt informasjon og lærdom, men det er ikke så lett :P Jeg har forstått det slik at det er delt seg litt i utstillings- og racinglinjer. Men hva skal jeg se etter? (Trenger litt pekepinn her, hva de store forskjellene er på hundene helsemessig, utseendesmessig(?) og gemytt-/personlighetsmessig (om det er en)). Dessuten vil jeg ikke ha en så altfor stor whippet, og jeg ser en tendens til å avle store dyr..

Noen som kan hjelpe? (Evnt som kanskje har lyst til å se litt på de forskjellige linjene jeg har å velge i å komme med tips?(PM?))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg var litt yolo da jeg valgte min whippet. Valgte oppdretter etter å ha møtt ett individ fra deres første kull (samme mor som min) og etter å ha snakket med oppdretteren på Facebook og telefon. Mye gikk på godt inntrykk av oppdretter, magefølelse og hva eieren til halvsøsteren til min kunne fortelle. Jeg tenkte som så at "det er en såpass frisk rase at det går nok bra læll". Hvor lurt det var vil vel tiden vise :P

Ting jeg har tenkt over i ettertid, og som jeg kommer til å ha i bakhodet om jeg skal ha whippet igjen, er at foreldrene ikke skal være mye over rasestandard hva størrelse angår (her faila jeg litt med min, han blir nok stor), at de skal være sosiale og utadvendte (min er supersosial og helt herlig med folk), at foreldrene skal være enkle og lettvinte hunder (det er foreldrene til min), at de skal ha ålreite utstillingsresultater å vise til (jepp) og veldig, veldig gjerne at de er helsetestet (nope – men de har ikke vist noen helseproblemer og er "friske" sånn sett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha en sedat whippet eller en som er litt mer som min Fant: happy-go-lucky?
Pleier å være litt forskjell på LC og utstillingslinjer, så hva er viktigst for deg?
En utstillingswhippet kan derimot fint brukes til LC.

Høye whippeter er en stadig utfordring. Det har liksom bare blitt slik. Skal du "sikre" deg så må du sjekke linjene. Både brødre og søstre og se hva som er "vanlig" størrelse.

En whippet skal ha gode linjer og vinkler. Den skal ha en fin overlinje med noe lendebue. Buet hals.
Brystkassen skal nå ned til albuene. Du kan med fordel også se etter om valpen har velutviklet frambryst.
En hann kan godt ha et mer maskulint uttrykk, mens jentene ønskes å være feminine. Valper bør ha ganske tunge ører, ellers kan de ha lett for å reise seg med alderen. Øynene skal være runde, men ikke stirrende og for mye mandelformede øyne er heller ikke ønskelig. Stoppen skal være myk. Saksebitt. De bør ikke ha for mye "slaskekinn"... Bevegelser er jeg enda ikke så god på, og valper er jo umulige å se på spør du meg, synes de alle vagger like mye ^_^ Men de skal jo ha rette bein - ikke hjulbeint eller tåe utover eller innover. Du kan jo også passe litt på haleknekk, men tror ikke dette er noe utbredt problem hos whippet. Ikke som jeg er klar over i alle fall.

Er det tispe eller hann du ønsker?
En hann bør ha begge testikler på plass ved fylte 8 uker. Krypt er veldig vanlig hos whippeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gerd Røssland, Kennel Librium (spes mtp utstilling og gemytt) og Thale Svenneby (Kennel Replica) er mine varmeste anbefalinger. Gemytt og størrelse bør man være obs på, dette varierer og whippeten har økt såpass i popularitet at det har dukket opp noen useriøse oppdrettere de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Librium's Noble Fant (min altså) er etter Gerd sin Amelie, men det kom ikke som veldig stort sjokk at han ble 56 cm høy da jeg vet at linjene hans er høye. Har jo mormoren hans også. Siprex Winnie. Hun er ei lita tispe på 46 cm, men brødrene og sønnene hennes er ganske høye. :)

Finnes mange gode oppdrettere der ute. Både Gerd, Berit Lena Grøtterud, Anita Eng og Thale Svennesby er oppegående flotte mennesker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kjøpt fra racing linjer. Men det er meg.

Om du kjøper fra LC eller utstillingslinjer er egentlig ett fett (de fleste LC-hundene i norge er fra utstillingslinjer). Fordelen med LC er at det der både er høydekrav og utstillingskrav, så dersom hunder har CACIL å vise til fra LC resultater, så vet du at de er innenfor både høydemessig og utseendemessig.

Gerd Røssland, Kennel Librium (spes mtp utstilling og str) og Thale Svenneby (Kennel Replica) er mine varmeste anbefalinger. Gemytt og størrelse bør man være obs på, dette varierer og whippeten har økt såpass i popularitet at det har dukket opp noen useriøse oppdrettere de siste årene.

Kan også hjertlig anbefale Gerd Røssland. Hundene hennes har utrolig godt gemytt (noe av det hundene hennes er kjent for), derfor valget falt på denne oppdretteren i første omgang (vi dro rundt på utstilling, og det var disse hundene vi falt for).

Hun har noen store hunder (som de aller fleste oppdrettere her i landet), men kullet jeg og @Vimsy har kjøpt fra er det største kullet hun har hatt. Tispene i kullet ligger på 13-14 kg, og Penny er vel 48-49 høy. Så egentlig har vi altså vært uheldige størrelsesmessig. Vi valgte også dette kullet selv om moren var stor, rett og slett fordi vi likte moren utrolig godt. Vi er veldig fornøyd med valpen vi endte opp med :wub:

Så stor er hun i forhold til en dvergpincher på 3,8 kg, så en stor whippet-tispe er fremdeles en liten hund :)

post-10941-0-53447300-1395236179.jpg

Mitt tips til deg er å dra på en utstilling. Hils på hunder, snakk med oppdrettere. Da finner du ut hvilken oppdretter du får kjemi med, hvilke hunder du liker og syns er pene, osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle kjøpt whippet i dag ville jeg først og fremst sett på gemytt hos foreldrene og slekt. Mitt inntrykk er at det har dukket opp en del grums de siste årene, og jeg har selv hatt og hørt om og møtt flere whippets med utagerende atferd.

En annen ting er vinkler. Jeg synes det er en del whippets med heftig mye vinkler, særlig i bakbeina. Det er verken funksjonelt eller pent.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg var litt yolo da jeg valgte min whippet. Valgte oppdretter etter å ha møtt ett individ fra deres første kull (samme mor som min) og etter å ha snakket med oppdretteren på Facebook og telefon. Mye gikk på godt inntrykk av oppdretter, magefølelse og hva eieren til halvsøsteren til min kunne fortelle. Jeg tenkte som så at "det er en såpass frisk rase at det går nok bra læll". Hvor lurt det var vil vel tiden vise :P

Ting jeg har tenkt over i ettertid, og som jeg kommer til å ha i bakhodet om jeg skal ha whippet igjen, er at foreldrene ikke skal være mye over rasestandard hva størrelse angår (her faila jeg litt med min, han blir nok stor), at de skal være sosiale og utadvendte (min er supersosial og helt herlig med folk), at foreldrene skal være enkle og lettvinte hunder (det er foreldrene til min), at de skal ha ålreite utstillingsresultater å vise til (jepp) og veldig, veldig gjerne at de er helsetestet (nope – men de har ikke vist noen helseproblemer og er "friske" sånn sett).

Tusen takk for svar, det hjelper faktisk på litt :)

Vil du ha en sedat whippet eller en som er litt mer som min Fant: happy-go-lucky?

Pleier å være litt forskjell på LC og utstillingslinjer, så hva er viktigst for deg?

En utstillingswhippet kan derimot fint brukes til LC.

Høye whippeter er en stadig utfordring. Det har liksom bare blitt slik. Skal du "sikre" deg så må du sjekke linjene. Både brødre og søstre og se hva som er "vanlig" størrelse.

En whippet skal ha gode linjer og vinkler. Den skal ha en fin overlinje med noe lendebue. Buet hals.

Brystkassen skal nå ned til albuene. Du kan med fordel også se etter om valpen har velutviklet frambryst.

En hann kan godt ha et mer maskulint uttrykk, mens jentene ønskes å være feminine. Valper bør ha ganske tunge ører, ellers kan de ha lett for å reise seg med alderen. Øynene skal være runde, men ikke stirrende og for mye mandelformede øyne er heller ikke ønskelig. Stoppen skal være myk. Saksebitt. De bør ikke ha for mye "slaskekinn"... Bevegelser er jeg enda ikke så god på, og valper er jo umulige å se på spør du meg, synes de alle vagger like mye ^_^ Men de skal jo ha rette bein - ikke hjulbeint eller tåe utover eller innover. Du kan jo også passe litt på haleknekk, men tror ikke dette er noe utbredt problem hos whippet. Ikke som jeg er klar over i alle fall.

Er det tispe eller hann du ønsker?

En hann bør ha begge testikler på plass ved fylte 8 uker. Krypt er veldig vanlig hos whippeter.

Vil ha en mellomting, slik whippeten ofte blir beskrevet: Mye energi, men samtidig tidenes største sofasliter. Hm.. Tror det muligens da heller dras mot utstillingswhippet, for LC vil jeg teste ut om jeg bor lagelig til, mens utstillinger er lettere å få til :P

Ang størrelse har jeg prøvd å se hva oppdrettere skriver om hunden, evnt å sjekke rundt på whippetarchives. Ser at mange av de det står størrelse på er en anelse store (har ikke sjekket søsken, så takk :D) også er det de som ikke står høyden på.

Jeg klarer å se ekstreme vinkler bak, men ellers har jeg vanskelig for å se hva som er "En whippet skal ha gode linjer og vinkler. Den skal ha en fin overlinje med noe lendebue. Buet hals.

Brystkassen skal nå ned til albuene. (<-Den kan jeg muligens se da :aww:) Du kan med fordel også se etter om valpen har velutviklet frambryst.

En hann kan godt ha et mer maskulint uttrykk, mens jentene ønskes å være feminine. Valper bør ha ganske tunge ører, ellers kan de ha lett for å reise seg med alderen. (<-Og den også:ahappy:)Øynene skal være runde, men ikke stirrende og for mye mandelformede øyne er heller ikke ønskelig. Stoppen skal være myk. Saksebitt. De bør ikke ha for mye "slaskekinn"... Bevegelser er jeg enda ikke så god på, og valper er jo umulige å se på spør du meg, synes de alle vagger like mye ^_^ Men de skal jo ha rette bein - ikke hjulbeint eller tåe utover eller innover.(<- Og antageligvis den) Du kan jo også passe litt på haleknekk, men tror ikke dette er noe utbredt problem hos whippet. Ikke som jeg er klar over i alle fall."

Jeg har falt litt på tispe siden de gjerne er lavere enn hanner og det er et nogenlunde safe valg med tanke på den sure gamle hannen til familien :lol:

Gerd Røssland, Kennel Librium (spes mtp utstilling og str) og Thale Svenneby (Kennel Replica) er mine varmeste anbefalinger. Gemytt og størrelse bør man være obs på, dette varierer og whippeten har økt såpass i popularitet at det har dukket opp noen useriøse oppdrettere de siste årene.

Takk for tips :) Har kontaktet Gerd Røssland, men hun skulle ikke ha kull i løpet av 2014, og det passer med veldig fint å skaffe meg valp i tiden fremover. Har også snakket litt med Thale Svenneby, og hun var usikker på når hun skulle ha neste kull. Ville jo veldig gjerne ha fra en av disse to da jeg syntes hundene deres ser veldig fine ut og at det er mange som anbefaler disse :)

Librium's Noble Fant (min altså) er etter Gerd sin Amelie, men det kom ikke som veldig stort sjokk at han ble 56 cm høy da jeg vet at linjene hans er høye. Har jo mormoren hans også. Siprex Winnie. Hun er ei lita tispe på 46 cm, men brødrene og sønnene hennes er ganske høye. :)

Finnes mange gode oppdrettere der ute. Både Gerd, Berit Lena Grøtterud, Anita Eng og Thale Svennesby er oppegående flotte mennesker. :)

Som sagt over skal ikke Gerd ha noe kull i nærmeste fremtid, mens Berit Lena Grøtterud skal ha tre. Deriblant etter Amelie (i sommer). I tillegg skal valpene til Anita Eng fødes hos Berit Lena Grøtterud. Men tusen takk for tips :)

Denne pdf-en er veldig fin selv om den er amerikansk: http://americanwhippetclub.net/sites/default/files/WhippetIllustratedStandard_0.pdf :)

Takktakk, engelsken min er noe rusten og denne hundeterminologien topper kaka, men skal prøve å lese mer enn den ene siden før jeg gir opp :lol:

Jeg ville ikke kjøpt fra racing linjer. Men det er meg.

Om du kjøper fra LC eller utstillingslinjer er egentlig ett fett (de fleste LC-hundene i norge er fra utstillingslinjer). Fordelen med LC er at det der både er høydekrav og utstillingskrav, så dersom hunder har CACIL å vise til fra LC resultater, så vet du at de er innenfor både høydemessig og utseendemessig.

Kan også hjertlig anbefale Gerd Røssland. Hundene hennes har utrolig godt gemytt (noe av det hundene hennes er kjent for), derfor valget falt på denne oppdretteren i første omgang (vi dro rundt på utstilling, og det var disse hundene vi falt for).

Hun har noen store hunder (som de aller fleste oppdrettere her i landet), men kullet jeg og @Vimsy har kjøpt fra er det største kullet hun har hatt. Tispene i kullet ligger på 13-14 kg, og Penny er vel 48-49 høy. Så egentlig har vi altså vært uheldige størrelsesmessig. Vi valgte også dette kullet selv om moren var stor, rett og slett fordi vi likte moren utrolig godt. Vi er veldig fornøyd med valpen vi endte opp med :wub:

Så stor er hun i forhold til en dvergpincher på 3,8 kg, så en stor whippet-tispe er fremdeles en liten hund :)

attachicon.gif1974264_10153888389130109_1913983326_o.jpg

Mitt tips til deg er å dra på en utstilling. Hils på hunder, snakk med oppdrettere. Da finner du ut hvilken oppdretter du får kjemi med, hvilke hunder du liker og syns er pene, osv.

Takk for tips :D Det viktigste er jo en hund som er god i toppen, men vil ikke ha noen gigahund :innocent: Altså, i forhold til resten av hundene i familien :P Men din så da ikke sååå stor ut :)

Bor dessverre så dårlig til nå at det er krevende å komme rundt på utstilling.. I hvertfall hvor det er whipser, og oppdrettere med deres hunder..

Om jeg skulle kjøpt whippet i dag ville jeg først og fremst sett på gemytt hos foreldrene og slekt. Mitt inntrykk er at det har dukket opp en del grums de siste årene, og jeg har selv hatt og hørt om og møtt flere whippets med utagerende atferd.

En annen ting er vinkler. Jeg synes det er en del whippets med heftig mye vinkler, særlig i bakbeina. Det er verken funksjonelt eller pent.

Takk for tips! Ja, det er viktig med godt gemytt, så vil prøve å kommet meg på besøk rundt omkring til de forskjellige oppdretterne :)

Ja, syntes heller ikke det er noe fint med de som er overvinkla.. Men jeg har ikke et godt nok øye til å bedømme "graden" av overvinkling :P Så ikke lett dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på racinglinjer og LC-linjer?

Racing er bare løp (rundbane, rettbane, kun fart som teller), der er det ingen krav til høyde eller utseende.

LC vet du hva er, der stiller det krav til både utseende og høyde (altså får du en hund som er innenfor standard). Jeg tenker på LC-linjer som brukandes utstillingslinjer, eller eventuelt brukandes racinglinjer.

I norge så er de fleste LC-hundene fra utstillingslinjer.

Racinghundene kan da ofte ha et eksteriør som ikke passer godt overens med standard. Det står en del om det på myndenerdetråden, litt lenger bak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Elisabeth00 , beklager, tok racinglinjer og LC-linjer for samme fisken, men føler det har blitt greit forklart oppi her :)

Berit Lena fikk 8 tisper for ca 2 uker siden. Bare tips ;)

Hvem er den tredje tispa btw? Lotte? Hmm... Hun er så hemmelighetsfull! Får spørre henne neste gang jeg skal dit på ridetur ^_^

Edit: Nei... haha... Anita sin ja. Greeeit ^_^

Hm.. Så fort tiden går.. Første var på Fanny(antar det kullet som er to uker gml), andre Amelie(sommer) og tredje Xena(høst). Så i tillegg Dehli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Så fort tiden går.. Første var på Fanny(antar det kullet som er to uker gml), andre Amelie(sommer) og tredje Xena(høst). Så i tillegg Dehli :)

Fanny sine som er nå ja. Antok det var Dehli som skulle ha igjen. Etter det jeg vet så har Anita kun Dehli som er en Siprex nå. :) Anita har vel bare to stk hjemme hos seg selv.

Så hun skal ha på Xena i tillegg ja - travelt år. Hun snakket om det da jeg var der sist (er vel en måned siden alt) men oppfattet det ikke som endelig. Vi snakket om så mye da. Hehe. :)

Amelie var jeg klar over. Det fikk jeg vite i høst eller noe. :)

Alle tispene er veldig fine, men Fanny er vel hennes "beste". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanny sine som er nå ja. Antok det var Dehli som skulle ha igjen. Etter det jeg vet så har Anita kun Dehli som er en Siprex nå. :) Anita har vel bare to stk hjemme hos seg selv.

Så hun skal ha på Xena i tillegg ja - travelt år. Hun snakket om det da jeg var der sist (er vel en måned siden alt) men oppfattet det ikke som endelig. Vi snakket om så mye da. Hehe. :)

Amelie var jeg klar over. Det fikk jeg vite i høst eller noe. :)

Alle tispene er veldig fine, men Fanny er vel hennes "beste". :)

Om jeg ender opp med Siprex føler jeg det blir litt travelt å hente valp om 6 uker. Selvfølgelig går det om jeg setter godvilja til, men jeg holder på å ta lappen for det hadde vært greit å kjøre og hente valpen. Harjo en mor som antageligvis stiller opp om jeg behøver det, men vil "klaje sjøl" :P Kan jeg spørre hva du mener med at Fanny er den "beste" er det rent resultatmessig eller noe annet som gjør at du uttaler deg sånn? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ender opp med Siprex føler jeg det blir litt travelt å hente valp om 6 uker. Selvfølgelig går det om jeg setter godvilja til, men jeg holder på å ta lappen for det hadde vært greit å kjøre og hente valpen. Harjo en mor som antageligvis stiller opp om jeg behøver det, men vil "klaje sjøl" :P Kan jeg spørre hva du mener med at Fanny er den "beste" er det rent resultatmessig eller noe annet som gjør at du uttaler deg sånn? :)

Skreiv "beste" fordi jeg mener resultatmessig. Men Xena har jo også gjort det veldig bra. (Nå tenker jeg på av de hun har hjemme hos seg selv, for Amelie har også gjort det kjempebra) Er også etter Siri som gjorde det supert da hun ble stilt. :)

Fanny er herlig også personlighetsmessig. Skikkelig mammadalt da. Hehe. :)

Men skjønner veldig godt at det blir travelt altså :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mankehøyde er nå en ting, type og størrelse en annen. Personlig foretrekker jeg nok en whippet av i mine øyne korrekt type som er noen centimeter for høy foran en whippet som er av korrekt høyde, men altfor lav på bena, lang i ryggen og overvinklet (schäfertypen). Sistnevnte har kanskje standardhøyde, men kan likevel være den største av de to i volum og vekt. Tenk på en italiensk mynde og en basset. Italieneren er kanskje høyest, men den er jammen ikke størst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mankehøyde er nå en ting, type og størrelse en annen. Personlig foretrekker jeg nok en whippet av i mine øyne korrekt type som er noen centimeter for høy foran en whippet som er av korrekt høyde, men altfor lav på bena, lang i ryggen og overvinklet (schäfertypen). Sistnevnte har kanskje standardhøyde, men kan likevel være den største av de to i volum og vekt. Tenk på en italiensk mynde og en basset. Italieneren er kanskje høyest, men den er jammen ikke størst!

Selvfølgelig, noe å tenke på det ja :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Har ikke noe fornuftig å komme med, synes bare det var litt morsomt at du også tenker på Whippet som neste hund (siden vi begge har Havanais), selv drømt om den rasen i hvertfall 5 år nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe fornuftig å komme med, synes bare det var litt morsomt at du også tenker på Whippet som neste hund (siden vi begge har Havanais), selv drømt om den rasen i hvertfall 5 år nå. :)

Haha så vittig :lol:

Egentlig er jo havanaisen en ekstremt fin og behagelig rase, men jeg er glad i å gå i skog og på fjellet og da er det så kjedelig å slite seg ut før man må bade, føne og børste den vite dotten :P Men har nesten vurdert en til :lol:

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt allergi på whippeten,men det er sånt som ikke snakkes om dessverre :( 

Det har jeg aldri hørt om. Har du noen linker å vise til? (Ikke at jeg tviler på påstanden, men siden jeg har whippet selv er jeg selvfølgelig interessert :))

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...