Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

De fleste trådene jeg fant om dette temaet var gamle, og jeg har en følelse av at det har skjedd endel endringer på de årene. Dermed en ny tråd om FVF og innlæring!

Hvordan lærer dere inn fri ved fot?

Gjerne steg for steg forklaring og/eller filmer!

  • Like 1
  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jeg helt enig i, derfor jeg foreslo film. Men supert om du kan vise meg til helgen! Altså du bare gikk og belønnet når hun var i passe posisjon og når hun gikk någelunde sammenhengende

det hjelper ikke oss andre så mye Med Pi har jeg først og fremst fokusert på utgangsstilling, så et skritt, så to, så ett,så to, wii, der er vi fortsatt. danser tango vi. for små raptuser som da

Jeg har bare shapet inn "ca der fot" så har jeg begynt å pirke og hjelpe

Skrevet

Kan vise deg til helga :P Vanskelig å forklare, lettere å vise, hehe :)

Det er jeg helt enig i, derfor jeg foreslo film. Men supert om du kan vise meg til helgen!

Jeg har bare shapet inn "ca der fot" så har jeg begynt å pirke og hjelpe :)

Altså du bare gikk og belønnet når hun var i passe posisjon og når hun gikk någelunde sammenhengende så pirket du og hjalp henne inn i en god posisjon?

Kan jo vise hva vi har gjort idag. Jeg hadde først en ide om at jeg ville ha en "klenge" FVF slik at jeg slapp å tenke på om han var med, men litt sjekking av regler viste at det ikke var så lurt. Men til nå har vi shape/lokket/klikket inn noen få skritt, og tanken er å fortsette i samme sjanger, men da uten den klenginga.

  • Like 3
Skrevet

Kan vise deg til helga :P Vanskelig å forklare, lettere å vise, hehe :)

det hjelper ikke oss andre så mye :fish:

Med Pi har jeg først og fremst fokusert på utgangsstilling, så et skritt, så to, så ett,så to, :P wii, der er vi fortsatt. danser tango vi. for små raptuser som danser fort kan jeg ikke bare gå litt med og shape :P

  • Like 3
Skrevet

Det er jeg helt enig i, derfor jeg foreslo film. Men supert om du kan vise meg til helgen!

Ikke noe problem! Men kort fortalt har jeg brukt samme metode på begge to, som jeg lærte på kurs. Kan virke litt tungvint siden den kan ta litt tid, men til gjengjeld blir resultatet veldig bra om man gjør det riktig :) Og så er det sikkert hundre andre måter å gjøre det på ;) Jeg har ikke hatt noen problemer med å fjerne hånda på gutta mine, det har de som sagt klart å fokusere vekk fra selv. Bris måtte jeg lede veldig med hånda i en veldig unaturlig posisjon i starten for å få han rett i kroppen, men det gikk helt fint å ta vekk da han skjønte at han skulle være rett i kroppen :)

Jeg har hatt en godbit i hånda, starta med hunden i utgangsstilling og hatt hånda mi i en ganske naturlig stilling (på Isak kunne jeg det, men på Bris måtte jeg lede litt utover for å få kroppen rett) og leder hunden fram mens jeg går ett skritt. Gjentar masse og øker avstanden etter hvert. I begynnelsen går de med snuta omtrent i hånda, så jeg plasserer hånda mi slik at de går i riktig posisjon med en gang. Etter som de har forstått hva de skal har de selv fjernet snuta fra hånda mi og tatt kontakt :) Jeg har en film, kan se om jeg får linket den hit, husker ikke hvor den ligger :P

Her er det en film. Dette er helt i begynnelsen av innlæringen :) Etter en stund kunne jeg slippe ned hånden til en naturlig stilling :)

https://www.facebook.com/photo.php?v=10150286180175591&set=vb.828215590&type=3&theater

  • Like 2
Skrevet

Altså du bare gikk og belønnet når hun var i passe posisjon og når hun gikk någelunde sammenhengende så pirket du og hjalp henne inn i en god posisjon?

Ja så godt som

  • Like 2
Skrevet

Det er vel her ploffing kan være lurt. At du har kjeften full av pølsbiter og spytter dem ut i retning hundens munn :) Lundqvistversonen av kontakttrening, så han ikke fokuserer på hånda di, men oppe ved øynene dine :)

  • Like 2
Skrevet

Føler meg litt på tynn is når jeg gir LP-råd, altså. Det så bare ut som hånda med godbiter var litt i veien. Ha godbitene i andre lomma, kanskje ...

  • Like 1
Skrevet

Det er vel her ploffing kan være lurt. At du har kjeften full av pølsbiter og spytter dem ut i retning hundens munn :) Lundqvistversonen av kontakttrening, så han ikke fokuserer på hånda di, men oppe ved øynene dine :)

Med shaping slipper man det også. ;)

Akkurat dette har jeg tilogmed shapet Kovu på. I stor grad samme som Margrethe, evt lokke hunden i utgangsstilling (om han ikke kan det) og begynne å gå der, og klikke om han følger med. Om hunden har for lite interesse og ikke følger i det hele tatt kan det være lurt å ha bånd på, men jeg regner med at du har både kontakt og arbeidsvilje på plass. ;) Om hunden mister kontakten, bare fortsett å gå, og vent til hunden tar kontakt igjen (i riktig posisjon) og klikk/belønn.

Jeg har begynt med å snu meg litt bort fra hunden så jeg går med ryggen til om han mister kontakten. På kurs med Heidi Billkvam lærer hun bort å gå korte, rette strekk før man begynner med svinger. Jeg er ikke sikker på hvor stor forskjell det gjør, kommer nok mest an på hunden.

Skrevet

Føler meg litt på tynn is når jeg gir LP-råd, altså. Det så bare ut som hånda med godbiter var litt i veien. Ha godbitene i andre lomma, kanskje ...

Det er vel her ploffing kan være lurt. At du har kjeften full av pølsbiter og spytter dem ut i retning hundens munn :) Lundqvistversonen av kontakttrening, så han ikke fokuserer på hånda di, men oppe ved øynene dine :)

Altså den hånda må jo vekk på sikt.. og jeg er redd at dersom jeg belønner fra munnen får jeg en Tetris som trekker frem og skjevt for å få tak i dem... Men tanken er lagt i hodet mitt, veldig kjekt å lagre slikt så ta det frem under treningsøktene.

  • Like 1
Skrevet

Har forresten også shapet det inn i de periodene da han var skikkelig tenåring og var interessert i alt annet :) Første kravet var da kontakt. Hadde på line og vi gikk og gikk, og passet på å alltid gå i fra hunden, altså helvende eller til høyre, og ved minste antydning til kontakt fikk han leke, godbit eller en avstandsbelønning av noe slag. Men dette gjorde vi mest for å få kontakten. Da kontakten var på plass kunne vi kreve riktig posisjon også :) Jeg gikk mye de øktene der, ble god og varm :P

  • Like 1
Skrevet

Jeg så ikke på filmen da jeg svarte. Du har jo gått valpekurs på canis? Ikke ta godbiten ut av lomma før du har klikka (hunden tåler helt fint å vente!), og belønn mens du går. Hvis ikke risikerer du at hunden begynner å stoppe for å få belønning. ;)

Skrevet

Jeg bruker også mest fanging av adferd og shaping når jeg lærer inn fvf, vil ha minst mulig hjelpere som senere må bort. Jeg har riktignok ofte godbit i hånda, men det er for å få belønnet effektivt (og fordi det er blitt en aldri så liten uvane), men jeg passer på å lære hunden å ignorere godbiten (omvendt lokking) og holde riktig fokus selv om den vet at det er godbit der, og jeg går naturlig med armene fra dag 1.

Jeg legger grunnlaget for øvelsen lineføring/fvf på tur jeg, og belønner når valpen går mer eller mindre riktig på eget initiativ, kombinert med at jeg lærer den utgangsstilling og deretter begynner å gå skritt for skritt og belønne det.

  • Like 2
Skrevet

Jeg så ikke på filmen da jeg svarte. Du har jo gått valpekurs på canis? Ikke ta godbiten ut av lomma før du har klikka (hunden tåler helt fint å vente!), og belønn mens du går. Hvis ikke risikerer du at hunden begynner å stoppe for å få belønning. ;)

Vi passer dårlig til 100% klikkertrening, om jeg bare går så er Tetris alle andre steder. Samt at jeg sliter med å belønne en hund som evt. tar kontakt 5m unna når vi trener FVF, selvom han neppe forstår det. Men jeg kan forsøke å se om jeg får fade det mer ut enn jeg tror, han tvinner meg nok av og til litt rundt lille fingeren.

Tror jeg må prøve en sånn økt, det ødelegger jo ingenting å prøve.

Skrevet

Vi passer dårlig til 100% klikkertrening, om jeg bare går så er Tetris alle andre steder. Samt at jeg sliter med å belønne en hund som evt. tar kontakt 5m unna når vi trener FVF, selvom han neppe forstår det. Men jeg kan forsøke å se om jeg får fade det mer ut enn jeg tror, han tvinner meg nok av og til litt rundt lille fingeren.

Tror jeg må prøve en sånn økt, det ødelegger jo ingenting å prøve.

Da ville jeg begynt med en kontaktøkt og belønne kontakt og nærhet til deg. Ha på 1m bånd så han ikke kommer så langt unna uansett. Det kan du også gjøre på fvf i starten (gjør det på Kovu, såklart, siden han ikke kan gå løs noen steder...). En typisk feil mange (inkl meg...) gjør er å øke farten for å få opp interessen til hunden. Jeg så ikke noe av det på filmen, men ha det i bakhodet.

100% klikkertrening er nå så, men jeg tror du vinner mye på å ha godbiten i lomma og handa der den skal være på konkurranser. :)

En annen ting du kan gjøre for å få inn selve følginga er å gå baklengs med hendene hengende rett ned, bånd på hunden, og belønne når han følger med kontakt. Etterhvert kan du gradvis snu deg slik at han går ved siden av i stedet for etter.

  • Like 1
Skrevet

Jeg har ingen problemer med å ha hendene mine naturlig selv om jeg ledet i innlæringen. det har som jeg har skrevet tidligere, gått seg til helt uten å trene bevisst på det. Etter som hundene har forstått hva fot er har kontakten kommet og de glemmer hånda :)

Heldigvis er alle hunder forskjellige og ikke alle passer alle hunder (eller mennesker) ;)

Skrevet

Sistnevnte har vi prøvd, og jobbet med de siste 6 månedene uten særlig fremgang. Nå blir jeg bare frustrert av det...

Men skal prøve noe av det andre og se hvordan det føles. Det er bare noe med meg som gjøre at jeg liker å gjøre at hunden er i korrekt posisjon fra første steget og heller gradvis fjerne hjelp, sliter litt med å shape inn fra "der ute". Men nå legger jeg alle tanker og meninger til side og gjøre et forsøk og føler litt på det.

  • Like 1
Skrevet

Med shaping slipper man det også. ;)

Akkurat dette har jeg tilogmed shapet Kovu på. I stor grad samme som Margrethe, evt lokke hunden i utgangsstilling (om han ikke kan det) og begynne å gå der, og klikke om han følger med. Om hunden har for lite interesse og ikke følger i det hele tatt kan det være lurt å ha bånd på, men jeg regner med at du har både kontakt og arbeidsvilje på plass. ;) Om hunden mister kontakten, bare fortsett å gå, og vent til hunden tar kontakt igjen (i riktig posisjon) og klikk/belønn.

Jeg har begynt med å snu meg litt bort fra hunden så jeg går med ryggen til om han mister kontakten. På kurs med Heidi Billkvam lærer hun bort å gå korte, rette strekk før man begynner med svinger. Jeg er ikke sikker på hvor stor forskjell det gjør, kommer nok mest an på hunden.

Hvorfor bånd? For min del blir bånd bare i veien, man skal jo ikke bruke det til noe uansett.

Skrevet

Så interessant tråd! Likte videoen din, @SiriEveline :D Jeg skrev jo i tråden hans at jeg ønsket meg det :)
Av nysgjerrighet og latskap, hva er reglene som du fant som gjorde at du ville unngå klenging? Jeg ønsker ikke klenging vil jeg si, men jeg liker å kjenne at hunden er der, altså at skulderen til hunden er borti låret mitt.

På grunnferdighetskurset jobbet vi en del med baklengsmarsj. Altså at du som fører går bakover og hunden følger etter. Da lærer hunden å følge på, i tillegg til at man kan shape inn ting som senere vil komme i en fri ved fot, som eks stå under marsj, dekk under marsj osv som man helst ikke ønsker at hunden tilbyr i hytt og pine i en ren fri ved fot.

Jeg lærte inn utgangsstilling ved kassemetoden først, da lærer hunden seg ganske god bakpartskontroll og det hjelper godt på i fri ved fot, spesielt i vendingene. På kurset startet vi med å lære vendinger før vi går spesielt langt fremover. Det er vendingene som er vanskeligst. Så vi fortsatte på en måte slik som vi gjorde på kassen og bare tok et steg til venstre, et til høyre osv. Så belønner jeg hunden helst i stående mens den følger på. Innimellom går jeg et par sted fremover også.

Her er den siste videoen vi har hvor vi trener litt fri ved fot. Den er ganske mørk og dårlig, skal se om jeg får filmet en bedre en en annen dag :)

http://www.youtube.com/watch?v=xUlnU2QAS0A

  • Like 1
Skrevet

Hvorfor bånd? For min del blir bånd bare i veien, man skal jo ikke bruke det til noe uansett.

Hvis hunden overhodet ikke følger deg (jeg har sett et par gå i motsatt retning) så hjelper det å ha bånd på for å lettere få kontakt. ;) Hvis det gjaldt Kovu spesifikt så har vi minus-innkalling på ham, så han kan ikke gå løs noe sted som ikke er inngjerdet.

Skrevet

Jeg har brukt shaping og fanging av atferd, som @MarieR. Startet allerede når han var bitteliten og naturlig hadde liten radius rundt meg, så lærte han fort at det kom masse deilige godbiter når han gikk på min venstre side og da kom også kontakten helt naturlig. Han hadde en fantastisk fvf de første månedene sine, men nå (7 mnd gammel) begynner andre ting å bli mer interessant, så da kan han dette litt ut. Men han kan det jo, så det ser jeg ikke på som noen fare. Han kommer nok tilbake til meg etterhvert :)

Når vi har vært på treninger og kurs, har instruktøren vår brukt en veldig lignende metode for å lære inn både på unge og gamle hunder. Hunden er løs, så den får i utgangspunktet velge hvor den vil være. Så får den godbit hvis den tar kontakt, eller når den er i riktig posisjon, avhengig av hvor "flink" hunden er når du begynner. Du shaper det inn rett og slett. Hver gang hunden detter ut, snur man bare 180 grader rundt, og går rett fram andre veien. Vi har en sheltie på kurs som aldri hadde gått fvf før, etter 6 uker har han en super posisjon. Samme med en puddel, som egentlig kunne det, men hang litt for langt bak og var uengasjert. Han har fått en helt ny gnist. Så det blir en veldig postiv greie, noe jeg synes er viktig da fvf brukes jo ganske mye!

For oss har det vært veldig nyttig at instruktøren har hatt fokus på hund og klikket når han var i rett posisjon, uavhengig av om hunden var klikkertrent eller ikke, klikket var et signal til fører. Da gir fører godbit til hund, så resten av tiden går man helt som man går fvf i konkurranse, uten å følge med på hunden, for det gjør instruktør eller en annen person. Men det betinger jo at man er to.

Skrevet

Jeg lærte Nuka utgangstilling ved bruk av kassemetoden. Vi øver enda på fvf, men vi tar et steg i gangen - bokstavelig talt. Jeg lar hunden stå i utgangstilling, og går et skritt frem. Når hun følger etter og setter seg i utgangstilling igjen så belønner jeg. Repeterer du dette ofte, så vil hunden reagere og komme etter med en gang du beveger deg fremover (eller bakover). Også jobbe videre fra dette. Ta flere og flere skritt om gangen. Jeg har godbiten i hånden, men hånden rett ned. Vi er kommet dit at vi kan gå rett frem noen meter i allefall, før hun mister litt konsentrasjon/eller har beveget seg litt ut. Dersom hun mister posisjonen, så kaller jeg henne inn igjen og fortsetter. Ofte belønning er vel lurt når man trener på fvf. Vi øver nå på litt kontrollert rygging i fvf og hvordan gå i vinkler.. dèt er litt vanskelig det :P

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg har to forskjellige hunder og har brukt to forskjellige metoder. Ene hunden rygga jeg med kontakt, snudde meg gradvis og så shapa videre derfra. Andre hunden ble lokka med godbit.

Kan jo vise hva vi har gjort idag. Jeg hadde først en ide om at jeg ville ha en "klenge" FVF slik at jeg slapp å tenke på om han var med, men litt sjekking av regler viste at det ikke var så lurt. Men til nå har vi shape/lokket/klikket inn noen få skritt, og tanken er å fortsette i samme sjanger, men da uten den klenginga.

Den klenginga er ingen god ide nei. Det vil du få trekk for i alle konkurranser :) Jeg ville heller ikke gått med hånda sånn. Du kan gjerne lokke, men ta da heller hånda ned. Nå ser han vekk fra deg på hånda og blir skeiv (riktignok motsatt vei av normalen). Og at du holder sånda sånn er mer som må tas bort enn om hånda bare holdes forran hunden i rett posisjon .

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...