Gå til innhold
Hundesonen.no

Buhund?


mara
 Share

Recommended Posts

På vegne av min mor:

Hun har ønsket seg hund lenge, men roter litt i rasevalg. Etter litt fram og tilbake over noen år har hun slått fra seg raser hun liker godt, men som antakelig blir altfor krevende (shiba bl.a.)

Titter på buhunden nå da, en rase jeg selv kjenner lite til. Hva tenker dere? Hun liker utseende og det hun leser om rasen. Jeg tenker også kanskje Schipperke? Hun vil ha hunden til selskap og tur, er pensjonist men frisk og aktiv.

Krav:

Lite/ingen pelsstell

Under 25 kg

Krever lite mental trening i det daglige (men hun kommer til å gå kurs osv)

Krever lite til moderat fysisk trening

Tips eller innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at buhund fint kan passe, hvis hun tåler lyd. :) Shiba er heller ikke spesielt krevende gitt de kriteriene du lister opp, de er bare litt annerledes enn mange andre raser og må få bruke kroppen sin, så om du vil må du gjerne gi moren din kontaktinfoen min hvis hun har lyst til å prate med noen som faktisk lever med shibaer både i eget hus og gjennom et stort nettverk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å komme med, men har hun vurdert norsk lundehund?

Ut i fra det du har skissert så høres ikke buhunden ut som noe dumt forslag. Jeg har sansen for dem. Trivelige turkamerater. :)

Er et par stykker her inne med buhund i alle fall, så du får håpe at noen av dem dukker innom tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror buhund kan passe henne bra jeg :) Buhunden jeg hadde var gjerne med på langturer, samtidig som han helt fint tålte rolige dager. De er ikke veldig kravstore, men må ha mer enn en ruseltur rundt kvartalet liksom, men det høres jo ut som din mor kan tilby litt mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dessverre mye lyd. Det trekker ganske mye ned for min del, men hvis man er klar over det og litt obs, så går det vel greit :)

Klar over det med lyd, og tror ikke det er noe issue. Hun vil uansett at hunden skal varsle med lyd, så..

Hva legger du i lite til moderat trening? :) De buhundene jeg kjenner er veldig lite krevende i hvert fall. :)

Med det så mener jeg at hunden ikke vil bli MYE mosjonert. Den vil få båndturer og gåturer løs i skogen, men ikke sykling/jogging osv., og heller ikke mange timer daglig. Hun har forøvrig hage og bor landlig.

Jeg tenker at buhund fint kan passe, hvis hun tåler lyd. :) Shiba er heller ikke spesielt krevende gitt de kriteriene du lister opp, de er bare litt annerledes enn mange andre raser og må få bruke kroppen sin, så om du vil må du gjerne gi moren din kontaktinfoen min hvis hun har lyst til å prate med noen som faktisk lever med shibaer både i eget hus og gjennom et stort nettverk. :)

Takk for det! Nå mailet jeg litt med deg for en god stund siden ang nettopp dette. Og det var det med tyngre mosjon og høyere drifter (jakt!) som ble litt avskrekkende..men skal nevne det en gang til jeg.

Har ikke så mye å komme med, men har hun vurdert norsk lundehund?

Ut i fra det du har skissert så høres ikke buhunden ut som noe dumt forslag. Jeg har sansen for dem. Trivelige turkamerater. :)

Er et par stykker her inne med buhund i alle fall, så du får håpe at noen av dem dukker innom tråden.

Lundehund er vurdert, men igjen som litt "jaktete". Vet ikke om det stemmer, rasen er så liten at det er vanskelig å danne seg et skikkelig bilde av dem syns jeg.

Tror buhund kan passe henne bra jeg :) Buhunden jeg hadde var gjerne med på langturer, samtidig som han helt fint tålte rolige dager. De er ikke veldig kravstore, men må ha mer enn en ruseltur rundt kvartalet liksom, men det høres jo ut som din mor kan tilby litt mer enn det.

Mer enn rundt kvartalet ja, skrev litt mer om mosjon over her.

Takk for svar alle! Ser at det kanskje ikke er så halvgæærnt. Hun skal nå treffe et par buhunder i nær fremtid så får vi se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...