Gå til innhold
Hundesonen.no

Hinking og halting på bakben - hvorfor?


Recommended Posts

Hvordan gikk det hos dyrlegen? :)

Ble ikke påvist noe høyere grad av patella på beinet hun hinker på. Så det er kun grad 1. Heldigvis :) Men dyrlegen mente at det eneste som kom til å hjelpe var operasjon av kneet. Så nå har vi satt dato: 1.april.

Egentlig en lettelse å få bekrefta det jeg har trodd kom til å skje hele tiden, men likevel så gruer jeg meg noe veldig. Dessuten må jeg dra dit alene siden sambo har skole, og det er nesten det verste. Jeg blir så følelsesladet når det skal skje sånne skumle ting som operasjon og hvordan i alle dager skal jeg klare å forlate henne der til hun er ferdig med operasjon? Det er vel det som er normalt, og jeg kan vel ikke akkurat sitte på venteværelset hele tiden heller :P

Heldigvis var jeg lur når jeg forsikret henne for første gang og bestilte full pakke fra Agria, så de dekker operasjon og rehabilitering :) Men jeg gruer meg til tiden etterpå for det er jo bare litt over 1 uke før vi skal hjem til påske, så da blir det en kjedelig påske uten hyttetur.. Men må man så må man.. Men derfor lurer jeg på om jeg skal droppe å reise hjem, siden ting er litt enklere her nede.. Men hvor reduserte blir de liksom?

Det jeg er mest spent på er hva hun kan gjøre/ikke gjøre og må øve på i tiden etter operasjonen.. Noen som kan fortelle litt? @Klematis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dere til en som er dyktig innenfor feltet? Jeg må bare spørre, for er utrolig viktig å operere/undersøke hos en dyktig en. Det er få hunder med grad 1 som trenger å opereres (i alle fall med det gamle systemet, jeg er ikke helt kjent med det nye).

Vi har operert en grad 2/3 hund, og det gikk kjempe bra. Hun ble raskt bra etter operasjon. Hun kunne ikke gå på beinet de første dagene, men ingen problem for henne å tusle rundt på tre bein. Vi måtte tøye og bøye leddutslaget fra ganske med en gang. Vår viste ingen store tegn til smerte, og alt gikk egentlig mye bedre enn jeg hadde håpet. Dette vet man jo aldri på forhånd, hunder takler jo smerte forskjellig.

Vår lå i bur den første tiden, eller på fanget til en av oss som var hjemme.

Hun hadde rehabilitering (svømming, stretching og øvelser) en gang i uka noen uker, og fulgte opp med program hjemme. Alt gikk veldig bra, og hunden fikk raskt tilbake musklatur i det opererte beinet :)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Så bra at dere endelig har fått et ordentlig svar og at hunden blir frisk nå :)
Jeg har vært innstilt på å operere jeg også, men det slipper jeg heldigvis. Var hos dyrlege i går og fikk vite at INGEN av hundene har PL! Mopsen ble sjekket "ved et uhell" fordi dyrlegen sjekket ham i stedet for papillonen først. Men bare papillonen er "offisielt" fri ved attest.
Haltingen og de tydelige symptomene kom mest sannsynlig av en muskelstrekk i kombinasjon med litt svak muskulatur etter flere måneder med lite aktivitet i forhold til vanlig. Orkan, storm, pøsregn som kommer sidelengs osv er ikke akkurat favorittværet til disse små, så de piper og maser for å komme seg inn fort.

Lykke til med operasjonen. Håper du oppdaterer hvordan det går videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Det varierer en del hvor dårlige de er etterpå, min blir veldig dårlig av operasjoner, og var ikke seg selv på månedsvis. Han gikk ikke på beinet i det hele tatt de første dagene. Han skulle ikke gå mer enn høyst nødvendig den første tiden, bare ut på do. Pass veldig på at hunden ikke løper, hopper eller kommer seg ned av sofa, stoler eller senger, det er så lite som skal til før det blir en vridning.

Vil absolutt anbefale rehabilitering, tredemølle i vann kombinert med mange øvelser hadde stor effekt her.

Har en stor ball som han balanserer på, strekker begge bakbeina, masserer ryggen og bekkenet, han skulle gå over pinner, i bratt oppoverbakke etc.

Det er visst vanlig at man trenger ca ti besøk hos fysioterapeuten, fikk jeg beskjed om, men det vil jo også variere.

Han ble også aggressiv i en periode, fordi han var veldig frustrert, og hadde mye vondt, kombinert med at han var redd. Det gikk heldigvis over. Jeg lot han gå uten skjerm på hodet når jeg var hjemme.

Han hadde morfinplaster på beinet den første tiden, og jeg anbefaler ikke å ta av det selv med mindre du har plasterfjerner, for teipen rundt satt dønn fast i pelsen...Få heller hjelp av dyreklinikken til det.

Jeg har en laaaang tråd her inne om tiden etter operasjonen, og de tusen spørsmålene jeg satt med, du må gjerne lese den hvis det kan være til hjelp:)

http://hundesonen.no/forum/topic/71180-operasjon-i-morgen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dere til en som er dyktig innenfor feltet? Jeg må bare spørre, for er utrolig viktig å operere/undersøke hos en dyktig en. Det er få hunder med grad 1 som trenger å opereres (i alle fall med det gamle systemet, jeg er ikke helt kjent med det nye).

Vi har operert en grad 2/3 hund, og det gikk kjempe bra. Hun ble raskt bra etter operasjon. Hun kunne ikke gå på beinet de første dagene, men ingen problem for henne å tusle rundt på tre bein. Vi måtte tøye og bøye leddutslaget fra ganske med en gang. Vår viste ingen store tegn til smerte, og alt gikk egentlig mye bedre enn jeg hadde håpet. Dette vet man jo aldri på forhånd, hunder takler jo smerte forskjellig.

Vår lå i bur den første tiden, eller på fanget til en av oss som var hjemme.

Hun hadde rehabilitering (svømming, stretching og øvelser) en gang i uka noen uker, og fulgte opp med program hjemme. Alt gikk veldig bra, og hunden fikk raskt tilbake musklatur i det opererte beinet :)

Lykke til :)

Jeg vet ikke hvor dyktige de er innenfor feltet, men de er godkjent av nkk for utføring av patellasjekk og virket som de visste hva de snakket om. Og jeg også har hørt fra flere at hunder med grad 1 kan fint leve med det, så jeg lurer på om det kanskje er noe mer som feiler henne... Men når jeg spurte om de kunne sjekke hofter, leg perthes osv, så er jo det ting som må gjøre når hunden er neddopa og de ville gjøre det samtidig som hun skal inn for operasjon. Så jeg vet ikke om de kanskje rett før operasjonen evt. finner ut noe nytt eller hva som skjer hvis de finner noe da..

Og godt å høre at du har god erfaring med denne type operasjon. Vi skal nok gå til både fysio og bruke vanntredemølle til opptreningen, så jeg håper det går greit og at hun er raskt på beina igjen (haha, klinke på glasset :P ).

Så bra at dere endelig har fått et ordentlig svar og at hunden blir frisk nå :)

Jeg har vært innstilt på å operere jeg også, men det slipper jeg heldigvis. Var hos dyrlege i går og fikk vite at INGEN av hundene har PL! Mopsen ble sjekket "ved et uhell" fordi dyrlegen sjekket ham i stedet for papillonen først. Men bare papillonen er "offisielt" fri ved attest.

Haltingen og de tydelige symptomene kom mest sannsynlig av en muskelstrekk i kombinasjon med litt svak muskulatur etter flere måneder med lite aktivitet i forhold til vanlig. Orkan, storm, pøsregn som kommer sidelengs osv er ikke akkurat favorittværet til disse små, så de piper og maser for å komme seg inn fort.

Lykke til med operasjonen. Håper du oppdaterer hvordan det går videre :)

Så bra at de ble sjekket og var fri :) Og vi har også hatt en periode med lite tur pga dårlig vær, men hvordan vet man om det er muskelstrekk eller knærne som plager hunden? Kanskje jeg skulle spørt veterinæren om det kan være det pga lite tur i det siste jeg og..

Det varierer en del hvor dårlige de er etterpå, min blir veldig dårlig av operasjoner, og var ikke seg selv på månedsvis. Han gikk ikke på beinet i det hele tatt de første dagene. Han skulle ikke gå mer enn høyst nødvendig den første tiden, bare ut på do. Pass veldig på at hunden ikke løper, hopper eller kommer seg ned av sofa, stoler eller senger, det er så lite som skal til før det blir en vridning.

Vil absolutt anbefale rehabilitering, tredemølle i vann kombinert med mange øvelser hadde stor effekt her.

Har en stor ball som han balanserer på, strekker begge bakbeina, masserer ryggen og bekkenet, han skulle gå over pinner, i bratt oppoverbakke etc.

Det er visst vanlig at man trenger ca ti besøk hos fysioterapeuten, fikk jeg beskjed om, men det vil jo også variere.

Han ble også aggressiv i en periode, fordi han var veldig frustrert, og hadde mye vondt, kombinert med at han var redd. Det gikk heldigvis over. Jeg lot han gå uten skjerm på hodet når jeg var hjemme.

Han hadde morfinplaster på beinet den første tiden, og jeg anbefaler ikke å ta av det selv med mindre du har plasterfjerner, for teipen rundt satt dønn fast i pelsen...Få heller hjelp av dyreklinikken til det.

Jeg har en laaaang tråd her inne om tiden etter operasjonen, og de tusen spørsmålene jeg satt med, du må gjerne lese den hvis det kan være til hjelp:)

http://hundesonen.no/forum/topic/71180-operasjon-i-morgen/

Enya har operert ut tenner og var i fin form ganske raskt etterpå, så vi får håpe at det samme gjelder nå. Selv om det er en større operasjon. Og takk for mye info! Skal ta en kikk på tråden din :)

Jeg vet iallefall at vi skal komme oss til fysio og bruke vanntredemølle, klinikken vi skal operere hos er de eneste som har det her i Kristiansand. Så vi skal gjøre alt vi kan for å bygge opp beinet igjen :)

Men hun skal altså HD-røntges og slikt samtidig. Men det er vel en regel om at hvis man skal ha det inn på dogweb så skal det gjøres etter at hunden har fylt 12 mnd. Men operasjonen er jo kun en uke før hun fyller 12 mnd... Går det likevel an å få det inn på dogweb eller må jeg røntge henne en gang til for å få det registrert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en mail med en haug av spørsmål til dyreklinikken etter at jeg hadde vært der. Jeg var jo helt i ørska og fikk ikke spurt om halvparten av det jeg hadde tenkt. Så jeg har gått og venta på svar en stund nå og tenkt at de kanskje har glemt mailen, men i dag ringte de meg! Hun som er kirurgen som skal foreta operasjonen svarte på alle spørsmålene jeg hadde og nå føler jeg meg mye tryggere på at dette kommer til å gå bra. De skulle ta en ordentlig sjekk av både knær, hofter, rygg og korsbånd før de foretok noen operasjon for å være helt sikre på at de gjør det riktig, og kiropraktoren deres skulle også være der den dagen og skal ta en titt på Enya. Og vi fikk beskjed om at fysioterapeuten skulle gi oss klare instrukser om hva vi måtte passe på og hvilke øvelser vi skal gjøre hjemme osv. Og de anbefalte såklart at vi brukte vanntredemølle i rehabiliteringen.

Så nå føler jeg at ting er mer i orden og jeg gruer meg ikke like mye lenger når jeg vet at Enya kommer til å være i så gode hender :) Tommel opp for Sørlandets dyreklinikk! :thumbsup:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var vi hos dyrlegen igjen for ny undersøkelse og operasjon av kneet til Enya. Vi leverte hu til dyrlegen halv 9 på morgenen og fikk beskjed om at de skulle ringe etter alle tester og røntging hadde blitt gjort og si ifra at de begynte operasjonen.

Dyrlegen sa at ifølge det nye systemet til NKK så hadde hun grad 1 på begge bein, men ifølge det gamle systemet/internasjonale regler så har hun PL grad 2 på det beinet hun hinker på. Så vi bestemte oss for at operasjon var det beste alternativet. Timene gikk og vi ble ringt om beskjed at operasjonen var vellykket og alt hadde gått helt fint og hva som kom til å skje videre. Så fikk vi beskjed om å hente medisiner og komme å hente henne etter ca en time. Dyrlegen var veldig flink til å forklare alt som hadde skjedd og hva vi måtte passe på og hvordan vi skulle gjøre ting fremover. Også fikk vi privatnummeret hennes som vi kunne ringe når som helst på døgnet hvis det var noe vi lurte på. Så jeg må bare skryte av Sørlandets dyreklinikk og si at de virkelig er flinke folk som bryr seg om dyrene og eierne.

Når vi kom for å hente henne var hun fortsatt utrolig slapp og trøtt, men hun logret når hun så oss og ville ligge i fanget mitt med en gang. Så dro vi hjem med buss, noe som gikk greit.

Så lå hun i fanget mitt resten av kvelden mens vi så film og bare slappa av og kosa med pasienten. Hun ville ikke tråkke på beinet og hylte med en gang hu tråkket på det. Men i dag er formen mye bedre og hun humper rundt på 3 bein når hun er ute for å tisse og når hu får mat. Ellers ligger hun stort sett og sover.

Snart skal vi tilbake til dyrlegen for å ta av bandasjen hun har rundt foten og for å snakke litt mer med veterinæren om ting vi lurer på. Hun har en veneflon i framlabben som vi har gitt hu smertestillende gjennom i går, men i dag har smerteplasteret begynt å virke.

Enya er også veldig flink til å si ifra når hun må ut på do, selv om vi ikke skjønte at det var derfor hu peip med en gang. Så det ble et lite uhell inne. Vi trodde jo hun hadde vondt fordi hun peip. Og hun slikker eller biter ikke på bandasjen selv om hun går uten "lampeskjerm". Så jeg håper hun er like flink fremover når såret begynner å gro skikkelig.

Vi har vært hjemme med henne i hele dag, men mulig hun må være alene noen timer i morgen. Vi får se an formen hennes og om mammahjertet og hønemor-tendensene mine klarer å roe seg :P når vi sover og hvis hun er alene så må hun selvfølgelig bruke kraven.

Fremover blir det rehabilitering med vann-tredemølle og forskjellige øvelser fra fysio. Men først skal hun holdes i ro i 10 dager. Så vi satser på en frisk og hoppende Enya om en stund :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...