Gå til innhold
Hundesonen.no

Sveise bur selv, hva trenger man? Oppskrifter?


Recommended Posts

Pappa har sagt at han kanskje kan sveise et bilbur til meg. Er det noen som har gjort dette før, og vil dele erfaringene på det?

Hva slags materiale er lurt å bruke?

Sveise en ramme, og sette en form for netting imellom? (som kela) Hva slags isåfall?

Sveise det som et "fengsel", med jerngitter hele veien rundt? (som variocage)

Finnes det noen oppskrifter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren din er såpass flink med sveiseapparat at han skal sveise bur. :ahappy: Også ber du oss her på Hundesonen om råd.... :huh:

Undervurder aldri en pappa, Lola. :sleep: Gammelt jungelord. :lol:

:lol:

jo men vil jo finne ut av hva som egner seg best, for jeg tror jeg har mest lyst på et kela-aktig bur, mer utsyn for hunden, og "deiligere" å dulte borti.

Og han sveiser ikke så mye (er ikke jobben hans liksom) at han har full oversikt over materialer, så ville bare høre om folk har noen peiling på hva slags gitter som egner seg best (og evnt. absolutt ikke egner seg i det hele tatt).

Og om noen har gjort det selv før så er det greit å få med litt tips på veien, så det kan bli bra på første forsøk. Derfor hadde en form for oppskrift vært fint. Ikke at han må ha det for å klare det, men siden han er så snill og vil gjøre det så vil jeg gjøre det mest mulig klart på forhånd.

Spør alltid hundesonen, om absolutt alt, det er også et gammelt jungelord :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Guest Kåre Lise

Tipper du er best tjent med å gå veien om mekaniske bedrifter i så små kvanta. Er bare starte ringe / maile rundt i nærområdet å høre hva de har. 4-kant-rør er vel gangbar vare i ymse dimensjoner og godstykkelse.

Gå for rustfritt, helst syrefast, men du må høre med pappa hva materialer han kan sveise. Svartstål som er lettest å sveise i garasjen kreves etterbehanding eller så er det borte om 2 år. Materiale bør matche gitteret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du er best tjent med å gå veien om mekaniske bedrifter i så små kvanta. Er bare starte ringe / maile rundt i nærområdet å høre hva de har. 4-kant-rør er vel gangbar vare i ymse dimensjoner og godstykkelse.

Gå for rustfritt, helst syrefast, men du må høre med pappa hva materialer han kan sveise. Svartstål som er lettest å sveise i garasjen kreves etterbehanding eller så er det borte om 2 år. Materiale bør matche gitteret..

Viste seg at det vanskeligste faktisk er å få tak i noe netting vi kan bruke... finner ingenting...

Pappa mener at jeg likegodt kan ha et canvasbur bak, og jeg sliter med å finne argumenter mot :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det finnes jo men i industrien, ikke i vanlige butikker.

Jeg styra med å sku lage bur selv når jeg jobba i mekanisk industri, tegnet det selv å kunne fått jobben gjort billig. Det ble skrinlagt pga pris og vekt. Aluminium kunne blitt fint men dyrt, stål ble tungt. Like greit å bare kjøpe noe ferdig.

Kanskje pappa har innsett sine egne begrensninger.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo men i industrien, ikke i vanlige butikker.

Jeg styra med å sku lage bur selv når jeg jobba i mekanisk industri, tegnet det selv å kunne fått jobben gjort billig. Det ble skrinlagt pga pris og vekt. Aluminium kunne blitt fint men dyrt, stål ble tungt. Like greit å bare kjøpe noe ferdig.

Kanskje pappa har innsett sine egne begrensninger.. ;)

:lol: han har lyst til å knerte det sammenleggbare buret jeg har i kjelleren og lage noe nytt ut fra det. Men vi har ikke gitt opp, jeg vet om noe netting som kan fungere, men må bare finne ut hvor vedkommende som brukte det har kjøpt det. Så skal nok få det til. Men spørsmålet er jo bare om det rett og slett blir mye enklere å bestille fra kela.... men da må jeg jo måle nøyaktig og sånn, skikkelig tiltak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan hilse deg fra gubben, som har sveiset 2 dobbeltbur + + til meg, om man regner timer + materialer så er det bare å ringe Kelamannen ;)

Og har du bilmodell/år så trenger vel du vel ikke måle så mye..

Hilsen hun som har Kelabur i bilen nå :P

:lol: tiden er ikke så farlig, er ferie så, men materialer regner vi da.

Men spørs jo om vi klarer å finne noe brukbart uten å styre så alt for mye da, har kjørt rundt masse i dag og lett liksom, så mulig det ender med kela :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

:lol: han har lyst til å knerte det sammenleggbare buret jeg har i kjelleren og lage noe nytt ut fra det.

Men da er det kanskje ikke hundebur han skal lage, hamsterbur? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...