Gå til innhold
Hundesonen.no

Det praktiske rundt kjøp av valp for en uerfaren sjel


RamGuy
 Share

Recommended Posts

Da ser brikkene ut til å falle på plass her og vi ser ut til å få oss en Mops hannvalp fra BlåMandag som var en varmt anbefalt oppdretter av flere her inne og fra Mopsen.no.

Vi er utrolig godt fornøyde med det og ser veldig frem til å kunne dra å besøke / se på de to hannvalpene de har når de er 5-7 uker gamle og mottagelige for besøk. Vi er også storfornøyde med at de vokser opp sosialisert med masse andre hunder, katter og dyr ettersom det er viktig for oss at hunden vil gå overens med vår Abyssiner hannkatt og selv om det aldri finnes garantier så er det jo et mye bedre utgangspunktet med en godt sosialisert hund.

Katten har allerede fått bo med en Chihuahua i et par uker nå ettersom vi passer på hunden til min lillesøster og det har egentlig gått over all forventning ettersom katten vår er et stabeist så var det viktig for oss å kunne teste ut terrenget litt på forhånd og her er det mer usikkerhet og skepsis oss hunden og ikke katten som kan skape utfordringer.

Så vi er ganske så klare for å få en hund i hus og har jo tjuvstartet litt med at vi mest sannsynlig skal passe Chihuahuaen frem til vi skal plukke opp valpen. Dette var også viktig for vår egen del bare for å få sett hvorvidt vi faktisk er kapable til å takle et liv med hund for selv om vi er kattemennesker og har hatt ganske aktive og krevende katter så betyr jo ikke det automatisk at man har en livsstil som egner seg som hundeeier men dette har gått strålende så vi er mer overbevist enn noen gang at en Mops hannvalp vil passe oss midt i blinken og at vi skal ha et hjem som er flott for hunden.

Vi er i ferd med å gjøre alle våre forberedelser for å best tilrettelegge for en Mops her hjemme, jeg er en mann som er veldig god på planlegging og research så her skal det nok ikke stå på noe hjemme hos oss når valpen kommer. Det vi er litt mer usikre på og har tilnærmet null erfaring med et prosessen for overdragelse / kjøp av hund.

Regner med at det rent juridiske er temmelig rett frem som ved kjøp av rasekatter, og jeg regner med at en skikkelig oppdretter som BlåMandag så skal det ikke være noe problem uansett. Det vi er litt mer usikre på, og her er det jo ofte veldig mange uskrevne retningslinjer ute som mange oppdrettere kan se seg litt fornærmet av om man ikke følger er jo dette rundt det rent praktiske, dette med priser osv..

Her er det fult mulig at jeg banner litt i kirka og fremstår noe useriøs når man tar opp dette teamet som er pris på kjæledyr, og tro meg jeg vet hvordan normene er rundt det for det er jo veldig mye det samme når det gjelder rasekatter men som selger og kundekonsulent selv så er det noe ulogisk å gå igjennom en såpass lang og nøye prosess som det å velge ut en oppdretter og valp faktisk er helt uten noen indikasjon på hvor prisen ligger. For oss som lever på en enkelt lønning og et studielån så er jo det økonomiske også et veldig viktig tema og det er jo ikke bare prisen på valpen vi må ta i betraktning men også en del ting som må tilrettelegges her hjemme sånn at valpen skal få det best mulig, et skikkelig valpekurs som vi begge og valpen kan ha veldig godt av og litt sånt.. Det er litt vanskelig å planlegge her når dette med prisforespørsler tydeligvis er et såpass T.A.B.U tema og vi ønsker ikke å tråkke på noen tær ved å spørre direkte ut til oppdretter før det er helt nødvendig.

Derfor tenkte jeg det kanskje kunne være en god ide å bare forhøre seg litt her først, så har man hvertfall noe sirkus å regne ut ifra. Hvilke priser er normalen for en Mops hannvalp fra en god oppdretter? Har noen erfaring med BlåMandag fra før av og hvilke prisnivåer de normalt ligger på?

Det man får inntrykk av på nett er jo at prisen kan variere fra alt fra 5000-8000kr fra mer useriøse og ukjente oppdrettere via Finn.no, og fra 10'000 - 20'000kr fra kjente oppdrettere. Det er jo et ganske så stort sprik og sprang så det er jo greit å forberede seg litt på hva det normalt vil koste og det er jo også greit å vite sånn sirkus hva som er normalen fra gode oppdrette så man kan vite om det eventuelt er snakk om noe voldsomt til overpris inne i bilde for selv om en god og sund valp ikke kan måles i penger så må vi jo faktisk ta høyde for at vi har en noe anstrengt økonomi som må legges til grunn.

Så om noen har noen gode innspill å komme med her, og noen tips til hva som er best praktisk rundt dette å introdusere tema pris i en slik prosess så tas det imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pris kan dere jo feks ta opp om hun skal ha noe depositum, når hun skal ha det og om hun ønsker pengene kontant eller bankoverføring. Spør om det praktiske rundt det så blir det litt lettere å spørre og få vite :P Er jo forståelig at folk gjerne vil vite hvor mye de skal ut med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke fått beskjed av oppdretteren hva valpen koster før dere har avtalt å kjøpe? Noe av det første "min" oppdretter sa til meg, allerede før jeg hadde sagt at ja, jeg skal kjøpe, var kjøpesummen + depositum.

Jeg ville bare ringt og spurt, jeg – hva koster valpen, er det depositum (= en sum som forhåndsbetales for å reservere hund, og som ikke tilbakebetales dersom dere ombestemmer dere og ikke kjøper likevel), er det tilbakeførsel av en sum dersom hannhunden f.eks. ender opp som krypt etc.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en helt naturlig ting i verden å spørre en oppdretter om pris etterhvert. Ikke noe å kvie seg for, det hører naturlig med i samtalen etterhvert som dere er blitt enige om at "joda, dere får kjøpe valp av denne oppdretteren". Jeg ville aldri kjøpt valp av noen dersom det ikke var avklart til hvilken pris tidlig i prosessen. Jeg vil vite hva jeg går til!

vet jeg hva en hund av min rase ligger på i pris, det er lite variabelt, så da jeg kjøpte nr to trengte jeg ikke spørre. MEN vi vet jo alle at disse superpopulære miniatyr-rasehundene som chihuahua, pomeranian og mops er veldig overpriset og det er store variabler ute og går, alt etter hvor seriøse oppdretterne er. Noen er rett og slett bare grådige og avler kun for pengene sin skyld. Men slik jeg forstår det, er den oppdretteren dere har valgt, valgt etter anbefaling fra bl.a. folk her inne, så da er nok heldigvis ikke denne oppdretteren av de som avler med formålet "tjene mest mulig, med minst mulig bry", og dere får registrert valp (NKK) og stamtavle og alt.

Mopsen er en rase som rir på en popularitetsbølge for tiden, og da stiger prisen fort med mange tusen kroner. Sånn er det bare når man velger en rase som ligger på topp-listene i popularitet. Men SPØR oppdretteren hva hun tar for valp, det er din fulle rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er litt tabu når det gjelder dette med pris på valper. Oppdrettere som har mye å velge mellom luker jo gjerne ut de som bare spør om pris, så man blir jo litt redd for å gi feil signaler.

Hvis mopseklubben anbefaler 18k, så er det nok rundt der prisen ligger. Finner dere mopser på finn.no til mye lavere priser, så må dere holde dere langt unna!

Uansett, hvis oppdretteren har bestemt seg for at dere skal få kjøpe valp, så har dere tydeligvis klart å vise dere som seriøse valpekjøpere, og da er det bare å spørre. Jeg var ærlig når jeg kjøpte valp, og sa rett ut at nå kom den delen jeg mislikte veldig, nemlig å snakke om betaling. Jeg var jo klar over prisnivået på forhånd (og for meg ble det 5k ekstra i flyreise uansett fordi jeg hadde valgt akkurat den oppdretteren), og hun lå på det vanlige nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde funnet oppdretteren jeg ville kjøpe min hund av så spurte jeg om det etter å ha snakket med de et par ganger. Hvis dere har kommet så langt i prosessen at dere skal komme å hilse på valpene så må det jo være greit å spørre om pris. Tipper de fleste oppdrettere skjønner at ikke alle har 20.000 kr som de kan hoste opp dagen de skal hente valpen uten å være forberedt på det. Er jo greit å ha litt tid på seg til å kunne sette av nok penger til valpen, henting og utstyr.

Skal man kjøpe en noe så må det være lov til å spørre om pris uten at det skal være "tabu".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis dere forbereder dere på 20.000,- så blir dere neppe sjokkert...

Men jeg vet det føles skikkelig "kleint" å spørre om prisen - men det er like fælt å bare plumpe ut med det også (som oppdretter). Så en grei tilnærming er såklart det å spørre om depositum, og så som den naturligste ting i verden si at resten skal da betales når? Og, forresten, hvor mye er det?

Jeg kvier meg skikkelig, skikkelig hver gang jeg skal spørre om det, til tross for at jeg har gjort det en god del ganger. Og ja, oppdrettere flest ser ikke særlig blidt på om det er det FØRSTE man spør om, men etter noen samtaler, god kontakt og gjensidig følelse av at "JA" dette blir bra om disse kjøper valp så er det faktisk ganske "befriende" for oppdretteren at man spør!

For det ER teit å snakke om penger her i Norge, vanskelig å dra opp som tema og generelt ganske tabu.

Snodig, men sant.

Ellers så vil dere garantert få med kjøpekontrakt, evt. kvittering for betalingen (jeg skriver det på selve kjøpekontrakten), en helseattest som sier litt om valpen generelt + helst noe om kullet som helhet.

Stamtavler kan nå leveres ut til valpekjøpere veldig tidlig og om det ikke er noe helt spesielt god årsak, så bør dette følge med valpen. Eierskifteskjema skal også da være med. Alle valper blir nå registrert med oppdr. som eier, men første eierskiftet er gratis - men må registreres på NKK. Disse tingene leverer selvsagt ikke oppdr. ifra seg før den har fått betalt, så dette kommer jo da litt an på hvordan man gjør det med betalingen.

Kanskje får dere med en vaksinasjonsattest (ikke alle oppdrettere vaksinerer før levering), men en bekreftelse fra oppdr. på ormekurer (preparat + dato) den har fått skal absolutt være med, synes jeg.

Husk også å få med info om fôr, hva/hvor mye valpen skal ha, etc. Dette er også kjekt å spørre om litt på forhånd, så dere får kjøpt inn mat til den. Endel oppdrettere sender også med en "valpepakke" fra sin egen fôrleverandør, og da har dere jo i alle fall litt.

Kanskje dere får med et halsbånd og leiebånd - vis ikke, skaff noe smått på forhånd så dere har dette klart.

Et tips - stikk innom Jula/Biltema/Plantasjen eller lignende og kjøp inn et par pakker med det vi kaller "valpegrinder", men som teknisk sett heter kompostgitter. Disse er geniale å bruke for å stenge av døråpninger, trapper, spesielt følsomme møbler eller en skohylle, etc. Husk at valpen er ung, og har neppe særlig impulskontroll - så trapper eller for store åpninger på gelenderet på verandaen kan være livsfarlig.

Prøv å dekke for alt som finnes av ledninger (husk også "vaklete" stålamper) - fest de godt til gulvlisten, eller sett et møbel eller to foran..

Gulvtepper er fine tisseplasser - så hvis man har dyre slike bør de fjernes en stund til valpen er blitt litt eldre og renslig.

Lykke til!

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg avventer dette med pris til vi skal få se på de to hannvalpene de har, når vi først er på besøk og skal se på / plukke ut valp så blir det vel også naturlig med formel reservasjon som gjerne innebærer depositum og jeg har vel aldri opplevd at noen krever depositum uten å oppgi noen sluttsum.

Så langt så har jeg kun vært i kontakt med oppdretter med forespørsel etter mopsevalper, helst av hannkjønn også var det bare en temmelig god timing med at de fikk et kull type to dager etter jeg sendte forespørsel. Nå er vi enige om at vi skal få kjøpe valp etter en lang og fin søknad fra min side per epost og en telefonsamtale, så avtalen så langt er at vi skal dra å se på valpene når de er besøksklare som oppdretter mener vanligvis er ved 5-7 uker. BlåMandag har jo, til tross for veldig dårlig respons per epost fremstått veldig hyggelig og profesjonelle og er også mer enn glade for å holde igjen valpen noen uker ekstra så min samboer har gått inn i eksamensperioden på skolen som betyr at hun er hjemme 24 / 7 noe vi ytret et ønske om så en av oss er hjemme hele dagen i starten. Dette er noe vi så på som et positivt tegn, for oppdrettere som bryr seg om og er glade i dyrene viser gjerne forståelse for dette og er ikke av typen som vil få ut valpene sekundet de er å se på som "leveringsklare". Det at de har en andre hunderaser og ikke minst en bunke med katter og andre dyr på oppdrette er noe vi også ser på som en veldig, veldig bra ting med tanke på toleransen ovenfor vår egen katt.

Vi tok i utgangspunktet kontakt med de mest anbefalte oppdretterne (dette søkte vi oss frem til via Google, som fikk oss til å pløye oss igjennom en del tråder her på Hundesonen og på Canis hvor det er mange fine og lange tråder om teamet mopsoppdrettere, spesielt ettersom dette er en hund vår det er mye kontroversiell oppdrett, mye innavl og sykdom så er det ganske mange sterke motstandere av dårligere oppdrettere som ikke tenker på dyrets beste så det var veldig mye interessant å lese og det kom fort frem hvilke som så ut til å ble anbefalt ved de fleste anledninger.

Listen endte opp med følgende:

- Tangetoppen

- Lulubelle

- Blå Mandag

- SnowPug

Det skal sies at oppdrettere generelt er dårlige til å svare per epost, så her det fult mulig at jeg er litt for teknologisk og moderne av meg som gjerne liker å introdusere meg digitalt for deretter å gå over til telefonsamtaler etter hvert som eventuelt jeg og oppdretter finner hver andre interessante. Tangetoppen var etter alt å dømme de som var mest anbefalt, men de venter ikke kull før i April og operer med ventelister så de sier det ikke er sikkert at det blir ledige valper på dette kullet i det hele tatt. Og ettersom vi er ganske så bestemte på å ta inn en valp før sommerferien er ferdig da det er å foretrekke med tanke på at samboer er hjemme osv.. Så var derfor ikke Tangetoppen aktuelle.

SnowPug har en kjempeflott nettside som fortjener mye skryt for det er mye ymse nettsider som kan gi fra seg varierende inntrykk ute å går, de virker også 110% profesjonelle med det natzistilen med en liten spørreundersøkelse du må igjennom for i det hele tatt å få lov til å bli vurdert som kjøper. Her fikk vi aldri noe svar så om det er fordi de ikke er aktive for øyeblikket, fordi jeg strøk i undersøkelsen eller hva det måtte være aner jeg ikke. De holder til på Vestlandet uansett så som et par uten bil så hadde det uansett blitt noe tungvint.

Lulubelle venter ikke kull før tidligst til sommeren så de ble automatisk uaktuelle der, og siden Blå Mandag var anbefalt, hadde et perfekttimet kull og er de som er lettest tilgjengelig så ble det de vil falt på.

Om noen har erfaringer med Blå Mandag så hadde det vært veldig interessant om dere kunne komme med noen tilbakemeldinger fra hvordan dere har opplevd de som oppdrettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt fint å starte med e-post til oppdrettere, det er egentlig helt naturlig iogm at det er sånn i alle fall jeg føler jeg får presentert meg best og også sortert tanker. Men husk også på at mange oppdrettere får en hel del e-poster (og valpekjøpere er vanligvis veldig opptatte av å gi et godt inntrykk hvor det til tider kan være ganske mye informasjon som deles i laaange e-poster), og at det i alle fall for meg er mye mer effektivt å ringe opp de som mailer og prate om ting framfor å skulle svare like utfyllende tilbake. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...