Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe valp - prosedyren?


Angelfeather
 Share

Recommended Posts

Hei :) Jeg har vært i kontakt med tre forskjellige oppdrettere som alle venter valper i løpet av mars. Jeg har gitt beskjed at jeg aller helst ønsker en tispe, men at hannhund ikke er helt utelukket det heller. Det er imidlertid vanskelig å få tak i tispe i og med at alle har noen på venteliste. Rasen er forøvrig Sheltie slik at det også er få valper som kommer. Derfor lurer jeg på hvordan man gjør dette når oppdretter får kull?

Altså; dersom oppdretter nr. 1 ringer meg og sier at det ikke blir tispe på meg, men at jeg har muligheten til å få hannhund i stedet. Kan jeg da reservere en hannhund - inntil eventuelt oppdretter nr. 2 eller nr. 3 ringer og sier at jeg har mulighet til å få tispe der? Og dermed si til oppdretter 1 at jeg ikke ønsker hannhunden allikevel? Eller er jeg "låst" med en gang jeg takker ja til en valp?

Vet ikke om jeg forklarte dette riktig, men håper dere skjønner. Har ikke kjøpt valp selv før og er dermed helt grønn på hvordan dette skal gjøres... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i nesten samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg ikke skal ha hannhund uansett ;o) Jeg er på flere ventelister (tror jeg - ikke alle oppdrettere gir like klare svar) og har sagt ifra om at jeg står på venteliste hos andre. Men, siden etterspørselen er stor så setter jeg meg bare på venteliste til kull jeg 100% ønsker valp fra, slik at jeg slipper å se hva det neste kullet bringer før jeg evt. sier fra meg valp i forrige kullet, hvis du skjønner.

I din situasjon ville jeg være åpen med oppdretteren og be om å få stå på en midletidig venteliste på hannvalp (dersom du ikke får tispe, da) med en konkret frist eller beskjed om det skulle komme en ny valpekjøper som er interessert i samme hannvalp.

Og for ordens skyld; jeg har kjøpt hann to ganger mens jeg egentlig har villet ha tispe. Det har jeg "angret" på begge gangene, så denne gangen blir det tispe eller ingenting ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært helt åpen med oppdretter om at du vil avvente en hannhund i første kullet for å se hva som kommer i de to andre kullene, og finne ut om oppdretter 1 er villig til en slik løsning.

Har du takket ja til valpen, er det dårlig gjort overfor oppdretter å si at du ikke vil ha den likevel. De kan jo da ha sagt til andre valpeinteresserte at de ikke har valp i mellomtiden.

Når jeg venter valper, lager jeg valpeliste i den forstand at jeg noterer meg de som tar kontakt og virker interessante som valpekjøpere - men ingen får løfte om valp før de faktisk er født og jeg ser at det ble valper og kjønnsfordeling, og jeg vil også finne rett valp til rett eier. Så selv om en står på liste et sted, betyr ikke det at en får valp - det er en rettighet oppdretter har, og som i hvert fall jeg informerer potensielle valpekjøpere om når jeg venter valper.

På samme måte forstår jeg at valpekjøpere er på liste hos flere oppdrettere, for å øke sjansene for å få den valpen de vil ha. Kommunikasjon og åpenhet er alfa og omega.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller vært åpen om hele situasjonen, altså ikke si direkte ja eller nei, men fortelle at du også står på venteliste til oppdretter xx og viss det kommer tispe til deg i det kullet så vil du heller ha det, så får det være opp til oppdretter og bestemme. Det finnes jo ingen fast prosedyre på slikt, det hele kommer jo da an på hva oppdretter mener om den saken, basert på deres ståsted, ifht hvor mange interesserte de har, hvor viktig det er for dem at akkurat du får valp fra dette kullet osv.

Det er jo ingenting som er skrevet i stein før kontrakt skrives og valp taes med hjem, men det er jo dårlig gjort og si direkte ja til valp om man selv vet at man kanskje kommer til og gå for en annen en, om muligheten byr seg. Selv om ærlighet kanskje fører til at man ikke står først på lista hos oppdretter 1 lengre, så mener ihvertfall jeg at det er veien og gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
    • Eurasier er en selvstendig rase, og den krever en del aktivisering, på sine premisser. De har også hatt en del svakheter mentalt. Dette med usikkerhet er i høy grad genetisk, så det er viktig å gjøre god research på oppdrettere og linjer. God sosialisering er selvfølgelig også viktig, men eurasier er ikke en utpreget sosial rase. Når det gjelder "gneldring" så er det svært få hunder som gneldrer uten mål og mening så lenge de får den aktiviteten de trenger. Men noen raser er avlet for å vokte eller varsle, og de vil naturlig nok bjeffe når de opplever forstyrrelser, og terskelen der kan variere. Mange små hunder er avlet for å varsle, mens jeg kommer ikke på så mange store hunder (type str eurasier) som er kjent for å "gneldre". Noen spisshunder, som lapphundene, islandsk fårehund mm. kan bjeffe en del i arbeid og når de blir ivrige. Eurasier er forøvrig også en spisshund og ikke nødvendigvis helt stille. Om det er en rase som passer deg eller ikke er vanskelig å si, siden du ikke sier noe annet enn at du bor i leilighet. Skal du ha hund til tur og kos? Vil du gå kurs, og evt. drive med hundesport? Er det viktig at den går overens med andre hunder? Lett å trene/ha løs?  Hvor mye tid vil du bruke på pelsstell og støvsuging? Anbefaler å lese litt her, andre innlegg fra samme bruker på forumet, som har hatt en eurasier med sine utfordringer, men også kommet veldig langt med ham:   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...