Gå til innhold
Hundesonen.no

Ingen menneskerett å ha hund!


AnnChristin
 Share

Recommended Posts

Jeg ba deg ikke om å forsvare det, Margrete, jeg prøvde å si at når det er 5 ganger mer av en rase enn en annen, så vil det være mer naturlig at denne rasen dukker opp i sånne oversikter 5 ganger oftere enn den andre. Det er en av de tingene man burde ta hensyn til når man ser på oversikter som dette. Statistisk sett er det ikke sikkert at schäferen kommer noe dårligere ut av det enn f.eks terv (siden det ble brukt som eksempler først), men det vil se verre ut for schäferen enn for terven fordi de er flere.

Schäferklubben får gjort like lite med avl utenfor klubben som hvilken som helst annen klubb. Men de kan plukke opp schäfereiere som har kjøpt valper fra kull som er avlet utenfor klubben. De kan være et inkluderende miljø for alle som har schäfer og ønsker å være i et inkluderende miljø. De kan drive opplysningsarbeid om hvorfor de syns MH og FA er viktige avlskriterier.

Men oversikter og statistikker blir avfeid i denne tråden fordi det er så mange hvisomatter. Jeg syns ikke vi skal det. Hvis det er sånn at man har en høyere sannsynlighet for å få en hund som dreper andre hunder om den kommer løs hvis man kjøper den eller den rasen, så er det noe raseklubbene bør se på - hvorfor er det sånn og kan vi evt unngå det. Da jeg var ung var det f.eks mange dalmatinerhanner som ble for testosteronfylte, med det som hører til av hannhundaggresjon og griseatferd. Jeg tror dalmisklubben tok tak i det, og det er vel strengt tatt ikke et problem lenger (jeg regner med at et dalmismenneske retter på meg om jeg husker feil). Poenget med å kartlegge er å se om noe er et problem. Så hvorfor avfeie en sånn oversikt bare fordi det er mange variabler? Om vi tar høyde for det, vil vi fortsatt se om noe bør utredes mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere

Men oversikter og statistikker blir avfeid i denne tråden fordi det er så mange hvisomatter.

Strengt tatt er vel dette ingen statistikk men en oppramsing som kanskje ikke er kvalitetssikret engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er vel dette ingen statistikk men en oppramsing som kanskje ikke er kvalitetssikret engang?

Men oversikter og statistikker blir avfeid i denne tråden fordi det er så mange hvisomatter.

Det var en oversikt over hva slags anmeldeser det har kommet inn på hund og hvordan straff de har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noen forsvarstale overhodet :) Mulig jeg tolker deg feil siden det ikke er noen quote, men om det er meg du mener når det kommer til å avfeie noe, så har du neppe lest siste avsnitt

Det er heller ingen menneskerett å avle på hund

----

Jeg forsvarer ikke det faktum at det er 6 av 13 hundeangrep i den statistikken som tilhører min rase. Det er bare grusomt og lar seg ikke forsvare hverken med skyggelapper eller scrolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er heller ingen menneskerett å avle på hund

Du har rett i det, 2ne. Problemet dukker opp når mange velger å stille seg utenfor hovedklubben fordi de ikke er enige i avls-kravene... Vips så sliter man litt med avl som er "ute av kontroll". Neida Gråtass jeg snakker ikke om disp fra avls-kåring, for den er jeg enig i. Jeg snakker om de som synes FA/FP er ett grusomt krav og vi får hunder i avl som kanskje ikke burde sett jordens overflate (klart disse dukker opp fra godkjente kull også). Så klubben kan snøre sammen avls-kravene til de blir blå, men så lenge folk som er uenige bare melder seg ut og driver med avl utenom, så ja, hva får folk gjort da? Hovedklubben kan ikke tvinge folk til å være medlemmer.De som står utenfor har mye de skulle sagt, men å bli i klubben å bruke litt tid på politikken der og sørge for at ting blir litt anderledes, nei se det er ikke like moro. Det er kreves noe og de slåss i motvind, men det er klart lettere å stå utenfor å klage

Uansett godkjente kull eller ei: Det er en god vei igjen før oppdrettere klarer å selge hund til riktige eiere, og der bør det kanskje bremses opp litt i kullproduksjonen så man ikke behøver å kaste valper etter folk.

Jeg forsvarer ikke det faktum at det er 6 av 13 hundeangrep i den statistikken som tilhører min rase. Det er bare grusomt og lar seg ikke forsvare hverken med skyggelapper eller scrolling.

Dette kan jeg ikke la stå uimotsagt.. Dette er selvfølgelig din mening, men det vet du vel egentlig ikke om er tilfellet eller?

Jeg var medlem av Norsk Schäferhund klubb i 13 år som hovedmedlem eller familiemedlem. Den dagen jeg bestemte meg for å bli oppdretter meldte jeg meg ut. Sikkert fordi jeg ikke gadd å gjøre noe og heller ville klage..

Akkurat som Vargfjell, Knut har heller ikke bidratt noe for rasen i de årene han har holdt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ikke la stå uimotsagt.. Dette er selvfølgelig din mening, men det vet du vel egentlig ikke om er tilfellet eller?

Jeg var medlem av Norsk Schäferhund klubb i 13 år som hovedmedlem eller familiemedlem. Den dagen jeg bestemte meg for å bli oppdretter meldte jeg meg ut. Sikkert fordi jeg ikke gadd å gjøre noe og heller ville klage..

Akkurat som Vargfjell, Knut har heller ikke bidratt noe for rasen i de årene han har holdt på.

Eh, det var ikke det jeg sa var det? Nei, det var det ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, hva er det du sier da?

Jeg sier veldig forenklet, at jeg synes det er trist at folk velger å stå utenfor hovedklubben da mange har mye de skulle sagt. Ei heller har jeg sagt at de som står utenfor ikke gjør noe godt for rasen. Nevner ingen kenneler eller navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå var vel ikke intensjonen med denne tråden å la den bli en diskusjon om schäfere og schäferavl? :icon_confused: Fort gjort å skli ut gitt. :sleep:

Jeg ser ingen grunn til at det er å skli ut i det hele tatt. Når en oversikt over uønsket adferd fra en hunderase utgjør 50% av en liste, så syns jeg absolutt det er betimelig å diskutere rasens fremtid og avl jeg. Det blir sannsynligvis ikke færre hunder på forbuds lista og jeg er lite interessert i at Schäfer skal bli en av dem. Da må det en holdingsendring, en ganske gedigen en også til, fra både klubben som forvalter rasen og oppdrettere enten de står utenfor eller inne i klubben. Det produseres ALT for mange schäfere i forhold til hva som er optimalt og hva det er marked for. Jeg har hatt rasen fra 1994-2012 jeg forbeholder meg retten til å mene noe om den, selv om du kanskje syns det var upassende i forhold til trådens intensjon.

Edit: Den dagen raseklubben innser at de forvalter en brukshund og vektlegger det som er vesentlig for å avle brukshunder i generasjoner, så melder jeg meg sporenstreks inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...