Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhund film


Synne N

Recommended Posts

Jeg leide en film på skolen i går som heter dressur for gjeterhunder. Jeg tenkte jo at siden jeg skal gå på gjeterkurs em gang så kan jeg i hvert fall få et lite innblikk i hvordan man lærer hunden det. Det begynte med en grei presentasjon av hva vi kan bruke gjeterhunden til feks finne sauer i fjellet å hente dem tilbake. Så sa de hvilke hunder som blir brukt. De fulgte en mann som hadde mange gode gjeterhunder og han skulle hente sin nye valp. Det var denne valpen vi skulle følge i innlærings prosessen.

Hunden han valgte var en helt herlig sosial valp som ikke var redd for noe. Når valpen var rundt 6 mnd skulle han lære den dekk, det betydde at valpen skulle bli der når han sa dekk. Når hunden klarte det fikk den masse ros. Når mannen gikk litt lengre reiste hunden seg og gikk litt nærmere. Da gikk mannen bort, tok den i nakken og ryggen og bar den tilbake. Denne mannen brukte ingen form for gobiter, bare ros, men det hjalp jo ingenting når det hunden jobbet for var å ikke få straff.

Når hunden ble litt eldre hadde han lært inn hunden dekk og kom med forskjellige plystre lyder. Hunden ble veldig flink, men du så at hunden ikke lengre reagerte på rosen som den hadde gjort når den var liten. Hver gang mannen prøvde å rose la hunden seg rett ned og ventet på straff. De sa på filmen at hvis hunden gjorde litt feil skulle de si kraftig NEI!, hvis hunden gjorde litt verre ting skulle du gå bort til den å ta den i nakkeskinnet, hvis hunden gjorde verre en det skulle du gå bor løfte den opp etter nakkeskinnet med begge hendene, riste den og si FY! Jeg vedder på at han gjorde verre ting enn det når han ikke ble filmet.

Jeg satt bare der helt sjokka å så på. Jeg hadde aldri trodd folk lagte en instruksjonsvideo hvor man lærte sånt!

Det som plagte meg mest av alt med den trenings metoden var at mannen sto litt vekke fra hunden når den gjorde feil. så begynte han bare å gå mot hunden (det tok sikkert 30 sek før han kom bort), så løfta han den opp å rista den. Det går ikke an å straffe en hund så lenge etterpå

Det var så trist å se at den glade sosiale valpen ble til en hund som ikke ville at eieren skulle komme bort en gang. Han krympa seg hver gang han tok på den. Huff!

Måtte bare få ut litt frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med filmer og bøker av den typen er at det er en del av dem på i alle fall bibliotek, også en del bokhandler - noe som ikke akkurat minsker bruken av den type trening.

Håper folk stopper opp og tenker et par ganger før de faktisk begynner å trene sånn. Dessverre er det mange som ikke gjør det, særlig i miljøer hvor den måten å trene på har blitt brukt i lang tid (gjeterhundmiljøet og fuglehundmiljøet, særlig blant de stående fuglehundene).

Og bare for å ha sagt det, så snakker jeg overhodet ikke om normal bruk (om jeg kan bruke det uttrykket) av ps/nf, men trening på den måten Synne beskrev her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortelleren i filmen snakka akkurat som det var en instruksjonsvideo på en traktor eller noe sånt ikke ett levende vesen. De bare sa at hvis hunden ikke lyer løfter du den opp og rister den mens du sier fy. De sa ingen ting om at dette kanskje kunne gjøre veldig vondt for hunden hvis du tar for hardt i for eks. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...

Driver med gjeting selv og slik driver vi IKKE med [-X Ja vi kan finne på å legge litt press på hunder som er "ferdige" ved å kreve litt ekstra av dem. Her som i all trening handler det om individet vi jobber med.

Liggen bør læres inn utenfor jordet, så tar vi den med inn på jordet og lærer inn ligg derm med sau i nærheten. Så godt som på samme måte som vi gjør det når vi trener inn fellesøvelser, vi gjør det vanskligere og vanskligere, til slutt er vi oppe i 250 m... Liggen skal fungere både som en "feilmelding" og som en stopp komando om det går for fort på inndriv eller ved kveet.

Her finnes det en mengde forskjellige måter å gjøre det på. Desverre er nok det du har sett en av de, men de er på vei ut nå, takk og lov.

Når det kommer til hunder som går inn å biter eller jager (napp i nesa er lov om det er en gjenstridig sau, men det skal ikke bli sår), så går vi inn kraftig, men det er av dyrevernsmessige årsaker, sauen skal til en hver tid ikke utsettes for fare! Med andre ord en vurderingsak... En kan si mye om dette, og mange vil nok si at da kan den ikke "øvelsen" godt nok. Vi jobber med individer og sterk motivasjon. Les tråden om elgjaging, det er ikke så lett å stoppe en hund som har bestemt seg for å jage, du skal være tidlig ute, helst før den har sett objektet den vil jage. Det er likevel ikke til å komme unna, dette er trening og atter trening.

Lille valpen min jagde en søye når han var 10 uker... dæven som jeg løp, men kun for å hente han tilbake og for å averge skader på søye eller valp. Han var uerfaren og oppdaget at han kunne flytte sau med eye, artig det, og når sauen attpå løp, da var det festlig å fortsette :wink: Vi er ikke stygge med valper/unghunder som er uerfarne, om de skulle finne på å jage eller bite.

Trist at slike filmer frekventerer ennå.

Var det denne ‘A Hill Shepherd trains his Border Collies’ by Derek Scrimgour. Kan ikke husker (så den for et par år siden) at den var å så ille som du beskriver.

Mvh Margrete

ps: husk at det ofte kan synes som om hunden kryper for eier, når den egentlig gjeter. Fikk kjeft i går, siden min gjeter gikk ved siden av meg å gjetet på en hund på andre siden, det ser jo ut som han har fått grisejuling, der han går med lavt hode, halen under maven og kryper så han får skrubbsår på maven. Man kan la seg lure, selv om det ikke høres slik ut fra beskrivelsen til Synne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en forferdelig film. Mannen løfta jo opp hunden i øyehøyde kun etter pelsen/huden jo!!

Forresten - en annen film jeg ikke likte: "Lydighetsdressur av alle raser" eller no sånt. Gitt ut i 1984 i samarbeid med NKK. Om det går an å passere en bronsemerketest med de øvelsene og den hunden tror jeg jammen meg at Tinkarusk og jeg skal bli med en gang. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...