Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhund film

Synne N

Recommended Posts

Jeg leide en film på skolen i går som heter dressur for gjeterhunder. Jeg tenkte jo at siden jeg skal gå på gjeterkurs em gang så kan jeg i hvert fall få et lite innblikk i hvordan man lærer hunden det. Det begynte med en grei presentasjon av hva vi kan bruke gjeterhunden til feks finne sauer i fjellet å hente dem tilbake. Så sa de hvilke hunder som blir brukt. De fulgte en mann som hadde mange gode gjeterhunder og han skulle hente sin nye valp. Det var denne valpen vi skulle følge i innlærings prosessen.

Hunden han valgte var en helt herlig sosial valp som ikke var redd for noe. Når valpen var rundt 6 mnd skulle han lære den dekk, det betydde at valpen skulle bli der når han sa dekk. Når hunden klarte det fikk den masse ros. Når mannen gikk litt lengre reiste hunden seg og gikk litt nærmere. Da gikk mannen bort, tok den i nakken og ryggen og bar den tilbake. Denne mannen brukte ingen form for gobiter, bare ros, men det hjalp jo ingenting når det hunden jobbet for var å ikke få straff.

Når hunden ble litt eldre hadde han lært inn hunden dekk og kom med forskjellige plystre lyder. Hunden ble veldig flink, men du så at hunden ikke lengre reagerte på rosen som den hadde gjort når den var liten. Hver gang mannen prøvde å rose la hunden seg rett ned og ventet på straff. De sa på filmen at hvis hunden gjorde litt feil skulle de si kraftig NEI!, hvis hunden gjorde litt verre ting skulle du gå bort til den å ta den i nakkeskinnet, hvis hunden gjorde verre en det skulle du gå bor løfte den opp etter nakkeskinnet med begge hendene, riste den og si FY! Jeg vedder på at han gjorde verre ting enn det når han ikke ble filmet.

Jeg satt bare der helt sjokka å så på. Jeg hadde aldri trodd folk lagte en instruksjonsvideo hvor man lærte sånt!

Det som plagte meg mest av alt med den trenings metoden var at mannen sto litt vekke fra hunden når den gjorde feil. så begynte han bare å gå mot hunden (det tok sikkert 30 sek før han kom bort), så løfta han den opp å rista den. Det går ikke an å straffe en hund så lenge etterpå

Det var så trist å se at den glade sosiale valpen ble til en hund som ikke ville at eieren skulle komme bort en gang. Han krympa seg hver gang han tok på den. Huff!

Måtte bare få ut litt frustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med filmer og bøker av den typen er at det er en del av dem på i alle fall bibliotek, også en del bokhandler - noe som ikke akkurat minsker bruken av den type trening.

Håper folk stopper opp og tenker et par ganger før de faktisk begynner å trene sånn. Dessverre er det mange som ikke gjør det, særlig i miljøer hvor den måten å trene på har blitt brukt i lang tid (gjeterhundmiljøet og fuglehundmiljøet, særlig blant de stående fuglehundene).

Og bare for å ha sagt det, så snakker jeg overhodet ikke om normal bruk (om jeg kan bruke det uttrykket) av ps/nf, men trening på den måten Synne beskrev her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortelleren i filmen snakka akkurat som det var en instruksjonsvideo på en traktor eller noe sånt ikke ett levende vesen. De bare sa at hvis hunden ikke lyer løfter du den opp og rister den mens du sier fy. De sa ingen ting om at dette kanskje kunne gjøre veldig vondt for hunden hvis du tar for hardt i for eks. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...

Driver med gjeting selv og slik driver vi IKKE med [-X Ja vi kan finne på å legge litt press på hunder som er "ferdige" ved å kreve litt ekstra av dem. Her som i all trening handler det om individet vi jobber med.

Liggen bør læres inn utenfor jordet, så tar vi den med inn på jordet og lærer inn ligg derm med sau i nærheten. Så godt som på samme måte som vi gjør det når vi trener inn fellesøvelser, vi gjør det vanskligere og vanskligere, til slutt er vi oppe i 250 m... Liggen skal fungere både som en "feilmelding" og som en stopp komando om det går for fort på inndriv eller ved kveet.

Her finnes det en mengde forskjellige måter å gjøre det på. Desverre er nok det du har sett en av de, men de er på vei ut nå, takk og lov.

Når det kommer til hunder som går inn å biter eller jager (napp i nesa er lov om det er en gjenstridig sau, men det skal ikke bli sår), så går vi inn kraftig, men det er av dyrevernsmessige årsaker, sauen skal til en hver tid ikke utsettes for fare! Med andre ord en vurderingsak... En kan si mye om dette, og mange vil nok si at da kan den ikke "øvelsen" godt nok. Vi jobber med individer og sterk motivasjon. Les tråden om elgjaging, det er ikke så lett å stoppe en hund som har bestemt seg for å jage, du skal være tidlig ute, helst før den har sett objektet den vil jage. Det er likevel ikke til å komme unna, dette er trening og atter trening.

Lille valpen min jagde en søye når han var 10 uker... dæven som jeg løp, men kun for å hente han tilbake og for å averge skader på søye eller valp. Han var uerfaren og oppdaget at han kunne flytte sau med eye, artig det, og når sauen attpå løp, da var det festlig å fortsette :wink: Vi er ikke stygge med valper/unghunder som er uerfarne, om de skulle finne på å jage eller bite.

Trist at slike filmer frekventerer ennå.

Var det denne ‘A Hill Shepherd trains his Border Collies’ by Derek Scrimgour. Kan ikke husker (så den for et par år siden) at den var å så ille som du beskriver.

Mvh Margrete

ps: husk at det ofte kan synes som om hunden kryper for eier, når den egentlig gjeter. Fikk kjeft i går, siden min gjeter gikk ved siden av meg å gjetet på en hund på andre siden, det ser jo ut som han har fått grisejuling, der han går med lavt hode, halen under maven og kryper så han får skrubbsår på maven. Man kan la seg lure, selv om det ikke høres slik ut fra beskrivelsen til Synne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en forferdelig film. Mannen løfta jo opp hunden i øyehøyde kun etter pelsen/huden jo!!

Forresten - en annen film jeg ikke likte: "Lydighetsdressur av alle raser" eller no sånt. Gitt ut i 1984 i samarbeid med NKK. Om det går an å passere en bronsemerketest med de øvelsene og den hunden tror jeg jammen meg at Tinkarusk og jeg skal bli med en gang. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...