Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphundsboken

Guest Kåre Lise

Recommended Posts

Guest Kåre Lise
Skrevet

Noen som har lest denne eller skal lese den? Kunne tenkt meg det selv, men tror ikke jeg gidder kjøpe den. Biblioteket har den ikke foreløpig men så er den også utgitt i år.

I denna breda faktabok finner du svar på de flesta frågor om kamphundar - inklusive förklaringen till varför synen på dessa hundar förändrats så. Från att vara hyllade nationalsymboler under mellankrigstiden till att under 1980-talet utpekas som mördarhundar har steget varit kort.
Begreppet kamphund har med medias försorg kommit att bli synonymt med ”farlig mördarhund” - en uppfattning som är helt felaktig. Kamphund är ju benämningen på den hundtyp som under sekler avlats för att aldrig bita människor. Därför är begreppet snarare en kvalitetsstämpel än det skällsord det kommit att bli.
Det är fullt möjligt att boktiteln provocerar, inte minst många kamphundsvänner. Visst kan vi kalla kamphunden för något mindre laddat, men den kommer fortfarande att ha sitt utseende, sina kvaliteter, ja hela sitt ursprung som kamphund. Även om den gärna sitter i knä kan den aldrig bli någon dvärghund.
Att det finns problem med både hundar och hundägare i vårt samhälle har knappast undgått någon. Men för att komma tillrätta med dessa behövs inte seglivade myter som slagträ i debatten. Kunskap är lösningen. Här finner du en stor dos kamphundsfakta samlat i den hittills största skandinaviska boken i ämnet.
Välkommen till Kamphundsboken!

http://www.hundlaroverket.se/store/p/b%C3%B6cker-91867/kamphundsboken-323474

Blir den utgitt på norsk?

Skrevet

Det er flere som har tatt for seg dette tidligere, ingen av de er vel helt enige med hverandre, spesielt det historiske aspektet.

Jeg er glad den er gitt ut, god informasjon er alltid velkomment. Education is key! Håper de er nøkterne og balanserte. :)

Guest Kåre Lise
Skrevet

Det er flere som har tatt for seg dette tidligere, ingen av de er vel helt enige med hverandre, spesielt det historiske aspektet.

Jeg er glad den er gitt ut, god informasjon er alltid velkomment. Education is key! Håper de er nøkterne og balanserte. :)

Til det siste der så er vi nok skjønt enige ja. Det er kanskje en fordel den er svensk, de er vel ikke fullt så påvirket av hundeloven vi har her?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Enig! Heftig lyd er no go for meg også
    • Da snakker vi en helt annen arbeidskapasitet, tilnærmet border collie. Men hvis det er aktuelt, så ja. Og så har de MYE lyd. Mer enn de andre lapphundene. Jeg synes de er dritfine, men lyden (og røytingen) hadde vært uaktuell for meg.
    • Lapsk vallhund kanskje? Kjenner ingen personlig, men kjenner til en oppdretter, og forstår det slik at det er mer å hente der enn hos finsk og svensk
    • Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...