Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan trene bort elgjaging


Marit

Recommended Posts

Nå som det har kommet en del snø, så trekker elgen her hvor jeg bor nærmere bebyggelsen. Min hund er veldig ivrig etter å jage elg.

Jeg har hansom regel løs når jeg går i skogen. Da flyr han frem og tilbake i en omkrets på ca 30 m unna meg. Hvis han får ferten av elg, så stikker han. Da blir han borte 2-3 minutter. :)

Desverre har han klart å gjøre dette flere ganger.

Jeg har god innkalling på ham i de fleste tilfellene. Men lysten til å jage elg er sterkere en lysten til å komme til meg. Så hvis han først er i gang med jakten, er det nytteløst å kalle inn.

Noen som har gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende at det mest fornuftige er å holde han i bånd. Det er bare så lite fristende. Han er jo så lykkelig der han hopper rundt i snøen :)

Men det er jo absolutt ikke bra at han får løsning på å stikke av :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det har kommet en del snø, så trekker elgen her hvor jeg bor nærmere bebyggelsen. Min hund er veldig ivrig etter å jage elg.

Jeg har hansom regel løs når jeg går i skogen. Da flyr han frem og tilbake i en omkrets på ca 30 m unna meg. Hvis han får ferten av elg, så stikker han. Da blir han borte 2-3 minutter. :)

Desverre har han klart å gjøre dette flere ganger.

Jeg har god innkalling på ham i de fleste tilfellene. Men lysten til å jage elg er sterkere en lysten til å komme til meg. Så hvis han først er i gang med jakten, er det nytteløst å kalle inn.

Noen som har gode råd?

Jeg trodde liksom at det var en smal sak å trene bort jeg.Tolleren min (som hadde en mor som går rådyr jakt,elgjakt etc) var det nemlig en smal sak å trene fra å jage rådyr og annet villt.Jeg brukte langline og lærte inn at han skulle ta kontakt med meg for å få belønning.Veeeldig enkelt,nada problemo,dette kan jeg...Så kom lille sotbelgeren i hus og lærte mamma ett og annet om drifter.Ikke pokker om han kommer å innkalling eller så mye som enser meg og all morroa mi hvis det løper noe forann han.Det går sikkert ann å trene det bort med mye tålmod,men jeg har gitt opp alt.Orker ikke bry meg.Jeg har han i bånd når det er mye tung snø slik at viltet sliter,er det bart nok til at viltet flyr fra han lar jeg han springe de par hundre meterene han tør etter hva det måtte være som frister og så håper jeg bare at det ikke utvikler seg til at han forsvinner et ti talls minutter av gangen.Noe det sikkert kommer til å gjøre selvfølgelig men altså...jeg får heller slå meg selv i hodet da.Det er ikke så ofte han stikker etter :oops:

Uff...håper du får noen gode råd som jeg kan rappe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det har kommet en del snø, så trekker elgen her hvor jeg bor nærmere bebyggelsen. Min hund er veldig ivrig etter å jage elg.

Jeg har hansom regel løs når jeg går i skogen. Da flyr han frem og tilbake i en omkrets på ca 30 m unna meg. Hvis han får ferten av elg, så stikker han. Da blir han borte 2-3 minutter. :)

Desverre har han klart å gjøre dette flere ganger.

Jeg har god innkalling på ham i de fleste tilfellene. Men lysten til å jage elg er sterkere en lysten til å komme til meg. Så hvis han først er i gang med jakten, er det nytteløst å kalle inn.

Noen som har gode råd?

Ha hunden i bånd!

A) Det er ulovlig ( hunden kan skytes/krevet avlivet, og du kan straffes) dersom hunden jager elg/rådyr i en slik situasjon du beskriver.

B) Elg har også flere ganger sparket( skadet / drept) hunder som kommer på denne måten. Risikoen for at din hund skades er STOR.

C) Dersom hunden din jager elg, er det også sannsynlig at den jager rådyr. rådyr er svært sårbare om vinteren. Og mange rådyr blir drept av hunder som jager på den måten du beskriver.

Slik adferd er "nesten" umulig å trene bort, og slik DU beskriver det har du heller ikke kontroll på hunden din.

Det finnes kun en løsning på dette og det er fysisk bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden i bånd!

A) Det er ulovlig ( hunden kan skytes/krevet avlivet, og du kan straffes) dersom hunden jager elg/rådyr i en slik situasjon du beskriver.

B) Elg har også flere ganger sparket( skadet / drept) hunder som kommer på denne måten. Risikoen for at din hund skades er STOR.

C) Dersom hunden din jager elg, er det også sannsynlig at den jager rådyr. rådyr er svært sårbare om vinteren. Og mange rådyr blir drept av hunder som jager på den måten du beskriver.

Slik adferd er "nesten" umulig å trene bort, og slik DU beskriver det har du heller ikke kontroll på hunden din.

Det finnes kun en løsning på dette og det er fysisk bånd.

Jeg er enig med deg i at det er en god ide å holde hunden i bånd - men så enkelt som du beskriver det er det nok ikke å få hunden avlivet når det ikke er alminnelig båndtvang...

Hundeloven sier:

(...)

Kapittel 5. Personers rettigheter og plikter i nøds- og faresituasjoner

§ 14. Inngrep på stedet mot hund som jager eller angriper mv.

Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper mennesker eller dyr.

Et ellers ulovlig inngrep mot en hund er lovlig når noen gjør det for å avverge at hunden urettmessig jager eller angriper mennesker eller dyr, dersom inngrepet ikke går lenger enn nødvendig for å avverge skade, og dessuten ikke går utover det forsvarlige i betraktning av angrepets farlighet og den angrepnes interesse.

Så langt følgende særlige bestemmelser rekker, gjelder de foran den generelle regelen i annet ledd:

a) Ved pågående eller nært forestående angrep mot en person kan enhver gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade. Dette fritar ikke den som helt eller delvis har provosert et angrep, fra straffansvar eller erstatningsansvar.

B) Når en hund jager eller angriper tamrein eller husdyr som beiter lovlig, eller når hunden uprovosert angriper en annen hund, kan det utsatte dyrets eier, innehaver eller den som passer dyret, gjøre det inngrep mot hunden som fremstår som nødvendig for å avverge skade, så sant inngrepet ikke går lenger enn nødvendig og ikke utover det forsvarlige. Denne bestemmelsen kan ikke påberopes når det dyret som blir jaget eller angrepet, urettmessig er kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

c) Når båndtvang gjelder, kan grunneier, noen som opptrer på dennes vegne, eller jakt- og fangstberettigde, avlive en hund ved direkte angrep på hjortevilt, likevel ikke en hund som er i aktiv bruk som ettersøkshund etter sykt eller såret vilt.

d) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. Det samme gjelder hvis hunden har voldt VESENTLIG skade på tamrein, husdyr, hunder eller hjortevilt, dersom ikke det skadete dyret urettmessig var kommet inn på eiendom som hundeholderen disponerer.

Paragrafen her gjelder ikke politihunder som brukes lovlig. Heller ikke gjelder paragrafen der reglene om nødrett og nødverge gjør en farlig bruk av hunden rettmessig.

§ 15. Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

(...)

§ 18. Avliving eller omplassering av en hund etter en eller flere uønskede hendelser

En hund som har angrepet eller skadet et menneske, kan politiet i ettertid vedta å avlive dersom ikke dette fremstår som et uforholdsmessig tiltak. Det samme gjelder hvis hunden har jaget eller skadet tamrein, husdyr eller hjortevilt, eller hvis den har skadet en annen hund eller kjæledyr. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på hvilken fare som har vært tilstede, påført skade, den risiko og utrygghetsfølelse hunden og hundeholdet kan antas å medføre i fremtiden og hundens nytteverdi. Hundens økonomiske verdi eller det økonomiske tap etter påført skade skal ikke tillegges vekt.

Dersom det anses praktisk mulig og forsvarlig, skal politiet søke å omplassere en hund fremfor å avlive den.

§ 15. Hund som utgjør klar fare for husdyr, tamrein og hjortevilt

En hund som uten ledsager går løs i utmark eller landbruksområder i båndtvangstid og utgjør en klar fare for husdyr og tamrein, kan opptas av grunneieren, festeren, forpakteren, beiteberettigede, en berørt reineier eller noen som opptrer på vegne av disse. Dersom det ikke lar seg gjøre å oppta hunden eller få politiet til stedet så raskt som situasjonen krever, kan vedkommende om nødvendig avlive hunden på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Min hund er veldig ivrig etter å jage elg. Jeg har han som regel løs når jeg går i skogen. Da flyr han frem og tilbake i en omkrets på ca 30 m unna meg. Hvis han får ferten av elg' date=' så stikker han. Da blir han borte 2-3 minutter. [/quote']

Her hvor jeg bor er det både elg og rådyr rundt huset eller i nærheten hele året og pelsen er svært nysgjerrig når han ser dyrene. Jeg har derfor gjort det som en fast regel å bruke langline med mindre jeg har full oversikt over tilstøtende områder og det er det sjeldent vi har inne i skogen. En gang har jeg opplevet at min hund har tatt ut etter rådyr men da kom den tilbake på kommando etter noen få skritt.

Jeg vil tro at en hund som har oppdaget "moroen" med å jage vil fortsette med det, men jeg antar at en stoppkommando som sitter som et "knall" kan være effektivt - i det minste dersom du er nærmere hunden enn det elgen/rådyret er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elgtesten er jo en måte å få konstatert at man ikke har god nok innkalling på hunden...

Det kommer jo an på hvor mye dyr det er rundt deg i ditt terreng. Møter dere dyr ustanselig, er det kanskje like greit å trene maks innkalling resten av vinteren og heller bruke langline - dyret kan jo få bykse endel rundt, hvis du begrenser avstanden til dit du får tak i lina.

Jeg har innkalling på den ene hunden her selv med synlig rådyr, denne hunden har jeg trent veldig konsekvent innkalling med - stort sett positivt, den "fikk" ikke feile - da holdt jeg den heller i bånd. Den kan kalles inn fra tisper midt i løpetiden også, så jeg er kry der. :-)

Den andre pleide å løpe etter 100 meter - jage elgen vekk, egentlig. Apropos trening og strømming og sånn... så løste denne hunden det selv; et bevis på at brutale metoder virker meget godt med god timing:

Den prøvde seg med å gjete en hest vi kjente, til hesten gikk lei av den geskjeftige styringen som hunden insisterte på. Derfor fikk hesten inn et spark som streifet siden av hodet til hunden. Nå er denne hunden lynrask og glup, så den dukket og ble ikke skadd. Men etter denne hendelsen har den inkludert både hest og elg i kategorien for "for stort til å jages uten vesentlig fare"... Når vi har møtt elg nå, så løper den forbi elgen og later som den er mer interessert i baksporet istedet!

Litt vanskelig metode å kopiere...

Det som er, er jo at det å jage er så strålende festlig, og ufarlig, og utrolig interessant - at hva du enn gjør nå, så er det ikke noe fristende alternativ. Jeg ser det selv på den som er mer ruskete i "viltinnkalling". Den har noen diller/hangups på et ekstremt gjevt pipedyr. Mine innkallingskommandoer, som ellers sitter som et skudd, overhøres tidvis i ekstremt fristende situasjoner - men piiiiip'et til pipedyret, det får bikkja til å tverrsnu fra det meste. Vi jobber konstant med å holde maksinteressen for pip'ern oppe; bevisst trening på å gjøre det til en superbelønning. Men det piiiiip'et, det er rene superinnkallingen også...

Eva Bodfäldt skrev vel om en belger hun overtok, og trente til å "rapportere" viltlukt - ved hjelp av en leke som hunden var manisk etter. Hun brukte langline og tid... og fikk hunden, som før hadde stukket av i dagevis på jakt, til å fungere greit i skauen. Lesverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Klippet bort lovtekst "

Fint Trendy at du klipper inn lovtekst...men da bør man klippe innog kjenne til realitetene i lovteksten mot det trådstarter beskriver/ ønsker svar på.

1) Her er det en hund som gjentatte ganger jager elg (hjortevilt).

2) Her er det en hundeeier som i slike situasjoner ( flere ganger) forteller at inkalling ikke sitter (dvs har ikke kontroll).

Vedr 1 er dette brudd på HL § 4 og kan straffes HL28 med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot . Vilkårene er en en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig - jager, angriper eller skader dyr,

En hund som har angrepet eller skadet hjortevilt(elg), kan politiet i ettertid vedta å avlive HL18.

Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper dyr. HL14

Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført hjortevilt vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. HL14d.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

.........................................................................................

Nå Trendy kan hundeeieren unngå dette så enkelt som å ha hunden i bånd.

Hunden i denne tråden og denne hundeeieren skriver og forteller at man ikke har kontroll på hunden og da SKAL den IKKE gå løs.

Og ja oppsynet i Oslomarka ( skogvesenet/friluftsetaten og spesielt Løvenskiold) reagere kraftig og har fullmakt til å skyte løshunder som aktivt jager / skader hjortevilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
[--] Den prøvde seg med å gjete en hest vi kjente, til hesten gikk lei av den geskjeftige styringen som hunden insisterte på. Derfor fikk hesten inn et spark som streifet siden av hodet til hunden. Nå er denne hunden lynrask og glup, så den dukket og ble ikke skadd. Men etter denne hendelsen har den inkludert både hest og elg i kategorien for "for stort til å jages uten vesentlig fare"... Når vi har møtt elg nå, så løper den forbi elgen og later som den er mer interessert i baksporet istedet!

Litt vanskelig metode å kopiere...

Jepp, egenerfaring er gjerne den beste læremesteren :)

Litt OT men kanskje i samme gata.

En sommer da pelsen var yngre var familien som vanlig på fjelltur. Lovlydige som vi er, og ikke minst fordi det hist og pist rak sauer i fjellet var bikkja i bånd. Da vi runder en liten kolle kommer mor sau med fire lam bak seg mot oss. Alle stopper og kikker nysgjerrig på hverandre, jeg holder et øye med pelsen som står tett inntil foten min. Søya snur hodet mot lammene og gir et usynlig signal. Lammene blir stående som spikra mens mora marsjerer mot oss. Kommet helt inntil bikkjeskinnet står de i noen sekunder hode til hode snuser prøvende på hverandre. Plutselig gir søya pelsen en skikkelig springskalle så forbeina knekker under den. Deretter snur hun seg og går sakte og målbevisst tilbake til lammene og forbi dem. Lammene gjør helomvendig og i slutta tropp forsvinner de bak samme kollen som den kom.

Når vi senere gikk tur forbi sauene til en av våre naboer som er sauebonde på si, satt bikkja seg på baken og bare så på ulldottene som beita innafor strømgjerdet langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint Trendy at du klipper inn lovtekst...men da bør man klippe innog kjenne til realitetene i lovteksten mot det trådstarter beskriver/ ønsker svar på.

1) Her er det en hund som gjentatte ganger jager elg (hjortevilt).

2) Her er det en hundeeier som i slike situasjoner ( flere ganger) forteller at inkalling ikke sitter (dvs har ikke kontroll).

Vedr 1 er dette brudd på HL § 4 og kan straffes HL28 med bøter eller fengsel inntil seks måneder og bot . Vilkårene er en en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig - jager, angriper eller skader dyr,

En hund som har angrepet eller skadet hjortevilt(elg), kan politiet i ettertid vedta å avlive HL18.

Hundeholderen skal sørge for å holde eller kalle hunden tilbake og gjøre det han kan for å avverge urettmessig fare når en hund jager eller angriper dyr. HL14

Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført hjortevilt vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. HL14d.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html

.........................................................................................

Nå Trendy kan hundeeieren unngå dette så enkelt som å ha hunden i bånd.

Hunden i denne tråden og denne hundeeieren skriver og forteller at man ikke har kontroll på hunden og da SKAL den IKKE gå løs.

Og ja oppsynet i Oslomarka ( skogvesenet/friluftsetaten og spesielt Løvenskiold) reagere kraftig og har fullmakt til å skyte løshunder som aktivt jager / skader hjortevilt.

Stine L:

- Jeg konstaterer bare fakta; som er at loven IKKE åpner for automatisk avlivning av hund som jager hjortevilt når det ikke er båndtvang.

Nå aner ikke jeg hvor trådstarters hund løper etter elg (om den jager er vel kanskje noe overdrevent, det blir ikke rare elgjakta på 2-3 minutter...) - men dersom min hund ble skutt av Løvenskiold i Oslomarka hadde vi nok befunnet oss i en rettsal fortere enn han klarte å si "kakemann"... Det er selvsagt ikke åpnet for jakt på løshunder heller, men man kan få lov å avlive enkeltindivider som gjentatte ganger jager, ELLER påfører skade i båndtvangsperioden...

Dessuten synes jeg at du skal ta deg bryet med å lese HELE paragraf 14, som i detalj spesifiserer hva som gjelder jaging av hjortevilt:

Jeg gjentar:

) Enhver kan på stedet avlive en hund som påtreffes i umiddelbar forbindelse med at den har påført en person vesentlig skade, dersom hunden fortsatt utgjør en klar fare. DET SAMME GJELDER HVIS HUNDEN HAR VOLDT VESENTLIG SKADE PÅ TAMREIN, HUSDYR, HUNDER ELLER HJORTEVILT, DERSOM IKKE DET SKADETE DYRET URETTMESSIG VAR KOMMET INN PÅ EIENDOM SOM HUNDEHOLODEREN DISPONERER.

På norsk betyr dette at hunden må HA FORVOLDT skade på hjorteviltet før den kan kan kreves avlivet. Du kan selvsagt ikke vite om denne hunden har påført elgen noensomhelst skade, men jeg vil anta at det sjansen er tilnærmet lik 0 tatt hunde-eiers beskrivelse i betraktning... (Det skulle vært en fryktelig stor, rask og dyktig hund som alene klarte å forvolde skade på en elg på 2-3 minutter!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stine L (hvorfor bruker du jentenavn, forresten?)

- ... som er at loven IKKE åpner for automatisk avlivning av hund som jager hjortevilt når det ikke er båndtvang.

Er ikke Stine L et like bra nic som Trendy da? #-o For å stille din nyskjerrighet er Stine L navnet på min datters nye kanin...som skal være noe som kalles løvehode hermelin kanin #-o :roll: hva nå det betyr...

OG klart hundeloven gjelder på gitte vilkår...for gitt adferd fra hund og eier..slik trådstarter beskriver dette er HL brutt på flere punkt.

Og ellers så er nok langt flere hundeeiere bøtlagt og hunder avlivet bla i oslomarka enn det de fleste er klar over.

I dette tilfellet bør hundeeier enkelt holde hunden i bånd.

Her ser man noen eksemler på den uansvalige hundeeier:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1056304.ece

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article6587.ece

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article9331.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Bodfäldt skrev vel om en belger hun overtok, og trente til å "rapportere" viltlukt - ved hjelp av en leke som hunden var manisk etter. Hun brukte langline og tid... og fikk hunden, som før hadde stukket av i dagevis på jakt, til å fungere greit i skauen. Lesverdig.

Står det i den kontaktkontraktet (eller hva den nå heter)?Tror jeg snart må få kjøpt den boken.Det der høres virkelig intressant ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Stine L et like bra nic som Trendy da? #-o For å stille din nyskjerrighet er Stine L navnet på min datters nye kanin...som skal være noe som kalles løvehode hermelin kanin #-o :roll: hva nå det betyr...

OG klart hundeloven gjelder på gitte vilkår...for gitt adferd fra hund og eier..slik trådstarter beskriver dette er HL brutt på flere punkt.

Og ellers så er nok langt flere hundeeiere bøtlagt og hunder avlivet bla i oslomarka enn det de fleste er klar over.

I dette tilfellet bør hundeeier enkelt holde hunden i bånd.

Her ser man noen eksemler på den uansvalige hundeeier:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...icle1056304.ece

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article6587.ece

http://www.budstikka.no/sec_nyheter/article9331.ece

eod

EOD, du liksom, ha!

- Eksemplene over kan overhode ikke sammenlignes med de situasjonene vår trådstarter beskriver her - det får du dra lenger ut på landet med.

Og puslete jentenick til gamle mannfolk er - ja - puslete...

EOD :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, egenerfaring er gjerne den beste læremesteren :)

Litt OT men kanskje i samme gata.

En sommer da pelsen var yngre var familien som vanlig på fjelltur. Lovlydige som vi er, og ikke minst fordi det hist og pist rak sauer i fjellet var bikkja i bånd. Da vi runder en liten kolle kommer mor sau med fire lam bak seg mot oss. Alle stopper og kikker nysgjerrig på hverandre, jeg holder et øye med pelsen som står tett inntil foten min. Søya snur hodet mot lammene og gir et usynlig signal. Lammene blir stående som spikra mens mora marsjerer mot oss. Kommet helt inntil bikkjeskinnet står de i noen sekunder hode til hode snuser prøvende på hverandre. Plutselig gir søya pelsen en skikkelig springskalle så forbeina knekker under den. Deretter snur hun seg og går sakte og målbevisst tilbake til lammene og forbi dem. Lammene gjør helomvendig og i slutta tropp forsvinner de bak samme kollen som den kom.

Når vi senere gikk tur forbi sauene til en av våre naboer som er sauebonde på si, satt bikkja seg på baken og bare så på ulldottene som beita innafor strømgjerdet langs veien.

grei måte å avvenne hunden på det vell?

har selv bodd i et hus som stod på en plass som var brukt som beite for sau før de sendes til fjells, hele området var ingjerdet men to av husene som stod inne på området var ikke inngjerget så gamle dyret(Quattro, Småen´s far) stod ute i bånd som vi hadde gjort så mangen ganger, dette var når hunden var 11/12 år og han hadde aldri vist innteresse for andre dyre i det hele tatt han gadde rett og slett ikke å bry seg.

Gubben hadde hentet meg(husker ikke helt hvor) og latt gammlingen stå ute i mens og hadde ikke tenkt på sauene som gikk å beitet.

Når vi kom hjem så stod hele saueflokken rundt trappen opp til inngensdøren og gammlefar var presset inn i en krok med masse søu rundt seg som stod å trampet i bakken og prøvde å stange han(stakkars liten gutt det er sakk om hund som bare veide 7 kg altså) han stod der å skalv han og hadde fullsteding respekt for de svære dyrene.

Det endte med at vi kjøpte sauegjerde for å holde sauen vekk i fra hunden, men en dag jeg skulle ta bosspannet ned til veien så tok jeg hunden med og hodt på å lokke igjen"porten vi hadde lagd" så stod gammlingen bak meg også pluttselig så hørte jeg et dunk og når jeg da snudde meg så stod det pluttselig en sua der og gammlingen stod der å skalv har en misstanke om at det var hunden som bla stanga jeg altså.

Men i løpet av den tiden sauen gikk på marken der så ble de vandt med hunden min og til slutt brydde de seg ikke om den, men kom det folk med andre hunder så ble de jaget med en gang.

Her hvor vi bor nå så har vi titt og ofte hjort i hagen og det har hendt noen ganger nå at Aiwa(samojeden) og jeg har kommet ut i hagen (hunden løs altså) og stått ansikt til ansikt med dissse dyrene, men en ting er sikkert hun har aldri løpt etter de forde om hun har vært fristet, sier jeg NEI! og kom hit så snur hun med en gang og kommer tilbake.

det jeg er mest redd for er at det skal stå hjort i hagen når jeg kommer ut med de små(japanerene) løs for de vet jeg nesten 100% sikkert kommer til å løpe etter, ikke nødvendighvis for å jage men forde at de er oversosiale og vil hilse på, så når jeg vet at den tiden kommer at hjorten er å beiter her rundt husene så går alle hundene i bånd bortsett fra samojeden som jeg vet ikke løper etter dem og som jeg vet snur med en gang jeg kaller henne inn(noe jeg tviler på at den andre gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var disse eksemplene jo brudd på båndtvang i båndtvangstida om sommeren, og involverte en elgkalv og et rådyr med kalv. Altså de som er mest utsatt. Derfor det jo er båndtvang.

Nå er det vinter, det er ikke båndtvang, men man skal ha hunden under kontroll som det heter. Og hva er "jaging"? At en hund løper en kort spurt på 100 meter etter en velvoksen elg før den snur under så lite snø som det har vært nå i vinter, er ikke helt det samme som om en hund forfølger et slitent rådyr når snøen er på det dypeste i timesvis.

Alle bør ta ansvar, selvsagt, men et så voldsomt stort problem som dette gjøres til, er det neppe. De fleste hundeeiere er ansvarsbevisste, det er fortsatt unntakene som gjennom ubetenksomhet eller sjansing lar hundene sine aktivt jage vilt så det er til fare for viltet. Viltforvalterne tar kanskje litt ekstra i, når det gjelder omfang, for å "skremme" hundeeiere som ikke helt skjønner ting.

Det samme innrømmet politiet ved en anledning å gjøre - i forhold til hunder i byparkene en vinter. Man hevdet det var "absolutt båndtvang" innen Oslo - mens det altså het seg på den tiden "i bånd eller under kontroll" i vedtektene som gjaldt da. Ringte politiet og spurte konkret om dette, og da sa politibetjenten som hadde uttalt seg meget kategorisk til Aftenposten at han "tok i litt", "fordi det ville bli så vanskelig å definere hva som var kontroll". Altså en bevisst usannhet...

Nei, det er ikke bra at hund jager vilt og sprenger det eller dreper det. Dette bør unngås, ut fra forhold/hundens adferd etc. Men et kort støkk... det skader neppe noe dyr, så lenge snømengdene ikke er ekstreme. Ting kan skje, og ansvarlige hundeeiere veier nok godt for og imot - ut fra at de ikke ønsker at slikt skal skje.

Om det er dyreplageri uansett? Tja, da kan vel kanskje selve jakten også sies å være dyreplageri? Tross alt skal disse elgene og rådyrene jages, kanskje i timesvis, når jakta begynner - med hund i hælene. Viltforvalterens elghunder er klar til å storme etter elgen, de - bare jakta starter, så regnes jo det at hund jager elg som riktig så bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var disse eksemplene jo brudd på båndtvang i båndtvangstida om sommeren, og involverte en elgkalv og et rådyr med kalv. Altså de som er mest utsatt. Derfor det jo er båndtvang.

Nå er det vinter, det er ikke båndtvang, men man skal ha hunden under kontroll som det heter. Og hva er "jaging"? At en hund løper en kort spurt på 100 meter etter en velvoksen elg før den snur under så lite snø som det har vært nå i vinter, er ikke helt det samme som om en hund forfølger et slitent rådyr når snøen er på det dypeste i timesvis.

Alle bør ta ansvar, selvsagt, men et så voldsomt stort problem som dette gjøres til, er det neppe. De fleste hundeeiere er ansvarsbevisste, det er fortsatt unntakene som gjennom ubetenksomhet eller sjansing lar hundene sine aktivt jage vilt så det er til fare for viltet. Viltforvalterne tar kanskje litt ekstra i, når det gjelder omfang, for å "skremme" hundeeiere som ikke helt skjønner ting.  

Det samme innrømmet politiet ved en anledning å gjøre - i forhold til hunder i byparkene en vinter. Man hevdet det var "absolutt båndtvang" innen Oslo - mens det altså het seg på den tiden "i bånd eller under kontroll" i vedtektene som gjaldt da. Ringte politiet og spurte konkret om dette, og da sa politibetjenten som hadde uttalt seg meget kategorisk til Aftenposten at han "tok i litt", "fordi det ville bli så vanskelig å definere hva som var kontroll". Altså en bevisst usannhet...

Nei, det er ikke bra at hund jager vilt og sprenger det eller dreper det. Dette bør unngås, ut fra forhold/hundens adferd etc. Men et kort støkk... det skader neppe noe dyr, så lenge snømengdene ikke er ekstreme. Ting kan skje, og ansvarlige hundeeiere veier nok godt for og imot - ut fra at de ikke ønsker at slikt skal skje.  

Om det er dyreplageri uansett? Tja, da kan vel kanskje selve jakten også sies å være dyreplageri? Tross alt skal disse elgene og rådyrene jages, kanskje i timesvis, når jakta begynner - med hund i hælene. Viltforvalterens elghunder er klar til å storme etter elgen, de - bare jakta starter, så regnes jo det at hund jager elg som riktig så bra :-)

Takk, Akela, kunne ikke ha sagt det bedre selv (dessverre :) !

- Når det gjelder hund og hest sammen, må jeg dog bemerke at hunden din var usedvanlig heldig! Dessverre kjenner jeg en rekke tilfeller hvor hunder er blitt hardt skadet, så voldsomt faktisk at de har måttet avlives, etter ublide møter med harde hestehover.

Selv om jeg har lang fartstid i stallen, og drev med hest lenge før jeg fikk hund, er JEG blitt så skeptisk at hesteeiere/ryttere som vil kjøpe valp hos oss må gå ekstra runder i ringen før de eventuelt får overta en valp... [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ridd endel og hatt med hund før, men det har ikke vært maken til disse jeg har i dag - som utnevner seg selv til visepolitisjefer over en lav sko.

De pleide å være med rundt hos disse to hestene, som vi kjente godt. Men den eldste hunden fikk med seg at den ene hesten var litt freidig og uoppdragen, og at vi måtte si fra litt mer til ham enn til den eldre, snille hesten.

En gang vi plystret på hestene, de pleide å komme da, så hørte de ikke - og brått stakk eldstehunden ned og hentet dem og gjetet dem opp dit vi stod. Etterpå passet jeg godt på henne i lignende situasjoner.

Men da dette skjedde, oppfattet hun at hesten maste på oss etter godis - og skulle stoppe ham - ved å gå mellom heste og meg og bjeffe. Hesten ble lei, bestemte seg for å gå unna, og da aktet hunden på sin side å stoppe ham. Da løp hesten, og bikkja etter - sånt skjer på sekunder. Han var i full galopp, heldigvis uskodd, og langet ut etter hunden.

Godt eksempel på at ting bygger seg opp, at ingenting er tilfeldig. Men også et eksempel på at de eksemplene VI setter, kan virke inn på hundene... noe jeg lærte av det, var at denne hunden "lærer" av min adferd mot andre dyr og tar etter. Er det en hund idag som hun synes ser litt guffen ut, og jeg mener det kan gå bra, så klapper jeg litt på den - og da aksepterer hun at "dette går nok greit, den er snill".

Men jeg var sikker på at hunden var død, da hun spratt opp fra gresset og løp tilbake - helt uskadd. Så hester passer vi oss EKSTREMT godt for med alle hundene nå... selv de snille, som vi kjenner veldig godt. Dette var jo nærmest "kjælehestene" på gården.

Og nå tilbake til tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vinter, det er ikke båndtvang, men man skal ha hunden under kontroll som det heter. Og hva er "jaging"? At en hund løper en kort spurt på 100 meter etter en velvoksen elg før den snur under så lite snø som det har vært nå i vinter, er ikke helt det samme som om en hund forfølger et slitent rådyr når snøen er på det dypeste i timesvis.

Senest idag 11012006 kl 0745 sted Hellerudveien /Hellerudfaret ble et rådyr drept(av bil) etter å ha blitt jaget av løshund ut i trafikken. Kilde OP.

Har man hund som jager hjortevilt er det uansett helt uakseptabelt å ha dyret løs som denne trådstarter beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest idag 11012006 kl 0745 sted Hellerudveien /Hellerudfaret ble et rådyr drept(av bil) etter å ha blitt jaget av løshund ut i trafikken. Kilde OP.

Har man hund som jager hjortevilt er det uansett helt uakseptabelt å ha dyret løs som denne trådstarter beskriver.

Den påstanden synes jeg du skal ta med deg inn på et jaktforum :wink:

Jeg personlig synes ikke det er noen krise at hunden min jager et rådyr et par hundre meter når jeg vet at kompisen min -helt lovlig etter hva jeg har skjønt - trener elghunden i det samme terrenget på den samme tiden :wink: Han er hva jeg vil kalle en særdeles seriøs mann som nok er mer reèllt opptatt av naturen og viltet enn enkelte i denne tråden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så kjekt. Per Olav, å slenge ut av seg hvem som du mener er "troll", og hvem som ikke er det - noe vi dummere innskrivere tydeligvis ikke vet?

Og når vi ikke vet slike vesentligheter, hvordan kan vi da skjønne at ærede du ikke synes vi "burde gidde" å mate trollene?

Og hvilket troll er det du sikter til - når det som fremkommer, faktisk er helt greie fakta? Er det noen gamle "fiender" av deg fra Canis, eller hva i huleste er det du sikter til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Og hvilket troll er det du sikter til - når det som fremkommer, faktisk er helt greie fakta?

Hvem sier at troll ikke kan legge fram fakta når det passer dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...