Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har vært i Florida?:-) Turisttips


Henriette
 Share

Recommended Posts

Noen som har vert i Florida her? Orlando området hovedsakelig, men vi kommer til å ta en dagstur til Miami:-) vi skal vere i Orlando i 2 uker, og uken før det så skal vi kjøre fra new York og ned dit med mange stopp, inkludert Nashville, Atlanta og new Orleans:-)

Noe vi MÅ innom?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tur til Everglades ville jeg fått til :) Om man vil shoppe, spesielt merkevarer, så sjekk ut Sawgrass mills som er et av usa's største outletbyer (om det ikke er det største?!). Ligger, om jeg ikke husker feil, i Fort Lauderdale. Ellers har man alle parkene i Orlando. Kjøreturen ut til Key West er veldig ålright :) Det var det jeg kom på i farta :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, eeeeelsket meg der. Vi var der tre uker sist sommer, leide superfine hus med eget svømmebasseng. Jeg er kjempe glad i varmt og fuktig klima, så det er nok litt av grunnen til at jeg likte meg der så godt. Har egentlig lyst til å flytte dit. :D

Ville reist ut til vestkysten å dratt på fine strender, det er fine strender på østkysten også, men de er ofte litt mer befolket. Vi dro også ut å så på ville alligatorer, skilpadder, masse øgler, frosker og fugler, veldig fint og kostet ingen ting. :) Ellers er det masse shopping. Gøye parker, (Universals-parkene er morsommere for voksne, men jeg koste meg i disneyparkene også). Wet n' wild var kjempe moro og deilig i varmen, selv for meg som ikke er så glad i vann.

Vi hadde egentlig tenkt å stikke innom Everglades, men ble frarådet det om sommeren grunnet insekter. Men det var som sakt kjempe fine områder i selve Orlando også der vi kunne se på wildlife :)

(Og selvsagt holde seg unna seaworld og sånt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var tre-fire dager i Florida i april (avslutning av en lengre ferie i USA) :) Vi bodde privat utenfor Orlando, og det var helt fabelaktig :)

1: lei bil!

2: planlegg og prioriter, nå har dere lengre tid enn oss, men lell :P For oss ble det mye bilsightseeing, men føler vi fikk sett mye uten at det bare ble stress da :)

Vi hadde sånn enkelt sett en dag hvor vi kjørte langs vestkysten, en dag langs østkysten, og en dag i Disney og universal studios.

Vestkysten: vi dro til en sånn park som visstnok er park hvor de jobber med ville dyr som er skadd, de som er friske nok blir rehabilitert og sluppet ut igjen, de som ikke kan dra ut i det ville igjen blir i parken. De har i hovedsak dyr fra Florida, men også en gammel filmstjerneflodhest. Her fikk vi se manatees, som er et kjent floridadyr. Fikk også se litt skikkelig Florida-sump. Kjørte langs kysten til Dunedain (i nærheten av Tampe) og tittet litt der, før vi måtte hjem.

Parkdag: prioriterte universal studios/Island of adventure (Harry Potter world!!) og Disney (magic kingdom og den derre med epcotsenteret), har slekt som har jobbet der, så vi var med de. Fyrverkeri på kvelden i Disney. Vil ikke anbefale å kjøre så hektisk, men vi hadde det gøy vi :D

Østkystdag dro vi til Cocoa Beach og vandret på stranda. Kjørte sør helt ut til kysten til noe som heter Sebastian Inlet, der var det nydelig. Vi hadde tenkt oss innom cape canaveral (romfart) men prioriterte det vekk.

Kan finne litt bilder etc og litt mer utfyllende post seinere, skriver fra mobil nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: lei bil!

Når det gjelder leie av bil, pass på å reservere gjennom norske kanaler og det er veldig lurt å gjøre det direkte hos leverandør (altså ikke gjennom turoperatør eller reisebyrå).

Det andre er å ta seg tiden til å lese kontrakten før man signerer. Da mener jeg først og fremst sjekk at prisen stemmer med reservasjonbekreftelse. Gjør den ikke, finn ut hvorfor og løs det der og da.

Jeg får så mange klager og henvendelser fra kunder som bare signerer og det er ikke før de kommer hjem og er trukket dobbelt at de reagerer. Da har de takket ja til superforsikring som gir 0,- i egenandel, GPS, ekstra sjåfør, gratis veihjelp, større bil osv. og det er ikke rart at prisen da blir vesentlig dyrere.

Særlig naivt er det å tro at man ikke betaler for drivstoff om man leverer bilen med mindre enn full tank tilbake.

Og detta ble langt, men jeg føler det er viktige punkter som hadde ført til vesentlig færre uenigheter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropos billeie, vi fikset hertz gold og bestilte bilen mens vi enda var i Norge, fikk god deal og ble ikke trukket for mer enn vi skulle :) Men greit å sjekke hva du betaler for og ikke :P I Florida er det godt utbygd med veibommer eksempelvis, så sjekk at det er i orden med avtaler (minst to ulike bomselskaper med to ulike avtaler vi var borte i), og vi kom billigere ut av det med å ikke fylle tanken selv når vi leverte, altså, heller betale hertz for bensin enn å fylle selv, pga prisnivået den tida. Slike ting er greit å sjekke ut :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apropos billeie, vi fikset hertz gold og bestilte bilen mens vi enda var i Norge, fikk god deal og ble ikke trukket for mer enn vi skulle :) Men greit å sjekke hva du betaler for og ikke :P I Florida er det godt utbygd med veibommer eksempelvis, så sjekk at det er i orden med avtaler (minst to ulike bomselskaper med to ulike avtaler vi var borte i), og vi kom billigere ut av det med å ikke fylle tanken selv når vi leverte, altså, heller betale hertz for bensin enn å fylle selv, pga prisnivået den tida. Slike ting er greit å sjekke ut :)

Skulle til å nevne det, å "melde" seg inn som kunde hos den aktuelle leverandøren kan være veldig lurt. Men da kunne jeg sikkert skrevet i evigheter.

Men det er jo mange fordeler, man slipper ofte lange køer i skranken og generell raskere service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bil og sted og bo kan være greit å ha fikset på forhånd. Vi sparte masse på å leie husene fra privatpersoner, og ikke via selskap. VI kom langt under hotellpriser vi fant som var innefor akseptabel standard, i tillegg fikk vi kjempefine hus. Alle rommene hadde tv, store senger, og hvert sitt bad, stor stue, flygel, spillrom, svømmebasseng, osv. Såååå fint, og det at vi alle bodde i felles hus fremfor hotellrom gjorde faktisk mye av ferien vår. Var utrolig koselig. Men er nok lettere å få til de prisene om man er flere.

Ang bil, så leide vi gjennom noen kjente (husker ikke om det var avis eller en av de andre), og hadde avtalen klar fra Norge. Likevel opplevde vi å bli "lurt" av en sleip selger, som påsto at vi kunne ta den bilen uten at det ble noe dyrere. Plutselig hadde det blitt trukket masse ekstra fra kortene våres. Men på grunn av at dette var en seriøs aktør, og vi hadde avtalen klar på forhånd, så fikk vi refundert dette ekstrabeløpet i ettertid :)

Kjempe viktig å ta full forsikring! Vår bil hadde blitt påkjørt mens vi var inne på et kjøpesenter, ikke noe store skader, men likevel veldig greit å ha kontroll på forsikringen. Folk kan ikke kjøre der nede, hver gang det kommer en regnskur kjører bilene av veiene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har kredittkort, husk å sjekk om du ikke er dekket av kredittkortets forsikringer :) Mange som blir lurt til ekstraforsikringer som de egentlig er dekket av pga enten egen reiseforsikring eller kredittkortets forsikringer. Anbefaler å dobbeltsjekke dette. Jeg og samboer tar aldri ekstraforsirkinger fordi vi er heldekket fra andre kanter - dessuten er jo amerika selve bilens hjemland så de kjører ikke SÅ ille. Når vi var i Abu Dhabi og Dubai derimot, da tok vi Sixt sine egne ekstraforsikringer, for der krasja folk flere gang om dagen og kjørte som om de var helt spika spenne gæærn (og vi hadde en litt luksusbil) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, nei akkurat det kan nok ikke sammenlignes. :lol: Jeg har kjørt på Kreta og andre "sydenland", og der følte jeg meg direkte utrygg, sånn var det jo ikke her. Veiene er fine, og de fleste kjører greit. Det er i det store og det hele trygt å kjøre bil i USA. Men syns likevel vi så mye rart der vi var. Bodde vel 15 min unna Disneyparkene en stund, og på den korte strekningen var det alltid biler som var kjørt av veien. Om det regnet var det kaos, ikke mye tilpasning av fart etter forhold. :P Men uansett hvilket land man kjører i, så er det kjempe viktig at man har forsikringen i orden (uavhengig av hvor man har forsikringen).

Denne kan være fin: http://www.dinepenger.no/bruke/unngaa-leiebil-problemer-i-usa/10043863

Vi hadde også stor nytte av GPS, tror ikke vi hadde klart oss uten. :D Valgte å leie da, men det er vel egentlig like billig å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt fristende bilder fra

Var tre-fire dager i Florida i april (avslutning av en lengre ferie i USA) :) Vi bodde privat utenfor Orlando, og det var helt fabelaktig :)

1: lei bil!
2: planlegg og prioriter, nå har dere lengre tid enn oss, men lell :P For oss ble det mye bilsightseeing, men føler vi fikk sett mye uten at det bare ble stress da :)

Vi hadde sånn enkelt sett en dag hvor vi kjørte langs vestkysten, en dag langs østkysten, og en dag i Disney og universal studios.

Vestkysten: vi dro til en sånn park som visstnok er park hvor de jobber med ville dyr som er skadd, de som er friske nok blir rehabilitert og sluppet ut igjen, de som ikke kan dra ut i det ville igjen blir i parken. De har i hovedsak dyr fra Florida, men også en gammel filmstjerneflodhest. Her fikk vi se manatees, som er et kjent floridadyr. Fikk også se litt skikkelig Florida-sump. Kjørte langs kysten til Dunedain (i nærheten av Tampe) og tittet litt der, før vi måtte hjem.

Parkdag: prioriterte universal studios/Island of adventure (Harry Potter world!) og Disney (magic kingdom og den derre med epcotsenteret), har slekt som har jobbet der, så vi var med de. Fyrverkeri på kvelden i Disney. Vil ikke anbefale å kjøre så hektisk, men vi hadde det gøy vi :D

Østkystdag dro vi til Cocoa Beach og vandret på stranda. Kjørte sør helt ut til kysten til noe som heter Sebastian Inlet, der var det nydelig. Vi hadde tenkt oss innom cape canaveral (romfart) men prioriterte det vekk.

Kan finne litt bilder etc og litt mer utfyllende post seinere, skriver fra mobil nå :P

Litt bilder :D

Østkysten:

Hommosassa springs/refuge park

12478_10152784319430341_2083452647_n.jpg

552831_10152784319505341_1283704655_n.jp

Båten ut til parken

67508_10152784319730341_1000376480_n.jpg

Skilpadder på rad og rekke :)

77165_10152784319910341_1377831991_n.jpg

Gator

58977_10152784320550341_2058689047_n.jpg

Flodhesten Lu. Tidligere filmstjerne og bodd i en privat rikingpark før han kom hit. Han har fått så mye menneskegodteri at tennene hans er helt råtnet bort :( Men her har han det visst bedre.

533274_10152784321095341_1404398029_n.jp

Kul ugle :D

483569_10152784321525341_2057936055_n.jp

Florida Manatees.

11009_10152784321865341_769828292_n.jpg

Typisk USA-kø :D:P

526554_10152784322105341_958590888_n.jpg

554738_10152784322185341_1238962107_n.jp

Dunedin.

560090_10152784322295341_1394798823_n.jp

30554_10152784322330341_1072448286_n.jpg

Tampa på avstand

Wizarding World of Harry Potter lagde jeg bildetråd på http://hundesonen.no/forum/topic/68422-the-wizarding-world-of-harry-potter-orlando-florida

644761_10152784324475341_1525346999_n.jp

Magic Kingdom-parken, Main Street USA og disney-slottet :)

71459_10152784324515341_859999179_n.jpg

Fyrverkeri i Epcot-parken

541525_10152784324655341_1341247653_n.jp

Cocoa beach på østkysten av Florido. Veldig kjent strand, men vi var der i april, så det var ikke så mye folk der da.

526654_10152784325000341_1374883043_n.jp

Liten mangroveskog

58853_10152784325130341_971399959_n.jpg

15062_10152784325165341_3557363_n.jpg?lv

Sebastian Inlet

62649_10152784325275341_705440394_n.jpg

4 ganger har jeg vært i statene nå, aldri går jeg lei av alle advarselskilt om alt :lol:

529359_10152784325355341_1782821775_n.jp

524217_10152784325485341_227867485_n.jpg

Sebastian inlet, her var det en liten badekulp. Dagen vi var der var det high surf og swimming at own risk, men her kunne man trygt bade. Vi hadde ikke med badetøy :( Men vasset masse da :)

Skulle gjerne hatt masse mer tid i Florida, parkene i Orlando er jo enten elsk eller hat, men det jeg skulle hatt aller mest tid på var å kjøre rundt og finne artige ting og steder, kjente og ukjente :) Vi rakk for eksempel ikke innom Everglades eller Key West (ligger dog et sumpområde nærmere Orlando, i nærheten av Kissimmee, men rakk ikke dit heller.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...