Gå til innhold
Hundesonen.no

Thailand


Ane
 Share

Recommended Posts

Noen her som har vært i Thailand før?

Jeg og samboer har så vidt begynt å tenke på at vi gjerne vil ta en tur dit en gang. Dvs. når vi har spart opp nok penger. Det er vel mest meg det gjelder, som ikke er noe flink på slik, og i år skal(ja!) ta lappen, så det går litt penger der og. Men vi er blitt anbefalt å dra mellom nov-april.

Jeg har snakket med en venninne som har søster som bor der osv. og hun anbefaler oss 3 uker hvor vi drar til Bangkok- Krabi- Railey Beach- Phi Phi- Koh samui- Bangkok. At vi bestiller fly til Bangkok og en-to netter på hotell der, og så videre finner hoteller der nede selv og drar rundt.

Det blir jo på en måte backpacking. Det har jeg vært på to ganger før. En gang i Europa/Afrika i 3 mnd, og en gang i england/frankrike/spania i 3 uker. Men begge gangene med mamma, så hun har hatt orden på alt.
---------

Noen som har gjort noe slikt i Thailand? Har vært noen av de stedene jeg nevner? Vært andre steder i nærheten vi burde besøke? Noen tips? Hva må vi regne med at det vil koste? Vi vil jo gjerne være lengre enn 3 uker, men spørs hvor mye penger man beregner for hver uke. Har aldri vært i Asia, så jeg er ute etter alt man bør vite :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Thailand 7 ganger og svært mange andre steder i Asia. Asia er vel det kontinentet jeg kjenner best :P

Det kommer veldig an på hvor du vil, er du interessert i mye tracking i jungel så er nord best, mange som mener nord er mindre tusistisk og mer ekte enn sør. Er du interessert i dykking er the similands helt fantastisk. Hvis du er mest interessert i å henge på "viking" bar og spise kjøttboller med andre nordmenn er Phuket stedet ;). Jeg synes Phuket er et grusomt sted!

Men hvis du skal på kjæreste/venninne tur og er mest interessert i å bare kose seg på stranda og slappe av så synes jeg runden som venninnen din anbefalte er bra. Et par dager i Bangkok for å se det obligatoriske,,,the golden tempel, floating market (obs turist felle delux) osv.. Hvis du er interessert i å se all sex industrien...pingbong show, stripping osv :P er patpong market stedet :P haha

Så kan du ta bussen eller fly ned til krabi og derfra til phi phi og raylay. Jeg må si at raylay er min absolutte favoritt.

Det er så mange turister i Thailand, at det er virkelig ikke noe å tenke på...det er lekende lett. Mine eneste tips er:

Skal du ta en tuktuk eller taxi, be dem bruke "meter". De vil jo prøve å tjene mest mulig penger på dere. Og spør Taxi sjåføren om dere er villig til å stikke innom et market for å se på smykker eller lignende...si NEI! De har avtaler med div kjøpesentere om at de kjører turister dit mot at de får gratis bensin bonger. Det er en turistfelle der de kaster seg over dere med stygge smykker.

Ellers. Skal du kjøpe ting på market, vit at de priser seg aaaaaalt for høyt så du har masse å gå på når det gjelder prutting. de vil late som om de lider når du foreslår en pris, men det er bare skuespill, snu ryggen til og si at du ikke er interessert så kommer de løpende etter deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte en pakketur til Phuket, var en dag der for å venne oss til døgnrytmen, og tok så fly opp til Chiang Mai i nord. Vi var der bare i 2-3 dager, men det er et bra utgangspunkt for å reise rundt i nord, ikke langt fra det gyldne triangel f.eks. (grense mot Burma og Laos). Svigers anbefaler å dra over i disse landene også, om man har tid.

Fra Chiang Mai tok vi toget til Bangkok, man trenger en 3-4 dager for å få sett de viktigste tingene der.

Så tok vi fly fra Bangkok til Phuket, og hadde noen dager med sløving på stranden, gubben dykket, jeg snorklet og vi dro litt rundt der.

Vi hadde bare to uker, skulle gjerne hatt mer, spesielt for å reise i nord. Ikke helt umulig at det blir Thailand igjen neste vinter.

Det meste er ganske billig der, men det blir jo uansett litt. Vi betalte også litt for pakkereisen, lurer på om det var rundt 30k for begge, men da hadde vi litt spesifike valg på hotell. Bare flybilletter er billigere, og det er billig og lett å finne bosted der borte gjennom agoda.com, hotels.com osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Thailand 7 ganger og svært mange andre steder i Asia. Asia er vel det kontinentet jeg kjenner best :P Det kommer veldig an på hvor du vil, er du interessert i mye tracking i jungel så er nord best, mange som mener nord er mindre tusistisk og mer ekte enn sør. Er du interessert i dykking er the similands helt fantastisk. Hvis du er mest interessert i å henge på "viking" bar og spise kjøttboller med andre nordmenn er Phuket stedet ;). Jeg synes Phuket er et grusomt sted! Men hvis du skal på kjæreste/venninne tur og er mest interessert i å bare kose seg på stranda og slappe av så synes jeg runden som venninnen din anbefalte er bra. Et par dager i Bangkok for å se det obligatoriske,,,the golden tempel, floating market (obs turist felle delux) osv.. Hvis du er interessert i å se all sex industrien...pingbong show, stripping osv :P er patpong market stedet :P haha Så kan du ta bussen eller fly ned til krabi og derfra til phi phi og raylay. Jeg må si at raylay er min absolutte favoritt. Det er så mange turister i Thailand, at det er virkelig ikke noe å tenke på...det er lekende lett. Mine eneste tips er:Skal du ta en tuktuk eller taxi, be dem bruke "meter". De vil jo prøve å tjene mest mulig penger på dere. Og spør Taxi sjåføren om dere er villig til å stikke innom et market for å se på smykker eller lignende...si NEI! De har avtaler med div kjøpesentere om at de kjører turister dit mot at de får gratis bensin bonger. Det er en turistfelle der de kaster seg over dere med stygge smykker. Ellers. Skal du kjøpe ting på market, vit at de priser seg aaaaaalt for høyt så du har masse å gå på når det gjelder prutting. de vil late som om de lider når du foreslår en pris, men det er bare skuespill, snu ryggen til og si at du ikke er interessert så kommer de løpende etter deg.
Det er jeg og samboer som skal dra. Vi ser for oss sole/bade, kose oss, men samtidig så vil vi jo oppleve og se litt når vi først er et slikt sted :) Vi er veldig dyreglade, så noe med dyr kunne vi godt gjort, men vil ikke støtte klapping og bilder med dopa tigre, ri på elfanter(er vel ikke bra for de?) osv. men er det noen fine steder for dyreelskere så skrik ut! :) Vi vil gjerne dykke/snorkle, men jeg er livredd hai/andre slike skumle dyr. Er det farlig å snorkle/dykke der? :P Vi er ikke ute etter noe fylla/sextur, haha :P Og vil ikke spise kjøttboller. Vi(jeg i hvertfall) er veldig keen på å spise thailands mat og prøve mye av det de lager :) Er det dyrt å spise på resturant/take away(i 3 uker)? Eller bør vi ha leiligheter og lage mat selv for at det ikke skal bli veldig dyrt?Så det er enkelt å komme seg rundt? Er det lett å forklare de hva vi vil, eller er de dårlig i engelsk? Tenke på om vi backpacker rundt. Må jo spørre om mye hjelp da sikkert. Når vi først er i Thailand, burde vi da utvidet litt og besøk noen av nabo landene? Noen som er lette og billige å komme seg til og være litt i? Takk for mye hjelp! :D Sent from my iPhone using Tapatalk

Vi kjøpte en pakketur til Phuket, var en dag der for å venne oss til døgnrytmen, og tok så fly opp til Chiang Mai i nord. Vi var der bare i 2-3 dager, men det er et bra utgangspunkt for å reise rundt i nord, ikke langt fra det gyldne triangel f.eks. (grense mot Burma og Laos). Svigers anbefaler å dra over i disse landene også, om man har tid. Fra Chiang Mai tok vi toget til Bangkok, man trenger en 3-4 dager for å få sett de viktigste tingene der. Så tok vi fly fra Bangkok til Phuket, og hadde noen dager med sløving på stranden, gubben dykket, jeg snorklet og vi dro litt rundt der.Vi hadde bare to uker, skulle gjerne hatt mer, spesielt for å reise i nord. Ikke helt umulig at det blir Thailand igjen neste vinter. Det meste er ganske billig der, men det blir jo uansett litt. Vi betalte også litt for pakkereisen, lurer på om det var rundt 30k for begge, men da hadde vi litt spesifike valg på hotell. Bare flybilletter er billigere, og det er billig og lett å finne bosted der borte gjennom agoda.com, hotels.com osv.
Takk for tips! Er det så at det er best å dra bort i nov-mars? :) Har en venninne som er backpacker i nord nå. Ser flott ut! Ja, er vel billigere å kjøpe hotell der og da! Men samtidig så liker jeg å ha alt klart, hehe. Men da får vi itfordret oss litt :) Kjekt å lese om hvor lenge du skriver man bør ha de ulike stedene. Slikt er jo noe vi ikke har peiling på. Vi vil nok legge en noen lunde dagsplan før reisen, men om vi liker oss veldig et sted så blir vi jo gjerne lengre. Er det noen som vet om det er enkelt å booke fly til Norge igjen, slik at vi bare kan leve der til pengene minker og så bestille fly hjem, eller bør vi gjøre det på forhånd? Vi vil jo gjerne være så lenge vi kan når vi først drar :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg og samboer som skal dra. Vi ser for oss sole/bade, kose oss, men samtidig så vil vi jo oppleve og se litt når vi først er et slikt sted :)

Vi er veldig dyreglade, så noe med dyr kunne vi godt gjort, men vil ikke støtte klapping og bilder med dopa tigre, ri på elfanter(er vel ikke bra for de?) osv. men er det noen fine steder for dyreelskere så skrik ut! :)

Vi vil gjerne dykke/snorkle, men jeg er livredd hai/andre slike skumle dyr. Er det farlig å snorkle/dykke der? :P

Vi er ikke ute etter noe fylla/sextur, haha :P Og vil ikke spise kjøttboller. Vi(jeg i hvertfall) er veldig keen på å spise thailands mat og prøve mye av det de lager :) Er det dyrt å spise på resturant/take away(i 3 uker)? Eller bør vi ha leiligheter og lage mat selv for at det ikke skal bli veldig dyrt?

Så det er enkelt å komme seg rundt? Er det lett å forklare de hva vi vil, eller er de dårlig i engelsk? Tenke på om vi backpacker rundt. Må jo spørre om mye hjelp da sikkert.

Når vi først er i Thailand, burde vi da utvidet litt og besøk noen av nabo landene? Noen som er lette og billige å komme seg til og være litt i?

Takk for mye hjelp! :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er ikke farlig å snorkle der...eller altså det finnes jo farlige dyr der og...men slapp helt av! Kanskje du ser en blacktip eller sand hai. Det er små haier og de er livredd mennesker så de oppleves ikke som farlige i det hele tatt. Men det er grunn til at man ikke skal ta og tråkke på ting under vann.

Det er ikke dyrt å spise ute... så å lage mat selv er det bare å glemme. Thailand er billig! India er enda billigere... der klarte jeg meg med 1600 kr pr mnd :P nå husker ikke jeg helt hva en middag koster i thailand...men kanskje 15 -50 kr. Kommer litt ann på om du spiser i lokale små resturanter eller om du spiser på turistfellene. Turistfellene vil alltid være dyrere og maten er ikke bra (min smak).

Det er veldig lett å komme seg rundt! De er ekstremt vant til turister! Thailand er virkelig asia light. Og det er sikkert en million andre backpackere... så det er null stress. Hvis dere vil spare penger kan dere ta buss.. jeg trooor det tar ca 12 timer fra BKk ned til sør...du kan jo ta en nattbuss så kan dere sove. Det funker veldig greit.

Når det kommer til naboland så kommer det ann på hvor mye hvor mye tid du har. Har du 3 uker synes jeg ikke det er noen vits å drive å stresse rundt. Bli i thailand og kos dere! Det er nok å oppleve der!. Hvis du har mer tid så er nabolandene: burma, laos,cambotja (usikker på skrivemåte) og vietnam litt lenger bort. Jeg har vært i de landene. Det er seøvfølgelig mye å se der men det kommer ann på tiden dere har. De er alle billige og lette å reise rundt i.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør være kurant å finne fly tilbake til Norge selv "etter en stund".

Mat er kjempebillig, du får en grei lunsj for 10 kr. Matlaging er ikke verdt tiden din. :P Et generelt tips uansett hvor man reiser er å spise der de lokale spiser. De vet hva som er bra og ok priset.

Som du har skjønt, dropp elefanter og tigre. :) Jeg har igrunn etterhvert droppet de fleste dyrehager og dyre"severdigheter", det er så få av dem som har mer fokus på dyr enn på penger. Det jeg kan anbefale er jo dykking/snorkling. Det er ikke farlig, men derimot mye utrolig fint sjødyr der, og de har det ganske bra også. ;)

Ingen skjønner engelsk (selv om de sier det :P ), og det er greit å vite litt hvor man skal og hvordan man kommer dit. Jeg fikk beskjed om det samme som Castella sier at det er sååå enkelt å komme seg rundt. Vel, vi ble stuck langt utenfor allfarvei, langt inni bushen på et fjell, da vi tok en rutebuss til en nasjonalpark, og det viste seg å ikke gå buss helt dit vi skulle, og ingen buss tilbake igjen den dagen. Når det er sagt, så lenge man er et par så funker det å haike (men det tok en drøy time før det kom en bil forbi...).

Sånn bortsett fra det anbefaler jeg nasjonalparken i Chiang Mai, men ta de relativt dyre privatbussene (500 kr elns) eller en organisert tur opp dit. :P

Enig i det med å dra til flere land, Thailand er mer enn nok på tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å snorkle der...eller altså det finnes jo farlige dyr der og...men slapp helt av! Kanskje du ser en blacktip eller sand hai. Det er små haier og de er livredd mennesker så de oppleves ikke som farlige i det hele tatt. Men det er grunn til at man ikke skal ta og tråkke på ting under vann. Det er ikke dyrt å spise ute... så å lage mat selv er det bare å glemme. Thailand er billig! India er enda billigere... der klarte jeg meg med 1600 kr pr mnd :P nå husker ikke jeg helt hva en middag koster i thailand...men kanskje 15 -50 kr. Kommer litt ann på om du spiser i lokale små resturanter eller om du spiser på turistfellene. Turistfellene vil alltid være dyrere og maten er ikke bra (min smak). Det er veldig lett å komme seg rundt! De er ekstremt vant til turister! Thailand er virkelig asia light. Og det er sikkert en million andre backpackere... så det er null stress. Hvis dere vil spare penger kan dere ta buss.. jeg trooor det tar ca 12 timer fra BKk ned til sør...du kan jo ta en nattbuss så kan dere sove. Det funker veldig greit. Når det kommer til naboland så kommer det ann på hvor mye hvor mye tid du har. Har du 3 uker synes jeg ikke det er noen vits å drive å stresse rundt. Bli i thailand og kos dere! Det er nok å oppleve der!. Hvis du har mer tid så er nabolandene: burma, laos,cambotja (usikker på skrivemåte) og vietnam litt lenger bort. Jeg har vært i de landene. Det er seøvfølgelig mye å se der men det kommer ann på tiden dere har. De er alle billige og lette å reise rundt i. Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Det bør være kurant å finne fly tilbake til Norge selv "etter en stund". Mat er kjempebillig, du får en grei lunsj for 10 kr. Matlaging er ikke verdt tiden din. :P Et generelt tips uansett hvor man reiser er å spise der de lokale spiser. De vet hva som er bra og ok priset. Som du har skjønt, dropp elefanter og tigre. :) Jeg har igrunn etterhvert droppet de fleste dyrehager og dyre"severdigheter", det er så få av dem som har mer fokus på dyr enn på penger. Det jeg kan anbefale er jo dykking/snorkling. Det er ikke farlig, men derimot mye utrolig fint sjødyr der, og de har det ganske bra også. ;) Ingen skjønner engelsk (selv om de sier det :P ), og det er greit å vite litt hvor man skal og hvordan man kommer dit. Jeg fikk beskjed om det samme som Castella sier at det er sååå enkelt å komme seg rundt. Vel, vi ble stuck langt utenfor allfarvei, langt inni bushen på et fjell, da vi tok en rutebuss til en nasjonalpark, og det viste seg å ikke gå buss helt dit vi skulle, og ingen buss tilbake igjen den dagen. Når det er sagt, så lenge man er et par så funker det å haike (men det tok en drøy time før det kom en bil forbi...). Sånn bortsett fra det anbefaler jeg nasjonalparken i Chiang Mai, men ta de relativt dyre privatbussene (500 kr elns) eller en organisert tur opp dit. :P Enig i det med å dra til flere land, Thailand er mer enn nok på tre uker.
Når jeg tenkte på nabolanda, så er det utenom de tre ukene. Om det er så rimelig at vi kan være fem-seks uker feks :) På tre uker blir vi bare i Thailand. Vil ikke stresse rundt :) Er det lett å finne nattbussene fra Bangkok til Krabi? I og med at de ikke kan engelsk :P haha. Kan forsåvidt "ikke" vi heller. Norskengelsk ftw! Vietnam har jeg hørt er billig? Vi må se litt på det tror jeg. Men klarer vi oss en mnd. I Thailand for 10.000 hver ish? Spise på lokale og turiststeder. Bo på ok hotell ved strand/basseng, ta buss/taxi rundt. Ser ikke meg mye shopping, men blir vel litt :) er masassje/spa billig der? Er det noe å anbefale? Eller er det mye sexindustri på slike steder? Tusen takk for mer hjelp begge! :) Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spa er kjempebillig. En times massasje for en hundrings elns.

Der det er turister er det sexindustri, men hadde ikke noe problem med å finne "seriøse" spa-steder på Phuket.

Det er veldig billige skreddere der. Kjøp gjerne finskjorter/dress og kjoler. Lurt å tenke ut på forhånd om du vil kjøpe drakt/kjole litt på snitt og stil og sånt. De sydde tre fine skjorter til mannen på 2-3 dager rett før vi reiste, tror vi betalte en tusenlapp.

Vietnam skal være veldig bra.

10 000 i mnd uten flyreise går nok helt fint. Blir da ikke de beste hotellene, men det er helt ok å finne hoteller nære stranden f.eks. Buss og taxi er også relativt rimelig. Snakk med hotellet om avtalt pris på taxi, eller be dem bruke meter. Om de nekter, gå av og bruk en annen. De påstår at de ikke kan leve av det de tjener på meter, såklart...

Når det gjelder buss, tog osv., søk på nettet på engelsk så skal det være ganske lett å finne. "bus bangkok krabi" f.eks. Last ned ruter eller ta screenshots osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenkte på nabolanda, så er det utenom de tre ukene. Om det er så rimelig at vi kan være fem-seks uker feks :) På tre uker blir vi bare i Thailand. Vil ikke stresse rundt :)

Er det lett å finne nattbussene fra Bangkok til Krabi? I og med at de ikke kan engelsk :P haha. Kan forsåvidt "ikke" vi heller. Norskengelsk ftw!

Vietnam har jeg hørt er billig? Vi må se litt på det tror jeg.

Men klarer vi oss en mnd. I Thailand for 10.000 hver ish? Spise på lokale og turiststeder. Bo på ok hotell ved strand/basseng, ta buss/taxi rundt. Ser ikke meg mye shopping, men blir vel litt :) er masassje/spa billig der? Er det noe å anbefale? Eller er det mye sexindustri på slike steder?

Tusen takk for mer hjelp begge! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Alle nabolandene er billige!

10 000 holder for thailand.

Nattbussen er lett å finne...de har sånne små travel agents overalt, eller så spør du bare taxi sjåføren om å kjøre deg til en travelagent. Disse agentene fikser alt, sier hvor du skal være og når.

Jeg synes liksom ikke kommunikasjon har vært noe problem jeg...noe sted i Asia. Mange kan litt engelsk, så er bare å snakke enkelt å vise med armer og ben ;) du kommer til å oppleve at MANGE snakker engelsk og dessverre så prater mange også litt norsk når du sier hvor du kommer fra ;) det er nok norske turister for å si det sånn.

Thailand er et trygt og enkelt land å reise i så jeg ville ikke bekymret med i det heeeele tatt.

Når du kommer frem på flyplassen så følg strømmen, så vil du finne en buss som tar dere ned til sentrum veldig billig. Kohsan road er stappafullt med backpackere og billige hoteller.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og thai massage og lignende er som regel helt trygt. Har pleid å ta masse massage når jeg har vært der. Består av en del knekking, strekking og trykking...ikke sånn massage som vi er vant litt

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Ikke sånn god kosemasassje? Haha. Jeg vil ha kosemasassje! Ikke dø masassje.

Takk! På jobb, så tenkte å lese litt bedre over her og se litt på nett når beg er hjemme. Men søkte fort på nett og fant 2 class buss fra bkk-krabi, gikk 19.00- så er vel nattbuss? for 590 baht = 100 ish norske? Det er vel ikke ille? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...