Gå til innhold
Hundesonen.no

ISO - hvordan og tips

MonicaT
 Share

Recommended Posts

Det kommer an på om du mener "lett å se på skjermen".

Det er lett å se om det blir for mørkt eller for lyst, men det er feks ikke lett å se om det blir kornete/støyete bilder, eller ikke. Da må du zoome helt inn på bildet på skjermen.

Jeg prøver i all hovedsak å ligge under 1000 i ISO, hvis det er dagslys er ikke det så vanskelig, som regel, men jeg syns at jo mørkere bildet er, jo mer tydelig er det om det er korn/støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... jeg synes akkurat ISO'en gir seg selv på en måte? Som regel har jeg noen tanker om hva slags lukkertid jeg trenger. Siden jeg bortimot aldri tar bilder av stillestående ting med kameraet på stativ, er det alltid noe som rører på seg som jeg må ta hensyn til. Enten det nå er hunder i fart, folk rundt et bord eller rett og slett at jeg er ustø på hånda. Deretter prøver jeg å få blenderen sånn grei nok med hensyn til lyset og hvor mye dybdeskarphet jeg ønsker. Deretter blir er det bare å sette isoen til hva det nå enn er som blir passe lyst. Nå har jeg også et kamera med greie isoegenskaper, så da kan jeg gå ganske høyt her. Med mitt gamle kamera kunne jeg ikke skru opp isoen all verden, så da måtte jeg vurdere litt mer hva jeg kunne leve med av isostøy, bevegelsesuskarphet og manglende dybdeskarphet.

Men nå er jeg langt fra noen ekspert, da.

En annen fordel med mitt nye kamera er at jeg greide å lese det som står helt nederst i søkeren, da først oppdaget jeg denne lysmålingen som alle andre snakket om og jeg ikke skjønte bæra av :P Nå kan jeg stille inn det jeg ønsker av blender og lukker, fokusere p motivet og trykke søkeren ned, og så ser jeg på figuren der inne om det er passe eksponert. Da er det jo bare å skru på det man ønsker til den figuren viser at det er passe. Trenger ikke å styre med å ta testbilder som jeg gjorde før :P

Endret av Petra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
    • Er en del med god helse og super mentalitet også? Vår golden var på ingen måte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vår var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpålagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert.  Ingen lyd på finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene så og si tause, i motsetning til de to kjent for å være verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund på mange måter, bl.a. ressursforsvar. Såfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel så viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og ødelegge ting. En spisshund som får tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel så mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegård alene, hvor de kan se/høre/lukte forbipasserende? En gjenganger med små, såkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstår dem eller trener dem, og så retter det seg når de får hjelp til å tolke hunden og interaktere bedre med den.  Jeg har forøvrig hatt store problemer med LYD på riesenvalpen jeg har nå (ikke en rase for trådstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker på om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljøpåvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd å bli kvitt problemet hjemme, ved å forstå mer av hva han vil når det kommer lyd, og hvordan respondere på det. Ikke super lystbetont oppgave å jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet.  Den personlige efaringen min er altså at rase is like a box of individuals i litt større grad enn mange andre mener.
    • En del lyd og dårlig helse og mentalitet på dem.
    • Hva med vanlig cocker? Eller amerikansk cocker? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...