Gå til innhold
Hundesonen.no

Allergi


tm100020
 Share

Recommended Posts

Hei!
Nå har det seg slik at jeg ønsker å kjøpe meg egen hund, men har en far med kraftig allergi. Jeg vil gjerne ta hensyn, og ikke ødelegge hjemreiser, høytider og feiringer med at han skal reagere. Eksakt hva på hunden han reagerer av vet hverken han eller jeg - men han tror det er pelsallergi (altså kommer av pelsen).

Nå har ikke jeg så mye peiling, men om det er hundens spytt han reagerer på går han vel ikke god for noen raser? Eller er det enkelte raser som produserer mindre spytt/allergener i spyttet som utgjør reaksjon?

Vi har fra før en Havaneser som familiehund som han ikke reagerer på. Ander bichonraser som Coton og Malteser har vi hatt i hus, og han har reagert kraftig på disse. Ellers har naboen Lhasa Apso, som ikke er noen god fit, og heller ikke Shih Tzu. Cairn terrier har vi hatt besøk av tidligere, og han ble tydelig rød i øynene av det. For 30 år siden hadde han og mor en Rhodesian Ridgeback, som jeg synes å huske han sa han så absolutt ikke tålte, men den dag i dag er det så lenge siden at han ikke husker det. Men de hadde da den fra den var valp til godt voksen (vet ikke hvor mange år da dette er lenge før min tid)

Faren min er ikke noe særlig iherdig dyremenneske da han er hyperallergisk og det har han vært siden barndommen. Hatt mange uhell og hendelser, så han tar heller en gang for lite enn en gang for mye på en hund. Etter, nå 8 år, med vår Havaneser har han krøpet litt ut av det allergi-usikre(?) mandige skallet og fått et eget unikt bånd.

Søsteren min har derimot en dachs, type langhåret som han tåler greit, så lenge han ikke rører borti han. Malteseren derimot reagerte han på uansett, kun ved støv og hudpartikler i lufta (?).

Mitt første spørsmål (som jeg ikke forventer å få noe klart svar på) er om noen kan gi en pekepinn på akkurat hva ved hunder han reagerer på ut ifra informasjonen ovenfor?

Mitt andre spørsmål er mer knyttet til erfaringer av enkelte hunderaser for andre allergikere..:

Jeg har selv falt for kinesisk nakenhund (Chinese Crested) av naken type og Whippet, da disse er raser som passer meg og jeg har satt meg godt inn i. Har også i søken etter informasjon falt over Italiensk Mynde som jeg alltid har hatt et lite øye for (men ikke lest med noe opp i). Er det noen som har disse selv med allergi som tåler/ikke tåler de? Hva på hunden var det du evnt da reagerte på, om du vet?

Nå er da nakenhunden karakterisert som en allergivennlig rase, og ifølge flere (men mulige dårlige) kilder at italiensk mynde er av samme sorten.
Whippet er ingen allergivennlig rase, men jeg har hørt/lest om flere med allergi som likevel greier å ha en fungerende hverdag med/uten medisin.

Nå vet jeg også at begrepet allergivennlig ikke nødvenligvis betyr allergisikker, og at det er svært individuelt - noe som også innebærer at faren min må både kjenne på og lukte på en av samme rase (da gjerne en voksen og en valp av rasen, gjerne hjemme hos eier uten andre dyr som kan påvirke). Det et litt problematisk da svært få i nærområdet har hund av de rasene jeg ønsker. (Whippet har vi kjenning som har, men må få tid til å besøke de)

Hvis noen vet av andre allergivennlige raser med gemytt likt Whippet eller CC (mest likt førsnevnte) er det bare å anbefale, men jeg vil foretrekke en rase med minimalt pelsstell da jeg vet hva f.eks. en bichon innebærer og krever.

Uff, ja dette ble et langt innlegg, men ville prøve å få så konkrete svar som mulig så da ble det slik. Håper noen har litt informasjon de vil dele :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke så konkret svar som du er ute etter, men; Hva med å låne hunder av de rasene du tenker at er aktuelle, så kan du og pappaen din finne ut hvilke raser han reagerer på og ikke? Kan også dra på besøk hos oppdrettere :)

Edit; Jeg var visst litt trøtt, så jeg så ikke at du allerede hadde nevnt dette i innlegget ditt, beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå vet jeg også at begrepet allergivennlig ikke nødvenligvis betyr allergisikker, og at det er svært individuelt - noe som også innebærer at faren min må både kjenne på og lukte på en av samme rase (da gjerne en voksen og en valp av rasen, gjerne hjemme hos eier uten andre dyr som kan påvirke). Det et litt problematisk da svært få i nærområdet har hund av de rasene jeg ønsker. (Whippet har vi kjenning som har, men må få tid til å besøke de)

Hvis noen vet av andre allergivennlige raser med gemytt likt Whippet eller CC (mest likt førsnevnte) er det bare å anbefale, men jeg vil foretrekke en rase med minimalt pelsstell da jeg vet hva f.eks. en bichon innebærer og krever.

Uff, ja dette ble et langt innlegg, men ville prøve å få så konkrete svar som mulig så da ble det slik. Håper noen har litt informasjon de vil dele :D

Kanskje ikke så konkret svar som du er ute etter, men; Hva med å låne hunder av de rasene du tenker at er aktuelle, så kan du og pappaen din finne ut hvilke raser han reagerer på og ikke? Kan også dra på besøk hos oppdrettere :)

Kan være en utfordring, sier TS på slutten av tråden her?

CC krever forøvrig visstnok en del pelsstell. De fleste allergivennlige raser gjør igrunn det, dessverre. Et av unntakene, som du sier, kan være italiensk mynde, og ikke alle reagerer på basenji.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hund, reagerer masse på f.eks pomeranian og labrador.

Tidligere har jeg hatt italiensk mynde som jeg ikke reagerte på i det hele tatt. Nå har jeg en whippet, som jeg ikke reagerer på heller.

Broren min er mer allergisk enn meg, og merker whippeten, men bare hvis hun slikker på han, eller hvis han klapper henne og deretter klør seg i øynene. Men det er ikke super ille, han kan fint være i samme rom som henne, og passe henne et par timer av og til tilogmed.

Vil også bare si at jeg synes både italiensk mynde og whippet er noen kjempe fine raser! Tror det er lettere å få tak i en whippet fra en god oppdretter, og som jeg opplever dem har whippeten både stødigere helse og gemytt. Italiensk mynde er nydelig også, jeg skal definitiv ha en italiener i hus igjen en gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle :)

Kanskje ikke så konkret svar som du er ute etter, men; Hva med å låne hunder av de rasene du tenker at er aktuelle, så kan du og pappaen din finne ut hvilke raser han reagerer på og ikke? Kan også dra på besøk hos oppdrettere :)

Hehe, som nevnt er det svært få her i området med "spesielle" hunderaser :) Faren min har heldigvis en kompis med whippet, så den får jeg sjekket. Har selv veninne med CC, men hun bor utenlands og kommer ikke hjem på en stund.. Oppdrettere er også plassert en annen plass i landet, så håper heller at jeg finner ut av besøk omkring her :) Flybiletter er relativt dyrt i lengden, og far jobber ganske mye, så lettest på den måten :)

Kan være en utfordring, sier TS på slutten av tråden her?

CC krever forøvrig visstnok en del pelsstell. De fleste allergivennlige raser gjør igrunn det, dessverre. Et av unntakene, som du sier, kan være italiensk mynde, og ikke alle reagerer på basenji.

Takk for svar :) Vet at pelsstellet til CC (naken) innebærer litt, også generelt hudstell, men fått det intrykket at det ikke er på langt nært så omfattende som for en bichon :) Takk for forslag, skal se nærmere på basenji også :D

Jeg er allergisk mot hund, reagerer masse på f.eks pomeranian og labrador.

Tidligere har jeg hatt italiensk mynde som jeg ikke reagerte på i det hele tatt. Nå har jeg en whippet, som jeg ikke reagerer på heller.

Broren min er mer allergisk enn meg, og merker whippeten, men bare hvis hun slikker på han, eller hvis han klapper henne og deretter klør seg i øynene. Men det er ikke super ille, han kan fint være i samme rom som henne, og passe henne et par timer av og til tilogmed.

Vil også bare si at jeg synes både italiensk mynde og whippet er noen kjempe fine raser! Tror det er lettere å få tak i en whippet fra en god oppdretter, og som jeg opplever dem har whippeten både stødigere helse og gemytt. Italiensk mynde er nydelig også, jeg skal definitiv ha en italiener i hus igjen en gang :)

Takk for svar! Kjenner at jeg er litt utålmodig på at far skal ta på en whippet og sjekke reaksjonen. Syntes de er desidert den fineste rasen (ikke bare utseendesmessig) og gleder meg til den dagen jeg kan ha en slik :) Syntes også italieneren er heeerlig, men vil gjerne ha litt størrelse på hunden (selv om jeg ikke er kresen :innocent: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...