Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekking på kickbike - hvor ofte?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Kickbiken er blitt en stor hit her og vi står omtrent i kø. Men det er jo bare en hund i hus. Hvor ofte kan han få trekke? Han trekker på grus i trav/galopp-tempo med pauser i blant. Foreløpig klarer han ikke så mange km-erne men det vil jo bli mer etterhvert.

Så, hvor ofte kan de egentlig/hva er optimalt? Er det andre ting vi bør tenke på når han trener endel sånn?

Edit: men ganske ofte må han gå/trave ved siden av kickbiken/trekke lett på asfalt i 1-2 km for å komme til og fra grusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange km dere kjører? Men lette turer kan dere jo kjøre hver dag.

Vi kjørte en mil i sommer hver dag over noen dager. Så kommer alt an på hundene. Vi så på de(poter osv) når vi måtte ta hviledag ol.

Men variasjon er jo bra, så kick annenhver dag og løpe løs/kjetting/tur de andre kanskje? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mange km dere kjører? Men lette turer kan dere jo kjøre hver dag.

Vi kjørte en mil i sommer hver dag over noen dager. Så kommer alt an på hundene. Vi så på de(poter osv) når vi måtte ta hviledag ol.

Men variasjon er jo bra, så kick annenhver dag og løpe løs/kjetting/tur de andre kanskje? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det blir som regel 2-3 km bare foreløpig, men formen hans kommer seg jo drastisk. I går var vi jo faktisk ute og han sprang omtrent en halv mil. Med et par pauser. Så jeg ser jo for meg det blir mer og mer når kondisjonen bedrer seg.

Men ja, absolutt variasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt når du vil jeg :) Bikkja har da ikke vondt av det så lenge dere trener dere opp gradvis. Ville ikke hatt problemer med å kjøre lengre turer med kickbiken 3-4 dager i uka hvertfall. Bare sørg for at hunden ikke går lei og at dere har det morro!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt når du vil jeg :) Bikkja har da ikke vondt av det så lenge dere trener dere opp gradvis. Ville ikke hatt problemer med å kjøre lengre turer med kickbiken 3-4 dager i uka hvertfall. Bare sørg for at hunden ikke går lei og at dere har det morro!

Ja, det går tydelig gradvis og når han er sliten så sparker jeg resten så vi ikke dreper motivasjonen. Og om det belastningsmessig er ok så ser jeg at det fort blir 3-4 dager i uka som du nevner. :) Hva er lengre turer egentlig?

Edt: og av hva jeg kan se så øker bare motivasjonen for hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går tydelig gradvis og når han er sliten så sparker jeg resten så vi ikke dreper motivasjonen. Og om det belastningsmessig er ok så ser jeg at det fort blir 3-4 dager i uka som du nevner. :) Hva er lengre turer egentlig?

Tja. Kommer helt an på hvor lenge hunden gidder det :P Med min golden kunne jeg bare GLEMME å holde motivasjon med sykling opp mot 10 km. Der holdt 5-6 km lenge (nå var hun en rolig frøken som likte best å trave rundt og lukte og da). Med de to jentene jeg har nå er en lengre tur 10-20 km. Nå er Nuka enda ung, men med alderen er planen å øke treningen sånn at det blir noen mil i uka med trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Over 10 km :) Kommer helt an på hvor lenge hunden gidder det :P Med min golden kunne jeg bare GLEMME å holde motivasjon med sykling opp mot 10 km. Det holdt 5-6 km lenge (nå var hun en rolig frøken som likte best å trave rundt og lukte og da). Med de to jentene jeg har nå er en lengre tur 10-20 km. Nå er Nuka enda ung, men med alderen er planen å øke treningen sånn at det blir noen mil i uka med trening.

Endret innlegget etter at du svarte, men motivasjonsmessig så virker det veldig bra. Han springer til han er så sliten at han tydelig bare ikke klarer mer. Vi har som sagt vært oppe i 5 km, men da gir han seg fordi han fysisk ikke orker mer, det ser ut som han VIL mer. For en fantastisk trening om de kan få noen mil sånn i uka! Takk for svar :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk trening. Endret innlegget etter at du svarte, men motivasjonsmessig så virker det veldig bra. Han springer til han er så sliten at han tydelig bare ikke klarer mer. Vi har som sagt vært oppe i 5 km, men da gir han seg fordi han fysisk ikke orker mer, det ser ut som han VIL mer. For en fantastisk trening om de kan få noen mil sånn i uka! Takk for svar :)

Tempoet på mine varierer. De springer ikke 2 mil, men det går mellom trav, raskt trav og galopp. Det er jo ofte det som gjør at de holder ut lenge disse trekkhundene. Sparer på kreftene :) Endel andre gir jo alt og er griseslitne etter 5 km. Veldig morro at han liker å trekke! Utnytt det! Super trening, og veldig gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempoet på mine varierer. De springer ikke 2 mil, men det går mellom trav, raskt trav og galopp. Det er jo ofte det som gjør at de holder ut lenge disse trekkhundene. Sparer på kreftene :) Endel andre gir jo alt og er griseslitne etter 5 km. Veldig morro at han liker å trekke! Utnytt det! Super trening, og veldig gøy!

Monti springer helst alt han orker. Men jeg begynner å bli flinkere til å justere tempoet hans. Var litt uvant å kontrollere noe som sprang 2-3 meter foran i begynnelsen :lol: Så på siste halvdel i går travet han i passe tempo, det funka veldig bra og da holdt han tydelig lenger ja. Mens de første turene gjerne hadde snittfart på 17-20 km/h, da følte i alle fall jeg at det gikk litt fort og da gallopperte han hele veien. :lol:

Og ja, veldig morsomt! Og artig å se konturene av musklene som tydelig begynner å vise seg tydeligere og tydelgere!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett fysisk trening ca annen hver dag, veksler da mellom kløv, kjettingtrekk, sykling og ski alt etter årstid. På sommeren svømmes det mye, hver dag i perioder men da blir det "tvangspsuser" tilpasset den enkelte hund :)

Vi hadde en kiropraktor på hund/hest/menneske på et ag kurs, og han sa at etter veldig harde fysiske økter kunne hunden bruke inntil 36 timer på å restituere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kickbiken er blitt en stor hit her og vi står omtrent i kø. Men det er jo bare en hund i hus. Hvor ofte kan han få trekke? Han trekker på grus i trav/galopp-tempo med pauser i blant. Foreløpig klarer han ikke så mange km-erne men det vil jo bli mer etterhvert.

Så, hvor ofte kan de egentlig/hva er optimalt? Er det andre ting vi bør tenke på når han trener endel sånn?

Edit: men ganske ofte må han gå/trave ved siden av kickbiken/trekke lett på asfalt i 1-2 km for å komme til og fra grusen.

Forutsatt at temperaturen er grei, og potene holder, pluss at mennesket ikke dør på seg av for mye jobb, så har vi ca dette treningsregimet:

Vi har to hviledager fra fysisk trening i uka, hvor vi legger opp til en kort tur, en lengere tur og tre middels lange turer, sånn ca. Ser det så klart an, og har ikke noe i mot å legge inn flere hviledager om jeg ser at de trenger det, men dette er det vi jobber mot jevnt over.

Det viktige (i min mening) er å huske på både oppvarming og å gå bikkja ned etterpå. Vi prøver å holde rolig trav i noen gode km før jeg lar dem få gi gass, og ha roligere fart den siste delen hjem igjen. I tillegg har jeg lagt meg på en vane å kjenne over de etter hver tur så det er lettere å se om de blir stive, osv.

Og så er det min store frustrasjon her i verden da: Ikke bare gass på i nedoverbakker, iallefall ikke hvis bikkja trekker. Hunder som ligger framover i sela mister kjapt balansen om sykkelen bak kommer i all verdens fart det øyeblikket man bikker en bakkekant, og man kan få rimelig stygge skader av sånt.

Ang km må du jo bare se an formen og motivasjonen - det høres jo ut som dere allerede gjør det ganske greit der! Vi har en komfortdistanse på ca 15-20 km på kickbiken. Den er pittelitt mindre på ski siden eiern ikke har muskler... :P

(Og så kan du legge inn vanningspauser om han trenger det, også - vi stopper ca halveis og lar dem drikke litt.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...