Gå til innhold
Hundesonen.no

RSP


Guest Michellus
 Share

Recommended Posts

Det er skogsspor og det er ikke med dommer i RSP 2 og 3. Det er pinnene som gir poeng

Edit: Ser for meg at RSP 1 dømmes litt strengere enn for eksempel NBF D da de fleste dommere dømmer både IPO spor og RSP spor legger de kanskje mer vekt på pressisjon (Lenge siden jeg har konkurrert i NBF så skal ikke si for sikkert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Ja okei! Takk skal du ha for oppklaring :) Sånn i forhold til pinneplukking i RSP 1, må det være like strengt som i IPO? Altså at hunden må komme helt inn som i en ordentlig apport? Eller holder det med at de plukker opp pinnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder med at hunden markerer ( da må en gi beskjed om at hunden har markering) eller plukker opp pinnen og kommer inn med den. Når det kommer til spor er NBF og RSP ganske likt. I laveste klasse er det 300 meter spor med to vinkler. Oppsøk kommer inn i RSP 2 og 3. Feltsøk er med i alle klassene. Men feltsøket i RSP 1 er bare en korridor 12,5 x 50 meter med to gjenstander

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det holder med at hunden markerer ( da må en gi beskjed om at hunden har markering) eller plukker opp pinnen og kommer inn med den. Når det kommer til spor er NBF og RSP ganske likt. I laveste klasse er det 300 meter spor med to vinkler. Oppsøk kommer inn i RSP 2 og 3. Feltsøk er med i alle klassene. Men feltsøket i RSP 1 er bare en korridor 12,5 x 50 meter med to gjenstander

Tusen takk for svar! Da følte jeg meg 100% klokere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Guest Michellus

Krav for deltagelse

Bestått FP eller høyere og hunden må ha fylt 18 mnd.
Bestått RSP 1 krever minst Tilstrekkelig(T) i både spor og feltsøk (gruppe A) samt gruppe B (se
også generelle bestemmelser for RIK Brukshundprøver - Spor).
1. Feltsøk 12.5 x 50 meter – 2 gjenstander, søketid 3 minutter, 60 poeng
Kommando: ”SØK APPORT” eller liknende.
Anvisning
Øvelsen starter når fører på dommers anvisning setter hunden i søk, og er slutt når tiden er ute
eller alle gjenstander er funnet. Hund som har påbegynt apportering av en gjenstand innenfor
maksimaltidens utløp, får fullføre og avlevere gjenstanden, først da er øvelsen slutt i dette tilfelle.
Søketid er 3 min., dommer sier ifra når det gjenstår 1 min. Hunden skal søke opp og apportere
gjenstandene, og avlevere disse som i appelløvelsen apportering. Hunden skal gjennomsøke
området etter førerens dirigeringer (se også generelle bestemmelser for RIK Brukshundprøver -
Feltsøk).
Bedømmelse
Øvelsen begynner når føreren på dommerens anvisning setter hunden i søk, og er slutt når tiden er
ute eller alle gjenstander er funnet. Hund som har påbegynt apportering av gjenstand innenfor
maksimumstidens utløp får fullføre og avlevere gjenstanden, først da er øvelsen slutt i dette tilfelle.
For å få godkjent, Tilstrekkelig(T) i øvelsen kreves at hunden finner og apporterer minst 1
gjenstand.
Savnes 1 gjenstand kan ikke høyere predikat enn God(G) tildeles.
For å oppnå høyeste predikat kreves det at hunden apporterer begge gjenstandene korrekt, som ved
apportering i lydighetsdelen.
Tygging på gjenstand innebærer trekk, men dog ikke så meget at predikatet senkes.
Hunden skal avsøke området effektivt. Hundens konsentrasjon, freidighet og arbeidsglede skal
vektlegges. Går hunden trett og begynner å klenge til føreren bør høyere predikat enn God(G) ikke
gis. Hunden skal være klargjort med tjenestetegn før øvelsen starter.
Hund som bytter gjenstand eller kommer inn med flere gjenstander samtidig, skal trekkes, men dog
ikke så meget at predikatet senkes. Hund som vegrer å adlyde førerens dirigering eller tilrop, og kun
med vanskelighet fås til å søke, bør få predikatet senket.
2. Spor. 3 gjenstander, 2 vinkler, ca. 30 minutter gammelt og ca. 300 meter langt.
Kommando: Søk spor eller liknende.
Utførelse
Etter anvisning fra dommer eller funksjonær går føreren, eller en person denne har valgt ut, et ca.
300 meter langt spor med 2 rette vinkler og legger igjen 3 gjenstander i sporet. Hunden skal være
ute av syne når sporet legges. Vinklene bør legges etter ca. 100 og 200 meter. Første gjenstanden
legges før første vinkelen, 2. gjenstand mellom 1. og 2. vinkel og den siste ved sporets slutt.
Sporstart merkes. Sporlegger får ikke stanse lenger enn hva som er nødvendig for å legge ned
gjenstandene. Etter å ha lagt ned siste gjenstanden går fører/sporlegger tilbake til utgangspunktet.
Hunden settes på sporet når dette er ca. 30 min. gammelt, og skal føres i sporline på minst 10
meters lengde. Føreren velger selv hvordan hunden skal slippes på sporet, og han skal la linen løpe
ut minst 10 meter og deretter følge hunden, uten å dirigere denne med linen. Fører har anledning
til å slippe linen eller korte ned avstanden i uoversiktlig terreng, buskas og lignende. Hunden skal
selvstendig arbeide seg gjennom sporet og apportere eller påvise gjenstandene.
3. RIK BRUKSHUNDPRØVE - SPOR (RSP 1) - GRUPPE B LYDIGHET
Øvelse 1: Fri ved foten 20 poeng
Øvelse 2: Sitt under marsj 10 poeng
Øvelse 3: Dekk under marsj med innkalling 10 poeng
Øvelse 4: Apportering 10 poeng
Øvelse 5: Apportering over hinder 15 poeng
Øvelse 6: Apportering over møne 15 poeng
Øvelse 7: Fremmadsending med dekk 10 poeng
Øvelse 8: Dekk med forstyrrelser 10 poeng
Totalt: 100 poeng
Øvelsene gjennomføres og bedømmes som for IPO 1 – Gruppe B
Lydighet og feltdel :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lydighet med her også, eller kun spor (og feltsøk)? :)

*På desp jakt etter sporkonk uten lp del*

Du har sporhundprøvene (SPH) :) NKK er teit og jeg får ikke opp reglementet.

Fant på annet vis, Sporhundprøve Reglement s.58 :) Eller SPH fra NKK s76 Står det samme i begge trooor jeg, har ikke orket å lese alt. Du får begge lell, så kan du sjekke selv

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighet og feltdel :)

Åh, det var synd! Takk for svar :)

Du har sporhundprøvene (SPH) :) NKK er teit og jeg får ikke opp reglementet.

Fant på annet vis, .pdf&ei=3MUeVITfLOL4yQP_nYCYBg&usg=AFQjCNESird1Fy6lYYlrYRhwo0_W9mdEjw&sig2=SHkHe1suo30Z_aEzXwyXqw&bvm=bv.75775273,d.bGQ&cad=rja]Sporhundprøve Reglement s.58 :) Eller SPH fra NKK s76 Står det samme i begge trooor jeg, har ikke orket å lese alt. Du får begge lell, så kan du sjekke selv

Takk for link, jeg så så vidt på regelverket forrige dagen men det var så himla langt at når jeg ikke visste hva jeg så etter så bare lukket jeg det igjen. :P

Om jeg leser det korrekt så er SPH et presisjonsspor?

Da er det isåfall ikke aktuelt dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var synd! Takk for svar :)

Takk for link, jeg så så vidt på regelverket forrige dagen men det var så himla langt at når jeg ikke visste hva jeg så etter så bare lukket jeg det igjen. :P

Om jeg leser det korrekt så er SPH et presisjonsspor?

Da er det isåfall ikke aktuelt dessverre.

Ja det er ett presisjonsspor dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...