Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt provoserende kanskje men......


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Jeg mener det bare finnes to grunner til å lage nye raser.

1. Lage "nye" raser fordi de opprinnelige er blitt ødelagt av dårlig avl.

Alternativt kan man dele rasen i to (tenker da på f.eks. schäfer - jeg ser gjerne at en av de to gjøres).

2. Allergivennlighet.

Det finnes allergivennlige raser, men kanskje ikke i så mange varianter?

Vet det er mye varianter over puddel som lages nå, og synes det blir litt vel snevert. Det må da gå an å blande inn noe annet, hvis målet kun er allergivennlighet?

Man kunne jo si at det er et poeng å avle frem nye raser til spesielt bruk, men jeg kan ikke helt se for meg hva det skulle være. Det bør være mer enn nok mangfold nå.

Men nå som hunder begynner å bli et arbeidsverktøy på nye områder, dukker det kanskje opp raser som egner seg noe helt supert til lukt- og hjelpearbeid? Førerhunder, minehunder, krefthunder og hunder som varsler folk med anfallssykdommer (vet ikke hva betegnelsen på dem skal være jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar
Den må være minst 55cm mener jeg.. :P

Berner sennen er ikke mye til vokter lengre.. Den er nåå en glad,sosial og flott hund,men det har lite med en vokter og gjøre da dette har blitt avlet vekk..

En Chow Chow blir nok litt liten og har ikke de en del helseproblemer pga mye hud,osv?

Men takk for forslagene:)

har du sjekket Akita Inu...? (har ikke hengeører da men..) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi selv sitter med rasen vi er fornøyd med,burdte absolutt ikke være avgjørende for hvem som skal få anskaffe seg det nyeste eller sjeldne.

Vi har forskjellig smak og behov.Ingen har vel i grunnen bruk for 400 raser,selv om jeg vet at det finnes langt fler på verdensbasis...

Er det noe å henge seg oppi,og bite hodet av noen som om det var statusen og oppmerksomheten rundt nykomlingen som gjorde utslaget av rasevalget?Tvilsomt..Faller man så faller man..

Kan egentlig ikke tenke meg at vi trenger mer enn kanskje et titalls raser for å dekke de forskjellige bruksområder.

For ikke å snakke om allroundhundene vi har...som dekker fler.

Skulle vel være nok til alle?

Det er spennende med mangfold.

Har ei bok liggende fra 1968 "ALT OM HUNDEN"

hvor det står oppført hvor mange registrerte hunder av enkelte raser..

Dvs.. En liten tanke her......

Oversikt av raser efter Nordisk Kennel Unions gruppesystem.

Tallene i parantes angir det gjennomsnittlige antall hunder registrert i 5 års perioden 1963-1967.(strek betyr at gjennomsnittstallet er lavere enn 1)

Akita Inu (--)

Basenjii (11)

Jamthund (7)

Norsk Elghund (734)

Flat coat (7)

Weimaraner (--)

Groenendael (1)

Schæfer (799)

Am.Cocker (2)

Husky (22)

Tervueren (--)

Ja..jeg tok disse eksemplene for å vise hvor få hunder vi hadde av enkelte raser som det idag er utrolig mange av..Populære raser.

Hadde du ønsket deg denne hunden og anskaffet den i 68,så ville det sikkert vært irriterende om folk mente at dette var unødvendig..?

Og at det var bare for å ha det som "show off" fordi det allerede finnes hunder med samme egenskaper og typemessig samme hund.

Jeg ville sagt at dvergdachs og vanlig dachs i alle hårlag er en smaksak.

Størrelseforskjellen er liten,og samme hunden er det jo..

Men er det godtatt fordi rasen fantes før 2005?

Fordi det har vært en del av dem i flere år?

Hvem har lov å ta inn den aller første,av en spesiell rase?Og når ble det nok?

Jeg liker faktiskt alle rasene vi har og tviler ikke på at det blir fler.

For idag er man jo tross alt ikke bruk for fler..

Det hadde man sikkert ikke etter vi passerte 50 heller...

Hadde over halvparten av rasene vi har å velge mellom idag kommet som nye da jeg åpnet hundeverden,så hadde jeg blitt helt vill.

Jippi...Oiiiameg så søøøt..oioioioi så stilig,Nei å neeei så tøff,helledussen så raggete...Å næmen nusseliten så smått..osv.

Men jeg kjøper de fleste argumentene dine Inustaffen - selvsagt skal ikke vi (som er lykkelige med våre valg allerede) fortelle andre at rasene DE faller for ikke er ok.

MEN, det finnes et unntak; jeg mener at vi ikke skal få lov til å importere nye kamphundraser til landet (DEM har vi allerede rikelig nok av, tusen takk!)

- Og jeg mener også at det er et relevant ankepunkt MOT nye raser at man nødvendigvis må kunne vite lite om dem, det finnes få referanser og ofte vanskelig å innhente informasjon på tildels etterhver for oss svært så udda språk...

Et annet problem mangfoldet av raser skaper for oss ALLE, både med og uten nye hunderaser - er at så lenge ikke flere og flere mennesker i landet skaffer seg hund - så vil nødvendigvis populasjonen innen hver rase måtte bli mindre, som igjen betyr problemer mht genetisk mangfold...

Hvis halvparten av de 20 som hvert år kjøper bolognese her i landet i stedet velger den nye russiske rasen, så vil begge rasene bli veldig små med de problemene det fører med seg...

(Så må jeg få lov å korrigere - det er faktisk lov å krysse dachsevariantene innbyrdes med den størrelsesvarianten som ligger "nærmest", dverg m/kanin, men ikke kanin m/standard. Sånn sett er de vel strengt tatt ikke "egne" raser... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke noe om alle -doodlene som blir mixet nå for tiden. Det var greit med labradoodle, for den ble "laget" for noe nyttig (allergi vennlig fører hund som ikke trengte så masse pelsstell). Men nå er det jo sånn at halve USA's befolkning vil ha en, og de lager bare enda flere puddel mixer (tror det var Kine som la ut en link en gang med en oppdretter som drev med MASSE puddel mix avl.). I tilegg er jo faktisk ikke disse noe pene (min mening)!

Men en "ny" rase jeg synes var utrolig fin var langhåret whippet (whippet er jo egentlig ikke en ny rase men)! Den var utrolig vakker!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok når de lages for et formal (labradoodle), under strreng, kontrollert avl, men jeg synes tross alt vi kan ta oss bryet med å forbedre de 400 rasene vi har, fremfor å lage nye raser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg vet jeg har sagt det før og sier igjen!!

Sarplaninac er den rasen du leter etter!!

Perfekt for dine behov. Det er et av de friskeste rasene og har ingen arvelige sykdommer!!!

Så jeg hadde anbefalt deg å ta en titt på de. Her er en bilde av min mann sine to hunder.

PICT0640.jpg

PICT0639.jpg

PICT0638.jpg

Jeg vill veldig gjerne få denne fantastiske rasen til norge. Den har supre egenskaper til bruks, vakt og gjeting. Denne rasen hadde vert et super erstatning for raser som er ødelagt som f.eks scheferen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Men jeg venter fortsatt på vettuge svar på hvorfor det er stas med nye raser.

Det kan vel være andre forhold enn "stas" som ligger bak import av raser som ikke er så vanlige her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang.Sarplaninac...Jeg tror jeg holder meg til min schæfer selvom den etter sigende er ødelagt som rase... Denne gjeterhunden lever opp til sitt omdømme, og jeg tror jeg vil være den gjetingen forruten. Har vært inne på Jugoslaviske sider og lest litt om den. Og ikke skjønner jeg at noen kan sammenligne den med schæferen jeg altså:

FCI Classification: II group - Pinschers and Schnauzers, Molossus and Swiss Shepherd Dogs

Section 2. Molossus

2.2. A type of Mountains Dog without Working Examination

Ikke misforstå, jeg har overhodet ingenting i mot rasen i så henseende. Pen hund, minner meg om en grå pyreneer, leonberger. Men slik jeg forstår så er den ikke lov til å ta inn i Norge eller? ( jeg spør for jeg vet ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel være andre forhold enn "stas" som ligger bak import av raser som ikke er så vanlige her?

Tror kanskje belgerpia tenker litt mer på disse nye designrasene enn raser som har eksistert i sine hjemland i mange år.

De ca 400 rasene hun "refererer" til er nok de som er godkjente av FCI.

Din hund er i mine øyne ikke en ny rase, men en rase vi ikke har hatt i Norge før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det jeg mente med det at den kan erstatte og legg merke til det lille ordet f.eks! schefer. Jeg mente at dette er fin og frisk rase som ja har samme egenskaper som schefer og rottweiler, dobbermann. Jeg mener ikke å si noe negativt om deg, men at du har lest på noen sider er jo ikke akkuratt kvalifikasjoner som tils sier at du kjenner denne rasen! Og nei de har ikke overdrevet jaktinstinkt!

Lit om historien: Disse hunder var ikke helt gjeterhunder i den forstand. De ble/blir sendt opp till fjellet med sauene og de var der ikke kun for gjeting men for å beskytte sauene mot ulv og bjørn. De kalles derfor også ulvedreperen. Det er at vi de hunderasene som faktisk greier å drepe ulv.

Men nå blir dem brukt til alt mulig, som feks. politihund. Så den dekker funskjonene til feks. schefer, rottweiler og dobermann.

Og en annen ting hvor har du fått det med deg at dette er en forbudt rase????

[-X

Selvfølgelig kann man ta med denne rasen til norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette med å ønske seg noe "annerledes enn alle andre har", gjerne er en nybegynnergreie. Særlig siden SÅ mange av kriteriene dreier seg om utseende. Dessverre er det blitt altfor lett å importere og sette i gang useriøs avl av altfor små raser eller designerblandinger, så det blir kanskje lettere. Og hvorfor tror man noe blir "sunnere" når man blander to hunder av belastede raser, og så avler tett på avkommet, og innavler, slik man gjør på silken windhound/langhårswhippet - for å få til et ensartet utseende?

Når folk får noen år på baken, og erfaring også med vanskelige hunder, ja, da pleier det å roe seg ned litt. Joda, du har de utstillingsfrelste som fremdeles drømmer om noe "annerledes", om det å være pionerer og innarbeide en ny og sjelden rase - men de velger nå de kennelklubbgodkjente variantene iallfall.

Ikke alltid uproblematisk det heller: Det ER gjerne en grunn til at noen raser har spredd seg raskt og effektivt, og raskt blitt vanlige de siste 20-50 årene - det er kanskje fordi de er spesielt EGNET til vårt samfunns hundehold, i lynne og bruks- eller ikke-bruksområde.

De som blir "stående igjen" og bare forbli sjeldne, eller innen hjemlandet, ER antagelig de som krever mer. Vokterhunder fra øde utkantstrøk med mye rovdyr, egner de seg så godt i tett befolkede Norge, med strenge lover og regler? Se på en vokterrase med mye vokting i behold som pyreneer, den er blitt "modifisert" så den egner seg for vanlige folk også...

Mens endel av de andre er for skarpe og for mistenksomme, særlig siden det gjerne er de mindre erfarne som ønsker seg "såååå flotte hunder altså". Hundefolk med behov, ja, de klarer bikkjene greit, hevder de nå sjøl iallfall :-)

Men de uerfarne får dessverre også kloa i disse rasene. Var det ikke landets første og siste oppdretter av saarlose som la ned oppdrettet fordi han ikke fant kvalifiserte eiere? Sier sitt... og jeg lurer på hvor mange kvalifiserte eiere det er som kan ha hunder med STERKT vokterinstinkt, for eksempel...

Når det gjelder deg, Ulvinne, og din drøm om en voktende hund, så tror jeg det kommer til å gå over når du får noen flere år med hund. Dette er ikke hunder for nybegynnere, som sliter med problemer du skissererer i andre tråder... de krever MYE mer. Drøm ivei, det går over :-)

Jeg fablet om det samme, noen som "skulle passe på meg", da jeg var yngre - men når man blir voksen, innser man at det ansvaret må man som eier ta SELV. Når du får møtt nok hunder med solide vokterinstinkter eller vaktinstinkter, så vil du forhåpentligvis innse at dette ikke er de enkleste hunder å ha - og at det er de erfarne hundeeierne som bør eie dem, og som har et FORMÅL med dette.

Det ble skrevet om anatolsk gjeterhund, i Hundesport, av veterinæren som tok den inn at ja, den var opprinnelig - men den var av samme grunn heller ikke noe for "hvem som helst". Det ble skrevet ganske direkte, og slikt bør man merke seg. Å ville ha en voktende hund fordi man selv er usikker, er ikke tingen - det kan føre til stygge ulykker. Derfor vil listen din straks bli enklere, og du vil finne rasen "din" innen de eksisterende, er jeg helt sikker på.

Idag bryr jeg meg null og niks om farge, knevinkler, størrelse utover det som er "passe" lenger - så lenge jeg får en mentalt bra, stabil, sunn, frisk, hyggelig hund som jeg kan ta med meg overalt uten å bekymre meg for at den skal skremme eller skade andre mennesker eller hunder. Det er noe jeg har kommet frem til etterhvert, etter i en årrekke å ha vært så dum at jeg innbilte meg at den beste hunden var av DEN rasen og med DEN fargen. Jeg prøvde det i praksis også, og neimen om den var drømmehunden.... synd for både den og meg :-(

Jeg ble så fascinert over en dyktig svensk hundemann jeg leste om; han har ikke kjøpt seg en hund på mange tiår, det kommer alltid et individ dettende innom, en problemhund whatever, og så trener han den og så blir det "drømmehunden" hver gang, det..... Og jeg som trodde gamlerasen skulle være "min" for alltid, ser nå at jeg kan tenke meg minst 10-15 ulike raser, endel av dem med brukbart omfang også, så man BLIR visere med alderen...!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Tror kanskje belgerpia tenker litt mer på disse nye designrasene enn raser som har eksistert i sine hjemland i mange år.

De ca 400 rasene hun "refererer" til er nok de som er godkjente av FCI.

Din hund er i mine øyne ikke en ny rase, men en rase vi ikke har hatt i Norge før.

Øh... Jeg definerer enhver "ny" rase i Norge som ny, dvs en som ikke har vært her tidligere. Det finns jo utallige andre raser en "designrasene" som ikke finns i Norge, og som i en eller annen sammenheng kan tenkes importert. Har vi bruk for "nye" raser, "designet" eller ikke. (Design er imho et lite dekkende uttrykk - de fleste raser er vel designet/utviklet for et eller annet formål?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa jeg at den var forbudt da.....??? *s*...jeg hadde ingen formening om det, det var defor jeg spurte skjønner du.

Nei, har nok ikke påstått at jeg kjenner til rasen. jeg skummet igjennom noen sider fra jugoslavia og noen fra canada, og til sitt bruk er den nok super. Ingen tvil om det. Syns den var riktig så tiltalende i utsende i alle fall:-)

Schæferen er i det antallet den er fordi den har de egenskaper den har, en allrounder uten like. Og som rase er den i ferd med å friskne til igjen etter at den er blitt presset i en utstillingsstandard som ikke er rasen verdig. Ta en titt på brukshundlinjen til rasen så får en se hvordan schæferen var ment å skulle ha sitt virke:-)

Edit: Jeg sa vel gjeterinstinkt og ikke jaktinstinkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipp

Hva i all verden er det som er så vanvittig bra med "nye" raser?

klipp

Ser frem til vettuge og velbegrunnede svar på all denne begeistring.

Tja, "designerblandingene" til Sørli & Co har vist seg å kunne noe de "gamle" trekkhundrasene ikke kunne, nemlig vinne Idiatrod. At de nå blir kalt Alaska Husky er vel en slags uoffisiell typegodkjenning inntil de en dag muligens blir innlemmet i FCI's rekker av godkjente blandinger.

Så hvorfor ikke.

Labradoodle ble vel i første omgang designet som en førerhund som også allergikere er mer tolerante til. Om de fungerer i jobben sin, så hvorfor i all verden skal ikke disse ha livets rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på en måte forstå at noen velger å importere nye raser fordi at..vel de har lyst på en akkurat sånn hund.Jeg kommer til å gjøre nesten det samme selv -laekenoisen er ikke en ny rase ,men den er da sjelden nok- ikke fordi jeg absolutt behøver en krøllete belger som sagt,men fordi jeg vil ha en akkurat sånn.Basta!At det betyr at jeg må importere,senke kriteriene på helse i linjene etc får så være.Jeg vil ha en krøllbelger!Til tross for at jeg vil finne mange langhårete eller korthårete belgere her til lands som holder mer enn godt nok mål så vil jeg altså ha krøller.De tiltaler meg mer.Det har ingenting med status å gjøre (da burde jeg vel gått for malle eller? :roll: ) ikke vil jeg kalle meg så veldig uerfaren heller ,men altså -jeg vil ha en sånn hund.Og hvis noen synes det er tåpelig og at jeg burde holde meg til de eminente belgerkrapylene jeg tross alt kan få ta i rundt i norges land så gir jeg faktisk litt beng i det :wink:

Nå skal det sies at selv om Laekenoisen visstnok kan være en smule skarpere enn Groenendaelen og Trevueren så føler jeg meg etterhvert ganske trygg på at jeg kan håndtere en liten krøllert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på en måte forstå at noen velger å importere nye raser fordi at..vel de har lyst på en akkurat sånn hund.Jeg kommer til å gjøre nesten det samme selv -laekenoisen er ikke en ny rase ,men den er da sjelden nok- ikke fordi jeg absolutt behøver en krøllete belger som sagt,men fordi jeg vil ha en akkurat sånn.Basta!At det betyr at jeg må importere,senke kriteriene på helse i linjene etc får så være.Jeg vil ha en krøllbelger!Til tross for at jeg vil finne mange langhårete eller korthårete belgere her til lands som holder mer enn godt nok mål så vil jeg altså ha krøller.De tiltaler meg mer.Det har ingenting med status å gjøre (da burde jeg vel gått for malle eller? :roll: ) ikke vil jeg kalle meg så veldig uerfaren heller ,men altså -jeg vil ha en sånn hund.Og hvis noen synes det er tåpelig og at jeg burde holde meg til de eminente belgerkrapylene jeg tross alt kan få ta i rundt i norges land så gir jeg faktisk litt beng i det :wink:

Nå skal det sies at selv om Laekenoisen visstnok kan være en smule skarpere enn Groenendaelen og Trevueren så føler jeg meg etterhvert ganske trygg på at jeg kan håndtere en liten krøllert. :D

Sier ikke noe på det...hehehe...har kjempelyst ti å importere blå schæfer, eller bridle for den del jeg altså :) og skal ikke se bort i fra at jeg gjør det:-) og jeg har nok en rasevariant her som det ikke er så mange av i Norge...rundt 40-50 individer eller noe sånt, Jaktcocker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Beklager gikk litt fort i svingene her :oops: Jeg mente selvfølgelig gjeteintsinkt.

Beklager leste det om igjen og så det nå.

Jeg fortsår at schefer er veldig alsidig, selvfølgelig er den det :)

Men jeg prøver å introdusere en ny rase her i norge som kan gå som et alternativ til feks. schefer, rottweiler og dobbermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Beklager gikk litt fort i svingene her :oops: Jeg mente selvfølgelig gjeteintsinkt.

Beklager leste det om igjen og så det nå.

Jeg fortsår at schefer er veldig alsidig, selvfølgelig er den det :)

Men jeg prøver å introdusere en ny rase her i norge som kan gå som et alternativ til feks. schefer, rottweiler og dobbermann

Hehe...ja, forsto det. Om tyskeren innfører denne rasen i politiet så kommer nok nordmenn etter skal du se...hehe...

Fant dette klippet:

"Probably the oldest Yugoslav breed of sheepdog, sarplaninac has survived for centuries thanks

to its outstanding qualities. It is the archetype of the unbribable dog that guards and protect both the

flock and its master. Sarplaninac is extemely loyal, distrustful of strangers and capable of attacking

both wolves and bears. Being fearless and preserving when guarding anything in its charge, it has

begun to be used by Yugoslav police force."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor tror man noe blir "sunnere" når man blander to hunder av belastede raser' date=' og så avler tett på avkommet, og innavler, slik man gjør på silken windhound/langhårswhippet - for å få til et ensartet utseende?[/quote']

:) Jeg velger å tro at du ikke mener å beskrive whippet som en "belastet" rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder deg' date=' Ulvinne, og din drøm om en voktende hund, så tror jeg det kommer til å gå over når du får noen flere år med hund. Dette er ikke hunder for nybegynnere, som sliter med problemer du skissererer i andre tråder... de krever MYE mer. Drøm ivei, det går over :-)[/quote']

Yess!!! Godt skrevet akela. (og godt å se deg her forresten...) =D>

Med tanke på de diskusjonene ulvinhne startet inne på canis hvor hun klaget over at hunden hennes ikke likte ukjente menn i huset (etter at hun så fint utleverte sin mor), så blir jeg sittende å klø meg i hodet hver gang hun skriver om hvor viktig det er med stort vokterinnstinkt samtidig som hun spør om råd for hvordan hun kan få hunden sin til å slutte å vokte... Vet ikke helt hva jeg skal tro når hun ønsker seg en hund med stort vokterinnstinkt for så å kunne trene den av med det. Synes også belgerpia formulerte seg utrolig bra (både i startinnlegget og i svarene sine); Dersom man bruker huet, tenker og ser litt lenger enn sin egen nesetipp og har ørlittegrann tålmodighet til å vente på et bra kull, så er jeg 100% sikker på at man kan få den perfekte valp til sitt formål _uten_ å måtte designe en selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse:Sunn og frisk uten ledd,epilepsi o.l,og en generell bra psyke.

Kommer du på en hund som er slik så la meg gjerne vite om det!

Selv om vi har så mange raser allerede,er mange av de like,de er hardt avlet på,mye helsefeil,osv osv...

.

Hva får deg til å tro at det å lage ny rase blir så mye bedre?? Vil ikke den bli hardt avlet og kunne få sykdommer som andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Godt at jeg har halsbetennelse slik at jeg må skrive korte setninger.

Slik jeg forsto trådstarter var hun interessert i argumenter for og mot import av nye raser til Norge. Ikke hvilke raser som var best evt verst. Eller hvem som sa hva eller evt som ikke sa hva på andre fora? Eller har jeg misforstått - igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at jeg har halsbetennelse slik at jeg må skrive korte setninger.

Slik jeg forsto trådstarter var hun interessert i argumenter for og mot import av nye raser til Norge. Ikke hvilke raser som var best evt verst. Eller hvem som sa hva eller evt som ikke sa hva på andre fora? Eller har jeg misforstått - igjen?

:yesyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...