Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt provoserende kanskje men......


Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Dette blir sikkert tatt opp som en provokasjon, og det er det også ment å være.

Lett ansporet av all åååingen og ohhhingen over ett par "nye" raser som i det siste er "presentert" føler jeg trang til å stille følgende spørsmål?

Hva i all verden er det som er så vanvittig bra med "nye" raser?

I disse trådene så har det vært mye åååing og oooohhhing over søte behårede varianter av arten canis familiaris - nye "raser" - og "sånn må vi ha" og "ja, det er bra med nye raser"........

Hvorfor det? Hva er det som er så bra med nye raser? Hvorfor er det bra at vi får flere raser? Hvorfor er det så bra at noen setter seg ned å designer ulldotter?

Det finnes langt over 400 forskjellige raser i verden - hvorav 80% allerede er totalt unyttige til alt annet enn kos (defenisjon av ordet kos inkluderer også lp og agility til husbruk) - hvorfor i all verden er det da behov for å rope hurra for noe nytt?? (og like ubrukelig om ikke mer ubrukelig enn andre liknende avarter av rasen).

Ser frem til vettuge og velbegrunnede svar på all denne begeistring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan finne en av disse 400 hundene som sikkert passer noen av mine behov..

Men, dette er hunden jeg er på utkikk etter,og jeg er ikke så helt sikker på om den finnes enda.

Jeg vil ha en hund som rasetypisk er: Stor:55cm eller helst mer.

Vekt: Grov,ikke noe sånn veltrent schæfer, rottweiler greie,men grov!

Utseende: Bred skalle,bred kropp,høy og smidig,mellom lang pels,kreve noe(ikke masse) pelsstell,mørke øyne,buske hale(ikke krøll hale),korte,hengeører.

Brukes til: vokting,litt lydighet(innklalling er viktig!),hobby trekk,være naturlig god mot andre dyr,litt reservert ovenfor fremmede,ikke aggressiv,trofast og lojal,ikke høyt stress nivå.

Helse:Sunn og frisk uten ledd,epilepsi o.l,og en generell bra psyke.

Kommer du på en hund som er slik så la meg gjerne vite om det!

Selv om vi har så mange raser allerede,er mange av de like,de er hardt avlet på,mye helsefeil,osv osv...

Derfor ser jeg ikke noe galt i og lage flere raser,så lenge det blir gjort på riktig grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan finne en av disse 400 hundene som sikkert passer noen av mine behov..

Men, dette er hunden jeg er på utkikk etter,og jeg er ikke så helt sikker på om den finnes enda.

Jeg vil ha en hund som rasetypisk er: Stor:55cm eller helst mer.

Vekt: Grov,ikke noe sånn veltrent schæfer, rottweiler greie,men grov!

Utseende: Bred skalle,bred kropp,høy og smidig,mellom lang pels,kreve noe(ikke masse) pelsstell,mørke øyne,buske hale(ikke krøll hale),korte,hengeører.

Brukes til: vokting,litt lydighet(innklalling er viktig!),hobby trekk,være naturlig god mot andre dyr,litt reservert ovenfor fremmede,ikke aggressiv,trofast og lojal,ikke høyt stress nivå.

Helse:Sunn og frisk uten ledd,epilepsi o.l,og en generell bra psyke.

Kommer du på en hund som er slik så la meg gjerne vite om det!

Selv om vi har så mange raser allerede,er mange av de like,de er hardt avlet på,mye helsefeil,osv osv...

Derfor ser jeg ikke noe galt i og lage flere raser,så lenge det blir gjort på riktig grunnlag.

Du er fullt klar over at du nettopp beskrev en Chow?

Med unntak av hengeører . :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg vil ha en hund som rasetypisk er: Stor:55cm eller helst mer.

Vekt: Grov,ikke noe sånn veltrent schæfer, rottweiler greie,men grov!

Utseende: Bred skalle,bred kropp,høy og smidig,mellom lang pels,kreve noe(ikke masse) pelsstell,mørke øyne,buske hale(ikke krøll hale),korte,hengeører.

Brukes til: vokting,litt lydighet(innklalling er viktig!),hobby trekk,være naturlig god mot andre dyr,litt reservert ovenfor fremmede,ikke aggressiv,trofast og lojal,ikke høyt stress nivå.

Helse:Sunn og frisk uten ledd,epilepsi o.l,og en generell bra psyke.

Kommer du på en hund som er slik så la meg gjerne vite om det!

Berner Sennen tispe er helt og holden akkurat det du beskriver - og gidder du å bruke hue litt og leite etter rette oppdretter så har du også stor sannsynlighet til å få en frisk hund. Nå er den kanskje bittelitt høyere enn 55 cm (det er sånn golden retriever hannhund størrelse) - men tispene er ikke så mye større....... Den har sånn passe vedlikeholdsfri pels, den skal ikke ha ringla hale, den er stor, den er maffig, den har bredt hodet, den har hengeører, den vokter, den er ypperlig til trekking, den er naturlig grei med andre dyr, den er trofast, lojal og skjelden stressa - stort sett en hærlig hund som går gjennom verden med stoisk ro.............

Den fyller absolutt alle kravene dine bortsett fra at den kanskje er bittelitt større enn du ønsker, men da får du bare gå på linjer hvor de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke noe om å lage nye "sofaputer" uten noen form for bruksområder. jeg kan godt ta opp min egen rase. Jeg blir **** provosert når folk blander pom med andre små rase for å få frem andre søte små dikkedarier som blir kanskje enda mindre enn en pom men med mer pels en chi'en.

Slike ting freser jeg over. Syns det er komplett idiotisk!

Men å f.eks blande arbeidshunder for å få dem mer utholdende osv syns jeg er bra så lenge det er vettuge personer som driver dette og ikke private folk som tenker "tja rottis og husky kan sikkert bli en flott kombinasjon det!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må være minst 55cm mener jeg.. :P

Berner sennen er ikke mye til vokter lengre.. Den er nåå en glad,sosial og flott hund,men det har lite med en vokter og gjøre da dette har blitt avlet vekk..

En Chow Chow blir nok litt liten og har ikke de en del helseproblemer pga mye hud,osv?

Men takk for forslagene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen synes nye ting er skummelt, andre hiver seg ukritisk over alt nytt med stor iver.. :b

Selv ser jeg ikke helt poenget... Ihvertfall ikke når det dreier seg om slike små "kosehunder", ikke at det er noe galt med slike hunder, men vi har jo ørten lignende raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke si du er som meg som gråter over cockerdoo og labradoodel og didgeridoo og jeg vet ikke hva... Kliss unødvendig, skal ufattelig mye til for å "finne opp kruttet" på nytt når det allerede finnes et så stort mangfold for Hvermansen.

Er kanskje noe med at det er kjekt å være først ute med en ny ting? Klassens første med *den* buksen, mannen i gata med den første BMW'en, den første med en Chi-ranian eller puddelsetter. Jo flere nye ting/raser - jo flere kan få noe eksklusivt. Skal visst være status i sånt.

Syns egentlig det finnes for mange raser som det er, syke raser med tynt avlsgrunnlag, avlet i stykker til hverken å parre, føde, leve eller noe som helst på en normal, naturlig måte. (Og ikke kom med argumentet at alt hundehold er unaturlig, dyr man tok inn fra naturen etc, man tok ulv fra naturen som ble hund, tilpasset vært levesett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg kommer til å velge en hund av en liten "rase" neste gang så er jeg veldig enig..Jeg synes det er såpass mye å velge i allerede med de over 400 eksisterende rasene at det blir helt merkelig at noen ikke klarer å finne en rase som passer til sitt behov.

Jeg får litt inntrykk av at det bare er for å stikke seg ut og at det ikke skyldes et reèllt behov.

(for det er jo helt nødvendig for meg at neste belger er krøllete :oops: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må være minst 55cm mener jeg.. :P

Berner sennen er ikke mye til vokter lengre.. Den er nåå en glad,sosial og flott hund,men det har lite med en vokter og gjøre da dette har blitt avlet vekk..

En Chow Chow blir nok litt liten og har ikke de en del helseproblemer pga mye hud,osv?

Men takk for forslagene:)

Leonberger var det første jeg tenkte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonberger er heller ingen vokter.. Den har også blitt en selskapshund.

Og Leonbergern rløyter vel også en del?

Både Berner og Leonberger er flotte hunder,misforstå meg rett.. Men de inneholder ikke alle kvalitetene jeg ønsker av en hund.

Poenget med mitt første innlegg var at det er ikke en rase (såvidt meg bekjent) som inneholder alle de kvalitetene jeg ønsker.. Så hva er da galt med og avle den frem?

Disse små kan jeg være enig i.. Men hva hvis jeg vil ha en strihåret shih tzu lignende hund,med personligheten til en shih tzu men strihåret,god i søk,ikke så hissig,trofast osv? Hva er vel da galt i og lage denne rasen? kanskje man skulle startet en egen tråd med hvorfor det er GALT og lage nye raser? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonberger er heller ingen vokter.. Den har også blitt en selskapshund.

Og Leonbergern rløyter vel også en del?

Både Berner og Leonberger er flotte hunder,misforstå meg rett.. Men de inneholder ikke alle kvalitetene jeg ønsker av en hund.

Poenget med mitt første innlegg var at det er ikke en rase (såvidt meg bekjent) som inneholder alle de kvalitetene jeg ønsker.. Så hva er da galt med og avle den frem?

Disse små kan jeg være enig i.. Men hva hvis jeg vil ha en strihåret shih tzu lignende hund,med personligheten til en shih tzu men strihåret,god i søk,ikke så hissig,trofast osv? Hva er vel da galt i og lage denne rasen? kanskje man skulle startet en egen tråd med hvorfor det er GALT og lage nye raser? :?

Nå gadd ikke jeg lese alle kravene dine, men ut ifra hva de andre har foreslått, så tenker jeg på en anatolsk gjeterhund.

Om du syns de andre mangler vokting og er litt for små, så har du hvertfall en der som oppfyller de to kravene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den må være minst 55cm mener jeg.. :P

En Chow Chow blir nok litt liten og har ikke de en del helseproblemer pga mye hud,osv?

Men takk for forslagene:)

En voksen hannhund er 56 cm da, så var det ikke 55 cm du sa da? :P

Og nei, er ikke så veldig mye helseproblemer pga mye hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg gir egentlig blanke i hva slags rase Ulvinne er ute etter - om hun tror det er ok å lage en rase bare for henne så får hun tro det - jeg blåser i det - og vær så snill - nå slutter vi å lage en tråd som anbefaler rase til henne (hun får finne den selv, hun vet tydeligvis nok om de fleste raser til å vite at blandt de 400 som finnes så finnes det ingen som passer for henne)

Men jeg venter fortsatt på vettuge svar på hvorfor det er stas med nye raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir egentlig blanke i hva slags rase Ulvinne er ute etter

Men jeg venter fortsatt på vettuge svar på hvorfor det er stas med nye raser.

Er egentligt enig der.

Men er det noen her inne som synes det er stas med nye raser da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir egentlig blanke i hva slags rase Ulvinne er ute etter - om hun tror det er ok å lage en rase bare for henne så får hun tro det - jeg blåser i det - og vær så snill - nå slutter vi å lage en tråd som anbefaler rase til henne (hun får finne den selv, hun vet tydeligvis nok om de fleste raser til å vite at blandt de 400 som finnes så finnes det ingen som passer for henne)

Men jeg venter fortsatt på vettuge svar på hvorfor det er stas med nye raser.

=D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var heller ikke om dere kunne finne en rase til meg:)

Poenget er at det eer sikkert flere med meg som ser etter en hund som ikke er her enda.. Eller så ville de vel ikke lage de?

Jeg ser ikke hva som er galt med og lage nye raser¨så lenge det blir gjort seriøst og med god viten som alle andre oppdrettere må ha.. (bør ha)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Hva er det som er så bra med nye raser? Hvorfor er det bra at vi får flere raser? Hvorfor er det så bra at noen setter seg ned å designer ulldotter?

Jeg er i hovedsak enig med deg - vi har mer enn nok raser som det er, og "mote- og designerhunder" har jeg lite til overs for. Særlig når det er snakk om at Hvermansen kjøper sånne mix'er til høy pris for å tilfredstille dattera som vil ha noe som passer til den nye veska si.

Unntaket er når det i seriøs avl frembringes blandinger av bestemte grunner for bestemte formål. Som feks grunntanken bak "labradoodle" - at det skulle være et forsøk på å fremstille en allergivennlig førerhund - noe som vil komme blinde alergikere til gode. Problemet er når dette, som etter behovet skulle vært en minimal, ny rase, plutselig er en av de mest populære rasene i media - og plutselig skal alle ha en sånn. Jeg mener - hvor mange allergiske blinde mennesker finnes det egentlig? Det har desverre blitt en motehund, og sånt har jeg lite og ingenting til overs for.

Det er ingen tvil om at det er mange smarte folk, som spiller på media og pene bilder av søte hunder, kun av en hensikt: å tjene penger på blandingsavl - og i sånne motesaker er ofte de som hopper på mindre kritiske til bakgrunn som gener og forfedre til valpen. I tillegg er jeg redd for at om folk blander for masse nå, så går det bare noen år før vi har problemer med å finne renrasede gode avlshunder - at vi ender opp med masse gatemixblandinger, og mister dagens raser sitt særpreg - desverre.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at nå er det stopp på å avle fram nye raser?Ingen som jeg vet.Jada vi har over 400hundre raser i verden i dag.Men jeg kunne godt tenkt meg 500-600 hundre,tja hvorfor ikke tusen?

Om noen lurer på hvorfor,så tenker jeg hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi selv sitter med rasen vi er fornøyd med,burdte absolutt ikke være avgjørende for hvem som skal få anskaffe seg det nyeste eller sjeldne.

Vi har forskjellig smak og behov.Ingen har vel i grunnen bruk for 400 raser,selv om jeg vet at det finnes langt fler på verdensbasis...

Er det noe å henge seg oppi,og bite hodet av noen som om det var statusen og oppmerksomheten rundt nykomlingen som gjorde utslaget av rasevalget?Tvilsomt..Faller man så faller man..

Kan egentlig ikke tenke meg at vi trenger mer enn kanskje et titalls raser for å dekke de forskjellige bruksområder.

For ikke å snakke om allroundhundene vi har...som dekker fler.

Skulle vel være nok til alle?

Det er spennende med mangfold.

Har ei bok liggende fra 1968 "ALT OM HUNDEN"

hvor det står oppført hvor mange registrerte hunder av enkelte raser..

Dvs.. En liten tanke her......

Oversikt av raser efter Nordisk Kennel Unions gruppesystem.

Tallene i parantes angir det gjennomsnittlige antall hunder registrert i 5 års perioden 1963-1967.(strek betyr at gjennomsnittstallet er lavere enn 1)

Akita Inu (--)

Basenjii (11)

Jamthund (7)

Norsk Elghund (734)

Flat coat (7)

Weimaraner (--)

Groenendael (1)

Schæfer (799)

Am.Cocker (2)

Husky (22)

Tervueren (--)

Ja..jeg tok disse eksemplene for å vise hvor få hunder vi hadde av enkelte raser som det idag er utrolig mange av..Populære raser.

Hadde du ønsket deg denne hunden og anskaffet den i 68,så ville det sikkert vært irriterende om folk mente at dette var unødvendig..?

Og at det var bare for å ha det som "show off" fordi det allerede finnes hunder med samme egenskaper og typemessig samme hund.

Jeg ville sagt at dvergdachs og vanlig dachs i alle hårlag er en smaksak.

Størrelseforskjellen er liten,og samme hunden er det jo..

Men er det godtatt fordi rasen fantes før 2005?

Fordi det har vært en del av dem i flere år?

Hvem har lov å ta inn den aller første,av en spesiell rase?Og når ble det nok?

Jeg liker faktiskt alle rasene vi har og tviler ikke på at det blir fler.

For idag er man jo tross alt ikke bruk for fler..

Det hadde man sikkert ikke etter vi passerte 50 heller...

Hadde over halvparten av rasene vi har å velge mellom idag kommet som nye da jeg åpnet hundeverden,så hadde jeg blitt helt vill.

Jippi...Oiiiameg så søøøt..oioioioi så stilig,Nei å neeei så tøff,helledussen så raggete...Å næmen nusseliten så smått..osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...