Gå til innhold
Hundesonen.no

Emma (27) døde etter alvorlig pitbullangrep


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Og rase er selvsagt helt uten betydning i slike svært alvorlige saker...

Ble det viktigere i denne saken? Jeg tror ikke noen mener at rase er uvesentlig, bare ikke så viktig som det gis uttrykk for.

Men at rase absolutt ikke er det mest essensielle å tenke på om målet er å redusere alvorlige hundebitt, det mener jeg absolutt. Det er ikke spesielt høyt opp på lista engang. Og ved å fokusere for mye på rase så er det lett å miste overblikket over alle de andre faktorene som var med på å forårsake hendelsen.

Dessuten vet man heller ikke enda om dette er pit buller. Det er de tydelig på i artikkelen, tross overskriften. Jeg vet ikke om dere er kjent med hvordan britene definerer en hund som pit bull? Dette er et av problemene ved å fokusere på rase også, det er ekstremt dårlig kvalitetssikring og også veldig vanskelig å få til god kvalitetssikring.

"- Tidlige undersøkelser av de to hundene viser at de er amerikanske pitbullterriere, men vi gjør videre tester for å bestemme akkurat hvilken rase de er, sier politioverbetjent Simon Beldon til nyhetsbyrået PA." (min understreking)

Jeg gjetter (merk, gjetter) at disse hundene har vært i politiets lys tidligere, enten på grunn av utseende eller en blanding av utseende og atferd. Britene definerer hva som er en pit bull kun basert på utseende under DDA:

"Under Section One of the DDA a dog becomes a pit bull type if it has a substantial number or most of the characteristics of an American Pit Bull Terrier as described by the ADBA standard. Substantial or most is normally a dog that scores more than 60 percent. Once an accusation has been made it is up to the defence to prove otherwise, not the prosecution to prove the dog is a pit bull type. The burden of Proof is reversed and although challenged through the courts, this still stands." (igjen min understreking)

Mitt mål med innlegget er ikke å beskytte pit bullen. Jeg aner ikke hva slags rase som drepte kvinnen eller omstendighetene rundt. Jeg ville bare understreke noen svakheter bak raseidentifikasjon, og hvor lett det er å legge for mye vekt på rase. Som mange vet så mener jeg endel om akkurat den biten. Jeg synes iallfall det er så mange langt viktigere omstendigheter å se på rundt slike angrep, enn rase. Eller, det spørs jo selvsagt hva som er målet. :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt er rase også viktig i denne saken, og i alle andre lignende saker av så alvorlig karakter. Man må stikke hue usedvanlig langt ned i sanda for ikke å innse at det er noen raser, og blandinger av disse som er gjengangere i de mest alvorlige sakene. Det er liksom ikke snakk om familiens Golden som nafser til en av ungene da den har blitt terget for lenge.

Men selvsagt handler det ikke bare om rase, men også flere andre omstendigheter rundt som du sier. Men man kommer heller ikke utenom de nedarvede egenskapene, terskelverdier og motivasjon for ulike typer atferd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt er rase også viktig i denne saken, og i alle andre lignende saker av så alvorlig karakter. Man må stikke hue usedvanlig langt ned i sanda for ikke å innse at det er noen raser, og blandinger av disse som er gjengangere i de mest alvorlige sakene. Det er liksom ikke snakk om familiens Golden som nafser til en av ungene da den har blitt terget for lenge.

Men selvsagt handler det ikke bare om rase, men også flere andre omstendigheter rundt som du sier. Men man kommer heller ikke utenom de nedarvede egenskapene, terskelverdier og motivasjon for ulike typer atferd.

Ting er mye mer sammensatt enn som så, at om man skal se på faktoren som er rase, så bør man ikke redusere det til genetiske egenskaper og opphavshistorie. Det handler mye om det som foregår rundt rasen også, hvilke mennesker som velger de, hvilken behandling de får, og hvem som driver oppdrett på de.

Og igjen, ser man for mye på rase, at det er det første man peker på (slik man gjør i denne saken), så blir det også det eneste. Det er trist om målet er å forebygge og redusere hundebur, for man mister utrolig mye verdifull og viktig informasjon. Informasjon som et mye mer essensiell enn rase. Man mister helheten og man skaper hysteri. Det er beklagelig om mot sin hensikt.

Dette et ikke en enkel problemstilling.

Men en ting vi kan si med stor sikkerhet når det kommer til rase, er at forbud ikke fungerer, det ser vi jo også av denne saken.

Tvert imot kan det fungere helt mot sin hensikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skrev også dette: "Men selvsagt handler det ikke bare om rase------".

Ja, selvsagt handler det også om hvilke mennesker som velger de, hvilken behandling de får og hvem som avler de.

Men man kommer ikke utenom den genetiske disposisjonen, og man kommer heller ikke utenom miljøfaktoren. Det er alltid en kombinasjon.

Du kan plassere en f eks en Engelsk setter, og veldig mange andre raser i det samme miljøet, men de vil overveiende sannsynlig aldri kunne gå til det skritt som det vi ser i disse sakene hvor Pitbuller o.l. er innblandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn mens vi snakker om raser. Labradorer er helt klart farlige og burde forbys: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2003849/Boy-3-left-horrific-facial-injuries-Labrador-savages-Poole-Harbour.html

Mye eksepsjonell bedriten avl, hånd i hånd med mye underkvalifiserte eiere - så er jeg overrasket ikke dette skjer oftere. Må være det at flabben (og golden) ER i bunn og grunn gode hunder med mye bitehemming. Skal bra mye til før de tilter så mye, kanskje like greit den hunden får fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skrev også dette: "Men selvsagt handler det ikke bare om rase------".

Ja, selvsagt handler det også om hvilke mennesker som velger de, hvilken behandling de får og hvem som avler de.

Men man kommer ikke utenom den genetiske disposisjonen, og man kommer heller ikke utenom miljøfaktoren. Det er alltid en kombinasjon.

Du kan plassere en f eks en Engelsk setter, og veldig mange andre raser i det samme miljøet, men de vil overveiende sannsynlig aldri kunne gå til det skritt som det vi ser i disse sakene hvor Pitbuller o.l. er innblandet.

Dette er jeg uenig i. Jeg er "glad" det er pit bull er som havner i disse miljøene, det er er under at de ikke biter oftere. Disse hundene er avlet for en svært høy toleranse i forhold til mennesker, det er andre hunder de ofte har en lav terskel for aggresjon mot. Nettopp på grunn av opphavshistorien.

At de er overrepresentert i bilulykker er heller ingenting man kan si med sikkerhet. Som sagt, dette er sammensatt informasjon og utrolig vanskelig å kvalitetssikre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er TV2's versjon av saken i denne tråden:

http://www.tv2.no/2013/12/12/nyheter/utenriks/5147951#.UqsTaOIVWjc

PS! Hvordan vet de at den gravide kvinnen led av et epilepsianfall da hundeangrepet fant sted, hvis det var så at hun var alene hjemme da?

Hun har kanskje blitt obdusert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...