Gå til innhold
Hundesonen.no

Lay out og design

Frisbee

Recommended Posts

Mange av dere har så innmari fine lay-outer på sidene deres. Hvordan klarer dere det?

Er helt nybegynner på dette med hjemmesider, og setter pris å¨alle tips.

Jeg driver og lager i fronter nå, så får vi se hva det blir til.

Men altså, blir glad hvis noen kunne gi meg noen tips ang lay out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke sikker på hvem sine sider du mener, hvis du sier eksempler på hvilke sider du syntes er fine,så kan det være lettere å hjelpe deg. :wink:

Tuppetroll har hvertfall fin layout. Var henne jeg kom på i farten...

Men alt anna enn ensfarga bakgrunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et bildebehandlingsprogram av et eller annet slag.

Og så bør du lære deg å kode selv. Du får det "lille ekstra" ut av sidene ofte da.

Frotpage fikk siste sjans hos meg i dag... Lettvint, men fy så mye feil den lager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det?

Først ordner jeg et skilt så stort som jeg vil ha det. Ordner bakgrunnsfarge, setter noen brushes litt her og litt der. Så klipper jeg ut bildene jeg vil bruke å setter de der jeg vil ha dem.

Jeg skal se om jeg finner linkene til noen sider med brushes.

Jeg er ikke så flink til å forklare da men :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så vanskelig som du skal ha det til. Her er 2 viktige punkter til deg som hjelper deg laaaaangt på vei:

1:

Tegn (gjerne på papir) sånn ca. hvordan du kunne tenke deg siden din. Tenk ut en plan for innhold og design FØR du setter deg foran PCen og begynner på siden. Endringer underveis blir ofte til rot på sidene.

2:

Det finnes mye fine smilier, blinkende hjerter og voffende hunder på internett. Animerte bilder er søtt, men prøv å begrense disse på en nettside. Tenk over uttrykkene "Less is more" og "Clean and simple". Ser du på nettsidene du snakker om er så fine, så er jeg sikker på disse er enkle, men pene.

... og til slutt: Vær ikke redd for å stjele ideer og inspirasjon fra andre. Se hva andre har gjort og lær av dem. De som tar dette ille opp skal du ikke bry deg om. En ordentlig menneske som bruker hodet vil bli smigret og glad for at du liker hans/hennes ide så godt at du ønsker å benytte den selv, men prøv kanskje å lage din egen vri på ideen. Ikke kopièr den direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker frontpage' date=' veldig enkelt program, men ja, den lager en del feil, så det lønner seg å kunne litt html også :D[/quote']

Jeg bruker også frontpage.. Skjønner ikke hvordan du klarer å få mellomrom mellom rutene dine for eks. Bruker du tabell eller frames?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :D Jeg bruker også frontpage nå (fikk det for en snau måned siden), men koder mye selv med css og html. Lærer du deg litt html (f.eks her www.sivert.net/kurs ) kommer du langt. Når det er sagt synes jeg stortsett alle sider som ikke er laget i en ferdig hjemmesidegenerator er fine, for de får særpreg :D Frisbee sin er jo veldig fin!

Jeg bruker adobe photoshop cs2 til grafikken og bakgrunnene, bilderedigering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting for å lage en fin nettside er å bruke mye tabeller. Bare på siden du sitter å leser på nå (Hundesonen.com) er det nok over hundre celler og kanskje flere hundre i ulike tabeller.

For å få ting plassert der man vil på en nettsider er det viktig å bli flink med tabeller og ikke bruke mellomrom og tabulator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting for å lage en fin nettside er å bruke mye tabeller. Bare på siden du sitter å leser på nå (Hundesonen.com) er det nok over hundre celler og kanskje flere hundre i ulike tabeller.

For å få ting plassert der man vil på en nettsider er det viktig å bli flink med tabeller og ikke bruke mellomrom og tabulator.

Helt enig, men jeg regner jo det som en del av html da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frontpage noe man laster ned?

Hvor finner man det?

FrontPage er et Microsoft lisensiert program og kan dessverre ikke lastes ned. Her må du nok kjøpe fullversjonen.

Det er derimot en noe enklere versjon som heter "FrontPage Express". Dette er en gratisversjon du kan laste ned. Og Jakt-Labben.no har denne liggende tilgjengelig for nedlasting her:

Last ned FrontPage Express

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrontPage er et Microsoft lisensiert program og kan dessverre ikke lastes ned. Her må du nok kjøpe fullversjonen.

Det er derimot en noe enklere versjon som heter "FrontPage Express". Dette er en gratisversjon du kan laste ned. Og Jakt-Labben.no har denne liggende tilgjengelig for nedlasting her:

Last ned FrontPage Express

Kan man ikke laste ned frontpage med limewire?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man ikke laste ned frontpage med limewire?

Oy, for all del ikke. Dette må jeg ta sterk avstand fra da nedlasting av lisensiert programvare via P2P nettverksprogrammer som LimeWire er strengt ulovlig med brudd på åndsverksloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, for all del ikke. Dette må jeg ta sterk avstand fra da nedlasting av lisensiert programvare via P2P nettverksprogrammer som LimeWire er strengt ulovlig med brudd på åndsverksloven.

Dessuten får du med deg mye uønskede "venner" på veien - masse virus og dritt på sånt, og hvertfall på programmer... Har jeg hørt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...