Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp i kamerajungelen


Lunatic
 Share

Recommended Posts

Jeg har egentlig tenkt lenge på å oppgradere speilrefleksen min. Har et Nikon D5000-kamera som jeg kjøpte for gode 5 år siden. Nå som jeg har blitt mer og mer interessert i foto, tom. så mye at jeg vurderer å studere det, så har jeg utroooolig lyst til å oppgradere huset.

Problemet mitt er at jeg synes det er så vanskelig å skjønne alle disse forkortelsene og begrepene, selv etter å ha lest utallige reviews, sammenligninger mellom ulike kameraer og artikler som skal forklare begrepene. Jeg sitter like blank. Derfor trenger jeg litt hjelp til å finne ut hvilket kamera jeg burde kjøpe neste gang (blir en liten stund til, ettersom jeg må spare litt :whistle: )

Jeg har sterkt vurdert Canon 5D Mark III, men jeg er usikker på om jeg vil gå over til Canon. Er egentlig veldig fornøyd med oppsettet til Nikon. Finnes det noen Nikon som tilsvarer 5D III, eller er det det som gjelder?

Har også tre objektiver jeg har kjøpt i løpet av de siste 6 mnd, og for ganske mye penger, så det hadde vært ganske kjipt å måtte selge dem alle nå med en gang.

Har dere noen kloke råd å komme med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D700 (D700s eller er det noe helt annet igjen? :P ) får du vel til en OK pris nå også :)

Nikon D40'en min har tatt natta. Dessverre litt tidlig siden jeg ikke eier flisa i veggen, men når jeg etterhvert får peng i banken skal jeg unne meg et kamera. Ser da på å oppgradere omtrent til nivået D700 :) Trenger ikke mer, kompisen min som driver fotostudio har Canon MK *alle* (altså II IV og 3 og 1 og hele pakka) - jeg innså raskt at til hverdags trenger man ikke så mye. Og jo større de kamerajävlene blir jo mindre gidder man å drasse på de…. På sist ferie brukte jeg nesten bare mobilkamera fordi jeg ikke orka å dasse rundt på kameradroget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på D610, det er fullformat men litt rimeligere enn D800 pluss at det er litt raskere (6fps kontra 4fps).

Hvilke linser har du forresten? For om det kun er DX (Nikon sin betegnelse på cropkamera) så må du uansett investere i nye linser for å utnytte potensialet i et fullformat.

På snapsort.com som jeg liker til sammenligning så kommer D610 bedre ut en 5D Mark III.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå, dere drar fram de tre kameraene jeg har siklet på! Men jeg er så usikker på hvilket som passer meg best. Tar for det meste bilder av bikkjer, og jeg skal begynne å oppsøke stevner og konkurranser når jeg får meg nytt, slik at jeg får trening og kanskje kan få noen inn i blader og slikt :)

Har sittet og lest kjempemange reviews, sammenligninger og diskusjoner, og jeg vipper for hver nye diskusjon i en ny retning. Men tror jeg har utelukket D800, tror ikke det er mitt kamera.

Har noen av dere enten D610 eller D700? Kan trenge noen pros and cons her nå kjenner jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SiriEveline - Jeg har forresten en lit-linse til D5000 (brukes aldri), Sigma 70-200 f2.8 APO DG HSM (den skal fungere på fullformat), 17-50 f2.8 EX HSM (vurderer å selge den når jeg bytter) og en 8mm Fisheye fra Tamron som jeg kjøpte fordi det var gøy ;)

Da har du jo absolutt linser å ta med deg videre med Nikon, om du ønsker å fortsette den retning. Personlig ville jeg foretrukket det. Du har også et ekstra hus som du kan bruke, veldig kjekt når man ikke ønsker å bytte linser.

Jeg trykket kjøp-knappen på D610 tidligere idag og kan nok komme med en tilbakemelding på det etterhvert. Jeg går fra D7000 så pluss for meg er at det er forholdsvis likt (knapper og slikt), samme batteri, like bra frames per second (6 som nevnt tidligere). Det er et ganske lett kamera vektmessig. Ikke minst er det det nyeste kameraet og har da som regel det mest oppdaterte. Unntaket er fokusen, men jeg får rett og slett bare vente og se hvordan jeg takler det :)

For min del utgikk D800 for de det er et tregere kamera, selvom det riktignok har en raskere shutterspeed (1/8000), men det innså jeg at jeg bruker utrolig sjeldent og da kan jeg evt. kompansere med litt høyere ISO.

Det er også mye tyngre å drasse med seg og bildefilene blir svære, for store for meg tror jeg. Jeg printer max ut i A3 format så da holder det lenge med 24.2MP.

Jeg må innrømme jeg sporet litt av på D700 for å kikke litt, særlig siden det kan gå opptil 8fps med batterigrep. Men det er allerede et tungt kamera og så da i tillegg måtte slenge på et batterigrep blir i overkant. Pluss at det er gammelt, og ikke så mye billigere enn D610 at jeg føler det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, synes jeg har et greit utgangspunkt :) er bare litt usikker på om jeg skal selge det gamle eller ikke. Men hvis jeg skal selge det blir det nok etter å ha kjøpt nytt. Da får vi se om jeg fortsatt har behov for et til. Det kan jo være praktisk hvis man ikke vil bytte linser hele tiden, som du sa :)

Så kult at du har bestilt! Du får si ifra hvordan det er! :D

Du never at fokuset ikke er helt oppdatert. Hva tenker du på?

D800 utgikk her også pga tyngde og mange megapiksler. Trenger jeg virkelig det som hobbyfotograf? Mange som sier at det absolutt ikke er nødvendig for proffe heller, og at det går utrolig tregt når man overfører til pc og redigerer.

D700 høres ut som et kjempebra kamera, men er likevel litt usikker. Tyngden, alderen, pris og det at det ikke virker å ha veldig utpreget bedre funksjoner. Lener meg mer mot d610 enn d700 akkurat nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D610 har samme fokus system som min D7000, altså 39punkter.

Forskjellen på kameraene er jo DX og FX, som du sikkert vet gir jo FX det et større bildeutsnitt.
Med samme fokussystem betyr det at punktene på D610 er mer klumpet i midten sammenlignet med D7000.

Skal se om jeg finner et bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D610 har samme fokus system som min D7000, altså 39punkter.

Forskjellen på kameraene er jo DX og FX, som du sikkert vet gir jo FX det et større bildeutsnitt.

Med samme fokussystem betyr det at punktene på D610 er mer klumpet i midten sammenlignet med D7000.

Skal se om jeg finner et bilde.

Den ser jeg. Det høres jo relativt dust ut... Hadde de noen grunn til å ikke sette inn et system som passer til fullformat?

Men man klarer vel likevel å få fokus i kantene, eller går ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser jeg. Det høres jo relativt dust ut... Hadde de noen grunn til å ikke sette inn et system som passer til fullformat?

Men man klarer vel likevel å få fokus i kantene, eller går ikke det?

Det handler vel om kostnad, og dette skal jo være et rimelig proffkamera.

Jeg får uansett ikke fokus ut i kantene på mitt D7000, så det er ikke mye verre.

Her fant jeg faktisk et bilde av D7000 sitt:

AF-39-points1.jpg

Og her er D600 som er samme på D610:

img_06.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan altså ikke ta bilder som dette?:

post-11992-0-70320300-1373193730_thumb.j

Det blir vel ganske hemmende, eller går det? Synes punktene satt veldig langt inn mot midten :/

Er litt usikker på om det er en dealbreaker eller ikke for meg.. Må nesten dra til en butikk for å prøve og se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med enten manuell fokus eller cropping får du jo det til. Du får jo en mye større bildefil og ta av.

Man må jo tenke på hva slags bilder man vil ta og hvor mye man bruker ytre fokuspunkter. Teste ut i butikk er nok veldig verdifullt, vurderte det selv, men innså at det ikke var noen kamera jeg likte bedre. Skulle jeg ha behov for større spredning kan jeg jo bare bruke D7000.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D700 høres ut som et kjempebra kamera, men er likevel litt usikker. Tyngden, alderen, pris og det at det ikke virker å ha veldig utpreget bedre funksjoner. Lener meg mer mot d610 enn d700 akkurat nå

Jeg har et D700 med batterigrep og et D800E som også har batterigrep. Pluss et D3s som ikke har muligheten for ekstra grep. men det har ikke vært noe problem fordi batteriet på en D700 og D3s er det samme.

Kobler du et ekstra batterigrep på D700 og D800 blir begge kameraene ganske så tunge og tildels uhåndterlige. Med batterigrep er ingen av dem kameraer som man tar med uten at man har bestemt seg for at "her skal det fotograferes", punktum. En ulempe med D800 er at batteriene er relativt små, dvs at i f t batteriet på en D700 er batteriets brukstid vesentlig kortere. Ulempen med D700 m/grep er at batteriet i kamerahuset er forskjellig fra batteriet i håndgrepet. Du må bruke 2 forskjellige ladere om du vil ha et D700 m/grep. Det trenger du ikke med et D800. Til alle grepene kan man få vanlige AA-batterier.

Bildene til D800 kan croppes ganske mye uten at bildene blir "for små" men det sies at dersom du bruker høy ISO på D800 kan bildene få moire (bli slørete). Jeg har ikke opplevd moire på de bildene som jeg har tatt med høy ISO, og jeg tror at for "vanlig bruk" vil det ha liten betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg drar opp den her igjen, jeg.

@SiriEveline : Har du fått og testet kameraet ditt enda? :) Jeg kjenner jeg får mer og mer lyst på et nytt, og blir sikrere og sikrere på at det blir d610. Men har du fått sett hvordan det er? :)

Jeg er veldig fornøyd til nå, merker virkelig at jeg får mer lys nå. Kvaliteten er vesentlig bedre syntes jeg, men det er jo aller mest i dårlig lys man merker det.

Det er et særdeles lett kamera i forhold til hva jeg forventet meg, noe som er veldig pluss. Generelt veldig fornøyd :)

En skikkelig oppgradering fra D7000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da ble det Nikon d610 på meg!! :D Kjøpt i dag, i tillegg til et objektiv (Nikkor 50mm f/1.4), minnekort og et linselokk som måtte erstattes fordi det gikk seg bort i skogen :lol:

Brukt utrolig mye penger,,, men det er verdt det! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...