Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekke akebrett


Guest bikkje1
 Share

Recommended Posts

Jeg driver å tenker litt på vinterens trening. Planene er å gå en del på ski, men jeg kan ikke gå på ski hver dag. Og kjenner jeg meg selv rett, så blir det sikkert ikke skitur mer enn en eller to ganger i uken. :lol:

Men i hvert fall, hvordan er det for en hund å trekke et akebrett? Jeg tror vi har et som ligner på dette:

sledge2.jpg

Det er vel ikke lengre enn 1 meter eller noe sånt, jeg kunne bruke den da jeg gikk i barnehagen. :P
Er det helt idiotisk å la bikkja trekke et akebrett (bare akebrett i starten, og øke med vekt oppi etter hvert), eller går det greit? :P Han har en halvnome-sele som vi bruker til trekking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er å ta med seg hund og akebrett på toppen av en laaaaaang bakke, og så ake ned igjen sammen med hunden! :D Bogar brukte å dra i gang akebrettet så vi fikk skikkelig god fart, og så hoppet han opp på fanget mitt. Og vi akte ned sammen. Var noen som glodde på oss. :lol:

Minsuset med akebrett er jo at de er laget for å gå fort nedover, så du må passe på i nedoverbakker at den ikke sklir inn i hunden. Ellers trur jeg hadde gått for Nomesele på akebrett-trekking pga trekkpunktet, men det kan sikker noen andre noe mer om. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er alt for liten til nome-seler. Han er vel 35-40 cm lang, og hittil så har alle jeg har sett på vært minst 50 cm lange. :thumbsdown2:

Yukon har en som passer dvergpinscher, så tipper den passer til han også :) Ellers kan du alltids få sydd på mål.

http://www.4dogs.no/hund/trekk-og-tur/seler/trekkseler/trekksele-regulerbar#&variation=131543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yukon har en som passer dvergpinscher, så tipper den passer til han også :) Ellers kan du alltids få sydd på mål.

http://www.4dogs.no/hund/trekk-og-tur/seler/trekkseler/trekksele-regulerbar#&variation=131543

Ah, takk! :)

Søren altså, nå "må" han ha en sele til, og han har jo bare to fra før av.. Og kommer kanskje til å få en til, hvis vi begynner med flyball.. :icon_confused: Vet du om hvor den er billigst, evt. en fysisk butikk som selger?

kjøp halv nome. jeg har mange her i kommoden som passet corgien min :)

Halvnome har jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbelpost, men kan jeg bruke den yukon-selen til vanlig trekk på ski og sånt også? Det blir litt meningsløst å ha en sele til tur, en til trekk på ski/rulleskøyter OG en til trekk av akebrett. Og i tillegg så har jeg noen små planer om å anskaffe en julius k9 - sele hvis vi begynner på flyball, bare for å kunne feste labels med "FLYBALL" på. :lol:

Men nå fikk han en ny sele i går, så det er galskap om jeg kjøper en til i morgen.. Blir det helt feil å bruke halvnome nå, og så heller bytte til nomesele til nyåret? Jeg kommer jo ikke til å ha noe særlig vekt oppi enda uansett. :Pissed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med halvnome og akebrettrekking vil jo være at trekkpunktet er lavere enn hunden og da vil jo båndet gå på ene siden også opp på ryggen, noe som vil gi feil belastning og muligens være ubehagelig, det vil nomesele være mye bedre iom at feste er helt bak på hunden. Evt en weightpullsele. Det som kan gå er jo om du finner en halvnome med feste for pulk og feste tau eller drag, en på hver side av hunden. så blir det likevekt.

Nomesele vil være fint til trekk av akebrett, men vil antagelig ikke være like bra til ski/rulleskøyter osv, viss hunden din er liten. Det er fordi det blir veldig bratt vinkel på båndet med liten hund og det vil gi veldig feil trekkpunkt på nomesela igjen. Så, enten to seler, en til akebrett/kjetting osv trekk og en til ski/rulleskøyter/gå tur med magebelte. Eller en halvnome kombisele med feste for drag som kan brukes til begge deler.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje greit å gå bak hunden da, med et bånd festet i akebrettet, så man kan holde igjen :)

Det tenkte jeg også, skal vel være en simpel sak å få laget ett hul bakpå til bånd så man kan holde det igjen. Tenkte å prøve det til Keiron også fra i Februar. Da er han vel såpass stor at jeg kan våge å kjøpe nome sele som vi ikke må bytte ut etter 2 uker (han er 6mnd i feb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med halvnome og akebrettrekking vil jo være at trekkpunktet er lavere enn hunden og da vil jo båndet gå på ene siden også opp på ryggen, noe som vil gi feil belastning og muligens være ubehagelig, det vil nomesele være mye bedre iom at feste er helt bak på hunden. Evt en weightpullsele. Det som kan gå er jo om du finner en halvnome med feste for pulk og feste tau eller drag, en på hver side av hunden. så blir det likevekt.

Nomesele vil være fint til trekk av akebrett, men vil antagelig ikke være like bra til ski/rulleskøyter osv, viss hunden din er liten. Det er fordi det blir veldig bratt vinkel på båndet med liten hund og det vil gi veldig feil trekkpunkt på nomesela igjen. Så, enten to seler, en til akebrett/kjetting osv trekk og en til ski/rulleskøyter/gå tur med magebelte. Eller en halvnome kombisele med feste for drag som kan brukes til begge deler.

Hm.. Da blir det nok nomesele etter hvert. Men blir vinkelen alt for stor på ski, selv om jeg har et bånd på 3 meter?

Og: er det veldig viktig å tenke på det nå helt i starten, siden jeg ikke skal ha vekt oppi? Tror ikke akebrettet veier mer enn en halv kilo eller noe sånt.

Endel hunder som kommer inn med skader i bakbeina pga trekking av akebrett, også har akebrettet gått rett inn i bakbeina.

Har rehabilitert 2 beinbrudd etter en sånn "aketur", bare så du er obs på det og er forsiktig ;)

Kanskje greit å gå bak hunden da, med et bånd festet i akebrettet, så man kan holde igjen :)

Tenkte å feste et bånd i selen, og et i akebrettet. Evt bare et i akebrettet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke brukt nomesele til snørekjøring på en så liten hund ihvertfall. Det blir veldig bratt vinkel, selv med 3m bånd..

Hva med sykkel og kickbike? Er litt dumt å kjøpe en sele til 500 kr som sikkert ikke blir brukt mer enn noen ganger i uka/måneden.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sykkel og kickbike? Er litt dumt å kjøpe en sele til 500 kr som sikkert ikke blir brukt mer enn noen ganger i uka/måneden.. :/

Spørs hvor du fester båndet da. nomeseler er jo i utgangspunktet utformet for og dra ting som er lavere enn hunden. Hvorfor er det så dumt? Du kan jo ha to seler og bytte mellom, kjøper du en nomesele vil den garantert holde hele hundens liv, med mindre den får skader på annet vis enn ved bruk, og det trenger ikke koste 500 kr :) Men om du vil ha en sele så kjøper du en halvnome med feste for drag, så bruker du festene på siden til trekk av ting som ligger på bakken og det på ryggen til snørekjøring/turgåing :) Så enten en nome og en halvnome eller en halvnome kombisele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor du fester båndet da. nomeseler er jo i utgangspunktet utformet for og dra ting som er lavere enn hunden. Hvorfor er det så dumt? Du kan jo ha to seler og bytte mellom, kjøper du en nomesele vil den garantert holde hele hundens liv, med mindre den får skader på annet vis enn ved bruk, og det trenger ikke koste 500 kr :) Men om du vil ha en sele så kjøper du en halvnome med feste for drag, så bruker du festene på siden til trekk av ting som ligger på bakken og det på ryggen til snørekjøring/turgåing :) Så enten en nome og en halvnome eller en halvnome kombisele :)

Men hvor får man tak i så små nomeseler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor får man tak i så små nomeseler?

Linket deg jo til en :)

http://www.4dogs.no/...ariation=131543

Jeg tror dette er den eneste tekksele for små hunder, med mindre man kjøper på mål.

Dvergpinschere bruker XXS, jeg fant ikke noe størrelsestabell på siden, men det går jo eventuelt an å sende en mail, dersom du finner ut at det er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linket deg jo til en :)

http://www.4dogs.no/...ariation=131543

Jeg tror dette er den eneste tekksele for små hunder, med mindre man kjøper på mål.

Dvergpinschere bruker XXS, jeg fant ikke noe størrelsestabell på siden, men det går jo eventuelt an å sende en mail, dersom du finner ut at det er aktuelt.

Fikk med meg den, tenkte mer om Malamuten siktet til noen andre. ;)

Men den har jo ikke feste på sidene, da.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, men da var det jo snakk vel snakk om halvnome med feste på sidene? :)

Jeg har aldri sett en halvnome kombisele med ringer på sidene, så det må kanskje sys på mål?

Men vil ikke trekkpunktet bli like feil som med vanlig halvnome?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...