Guest Gråtass Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Alle vet at valper ha sylskarpe nåler til tenner, spørsmålet mitt er hvorfor? Noen som kan komme opp med gode grunner? Jeg har hørt en teori i dag om at det var fordi "motstanderen" skulle få vondt og skrike, slik at valpen utviklet bitehemming. Andre forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elisabeth00 Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Min teori er at det er lettere for dem å bite/rive av kjøttstykker, når de ikker er så sterke i kjevene. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Personlig teori (helt uvitenskaplig): Siden katter også har disse hinsides skarpe tennene har jeg sett for meg at skarpe tenner = man trenger det om man skal ta byttedyret på første forsøk. Altså at det er viktig at byttedyret sitter fast i munnen når man biter til første gangen. Ulv jakter vel naturlig ved å slite ut dyret, mens kattedyr sniker seg innpå og bruker ambush. Derfor tenker jeg at valpe********tennene er fordi valper skal kunne holde igjen maten de får hos de voksne? Enten fordi de får levende "leke"bytte, eller fordi de skal holde igjen så ikke søskenene stjeler ut av munnen. Eller noe i den duren? Eller bare at små tenner = skarpere enn de større tennene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirm Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Min gjetting er at det skal være lettere for de å rive løs kjøttstykker. De har jo ikke all verdens styrke hverken i kjevene eller i kroppen som små, og må ha noe da som "veier opp" for det når de skal spise kjøtt. Opprinnelig får de jo tross alt ikke kladder med V&H eller knotter til å spise. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Gråtass Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Min teori er for at de skal plage eierene sine mest mulig på kortest mulig tid. Jeg har blitt bitt av noen hunder som har virkelig ment det, av noen hvor det har vært et uhell. Men det værste og desidert vondeste har vært av valpejævler som prøver å perforere septum (neseveggen) med sine sylskarpe gjeddetenner. AU!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Min teori er for at de skal plage eierene sine mest mulig på kortest mulig tid. Jeg har blitt bitt av noen hunder som har virkelig ment det, av noen hvor det har vært et uhell. Men det værste og desidert vondeste har vært av valpejævler som prøver å perforere septum (neseveggen) med sine sylskarpe gjeddetenner. AU!! Det er så vondt, herreguuuud! Gi meg valpebitt på hender, tær, fingre og pupper (ja, det har skjedd....) anytime, bare ligg unna nesen min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ganzie Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Min teori er for at de skal plage eierene sine mest mulig på kortest mulig tid. Jeg har blitt bitt av noen hunder som har virkelig ment det, av noen hvor det har vært et uhell. Men det værste og desidert vondeste har vært av valpejævler som prøver å perforere septum (neseveggen) med sine sylskarpe gjeddetenner. AU!! Jepp, det er der jeg også legger pengene mine. At det er for å terrorisere eierne og eventuelle "storesøsken" mest mulig *huske tilbake til blåmerker på legger, armer, nese og øreflipper* Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Red Merle Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Kanskje for at de skal kunne bite i fra seg? Om de f.eks blir plaget av en anenn hund, så kan den bite i fra seg og sette seg litt i respekt. Er jo ikke alle voksene eller unghunder som bryr seg om valpelisensen ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest Snusmumrikk Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Valper er bittesmå når de får valpetennene. Smale ting som skal få plass i en bitteliten mund blir naturligvis spisse også. En tynn pinne er spissere enn en stokk sant? Og siden de andre valpene har masse fluffy pels gjør det ikke noe at de er spisse. Vi mennesker har ikke den luksusen, så vi blir hylende nåleputer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MissHeike Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Gjedde tenner! Sorry, men den beskrivelsen har jeg ALDRI hørt før og måtte le godt. For øvrig er jeg enig i samtlige teorier og ser med stor iver fram til når den siste "gjedde tanna" faller ut! Håper jeg finner en eller to, som jeg kan ta vare på, haha. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nowisclee Skrevet 26. November 2013 Rapporter Share Skrevet 26. November 2013 Min rase har da knapt pels når de blir født så at det ikke skal gjøre noe at de har skarpe piraya-tenner pga søsknene har pels er bare bullshit. Må være KUN for å plage oss mennesker og hundemors patter. Kanskje vi kan avle fram valper med ikke så spisse tenner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SandraNH Skrevet 27. November 2013 Rapporter Share Skrevet 27. November 2013 Jeg tror også, som nevnt over her, at det er en "naturlig" forklaring som at små/tynne tenner = skarpe. Selv voksne hunder har vel behov for skarpe tenner en gang i blant (av mange forskjellige grunner), men heldigvis er de som kommer etter tannfelling tykkere - og dermed litt mindre skarpe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
soelvd Skrevet 27. November 2013 Rapporter Share Skrevet 27. November 2013 Vi mennesker skifter jo tenner fordi vi "vokser ut" av de, altså er de ikke proporsjonale med kjeven vår og derfor skifter vi de ut i større tenner. Såvidt jeg kan huske så begynner tenner å dannes når fosteret bare er noen få uker. Det er vel naturlig å tenke at det er det samme på hunder og at forklaringen snusmumrikk stemmer godt i forhold til den teorien - de er jo tilpasset de bittesmå kjevene valper har og tennene blir derfor deretter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mari Skrevet 27. November 2013 Rapporter Share Skrevet 27. November 2013 For å gi omplasseringshunder en nubbsjans? 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Guest 2ne Skrevet 27. November 2013 Rapporter Share Skrevet 27. November 2013 Fordi de ville sett snåle ut med voksentenner fra de er 2-3 uker gamle av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts