Gå til innhold
Hundesonen.no

Mynder og røyting

Rosin

Recommended Posts

Vet ikke hvordan man regner gjennomsnittet på dette, men en whippet kan røyte en del i perioder. Hårene er dessuten ganske vriene å bli kvitt - de er korte og borrer seg fast i det meste. Uten at jeg har personlig erfaring med det, vil jeg tro det samme gjelder andre korthårete mynder.

Borzoier har jeg hatt på besøk, og JA, de røyter! Men deres hår er nok noe lettere å få samlet sammen og bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da valpepelsen gikk var det naturlig nok hår over alt. Men ellers har jeg jo en rase som ikke skal røyte :D Selvfølgelig faller det av noen hår her og der, men jeg er ikke hysterisk så det går greit for meg. Irsk Ulvehund har jo litt mer pels enn den type hund du tenker på, så det blir vel litt forskjell. Men jeg har ikke hørt om noen mynder som røyter mye, nei! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

også kommer det jo litt an på fargen på både hund og tekstiler hvor godt du merker det... De årene jeg hadde to nesten helt hvite whippets, unngikk jeg svart fleece, for å si det sånn. Den ene tispa mi pleide å røyte voldsomt når vi var hos veterinæren - men det hadde vel med stress å gjøre.

Ellers tror jeg vel ikke mynder røyter mer eller mindre enn hunder av andre raser med tilsvarende pels (bare fordi de er mynder, altså). Tror nok korthåra hunder generelt røyter mer enn strihåra - har forstått det sånn at strihåra hunder nesten ikke røyter så lenge de nappes regelmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste mynden jeg har noe kjennskap til, er Saluki - gjennom at slektninger har hatt to saluki'er - og de røytet ganske mye...

Men - så er det forskjell på hvor stort problem det er at de røyter. Selv har vi hatt flere engelsksettere - og de røyter i perioder ganske mye - men det er lett å støvsuge opp, og blir borte. De strihåra vorstehene vi har hatt, har røyta mindre - men hårene er umulige nesten å bli kvitt. De stikker seg fast i klær, tepper osv - må nesten plukkes ett og ett hvis du virkelig skal bli kvitt dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...