Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellom Puddel


Snoffe
 Share

Recommended Posts

Fant nylig ut at min mor er vokst opp med mellom Puddel. Og nysgjerrig som jeg er lurer jeg på hvordan denne rasen er.

-Forstår at de krever en del pelsstell, men hvis man ikke skal stille hunden og man lærer seg å klippe/barbere selv hvor mye er det da snakk om?

Min mor forteller at de ikke holdt så veldig mye på med pelsstell, men så legger hun til at de ikke hadde den peneste puddelen heller :P

-Hvordan er aktivitets nivået?

Her får jeg fortalt at mamma sin hund ikke ville være med henne på jogge/løpeturer. Hun nektet å være med mer enn 600meter. Er det vanlig at rasen er så lite aktiv?

Er det store forskjeller på de forskjellige rasene/størrelsene på puddel?

Ellers så er det jo bare å komme med masse info om rasen.

Har prøvd å finne en del på nettet med det står som regel bare masse om alt pelsstellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt puddel selv men trener agility sammen med to mellompudler og jeg har ikke inntrykk av at aktivitetsnivået er slik du har fått det beskrevet. De hopper og løper rundt som sprettballer begge to, veldig lærevillige og aktive :)

For min del blir det litt for mye av det gode, den ene står konstant på to bein og henger fremover i båndet og eier ikke ro i kroppen, den andre er litt mer behersket da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mellompuddel og storpuddel, og for å være helt ærlig, nå ser begge to ut som en mopp. Det er på høy tid å klippe de, og jeg må si som det er at det er en greit krevende jobb med pelsstellet, men heller det enn røyting!

For at de skal se nogenlunde pene ut så bør de bades, klippes og den pakka ca. hver tredje uke, men vi barberer stort sett bare snuten hver tredje uke og tar kropp++ ca. hver sjette uke i late perioder.

Mellompuddelen vår har blitt utpreget lat de siste årene, og foretrekker en kort luftings rett utenfor huset før det er rett inn igjen. Men hun er gjerne med på lengre turer hvis vi går runder vi ikke ofte går. Jeg tror mye av grunnen til at hun ikke gidder lengre turer (særlig om vinteren) er fordi hun blir kald (selv med klær på), og trives mye bedre i sofaen som pyntepute.

Når hun var 0-4 år var hun alltid klar for tur, og aldri vanskelig å be. Da krevde hun en del mer enn hun gjør nå, både fysisk og psykisk. Selv om hun ikke er særlig glad i å gå "kjipe" turer, er hun fremdeles leken til tusen og blir fremdeles småkoko hvis hun finner en leke eller om vi begynner å tulle med henne. Det som fascinerer meg mest med min mellompuddel er at hun er så vanvittig smart, og man skjønner nesten hva hun vil ved å se på de ulike faktene hennes, enten det er snakk om at storpuddelen trenger en tur (mellompuddelen fungerer som støttekontakt) eller om hun vil at vi skal fyre i peisen. Storpuddelen krever en hel del mer når det gjelder pelsstell og aktivitet, og det behovet har ikke sunket som hos mellompuddelen, så jeg er ganske sikker på at dette med "latskap" er litt individuelt :P

Nå er hun 7 år gammel, og begynner å bli en verdig dame, men som sagt... Hun er ikke mye "verdig" når hun oppdager en tennisball eller alle konglene i skogen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår mellompuddel er så aktiv at jeg har hørt noen kalle henne "mye hund". Jeg er ikke enig i at hun er mye hund, men hun er aktiv, og hun har null problemer med å gå tur over 600 meter :P Jeg tror hun ville ha kjedet seg veldig om 600 meter tur var det eneste hun fikk :lol:

Ang klipping og barbering, så kommer det an på hvor raskt pelsen vokser (selvsagt). De aller fleste puddeleiere har minst 1 barbermaskin i hus, fordi snute og labber må barberes oftere enn resten av kroppen. Vi gjør det ca hver 3-4 uke med frøkna her, da begynner hun å bli passe shabby med bart og sånt. Resten av kroppen må ikke barberes like ofte, men jo lenger pels, jo mer jobb er det jo.

Videre så er det ikke bare når puddelen skal klippes den trenger pelsstell. De har pels som ting fester seg i, så man bør etter en skogstur gå gjennom hunden og fjerne kvist, barnåler, blader osv fra pelsen (og snø og is om vinteren! Herremåne så mye kram snø det er plass til i en puddelpels). De bør bades med jevne mellomrom, hvis ikke så begynner de å lukte. De bør børstes forholdsvis ofte for å unngå floker, særlig om de går mye i skog, eller om de bruker sele. De har også pels i ørene som vokser som skal nappes med jevne mellomrom, hvor mye kommer an på øreganger og hårvekst, men det har lett for å gro seg til i sånne ører om de ikke får stell.

Frøkna her har tatt familien med storm. Hun er ei positiv frøken som både liker å kose og leke, og hun er glad i alle uavhengig av om hun kjenner de eller ikke. Hun er stort sett uredd, forholdsvis lettlært selv om hun trenger litt mer overtalelse på at det jeg sier er gøy enn belgeren gjør. Hun er smart, oppmerksom og har humor. Litt fandenivoldsk, men jeg liker det i hunder jeg :ahappy:

Av det jeg har sett, så er vel pudler ganske like uavhengig av størrelse. Storpuddelen kan se ut til å ha et lite problem med dårlig avreagering f.eks, mens de små kanskje har et problem med det sosiale. Men du finner gode og dårlige pudler i alle størrelser, så den som leter vinner, eller noe :)

Helsemessig ville jeg sett etter oppdrettere som røntger særlig hofter (det er nesten ingen som røntger albuer). Det er ca 30 % HD på mellompuddelen i Norge og Sverige, ca 20 % i Finland, Danmark aner jeg ikke, for jeg har ikke tilgang til den danske kennelklubbens database :) De vanlige helsesjekkene på mellompuddel er øyne og PL, men jeg ville ha sett etter noen som sjekker hoftene i tillegg. Den norske puddelklubben har et ganske realistisk syn på puddelhelse, så det lønner seg å lese avlsanbefalinger/helse på deres sider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...