Gå til innhold
Hundesonen.no

Uling mens eier er på jobb


ripsen77
 Share

Recommended Posts

Jeg bor i en horisontalt delt tomannsbolig. Dama i første har en engelsk setter på ca. 6 år. Dama har hatt hund hele livet, og er veldig ansvarsfull, går lange turer og gir godt stell til dyret.

Men hunden uler fra hun går ut døra om morgenen til hun er tilbake på kvelden (ganske nøyaktig 8t). Hun sier at man ikke må tillegge det for menneskelig tolkning og at det ikke betyr at hunden ikke har det bra.

Hunden har alltid gjort det sida hun tok den for 4 år sida (hunden var da to). Det er en hunn og atferden ser ut til å være uavhengig av løpetid. I perioder passer dama en annen hund og da er det stille.

Dama er 63 og enslig, hun gir hunden mye oppmerksomhet og skjemmer den bort. Min tolkning er at hunden savner all oppmerksomheten når eieren er på jobb.

1) Har hunden det egentlig bra?
2) hva kan gjøres?
3) hvem kan man oppsøke for hjelp? (i Trondheim om dere har spesifikke forslag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo ikke påstå at hunden har det bra når den uler i 8 timer. Den uler jo av en grunn og 8 timer med stress er ikke bra, hvor ille det er kommer jo litt an på da, er det Separasjonsagst så er det jo aldeles ikke bra for hunden, er det "bare" kjedelig/ikke trent nok på å være alene så er det jo hakket bedre, og løsbart om hun gidder. Hvem kan du kontakte? Du kan jo forsøke og vinkle det dit at du ikke setter pris på 8 timer med uling, så hun burde trene på det, vil hun ikke så er jo borettslaget neste steg. For hunden sin del er det mattilsynet som gjelder, ikke sikkert de gjør så mye, men kan hende det hjelper mye bare at det kommer noen og tar en prat med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan du kontakte? Du kan jo forsøke og vinkle det dit at du ikke setter pris på 8 timer med uling, så hun burde trene på det, vil hun ikke så er jo borettslaget neste steg. For hunden sin del er det mattilsynet som gjelder, ikke sikkert de gjør så mye, men kan hende det hjelper mye bare at det kommer noen og tar en prat med henne.

Takk for et godt svar. Med kontakt, tenkte jeg på hvem eieren kan hente hjelp fra, ikke hvem jeg kan klage til. Hvis det er snakk om trening, er en atferdsspesialist det samme som folk som driver med dressur? Jeg ser du er fra Trondheim, kan du anbefale noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et godt svar. Med kontakt, tenkte jeg på hvem eieren kan hente hjelp fra, ikke hvem jeg kan klage til. Hvis det er snakk om trening, er en atferdsspesialist det samme som folk som driver med dressur? Jeg ser du er fra Trondheim, kan du anbefale noen?

Først må jo eier ønske hjelp, du kan ikke bare kontakte noen.. Jeg må bare si at jeg er veldig skeptisk til adferdsterapeuter, det finnes helt sikkert de som er gode på hund og adferd, men mange synes jeg er på grensen til svindel, slik de holder på med dårlig hjelp og høye priser. Da ville jeg heller betalt for privattimer til en god trener/instruktør som også er god på adferd.

Det hun kan gjøre selv er jo og filme en dag/deler av en dag, slik at man kan se hvordan hunden oppfører seg, det vil hun uansett ha nytte av om hun vil kontakte en adferdsterapeut eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser det jo ikke ut til at eier mener at dette er et problem, da hjelper det jo ikke å kontakte trener e.l. Først må man jo få eier til å innse at dette er et problem, og til å ville gjøre noe med det. Det er jo uansett eier som må gjøre jobben, en trener/adferdsterapeut kan bare vise hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...