Gå til innhold
Hundesonen.no

Jaktgolden/labrador/border collie -tips til oppdrettere el annen rase?


roxie88
 Share

Recommended Posts

Snakket med en veninne i dag som vurderer å skaffe seg en valp - den andre hunden hennes har hanglet litt i det siste og hun har vist innsett at det kan være greit å pensjonere ham etterhvert. Han er blanding av golden retriver, labrador og border collie og det er vist en av disse tre rasene hun vurderer - men jakt golden eller jaktlabrador - ikke fra utstillingslinjer.

Den andre hunden hennes trenes aktivt i Norske redningshunder og valpen kommer også til å trenes med mål om å bli godkjent redningshund.

Noen som har tips til gode oppdrettere av disse tre rasene? Evt oppdrettere man burde styre unna (kan gjerne sende på PM)? Eller kanskje har et knallgodt rasetips basert på de sparsommelige opplysningene jeg kommer med? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye bra om Kennel Faks som driver med jaktlabrador, og Kennel Solvsingen som driver med jaktgolden. Jeg ser selv litt på disse rasene, og skulle jeg hatt valp nå ville jeg hatt fra en av disse oppdretterene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fra Kennel Solsvingen. Vi er veldig fornøyde, en seriøs oppdretter som setter bruksegenskaper og mentalitet høyt. De har et veldig spennende kull på gang til sommeren. Ring de så får hun i alle fall en hyggelig samtale :) Hun må gjerne ta kontakt med meg om hun vil høre mer om kennelen eller rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg synes kennel Faks er bare fjas jeg, men det har kanskje bedret seg siden "den gang da" (2-3 år siden). Skikkelig ADHDbikkjer uten avknapp. Men motbevis meg gjerne :P

Usj...man vil IKKE ha en jaktlabrador med ADHD og uten avknapp, de er liksom ganske så aktive fra før.

Har selv også vært borti 2 jaktlabradorer med ADHD og de var skikkelig slitsomme, nå vet ikke jeg hvilken kennel de kommer fra, dessverre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om Kennel Huntingfudge (litt usikker på navnet) som driver med jaktgolden i Drammen, tror de skal ha nytt kull snart, mer er ikke sikker. Vi har jaktgolden fra Kennel Møllerstuen, de er vi veldig fornøyd med, men tror ikke de skal ha nytt kull før om et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venninne av meg skal ha sitt første kull på jaktlabbisene sine.

Begge foreldre er jakt premiert og gått MH. Tispen har 3.ak og hannhunden 1.ak.

Tispen sin MH ligger på SKK, men hannhunden har gått MH i Norge.

Litt klissete side (bearbeider henne litt der :lol: ) men veldig dyktig og kommer til å følge godt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På border collie kan f.eks kennel "for the look" ha gode all-around hunder :) De har et spennende kull på vei nå.

Ellers må jeg bare nevne at jeg alltid sperrer øynene opp litt når folk vil satse på redningshund. Dette innebærer veldig mye mer enn å trene spor og rundering og lete etter små barn som har gått seg bort i skogen. Det er en tøff jobb der man oftere finner døde mennesker enn levende… Om man skal bruke redningshundressursene på å trene opp en hund bør man også være innstilt på at man i mange år skal jobbe frivillig med redning etter godkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips og "advarsler", jeg viderbringer navnene dere nevner - kom gjerne med flere :)

På border collie kan f.eks kennel "for the look" ha gode all-around hunder :) De har et spennende kull på vei nå.

Ellers må jeg bare nevne at jeg alltid sperrer øynene opp litt når folk vil satse på redningshund. Dette innebærer veldig mye mer enn å trene spor og rundering og lete etter små barn som har gått seg bort i skogen. Det er en tøff jobb der man oftere finner døde mennesker enn levende… Om man skal bruke redningshundressursene på å trene opp en hund bør man også være innstilt på at man i mange år skal jobbe frivillig med redning etter godkjenning.

Hun har trent nåværende hund i to eller tre år i NRH hvis jeg ikke husker feil og han er B-godkjent og jobber mot A-godkjenning så hun vet nok hva hun går til (heldigvis ) :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...