Gå til innhold
Hundesonen.no

Gyldne Golden Retrivere?


Lana

Recommended Posts

  • Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Den gyldne goldenen er kun å oppspore i engelske field trial-linjer. Det er veldig få oppdrettere i norden som avler på denne typen - dessverre, men det er noen få i Danmark, jeg veit om en i Sverige, en del i Canada og noen i England. Dette er den opprinnelige goldenen, og det er synd at den er borte, for det er en fenomenal jakthund og brukshund. Den hvite utstilingsvarianten er ikke like fantastisk i jakt. Her er noen bilder av jaktgolden gutten til en i Vestfold retrieverklubb, vi deltok på samme working test-kurs. Sjekk kroppsholdninga hans, formen hans og musklene!

jaktgolden.JPG

jaktgolden2.JPG

jaktgolden3.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de gyldne jakt-goldene var nydelige' date=' ser ut som en skikkelig hund - en aktiv hund, ikke bare en sofagris som endel vanlige familie-golden i norge desverre er blitt...[/quote']

Enig! De er jakthunder, slik de er avlet opp for å være. Eksteriøret er funksjonelt for jakt/bruks, i motsetning til utstillingsvarianten som blir litt for tung og treg både fysisk og mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! De er jakthunder' date=' slik de er avlet opp for å være. Eksteriøret er funksjonelt for jakt/bruks, i motsetning til utstillingsvarianten som blir litt for tung og treg både fysisk og mentalt.[/quote']

Hehe - ja, jeg glemmer aldri en sort, småfet lab som bodde i nabolaget vårt før. Når de var ute og leket, og lab'en sprang det forteste den bare maktet, løp vår Breton i ringer rundt den og ertet...hehe...komisk syn.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe' date=' stakkars labbisen da! Huffameg. Breton'en er jo superrask, slik en fuglehund skal være. Flott rase![/quote']

Ja, denne Breton'en var ekstrem - selv på sine gamle dager løp den lett ifra den mye yngre engelsksetteren vi hadde - selv om setteren var mye mer langbent og normalt rask til setter å være.

I sine yngre dager pleide Breton'en å fange fugler - dumme pippiper trodde at om de fløy, så kunne de bare fly en drøy meter over hodet hans, så var de trygge..... men de hadde ikke tatt hans spenst og fart med i beregningen, desverre for dem, lunch for ham... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei! De skal jo ikke spise fuglen' date= de skal bære den!! :)

Jakter du med disse stående hundene dine?

Hehe - joda, men den luringen klarte å skille mellom rype og små-pippiper tydeligvis. Var aldri bitemerke i rypene fra den gutten faktisk.

Og til jakt: disse hundene er hunder vi hadde mens jeg ennå bodde hjemme hos mor og far - og da var jeg ikke begynt med jakt ennå. Så det er far som hadde gleden av denne breton'en på jakt, ikke jeg desverre. Nå er jeg blitt eldre og "klokere" ( :wink: ) og er nå på utkikk etter egen jaktkamerat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fruen din er interessert i redning, så tror jeg at en jaktretriever ville vært midt i blinken. Men da får du kun en apporterende hund, ikke en som gjør forarbeidet på jakt. Men det spørs jo litt hva slags jakt det er snakk om. På andejakt er retriever'n uunnværlig, på duejakt/fasanjakt er den også veldig kjekk da det faller fugler hele tiden. På rypejakt (avhengig av hvor man drar) blir det lite å gjøre for retriever'n når den kun skal hente en og annen rype. Noen dager er det kanskje ingenting og andre dager er det 4-5 stk.

Men ikke for det, en GS/IS/ES osv er sikkert fint brukbar i redning, men jeg innbiller meg at en retriever er enklere å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke for det' date=' en GS/IS/ES osv er sikkert fint brukbar i redning, men jeg innbiller meg at en retriever er enklere å jobbe med.[/quote']

Jo, du har nok rett i det. Mange stående fuglhunder sliter med å kombinere redning og fuglesøk - for oppfører den seg etter instinktene, så er det rett ene dagen, feil den neste. Litt forvirrende for en stakkars hund - særlig hvis det er en såpass enkel hund som en ES :wink:

Da hadde jeg faktisk hatt mer tro på både vorsteh, breton og münsterland'erne - uten at jeg vet sikkert. IS og GS har jeg ikke vært mye borti, så de skal jeg ikke uttale meg så mye om.

Etter å ha sett denne tråden og tidligere tråder om jakt-retrivere, så har absolutt den seilet opp som en aktuell kandidat. Vi vurderte også i første omgang å satse på en turkamerat som hun kan prøve å trene til redningshund, og så glemme jakta litt - kanskje til den dagen vi skal ha to, hehe. Men etter å ha sett bilder av jakt-retrievere i aksjon, ser jeg jo muligheten til å få i pose og sekk - selv om det betyr at jeg "mister" hundens egenskaper til å gjøre forarbeidet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er Utrolig synd at de gyldne goldnene nesten er forsvunnet!

Personlig syns jeg gyldne golden er den peneste fargen på golden, det må da være en grunn til at det heter "golden" :D

Min morfar har selv hatt 2 gyldne golden, de herligste, roligste og flotteste hundene en kan tenke seg :)

Når jeg ser bildene Charlotte har lagt ut syns jeg utseende til golden har forandret seg Drastisk de siste årene.

Her er bilder av den ene goldenen til morfaren min:

http://www.piczo.com/katakozi2?g=14348090&cr=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...