Gå til innhold
Hundesonen.no

Hopper under trening


buddy13
 Share

Recommended Posts

Har en liten blandingshund på 6 mnd., og vi går på valpekurs, samt at vi trener mye for oss selv. Han er veldig flink, men jeg sliter sånn med at han hopper...! Han er som sagt liten, så jeg regner med at han hopper litt dels fordi han er ivrig, og dels fordi han vil "nå opp"...

Tips til hvordan jeg kan dempe hoppingen? Til nå kan han sitt, ligg, gi labb, bli (både når han sitter og ligger), innkalling, fot (på plass) og er veldig lærevillig. Men under samtlige av disse øvelsene, med unntak av "bli", så spretter han rundt som en jo-jo-sprettball... Hopper før han setter seg, hopper når han kommer på innkalling, hopper seg rundt meg før han setter deg ved fot på venstre side, hopper og fekter med labbene hele tiden. Han hopper veldig lite ellers, men han elsker å trene, elsker å være aktiv, elsker å gjøre nye ting / repetere det han kan - ergo er han übergira når vi er på kurs og når vi trener selv.

Han er konsentrert, men det er så forstyrrende at han hopper... Han er like gira enten det er snakk om trening bare med rosende ord, med godbiter eller med leker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å snu deg vekk fra han også, 180 grader rundt, og ikke snu deg tilbake før han slutter å hoppe, evnt sitter eller gjør det han egentlig skulle. Det tar tid å lære inn konseptet, men når det sitter kan du bruke det i andre situasjoner der han ikke klarer å beherske seg også, feks ved bjeffing.

Har vært effektivt her både ved bjeffing (kan også forsterkes ved å gå ut av rommet), og når han setter seg ned istedenfor å rygge feks, hvis det er det vi trener på. OG hvis han ikke rygger rett bakover, men skjener til siden, da retter han seg raskt opp om jeg bare vrir på skuldrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke belønn når han hopper og bruk hopping som belønning: Siden dette er noe han tydligvis synes er morro å gjøre, eller at det er en måte å få utløp for energi og kanskje en smule stress på, så ville jeg prøvd å snudd det til noe positivt. Vær "streng" og ikke belønn når han hopper mens dere gjør en øvelse, men når øvelsen er over så kan du gire han opp igjen og la han hoppe og være litt raptus.

Dersom du skal konkurrere i lydighet etterhvert så er det jo ikke lov å belønne mens du er i ringen, så dette er jo en måte å lure "systemet" litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle tips. Han er betydelig roligere nå, vi har fått mange gode tips hos instruktør på valpekurs, og vi har blitt mer bevisste på oss selv og hvor konsekvente vi er. Vi har også sett at vi gjerne trener på en måte som gir han rom for og gire seg opp (f.eks. innkalling på lange avstander, da er han superoppkavet når han kommer til oss...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...